Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Fałszywa epopeja – recenzja filmu „Kamerdyner”

Kilka lat temu utarł się pogląd, iż polski film fabularny z szansą na sukces to jedynie dramat historyczny lub komedia romantyczna. Za przykład niech posłuży „Ogniem i Mieczem”, „Pan Tadeusz”, „Quo Vadis” czy „Katyń” oraz „Listy do M”, „Lejdis” i „Testosteron”. Dziś sytuacja wygląda poniekąd inaczej, trafiają się perełki w postaci na przykład „Bogów”, lecz nie mogę pozbyć się wrażenia, że reżyser „Kamerdynera” musiał mieć z tyłu głowy, choćby podświadomie, wszystkie te statystyki, tworząc „Kaszubską epopeję”, która jakimś cudem zdobyła kilka dni temu Srebrne Lwy na Festiwalu w Gdyni. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Gatunkowa żonglerka – recenzja serialu „Maniac”

Cary Fukunaga, czyli człowiek odpowiedzialny za genialny pierwszy sezon „Detektywa” powrócił w zeszły piątek do serialowego świata z „Maniakiem”. Reżyser następnej części Bonda sporo przeszedł, gdy pracował nad ekranizacją „It”. Po konfliktach z producentami zrezygnował z reżyserskiego stołka. Jego wizja nie mogła zostać zrealizowana, i Amerykanin nie pozwolił sobie na chodzenie na kompromisy. W „Maniaku” ta bezkompromisowość jest bardzo wyraźna. Stworzył on jeden z najbardziej szalonych i odważnych seriali ostatnich miesięcy. Patrząc na oryginalne produkcje Netfliksa, jest to powiew świeżości, jakiego brakowało tej platformie od czasów „Anihilacji” Alexa Garlanda.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Żyjąc w grzechu – recenzja filmu „Złe wychowanie Cameron Post”

„Co, jeśli nie możesz stać się jeszcze lepszym?” jest niepisanym mottem najnowszego filmu Desiree Akhavan. „Złe wychowanie Cameron Post” to filmowa ekranizacja powieści YA Emily M. Danforth pod tym samym tytułem, której, jak mówi sama reżyserka, nadano dużo poważniejszy twist. Chloë Grace Moretz spędziła prawie całe swoje życie występując przed kamerą, głównie grając dziewczynki, które były bardzo dojrzałe jak na swój wiek. Tym razem aktorka została postawiona jednak w odwrotnej sytuacji. Jej bohaterka ma duże problemy z wejściem w dorosłość, przede wszystkim za sprawą bagna, w które się wpakowała.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

WENECJA 2018 – recenzja filmu „The Ballad of Buster Scruggs”

O najnowszej produkcji Braci Coen było stosunkowo cicho, a jeśli już o niej mówiono, to raczej sugerując, że będzie to serial. Tymczasem najświeższy opus twórców „Fargo” zjechał z taśmy produkcyjnej i trafił prosto do sekcji konkursowej festiwalu w Wenecji. Bracia filmowcy z typową dla siebie dezynwolturą opisywali swój film: „ Zawsze byliśmy fanami filmów będących zbiorami opowiadań. Zwłaszcza tych z Włoch z lat 60-tych, gdy stanowiły one kilka wariacji różnych reżyserów na temat tego samego motywu. Postanowiliśmy zrobić to samo zapraszając do współpracy najlepszych reżyserów pracujących współcześnie. Mieliśmy ogromne szczęście,…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

WENECJA 2018 – recenzja filmu „Faworyta”

Yorgos Lanthimos kontynuuje swoją karierę w krajach anglosaskich. Tym razem akcja jego filmu ma miejsce w XVIII-wiecznej Anglii, która targana jest przez wojnę z Francją. Jest to ciekawy ruch, ponieważ filmy Greka były wcześniej zawieszone w, tak jakby, bezczasie. Osadzone gdzieś w okolicach teraźniejszości, oscylowały w swoich indywidualnych, hermetycznych warunkach. Nie do końca było wiadomo, gdzie miały miejsce wydarzenia z „Lobstera” czy „Kła”. Te oderwane od skonkretyzowanej rzeczywistości antyutopie były motywem przewodnim w twórczości reżysera „Alp”. W „The Favourite” bierze on na warsztat te same tropy, które mają jednak bardzo…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Nie o taką Amerykę walczyłem – recenzja filmu „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”

W hollywoodzkich produkcjach problem dyskryminacji rasowej poruszany był niejednokrotnie. Jednak jest tylko jeden hegemon tego nurtu. Mówiono o nim, że był ostatnio w zniżkowej formie, lecz nie można odmówić mu zasług dla popkultury, w szczególności dla części afroamerykańskiej. W końcu tworzy kino od przeszło 40 lat. Przed nami wracający na piedestał z filmem „Czarne bractwo. BlacKkKlansman” Spike Lee.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Film Shane’a Blacka z predatorami w tle – „Predator”, Recenzja

Shane Black to scenarzysta znany głównie z komedii kryminalnych („Nice Guys”,” Zabójcza broń”), w których zestawia ze sobą osoby o sprzecznych charakterach, aby zgrzyty między nimi obfitowały w jak największą ilość humoru. Z serią o kosmicznym łowcy jest związany od „Predatora” z 1987 roku, gdzie wcielił się w postać Hawkinsa. Daje to nadzieję, że podejdzie do franczyzy z należytym szacunkiem. Biorąc pod uwagę, że ma już doświadczenie w pracy nad wysokobudżetowymi produkcjami („Iron Man 3”) nowa odsłona „Predatora” zapowiadała się obiecująco.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Duma artysty – recenzja filmu „Żona”

Geniuszem nazywamy osobę ponadprzeciętnie utalentowaną, posiadającą cechy oddające ducha epoki, dokonującą przełomowych odkryć, intensywnie odznaczającą się na tle innych. Zazwyczaj użycie tego tytułu jest odporne na usypujące się ziarna czasu. Jednak sukces zawsze ma swoją cenę – tym wyższą im ranga jest większa. Zobaczmy, jak wiele musi zapłacić tytułowa „Żona” filmu szwedzkiego reżysera Björna Runge.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Czekając na egzekucję – recenzja filmu „Zama”

Antonio Di Benedetto, autor literackiego pierwowzoru „Zamy” był więźniem podczas tzw. Brudnej Wojny w Argentynie. Czterokrotnie odczytywano przed nim rozkaz egzekucji, która jednak nigdy nie nadchodziła. Przez osiemnaście miesięcy zawieszony był on pomiędzy życiem, a śmiercią, oczekując tylko decyzji kogoś z góry. Co ciekawe, wydarzenia te nie stanowiły inspiracji dla jego powieściowego arcydzieła, ponieważ miały miejsce niemal dwadzieścia lat przed jej publikacją. Biografka Benedetto, Esther Allen, nieco poetycko pisze, że ten element z życia pisarza dowodzi władającego nim poczucia, że teraźniejszość jest kształtowana nie tylko przez przeszłość, ale również przez…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wtem wchodzi Juliusz, cały na żółto – „Juliusz”, Recenzja

W ostatnich latach większość komedii w Polsce kręci się na dwa sposoby. Jednym z nich to próba powtórzenia sukcesu „Kac Vegas”, która zazwyczaj kończy się festiwalem żenady nie do wytrzymania. Drugie to komedie romantyczne dziejące się w idealizowanym świecie pięknych i młodych ludzi, którym zawsze się powodzi. Powiewem świeżości był „Atak Paniki”, w którym Paweł Maślona pokazał szarych ludzi doprowadzonych do szewskiej pasji. Cieszy mnie, że Aleksander Pietrzak w swoim pełnometrażowym debiucie objął podobny kierunek co Maślona i przypomniał jak powinna wyglądać komedia.

Read More