Kino Magazyn 

TEORETYCZNIE MOŻLIWA KATASTROFA – RECENZJA FILMU „TARAPATY”

Gdy w 2012 roku Polską wstrząsnęła dziś już legendarna „Kac Wawa„, było mi wstyd, że dzielę z reżyserem tego wiekopomnego obrazu, Łukaszem Karwowskim, to samo nazwisko. Obejrzawszy „Tarapaty” nie czuję co prawda zażenowania z powodu efektu pracy Marty Karwowskiej, jednak jest mi prawdziwie szkoda, że zmarnowano tak wielki potencjał. „Tarapaty” to kolejna z nielicznych prób wprowadzenia do współczesnego polskiego kina zatraconego przed laty pierwiastka familijnego. Na przestrzeni ostatniej dekady takich filmów powstało zaledwie kilka, a patrząc na to, jak fatalne okazały się „Felix, Net i Nika oraz teoretycznie możliwa katastrofa”…

Read More
Kino Magazyn 

Koszmar minionego lata – recenzja filmu „To”

Odpowiedź na pytanie, dlaczego „To” w pierwszych recenzjach wielokrotnie nazywane jest filmem kontrastów, przychodzi już po niespełna dziesięiu minutach projekcji. Pierwsze ujęcia ekranizacji powieści Stephena Kinga umiejętnie wprowadzają nas raczej w nastrój Kina Nowej Przygody, niż pełnokrwistego horroru. Mamy lata osiemdziesiąte, jesteśmy na amerykańskich przedmieściach. Dźwięk padającego deszczu stapia się z kapitalnym, fortepianowym motywem przewodnim. Poznajemy też pierwszych bohaterów – Billa i jego młodszego brata Georgiego. Twórcy podkreślają ich dziecięcą niewinność. Jednak gdy nostalgia za wczesnym Spielbergiem, uśpi już naszą czujność, reżyser przypomni nam, że jego film dozwolony jest od…

Read More
Kino Magazyn 

MARTWA NATURA Z TULIPANEM – RECENZJA FILMU „TULIPANOWA GORĄCZKA”

Na okładce książkowej „Tulipanowej gorączki„, jaką mam przyjemność posiadać, widnieje informacja, że przygotowywany jest scenariusz ekranizacji. Wydanie pochodzi z 2000 roku. Co ciekawe, cztery lata później film faktycznie już miał powstać – w rolach głównych obsadzeni zostali Kiera Knightley i Jude Law, a na stanowisko reżysera – John Madden. Projekt ostatecznie anulowano na kilka dni przed rozpoczęciem zdjęć, a kolejną próbę podjęto dopiero w 2014. Choć film tym razem nakręcić się udało, premierę wielokrotnie odwlekano i do kin na całym świecie trafił finalnie dopiero w tym roku. Czy całe to…

Read More
Kino Magazyn 

Świat do góry nogami – recenzja filmu ,,Na pokuszenie”

Nikogo chyba nie zaskoczy stwierdzenie, że Sophia Coppola nakręciła przewrotną adaptację powieści Thomasa Cullinana pt. ,,Na pokuszenie”. Reżyserka szybko ustala układ sił i relacji pomiędzy bohaterami, nie tracąc czasu na budowanie napięcia. Ono pojawia się od razu, wraz z wniesieniem ciała rannego kaprala McBurneya (Colin Farrell) przez próg dziewczęcej szkoły z internatem prowadzonej przez pannę Marthę (Nicole Kidman). Wszyscy mężczyźni są na wojnie, a niewolnicy uciekli. Kilka spojrzeń i westchnień, i widz już wie, że żołnierz, niczym wilk w stadzie owiec, będzie w przepastnym domu obiektem pożądania kobiet. Niezależnie od…

Read More
Kino Magazyn 

Na surowo – recenzja filmu „Mięso”

Jeszcze niedawno podstawowym pytaniem, jakie można było sobie zadać przed seansem „Mięsa”, to czy aby ten film nie okaże się jednym, wielkim rozczarowaniem. O filmie francuskiej reżyserki Julii Ducournau, zrobiło się bowiem niezwykle głośno z uwagi na rzekome reakcje publiczności podczas pokazu – omdlenia i powszechne obrzydzenie. Sam opis fabuły brzmi dość intrygująco, wskazuje raczej na dzieło z pogranicza kina artystycznego, jednak trudno pozbyć się wrażenia, iż cała otoczka medialna może negatywnie wpłynąć na odbiór obrazu, który po prostu widza rozczaruje.

Read More
Kino Magazyn 

Szekspir w dżungli – recenzja filmu ,,Tanna”

Film nagrodzony na wielu festiwalach na całym świecie, laureat statuetki AACTA (Australijska Akademia Filmowa) oraz nominowany do Oscara w kategorii nieanglojęzycznej doczekał się swojej premiery w Polsce. W zeszły piątek do kin zawitała egzotyczna propozycja z Australii będąca wielkim odkryciem zeszłego roku. Wcześniej nikomu nieznany duet reżyserki Martin Butler i Bentley Dean skorzystał z głęboko utwierdzonego w świadomości europejskiej kultury dramatu Williama Szekspira „Romeo i Julia” i przełożył do go realiów rdzennej ludności tytułowej wyspy Tanna należącej do Vanuatu. Szekspirowski melodramat, przepiękne zdjęcia, naturalny, a wręcz naturalistyczny sposób grania, oraz…

Read More
Kino Magazyn 

Straszny dom – recenzja filmu ,,Annabelle: Narodziny zła”

“Annabelle: Narodziny Zła” to film o grupie dziewczyn bez domu.Trafiają one razem do sierocińca na odludziu. Pan domu to postać z traumą: cichy, jednak bardzo niespokojny. Jego żona jest jeszcze bardziej przerażająca. Nic dziwnego; w prologu filmu dowiadujemy się o córce tych dwóch postaci. Dziecko w zagadkowych okolicznościach zmarło. Pozostał pokój pełen wspomnień i nieżywych, pozbawionych właściciela zabawek. Pośród nich znajduje się lalka zmarłej dwanaście lat temu córeczki. Istotna, bo chodzi o Annabelle. Dom scenograficznie jest dobrym polem do popisu. Widok dziewczynki, z lampą naftową, w planie ogólnym – smakołyk…

Read More
Kino Magazyn 

POKAZAĆ ŚWIAT ŚWIATU – RECENZJA FILMU „BRACIA LUMIÈRE”

Gdy wychodzę z kina, raczej nie mam w głowie myśli, że oto właśnie tworzę historię, zmieniam jej bieg czy przecieram szlak w jakiejś dziedzinie. Takich przypuszczeń zapewne nie snuli również robotnicy fabryki w Lyonie w 1895 roku, wychodząc z niej tuż przed obiektywem kinematografu braci Lumière. Jednak oni zmienili historię, dając początek, jak to ktoś kiedyś powiedział, najważniejszej ze sztuk. Thierry Frémaux, dyrektor festiwalu w Cannes, postanowił oddać hołd pionierom filmu, tworząc o nich dokument. A mi, wyszedłszy z kina, pozostaje jedynie opisać ten znakomity twór.

Read More
Kino Magazyn 

Powietrzny szmugiel – „Barry Seal: Król przemytu”, recenzja

Szmuglowanie nielegalnych towarów, zwłaszcza drogą powietrzną, zawsze zdaje się być wdzięcznym materiałem na scenariusz filmowy. Za jeden z bardziej znanych przykładów może posłużyć obraz „Blow” w reżyserii Teda Demme opowiadający historię George’a Junga. Miliony dolarów, przepych, narkotyki, niekończąca się zabawa – tak wyglądało to w produkcji amerykańskiego reżysera. Doug Liman w swoim najnowszym filmie „Barry Seal: Król przemytu” kreuje życie przemytnika w odmienny sposób. Ale zacznijmy od początku.

Read More
Kino Magazyn 

Wszyscy potrzebujemy jajek, esej na temat „Annie Hall”

„Allena kocha się albo nienawidzi” – zwrot ten tak często słyszany wiele ma z prawdy. I choć ostatnio coraz częściej „kochać albo nienawidzić” używa się w kontekście każdego twórcy czy dzieła, o tyle do Allena faktycznie to pasuje – jego styl jest tak oryginalny, a filmy przepełnione autorską wizją do tego stopnia, że jeśli widz go nie kupi, film od razu można spisać na straty w jego osobistym rankingu.

Read More