Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Erotyzm i elegancja – recenzja filmu „Nić Widmo”

Ostatnie lata kariery Paula Thomasa Andersona z pewnością miały dla niego mocno słodko-kwaśny posmak. Po entuzjastycznie przyjętym przez krytyków i widzów ,,Aż poleje się krew” (to w 2007 roku na poważnie zaczęto o nim mówić jako o Kubricku naszych czasów), nadszedł okres kina mniej przystępnego, do którego widownia zaczęła mieć coraz bardziej ambiwalentny stosunek. Dość rzec, że na nakręcenie następnego filmu, ,,Mistrza”, Amerykanin musiał szukać funduszy przez parę lat, zaś ,,Wada Ukryta”, pełna hipisowskiego szaleństwa i fabularnej nonszalancji odrzuciła wielu widzów. W ,,Nici widmo” reżyser powraca nie tylko do kina…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Berlinale 2018 – „Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot”

Najnowszy film Gusa Van Santa stanowił miłą odmianę i chwilę oddechu od, w większości miernych, filmów konkursowych. Amerykanin stworzył obraz mieszający z dużym wyczuciem komediowe elementy ze wzruszającą historią, na której mój sąsiad sobie cicho chlipał w trakcie seansu. „Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot” to przede wszystkim aktorski popis Joaquina Phoenixa i Jonaha Hilla (który dobrze sprawdza się w roli nietypowo poważnej jak na jego wcześniejszą filmografię). Zwłaszcza Phoenix, który łączy w swoim występie figlarność Doca Sportello z „Wady Ukrytej” oraz introwersję Theodora z „Her” ewidentnie dobrze…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Pora na przygodę – recenzja filmu „Tedi i mapa skarbów”

Enrique Gato wykreował postać Tediego Jonesa, rozpoczynając swoją przygodę z animacją od krótkiego metrażu, przechodząc ostatecznie do pełnometrażowych produkcji. Wcześniejszych obrazów hiszpańskiego reżysera nie widziałam, jednak kilka zdjęć oraz opis najnowszego utworu „Tedi i mapa skarbów” wyglądały na tyle zachęcająco, iż zdecydowałam się na seans pomimo nieznajomości wcześniejszych losów głównego bohatera. Jak twórczość Gato wypada na tle animacji, do których przyzwyczaił nas Disney oraz inne wielkie wytwórnie filmowe? Na pewno dostrzeżemy różnice – dla części widowni będzie to zaleta, dla pozostałych wada, ale z pewnością warto przyjrzeć się obrazowi o…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

O dwóch takich, co… – recenzja filmu „Mąż, czy nie mąż?”

Francuska kinematografia ostatnimi czasy obfituje albo w ciężkie psychologiczne dramaty, albo w lekkie, żeby nie powiedzieć głupkowate, komedie, na poły romantyczne. Co ciekawe, wygląda na to, że i Francuzi zaczynają cierpieć na swoisty „syndrom Karolaka”, obsadzając nieustannie tych samych aktorów w filmach rozrywkowych. Tareka Boudaliego do tej pory mogliśmy oglądać jako odtwórcę postaci, jednak w najnowszym obrazie, w którym występuje, miał o wiele więcej zadań do zrealizowania. Francuz nie tylko napisał scenariusz do produkcji „Mąż, czy nie mąż?”, ale postanowił spróbować swoich sił na krześle reżyserskim. Czy udało mu się…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Berlinale 2018 – „Utøya 22. juli”, recenzja

„Utøya 22. juli” to zdecydowanie najlepszy film, jaki widziałem w tegorocznej sekcji konkursowej, i jednocześnie dzieło  najbardziej spełnione artystycznie. Obraz Erika Poppe odtwarza atak Andersa Breivika na budynki rządowe w Oslo oraz tytułową wyspę. Podczas zamachu na letni obóz młodzieżowy zginęło 69 osób. Norweg przyjął nietypową decyzję formalną na zekranizowanie tego okropnego wydarzenia w mocno dokumentalnej konwencji. Gdy wkraczamy za kamerą na Utøyę główna bohaterka, Kaja (Andrea Berntzen), zwraca się prosto w obiektyw mówiąc: „I tak tego nie zrozumiesz”. Parę sekund później okazuje się, że adresatem nie był widz, lecz…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Berlinale 2018 – „Wyspa Psów”, recenzja

Rzadko spotyka się twórców, którzy z sukcesami żonglowaliby pomiędzy tak różnymi formami jak film aktorski oraz animacja poklatkowa. Ostatnim takim wyjątkowym wyskokiem była zapewne „Anomalisa” Charliego Kaufmana. Jest jednak człowiek, dla którego konwencje nie są ograniczeniami, lecz jedynie okazją do filmowej zabawy. Gdyby spojrzeć na twórczość Wesa Andersona, to można sobie uświadomić, że „Fantastyczny Pan Lis”, pierwsza popełniona przez niego pełnometrażowa animacja, był w zasadzie logicznym krokiem w jego karierze, który jednocześnie zdefiniował jego późniejszą filmografię. Nowe medium umożliwiło mu popuszczenie wodzy fantazji, i dużo większą kontrolę nad światem przedstawionym….

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Homo viator – recenzja filmu „Pomiędzy słowami”

Urszula Antoniak stanowi przykład reżyserki o znacznym już dorobku artystycznym nagrodzonym cenionymi w światku filmowym nominacjami oraz nagrodami. Za sprawą oscylowania w granicach kina artystycznego jej nazwisko może nie jest szczególnie znane szerszej publiczności, jednak zagorzali kinomani z pewnością widzieli którąś z jej poprzednich produkcji. W swoim najnowszym utworze sięga po czerń i biel, co już na pierwszy rzut oka oddziela ten obraz od pozostałych. Również charyzmatyczny duet aktorski przyciąga uwagę potencjalnego odbiorcy, zachęcając go do zaznajomienia się z opisem filmu. Zatem czy „Pomiędzy słowami” pozwoli zyskać Antoniak szerszy posłuch…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Simba z Wakandy – recenzja filmu „Czarna Pantera”

Uniwersum Marvela po najbardziej kosmicznej do tej pory odsłonie w postaci „Thora Ragnaroka”, wróciło na Ziemię. Dosłownie, ponieważ większa część akcji „Black Panther” rozgrywa się w Afryce, ale także w przenośnym tego wyrażenia znaczeniu. Po raz pierwszy komiksowa franczyza nie szuka bowiem problemu w najeźdźcach z innego wymiaru, nadprzyrodzonych mocach i szaleńcu, który z ich pomocą pragnie zawładnąć światem. Źle się dzieje na świecie i bez kosmitów czy psycholi. Rasizm, choroby, ubóstwo – tym kłopotami pobrzmiewają zatroskane lub żądne zemsty głosy bohaterów w Wakandzie, ojczyźnie świeżo upieczonego Avengersa. Bardzo to…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Była sobie dziewczyna z Sacramento – recenzja filmu „Lady Bird”

Podobno to życie pisze najlepsze scenariusze. Greta Gerwig w swojej pierwszej w pełni samodzielnie wyreżyserowanej i napisanej historii, wychodzi właśnie z takiego założenia. W filmie „Lady Bird” z bliska przygląda się życiu 17-letniej Christine na jej ostatniej prostej przed ukończeniem katolickiej szkoły średniej, usamodzielnieniem i wyrwaniem z potencjalnie znienawidzonego przez bohaterkę hrabstwa Sacramento. Miejsca, które zdaniem tytułowej Lady Bird (bo takie imię nadaje sobie Christine, twierdząc, że jej własne absolutnie do niej nie pasuje), nie ma młodemu człowiekowi nic do zaoferowania. W imię lekko wyimaginowanego buntu robi to, co nastolatki…

Read More