You are here
Kino Magazyn 

Boże, pozwól mi wierzyć – „Milczenie” Martina Scorsese

Rok 1989. Martin Scorsese w przygotowaniu do „Snów” Kurosawy (w których zagrał główną rolę) dostaje książkę „Milczenie” Shusaku Endo. Książkę – jak się po filmie domyślam – która go maksymalnie olśniła. Od tamtego czasu chciał ją przełożyć na ekran kinowy. Co interesujące rok przed przeczytaniem książki, Scorsese zrobił film „Ostatnie kuszenie Chrystusa”. Religijny obraz, któremu daleko do – dziś często spotykanej – „chrześcijańskiej paszy”. Zajął się jednak swoim fachem: gangsterskie filmy, w kasynach, lub – co jeszcze ciekawsze – w biurowcach. Może jednak jego fach był inny. Scorsese, chłopak, który chciał…

Read More
Bez kategorii Kino Magazyn 

„Moonlight”: To byłby faworyt Oscarów…

…gdyby nie było fenomenu La La Land. Moonlight to film znakomity, jeden z najlepszych obrazów LGBT ostatnich lat. Jeśli nie w ogóle, w tym pełnym schematów gatunku. Wyobraźcie sobie klasyczny film z tego gatunku: człowiek ma problemy z własną tożsamością, szuka akceptacji, której nie znajduje ani w sobie, ani w rodzinie. W końcu jednak spotyka kogoś, kto mu pomaga, nierzadko jest to pierwsza miłość. Zastanawiamy się, czy im się uda, choć przeczuwamy że może być różnie. Wszystkie w akompaniamencie pompatycznej muzyki i przy hektolitrach wylanych łez. Tak niestety wygląda większość filmów…

Read More
Bez kategorii Kino Magazyn 

Żaden pies nie ucierpiał – recenzja filmu „John Wick 2”

Hej, pamiętacie jeszcze taki przedni akcyjniak o nazwie „John Wick”? Tak, ten dokładnie, gdzie główną rolę gra Keanu Reeves w długich włosach, a fabularny motor napędowy jest co najmniej tak absurdalny jak osikany dywan z „Big Lebowskiego”. No to doczekał się kontynuacji. Całkiem udanej zresztą. „John Wick 2” przede wszystkim skupia się na elementach, które w pierwszej odsłonie cyklu naprawdę się udały, dodatkowo znacząco rozbudowując świat przedstawiony. W fabularne klisze i schematy obecne w każdym kinie akcji lat 80-tych uderza jeszcze mocniej, tym samym składając spory hołd kampowemu dziedzictwu z kosza DVD za…

Read More
Kino Magazyn 

Odświeżenie zabrudzonej perły – recenzja filmu „Nadzy” Mike’a Leigh’a

„Nadzy”, arcydzieło Mike Leigha, po 25 latach jest niemalże filmem zapomnianym, a przynajmniej nieobecnym. I szkoda, bo mimo poruszania tematów powtarzanych i mielonych przez kino dosyć często (chociażby tegoroczny laureat złotej palmy „Ja, Daniel Blake”), to jednak stanowiący pewnego rodzaju może nie nową jakość, ale na pewno odpoczynek od powtarzalnych i tanich produkcji. Zastany we wszechobecnej biedzie protagonista (geniusz nad geniusze David Thewlis) to filozoficzny don juan, obdarty z galanterii substytut włoskiego mistrza Mastroianniego. A i krajobraz podobny – zamiast gorącej Italii co prawda zimna Anglia, zamiast wesołych bogatych włochów…

Read More
Kino Magazyn 

,,To tylko koniec świata”: Xavier Dolan i pożegnanie z rodziną

Xavier Dolan dał się poznać jako reżyser kina autotematycznego – garściami czerpiącego z bolączek okresu dorastania. Poszukiwanie własnej tożsamości, złamane serca, a przede wszystkim trudna relacja z matką – to fundamenty pod historie, które opowiadane przez tego zaledwie 28-letniego twórcę, niosą w sobie niesamowity ładunek emocjonalny, przy okazji odznaczając się osobliwym stylem. Niektórzy nazwą go kiczem, inni artystycznym przetwórstwem popkultury, jeszcze inni atrakcyjną fasadą, za którą czyha pustka hipsterskiej atencyjności. Bez wątpienia jednak filmy Xaviera Dolana są jak połyskliwy przedmiot leżący na trawniku, który aż kusi by go podnieść i…

Read More
Kino Magazyn 

„LEGO® Batman: Film” RECENZJA

Wszyscy, którzy w 2014 roku wyszli z kina nucąc „Everything is awesome” (ew. „Życie jest czadowe”) zapewne już wtedy wyczekiwali niedługo później zapowiedzianego solowego filmu o Człowieku-nietoperzu z klocków. Otrzymał on w przeboju duetu Lord/Miller solidny epizod, dający w pełni wykorzystaną okazję do ukazania się jako niebywale charyzmatyczna i zabawna wariacja na temat kultowego superbohatera. Wchodzący właśnie do kin „LEGO Batman” (nie mylić z „Mocą superbohaterów D.C.”) idzie kilka kroków naprzód, udowadniając przy tym, że pełnometrażowy placement wykonać można ze smakiem, a najlepsza produkcja superbohaterska nie musi być aktorska. Film…

Read More
Kino Magazyn 

„Jackie”: Odejście od szkolnej czytanki

Jaka była Jackie Kennedy każdy widział. Przynajmniej tak może się wydawać. Najnowszy film Pabla Larraina (twórca wcześniejszych No, Klubu i Nerudy) unika oczywistości i nakreślania jednoznacznego portretu głównej bohaterki. To zabawa z kinem biograficznym, której nie kupi każdy, ale wielu z pewnością zostanie uwiedzionych. Film opowiada o zamachu na prezydenta Kennedy’ego oraz dniach po nim, gdy jego żona (Natalie Portman), Jackie, musi pomimo żałoby zachować dostojną maskę. Poznajemy jej historię podczas wywiadu przeprowadzanego z nią przez dziennikarza (Billy Crudup). Gęsta sieć retrospekcji nie daje widzowi jednak zbyt wielu informacji na…

Read More
Kino Magazyn 

Komu się nie podobał „Toni Erdmann”?

„Toni Erdmann” dostarczył mi ogromnej przyjemności. Przez chwilę zastanawiałem się, po co go recenzować, skoro zapewne podobne wrażenia z tego filmu ma sporo widzów. Po pierwsze, warto polecać go innym. Po drugie, poza przyjemnością skłonił mnie też do refleksji. Coś czuję, że w historii kina jest 5 albo 6 filmowych produkcji, które można by zrecenzować jednym zdaniem: „To jeden z najzabawniejszych i najmądrzejszych filmów w historii kina!”. Odnoszę wrażenie, że „Toni Erdmann” jest jednym z nich i uważam, że można go śmiało postawić w jednym rzędzie z „Annie Hall” Woody’ego…

Read More
Kino Magazyn 

„Elle”: Wstyd nie jest barierą

Spokój ciemnego ekranu z początku mącony jest przez krzyki gwałconej kobiety oraz jej oprawcy. Potem widzimy spokój zielonych oczu kota przyglądającego się zajściu, by w końcu ze znudzeniem odwrócić głowę i odejść. Wreszcie widzimy wnętrze pokoju, leżącą bezwładnie Michèle (Isabelle Huppert) oraz zamaskowanego gwałciciela, który po chwili ucieka. Bohaterka szybko się otrząsa, sprząta podłogę z rozbitego szkła i bierze kąpiel. Stróżka krwi miesza się na powierzchni wody z pianą. Tak reżyser Paul Verhoeven  otwiera przed nami podwoje historii kobiety, która wcale nie stała się ofiarą w chwili gwałtu. Zdarzyło się…

Read More