Magazyn Przegląd 

26. Kino na Granicy: propozycja na każdy dzień

01.05.: Tyle co nic (reż. Grzegorz Dębowski) / Kino Piast / 14:30 Grupa rolników organizuje protest pod domem posła, który wbrew obietnicom zagłosował przeciwko ich interesom. Tymczasem zostają znalezione zwłoki jednego z nich. Wszyscy podejrzewają lidera protestu, Jarka, mimo że zmarły był jego najbliższym przyjacielem. Mężczyzna rozpoczyna własne śledztwo. 02.05.: Fin del mundo? (reż. Piotr Dumała) / Central / 18:30 W starej willi pod miastem mieszkają Waldi i jego trzy siostry, a w piwnicy – ich stuletni rodzice, którzy kilka lat temu umarli. Gdy Waldi odkrywa w sobie nadprzyrodzone moce, niespodziewani…

Read More
Magazyn Przegląd 

26. Kino na Granicy: czego słucha Cieszyn?

Za dwa tygodnie rozpoczyna się 26. przegląd Kina na Granicy w śląskim Cieszynie. Jak zwykle bogatemu filmowemu programowi będzie towarzyszyć scena koncertowa na Wzgórzu Zamkowym, gdzie festiwalowicze będą mogli spotkać się przy dobrej muzyce i oddać się wieczornej zabawie. W tym roku organizatorzy przewidzieli dla nas 3 koncerty. Rzućmy okiem na zaproszonych gości. Pierwszym artystom, występującym 2. maja, będzie Tomasz Ziętek, który od 2013 jest gitarzystą i wokalistą trójmiejskiego zespołu The Fruitcakes. Przy tym solowo występuje z projektem The Ape Man Tales. Jego debiutancki album studyjny Some Old Songs, wydany…

Read More
Magazyn Przegląd 

26. Kino na Granicy: pozytywna energia z Cieszyna

W tegoroczny program wpisana sekcja Granice Wewnątrz Nas i Między Nami. Trzeba przyznać, że już sama nazwa jest pojemna i daje duży wachlarz filmowych wyborów. Wśród tematów, o jakich myśleli programatorzy były m.in. triumfy populizmów, kryzysy demokracji, czy alienacja człowieka we współczesnym świecie. Sekcja obejmie nie tylko pokazy filmowe, ale również będzie ważnym motywem przewodnim dla Literatury na Granicy. Tutaj szczególnie ważni będą Joseph Conrad (Jądro Ciemności, W Oczach Zachodu), a także Franz Kafka, dla którego temat wyobcowania jednostki był motywem przewodnim jego utworów np. Procesu, czy Ameryki. Wśród filmów…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Meanwhile on Earth – recenzja filmu (Berlinale)

Do czego posunęlibyśmy się, aby uratować bliską nam osobę? Pakt z diabłem kojarzy się jednoznacznie ze zgubnym losem i zaprzedaniem duszy. A gdyby zamiast diabła był to przedstawiciel obcej cywilizacji? Wtedy sprawa może nie być już taka jednoznaczna… Odpowiedzi na to pytanie będziemy szukać w Meanwhile on Earth (Pendant ce temps sur Terre) w reżyserii Jérémy Clapin, znanego z filmu animowanego I Lost My Body. Elsa, siostra kosmonauty, szkicująca w notesie sceny ze swojego codziennego życia (w tej roli Megan Northam) nie może poradzić sobie z zaginięciem brata podczas misji…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: Mam Cię na końcu języka – szybka recenzja filmu „Langue Étrangère”

Fanny pochodząca z Francji i Lena pochodząca z Niemiec to dwie siedemnastoletnie przyjaciółki po piórze. Spotykają się w Lipsku w ramach wymiany językowej w szkołach. Lena jest mocno zaangażowana w polityczny aktywizm. To imponuje raczej nieśmiałej Fanny, która aby zaimponować koleżance, będzie próbowała wymyślić nową wersję siebie. Problem zacznie się, kiedy padnie ona ofiarą swojej własnej kreacji. Najnowsze dzieło reżyserki Claire Burger (Party Girl) to coś między nastoletnim romansem, historią o dojrzewaniu, a teenage dramą. Relacja dziewczyn rozwija się stopniowo. Na początku wręcz Lena próbuje pozbyć się Fanny tłumacząc jej,…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: Magdalenki to nie tylko ciasteczka – recenzja filmu otwarcia „Small Things Like These”

74. Festiwal Filmowy Berlinale otworzył irlandzko-belgijski film Small Things Like These w reżyserii Tima Mielantsa (Peaky Blinders, Patrick). Wystąpili w nim Cillian Murphy (Oppenheimer, Peaky Blinders), Eileen Walsh (Siostry Magdalenki), Michelle Fairley (Gra o Tron), Emily Watson oraz Clare Dunne. Całość oparta jest na krótkiej (liczącej zaledwie 96 stron) powieści Claire Keegan wydanej w Polsce pod tytułem Drobiazgi takie jak te – na ekran zaadaptowanej przez Endę Walsh. Co ciekawe, wśród współproducentów znalazł się Matt Damon we własnej osobie. Mówi się, że nad Berlinale od kilku lat ciążyła klątwa słabego…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: kukułeczka kuka – szybka recenzja filmu „Cuckoo”

Po śmierci matki Gretchen przybywa razem z ojcem, macochą i jej kilkuletnią córką do kurortu położonego w niemieckiej części Alp. Jej opiekunowie zostali zatrudnieni do prac architektonicznych związanych z rozbudową obiektu. Zarządza nim mocno ekstrawagancki mężczyzna, który ubrany w buddyjsko-mnisie szaty co jakiś czas rzuca natchnionymi, nieco sekciarskimi dialogami. Wkrótce nasza bohaterka przekona się, co kryje się za nimi i jakie inne jeszcze tajemnice skrywa idylliczny ośrodek. Film spod znaku nowohoryzontowego nocnego szaleństwa nie zaczyna się trzęsieniem ziemii, ale sama akcja zawiązuje się w przeciągu pierwszych 15 minut. Po tym…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: reggae wydmy – recenzja filmu „Betânia”

Betânia to główna protagonistka filmu Marcellego Boty o tym samym tytule (jedno pole w nowohoryzontowym bingo byłoby już zaliczone). Dopiero co pochowała męża, a w domu na uboczu cywilazcji wszystko zaczyna się sypać. Notoryczny brak prądu, zmniejszące się połowy ryb, utrudniony dostęp do wody pitnej, wreszcie pożar dachu zmuszają bohaterkę do przeprowadzki do mieszkania jednej z córek położonego w jej rodzinnej wiosce. Gdy Betânia zamieszka wspólnie z rodziną okaże się, że nowe problemy wyjdą na wierzch m.in. konflikt pokoleniowy, brak miejsc pracy, czy klęski naturalne powodowane przez przemieszczające się piaskowe…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: echa dżungli – szybka recenzja filmu „I saw three black lights”

Jose de los Santos ma 70 lat i jest potomkiem Afrykanów w kolumbijskiej dżungli. Oprócz tego jest też, niczym Charon, osobą przeprowadzającą zmarłych na drugą stronę. Kiedy objawi mu się duch nieżyjącego od dawna syna, mówiąc, że Jose musi wyruszyć w dżunglę, by znaleźć miejsce swojego spoczynku, ten rozpocznie swoją ostatnią podróż. Przemierzając niezgłębione, zielone przestrzenie nasz bohater będzie musiał unikać niebezpieczeństw takich jak dzikie zwierzęta, czy patrolujący rzeki, groźni i agresywni żołnierze. Szlak, którym będzie podążać ma uchronić go przed trafieniem do czyśćca. I saw three black lights to…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Historia gór – recenzja filmu „Shambhala” (Berlinale)

„Shambhala” to pierwszy nepalski film pokazywany w konkursie głównym podczas Berlinale. Reżyser tej produkcji – Min Bahadur Bham, miał już okazję pokazywać swoje poprzednie projekty na festiwalu w Cannes, a zatem widać, że kinematografia z tego regionu zaczyna być coraz bardziej widoczna. I słusznie, to niewątpliwy powiew świeżości względem kina europejskiego, nie tylko ze względu na kwestie fabularne, ale również sposób narracji czy stylistykę. Jak wypada zatem nepalski obraz na tle pozostałych filmów z sekcji? Akcja „Shambhala” rozgrywa się w centrum Himalajów i skupia się na bohaterce imieniem Pema. Poznajemy…

Read More