Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Zwierz kontra Rudy – recenzja filmu „Piotruś Królik”

Postać Piotrusia Królika liczy sobie już ponad sto lat. Helen Beatrix Potter, która wydała w 1902 roku ilustrowaną książkę zapewne nie spodziewała się, że postać ta tak mocno zakorzeni się zarówno w literaturze, jak i filmie. Kwestią czasu było zatem sięgnięcie przez któregoś z twórców ponownie po bohatera w niebieskim kubraczku w nieco odświeżonej wersji. Will Gluck, który w swoim dorobku posiada produkcje, takie jak To tylko seks czy Łatwa dziewczyna, zwrócił się w stronę kina familijnego (choć nie po raz pierwszy). Ubarwiony znanymi nazwiskami Piotruś Królik zachęcał do seansu…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Konserwatywny beton – recenzja filmu „Nie jestem czarownicą”

„Nie jestem czarownicą” to ciekawe, nasycone współczesną postkolonialną i feministyczną myślą, kino. Rzadko dostajemy obrazy z afrykańskiego kontynentu, a jeszcze rzadziej jest to spojrzenie pozbawione romantyzowania i lukrowania miejsca targanego przecież problemami ekonomicznymi i strukturalnymi. Rungano Nyoni odczarowuje tę wizję, i bierze na warsztat bigoterię rządzącą zambijskim społeczeństwem. Jak na debiutantkę robi to z dużym wyczuciem stylistycznym, przeplatając dwie, wydawałoby się niepasujące do siebie, konwencje. Pierwsza z nich to realizm magiczny, który widz może znać choćby z nagrodzonego na Nowych Horyzontach „Białym Cieniem”, a z drugiej seidlowska z ducha ironia. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Kiedyś już tu byliśmy – recenzja „Nigdy cię tu nie było”

W swoim poprzednim filmie Lynne Ramsay dała dobry przykład, że najważniejsza w kinie wcale nie jest sama historia, a styl, w jakim się ją opowiada. Wielce prawdopodobne jest, że „Musimy porozmawiać o Kevinie” – zmontowane chronologicznie oraz pozbawione licznych dygresji i surrealistycznych obrazów, stałoby się banalną historią nastolatka, któremu odbiło nieco bardziej niż innym rówieśnikom. Wyszedł tymczasem prawdziwy fenomen – pełnokrwisty horror, w którym najstraszniejsza była bezsilność matki wobec psychopatycznego syna i przejmujący obraz związanej z tym depresji. Zeszłoroczne „Nigdy cię tu nie było” również stwarzało okazję do tryumfu formy…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Absurd goni absurd – recenzja filmu „Huragan”

Rob Cohen zapewne zapisze się w historii amerykańskiego kina, mając na swoim koncie sukcesy kasowe blockbusterów z „Szybkimi i wściekłymi” czy „xXx” na czele. W przypadku jego nowego filmu sprawdzają się tu najgorsze obawy – dziurawy scenariusz, kiepskie efekty specjalne oraz – mając nawet w obsadzie Toby’ego Kebbella czy Bena Crossa – drewniane aktorstwo.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Rodzina po apokalipsie – recenzja „Cichego miejsca”

John Krasinski przeszedł ciekawą drogę jako reżyser, zaczynająć od ekranizowania neurotycznej prozy Davida Fostera Wallace’a, by poprzez dramat rodzinny „Hollarsowie” trafić do działu z horrorami. I za taki debiut w nowym gatunku należą mu się czapki z głów. Nikt nie odkryłby Ameryki stwierdzając, że „Ciche miejsce” jest horrorem nieortodoksyjnym. W filmie Krasinskiego do góry nogami zostają wywrócone nie tylko reguły funkcjonowania świata, ale także reguły dotyczące kręcenia kina gatunkowego. No bo jak inaczej spojrzeć na dzieło, które jest praktycznie pozbawione dialogów, i utrzymane w niepokojąco nieprzerywanej ciszy?  Evelyn i Lee…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Player One”: Steven wrócił!

Jeśli w ostatni poniedziałek, przechadzając się po Wrocławiu usłyszeliście głośny dźwięk kamienia spadającego na posadzę kina Cinema City, to znak, że właśnie wychodziłem z seansu „Player One” Stevena Spielberga. Wielki mistrz powrócił. Nakręcił swój najlepszy film od czasu „Monachium”, czyli od 2005 roku. Co jednak ważniejsze, przypomniał sobie jak kiedyś był bawiącym się w kino dzieciakiem, który swoim wizjonerskim podejście do kina rozrywkowego wyprzedził czasy. Oby sobie przypomniał na dobre.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Tomb Raider”: Alicia niczym Angelina, scenariusz nie dojechał…

Nie gram w gry komputerowe, ale nie oznacza to, że nie znam tej gry: Angelina Jolie była idealną Larą Croft. Alicia Vikander jest równie dobrą. Problem polega na tym, że w żadnym z trzech filmów, które zostały oparte na „Tomb Raider”, nie znalazło się miejsce na scenariusz. Literalnie. Richard Croft (Dominic West) nie żyje. Tak przynajmniej się wydaje wszystkim, poza Larą (Vikander w najwyższej formie), która po odnalezieniu tajemniczych zapisków ojca rusza do Japonii. Tam ma odkryć tajemnicę królowej Himiko i dowiedzieć się co się stało z jej ojcem. Niewiele…

Read More
Kino / Teatr Recenzja 

Jezus odwraca głowę – recenzja filmu „Twarz”

Najnowszy obraz Małgorzaty Szumowskiej budzi spore zainteresowanie, zwłaszcza z uwagi na nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia, którego reżyserka otrzymała na festiwalu w Berlinie za najlepszy film. Jednocześnie ze względu na to wyróżnienie, odnieść można wrażenie, że czeka nas seans kina ambitnego z ciężkostrawnym przesłaniem. Twarz przypomina poprzednią produkcję Szumowskiej – Body/Ciało, choć równolegle wpisuje się w popularny współcześnie obraz polskiej prowincji. Co typowe dla dystrybutora Kino Świat, film reklamowany był hasłem „inspirowany prawdziwą historią pierwszej ratującej życie udanej operacji przeszczepu twarzy”. Na próżno jednak, poza samym zabiegiem przeszczepu, doszukiwać się w tej…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Bezstresowe wychowanie – recenzja filmu „Daddy Cool”

W życiu każdego człowieka przychodzi dzień, w którym musi przekroczyć granicę sfery beztroski, wkraczając w dorosłość. Najczęściej jest to moment wyfrunięcia z rodzinnego gniazda lub znalezienia pierwszej pracy. Jednak czterdziestoletni Adrien usilnie próbuje pozostać, jak sam to określa, w „kokonie zabaw”.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Oparte na przyszłych wydarzeniach – recenzja filmu „Wieża. Jasny dzień”

Jagoda Szelc na zeszłorocznym Festiwalu Filmowym w Gdyni zauroczyła krytyków swoją pierwszą pełnometrażową fabułą, zdobywając między innymi Złotego Lwa za najlepszy debiut reżyserski. Niestety, widz musiał czekać niemal pół roku, aby móc zobaczyć tę produkcję na ekranach kinowych, jednak niewątpliwie warto było. Dla osób, którym niestraszne snucie refleksji oraz różnych tropów interpretacyjnych, Wieża. Jasny dzień będzie seansem co najmniej wdzięcznym.

Read More