Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Festiwal Filmowy Pięć Smaków – Dni 1 i 2

Nadejdzie nasz czas, reż. Ann Hui, Hongkong Tegoroczny Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków otworzył najnowszy film Ann Hui. – hongkońskiej autorki nowej fali oraz jednej z najbardziej uznanych reżyserek kina Hongkongu. Artystce poświęcona została cała sekcja zatytułowana „Portret: Ann Hui” pozwalająca przypomnieć sobie starsze produkcje, jak również dopiero zapoznać z jej twórczością.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Takimi literami z tego filmu bije: ,,SATYRA” – recenzja filmu ,,Suburbicon”

Gdy tylko na plakacie widzę epitet “coenowskie”, wyznam szczerze, że jeszcze przed premierą darzę dzieło filmowe namiastką sympatii. Nie jestem pewnie jedyny – duet braci-reżyserów cieszy się ogromną estymą nie tylko w kręgach krytyki czy publicystyki filmowej, ale i wśród masowej widowni. “To nie jest kraj dla starych ludzi”, “Fargo” albo  “Big Lebowski” to w końcu obrazy powszechnie kochane, a w pewnych kręgach wręcz otoczone najszczerszym kultem. Trudno się jednak dziwić sukcesowi amerykańskich reżyserów. Prawdopodobnie jak nikt inny we współczesnym Hollywood mają niesamowity dar obserwacji ludzkich zachowań, by potem w…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Ironman – recenzja ,,Najlepszego”

Przy okazji filmów biograficznych nie raz zdarzało mi się już pisać, że streszczona w nich historia była wręcz gotowym scenariuszem. Po obejrzeniu „Najlepszego” muszę chyba jednak odwołać swoje słowa. W przypadku Jerzego Górskiego trudno nie odnieść wrażenia, że urodził się on tylko po to, aby ktoś mógł kiedyś przenieść jego życie na kinowy ekran. Co ciekawe, zanim film Palkowskiego ujrzał światło dzienne, ten niezwykły człowiek pozostawał postacią praktycznie nieznaną. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

 #PerłyKalejdoskopu: ,,Bronson”, Sztuka przemocy

„Całe życie chciałem być sławny. Wiedziałem, że stworzono mnie do wyższych celów. Miałem powołanie, nie wiedziałem tylko do czego.” – rozpoczyna swoją opowieść tytułowy bohater filmu Nicholasa Windiga Refna. Cóż, choć z perspektywy czasu ciężko nie potraktować ironicznie słów wypowiedzianych przez człowieka, który przez  ostatnie 40 lat, na wolności był zaledwie 4 miesiące, wyjątkowości Charliemu Bronsonowi (urodzonemu pod pospolitym nazwiskiem Michael Peterson)  odmówić nie sposób. Brytyjczyk nie dość, że  przewinął się przez blisko 120 zakładów karnych, pobił niezliczoną ilość więźniów i ponad 20 strażników (do historii przeszły incydenty, w których…

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

Spektrum 2017: znakomite kino po sąsiedzku

Spektrum Świdnicki Festiwal Filmowy ponownie wznosi się na wyżyny, prezentując interesujący, bardzo dobrze zbilansowany program, w którym nie zabraknie w tym roku zarówno canneńskich klasyków, jak i najmocniejszych propozycji naszej kinematografii. Co ważne, przy okazji polskich filmów, organizatorzy zapewniają możliwość spotkań z twórcami. Dla mnie to kwintesencja filmowego doświadczenia – seans połączony z rozmową z człowiekiem, który za nim stoi. W tym roku w Świdnicy będzie dużo okazji do tego. Jak zwykle na Spektrum, mamy z jednej strony konkurs główny, w którym zaprezentują się mocni gracze zagraniczni – Niemiłość, The…

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

„Mother!”: Bufonada Darrena A.

Darren Aronofsky nie należał do tych twórców, których można było szukać na szczycie listy moich filmowych inspiracji. Jednak nie posądziłbym go nigdy o braki warsztatowe, bo przecież nawet ten nieszczęsny (a według mnie całkiem pozytywnie campowy) ,,Noe: Wybrany przez Boga” był filmem pod względem technicznym i aktorskim bardzo udany. „Mother!” to pierwszy przypadek filmu, który przerósł wielkie ambicje reżyserskie Aronofsky’ego. Przy realizacji tej wizjonersko pomyślanej adaptacji opowieści biblijnych, bo chyba o tym głównie możemy w kontekście ,,Mother!” mówić, Darren wziął na siebie na tyle dużo, że cała konstrukcja rozpadła mu…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Do trzech razy sztuka – „Thor: Ragnarok”, recenzja

Po dwóch pierwszych filmach z Bogiem piorunów w roli głównej na myśl o kolejnej części reagowałem podobnie jak na wizytę u dentysty. Moje podejście zmieniło się jednak gdy reżyserem filmu został Taika Waititi, który do tej pory był kojarzony raczej z niezależnymi produkcjami („Hunt for the Wilderpeople” czy „What We Do in the Shadows”) niż wysokobudżetowym kinem superbohaterskim. Znany ze specyficznego poczucia humoru Taika był dokładnie tym czego potrzebowały solowe filmy o synu Odyna. Poszedłem na seans z nadzieją, że nie będę kolejny raz oglądał zadufanego w sobie buca.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Dziewczyna bez rąk – w krainie baśni i kolorów

W ciągu roku zdarzają się filmy, na które z niecierpliwością czekam już od pierwszych recenzji. Rok temu podczas festiwalu w Cannes w sekcji ACID swoją premierę miał pełnometrażowy debiut Sébastiena Laudenbacha, „Dziewczyna bez rąk”. I powiedzieć, że zrobił tam furorę, to za mało. Krytycy rozpływali się nad niepowtarzalną warstwą wizualną oraz nietuzinkowym podejściem do baśni braci Grimm. Szczerze już dawno straciłem nadzieję, że film zawita na polskie ekrany, ale dzięki uprzejmości (i dość ryzykownemu zagraniu) Bomba Film możemy podziwiać go tam, gdzie jego pierwotne miejsce, czyli w kinie. A to…

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

Nigdy cię tu nie było – ostatni sprawiedliwy

Parę dni temu tegoroczny American Film Festival przeszedł już do historii, ale to jeszcze nie koniec naszych recenzji najważniejszych filmów tej edycji. Jednym z nich było nagrodzone aż dwiema nagrodami na ostatnim festiwalu w Cannes, „Nigdy cię tu nie było” brytyjskiej reżyserki Lynne Ramsay. Z tym dziełem wiąże się pewna ciekawa historia, ponieważ do ostatnich chwil Ramsay pracowała dniem i nocą przy stole montażowym i dosłownie na dzień przed pierwszym pokazem w Cannes ukończyła film. Jednak po świetnym przyjęciu i wspomnianych nagrodach, Ramsay postanowiła ponownie go przemontować, skracając obraz o…

Read More