Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wiwisekcja wzajemnych pretensji – recenzja filmu „Niemiłość”

Andriej Zwiagincew jest jednym z najbardziej uznanych współczesnych rosyjskich reżyserów. Wszystkie jego filmy prezentują dawkę emocji, wobec której ciężko przejść obojętnie. Widz zaznajomiony z wcześniejszą twórczością artysty wie już, że czeka go psychologiczna analiza postaci odzwierciedlających kondycję całego społeczeństwa. Nie inaczej jest i tym razem – w swoim najnowszym dziele Zwiagincew ukazuje tytułową niemiłość oraz wydarzenia, do których prowadzi bezuczuciowość. Uhonorowana Nagrodą Jury na festiwalu w Cannes oraz nominacją do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny „Niemiłość” stanowi emocjonalną bombę ukrytą w niezwykle stonowanej formie. Rosyjski reżyser wraz z Olegiem…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

i sprawiedliwość dla wszystkich – recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”

Martin McDonagh nie należy do grupy reżyserów, która rozpieszcza swoich filmowych fanów – Anglik bardziej skupia się na swojej działalności teatralnej, aniżeli na produkcji obrazów na duży ekran. Niewątpliwie część widzów ubolewa z powodu małej ilości dzieł McDonagha, jednak może w tym właśnie tkwi siła tego twórcy – gdy już w kinowym repertuarze pojawia się jego dzieło, nie sposób przejść koło niego obojętnym. Tak jest i tym razem – najnowszy film zatytułowany „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” podbija serca krytyków, jury najważniejszych organizacji (w tym Złoty Glob za najlepszy dramat…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

,,Syn Królowej Śniegu”

Są takie filmy, niestety coraz więcej, które bardzo chcą być ważne, poruszają wszak ważną tematykę, ale nigdy ważne nie będą. Powodem jest nieudolność twórców, ich braki warsztatowe czy fatalne pomysły fabularne, które niweczą trud innych. Idealny przykład to zeszłotygodniowa premiera „Syna Królowej Śniegu” w reżyserii Roberta Wichrowskiego. Do dziś umieszczenie tego filmu w sekcji „Odkrycia” zeszłrocznej edycji Nowych Horyzontów uważam za wyjątkowo niesmaczny żart.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

,,Brytyjski Buldog” – recenzja filmu ,,Czas Mroku”

,,Dunkierka” Christophera Nolana obrała sobie za cel oddanie horroru i intensywności ewakuacji brytyjskich wojsk z francuskich plaż w trakcie drugiej Wojny Światowej. Bohater zbiorowy, wchodząca pod skórę muzyka Zimmera, oraz bród, woda i płomienie miały w naturalistycznej formie oddać siłę tego doświadczenia, i zanurzyć w nim widza. ,,Czas Mroku” to w pewnym sensie rewers tej historii, w której eksplorowanym obiektem staje się silna jednostka, a ,,krew, pot i łzy” zostają zamienione na szelest papieru, dym cygar, i opary whisky. I pomimo to, obraz ten ogląda się bardziej jak thriller, bądź jeden…

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

Kevin też by nie pomógł – recenzja filmu ,,Wszystkie Pieniądze świata”

Kiedyś oddałbym wszystkie pieniądze świata za najnowszy film Ridleya Scotta…kiedyś. Od jakiegoś czasu brytyjski mistrz kina stał się dla mnie synonimem nierówności, reżyserskiej niestabilności, z którą dotychczas kojarzyłem bardziej Woody’ego Allena. Teraz do tej nierowności doszła także filmowa starość, która powinna zmusić Scotta do solidnego przemyślenia potencjalnej emerytury. „Wszystkie pienądze świata” to najciekawszy od lat projekt Scotta, który wydawać by się mogło nie mógł się nie udać.

Read More
Kino / Teatr Recenzja 

Nazywaj mnie swym imieniem – recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”

Luca Guadagnino jak żaden inny reżyser potrafi umiejętnie oddać wakacyjny urok spędzania czasu z dala od cywilizacji w zaciszu małego miasteczka. Panujący upał, mieniąca się woda – czy to w basenie, czy w jeziorze – oraz intensyfikujące się pomiędzy bohaterami emocje – opis ten pasuje do jego poprzedniej produkcji, jaką byli „Nienasyceni”. Jeśli komuś przypadł do gustu styl włoskiego twórcy charakteryzujący się dominacją uczuć nad słowami, z pewnością powinien zobaczyć jego najnowszy obraz. „Tamte dni, tamte noce” zostały nominowane do nagrody Oscara w czterech kategoriach, w tym za najlepszy film….

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

Oscary 2018 – analiza nominacji

Pewnie już wiecie, ale wczoraj poznaliśmy tegorocznych nominowanych do Oscarów. Po kilku miesiącach codziennego przeglądania statystyk, notowań oraz śledzenia sytuacji związanych z oscarowymi kampaniami moje przewidywania sprawdziły się w blisko 80%. To w miarę dobry wynik, jednak pozostaje we mnie pewien niedosyt związany z faktem, iż mogłem wziąć pod uwagę więcej czynników. W dzisiejszej analizie pochylę się nad pozycjami, które zaskoczyły mnie najbardziej, a także zmieniły układ sił w poszczególnych kategoriach. Najlepszy film: Największym zaskoczeniem jest obecność „Nici widmo”, czyli nowego filmu Paula Thomasa Andersona. Dla mnie była to niesamowicie…

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

Dla kogo nominacje do Oscara? Ostateczne przewidywania Mateusza Rota

Przed Wami moje ostateczne przewidywania. Czy Akademia czymś zaskoczy? Zobaczymy już niedługo. Najlepszy film: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri Kształt wody Lady Bird Dunkierka Uciekaj! Czwarta władza Tamte dni, tamte noce Jestem najlepsza (I, Tonya) I tak cię kocham Czas mroku Najlepsza reżyseria: Guillermo del Toro, Kształt wody Christopher Nolan, Dunkierka Martin McDonagh, Trzy billboardy za Ebbing, Missouri Greta Gerwig, Lady Bird Luca Guadagnino, Tamte dni, tamte noce Najlepszy aktor pierwszoplanowy: Gary Oldman, Czas mroku Timothée Chalamet, Tamte dni, tamte noce Daniel Day-Lewis, Nić widmo Daniel Kaluuya, Uciekaj! James Franco,…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

,,Nic już nie ma” – Recenzja filmu ,,Atak Paniki”

„Staram się odbierać filmy intuicyjnie, pod wpływem impulsu. Suche naukowe analizy nie są dla mnie” – mówił w jednym z wywiadów reżyser Paweł Maślona. Cóż, oglądając jego pełnometrażowy debiut trudno nie zauważyć skutków takiego stosunku do kina. „Atak paniki” nie jest bowiem (przynajmniej dla mnie) filmem, do którego możnaby podejść całkowicie na chłodno, bezemocjonalnie rozłożyć go na czynniki pierwsze. Debiut Maślony to absolutna emocjonalna petarda, którą odebrałem nie rozumem, a właśnie zmysłami czy też intuicją. I weź ty człowieku napisz teraz recenzję!

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

„Cudowny chłopak”: Kino familijne w najlepszym wydaniu

Jacob Tremblay dał się światu poznać jako genialne dziecko z „Pokoju”, jednego z najwybitniejszych filmów ostatnich lat. W międzyczasie wybory aktorskie tego młodziana zaczynały powoli zwiastować karierę aktora jednego filmu. Na szczęście od teraz do swojego resume może dumnie dorzucić kolejną doskonałą pozycję – „Cudownego chłopaka„, który nawet mojego cyniczne serce roztopił bez szans na ratunek. Chusteczki poszły w ruch. Czegóż jednak spodziewać się po takiej historii? Chłopiec idzie po raz pierwszy do szkoły. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ma 10 lat i już powinien do…

Read More