You are here
Kino Magazyn 

„Jackie”: Odejście od szkolnej czytanki

Jaka była Jackie Kennedy każdy widział. Przynajmniej tak może się wydawać. Najnowszy film Pabla Larraina (twórca wcześniejszych No, Klubu i Nerudy) unika oczywistości i nakreślania jednoznacznego portretu głównej bohaterki. To zabawa z kinem biograficznym, której nie kupi każdy, ale wielu z pewnością zostanie uwiedzionych. Film opowiada o zamachu na prezydenta Kennedy’ego oraz dniach po nim, gdy jego żona (Natalie Portman), Jackie, musi pomimo żałoby zachować dostojną maskę. Poznajemy jej historię podczas wywiadu przeprowadzanego z nią przez dziennikarza (Billy Crudup). Gęsta sieć retrospekcji nie daje widzowi jednak zbyt wielu informacji na…

Read More
Kino Magazyn 

Komu się nie podobał „Toni Erdmann”?

„Toni Erdmann” dostarczył mi ogromnej przyjemności. Przez chwilę zastanawiałem się, po co go recenzować, skoro zapewne podobne wrażenia z tego filmu ma sporo widzów. Po pierwsze, warto polecać go innym. Po drugie, poza przyjemnością skłonił mnie też do refleksji. Coś czuję, że w historii kina jest 5 albo 6 filmowych produkcji, które można by zrecenzować jednym zdaniem: „To jeden z najzabawniejszych i najmądrzejszych filmów w historii kina!”. Odnoszę wrażenie, że „Toni Erdmann” jest jednym z nich i uważam, że można go śmiało postawić w jednym rzędzie z „Annie Hall” Woody’ego…

Read More
Kino Magazyn 

„Elle”: Wstyd nie jest barierą

Spokój ciemnego ekranu z początku mącony jest przez krzyki gwałconej kobiety oraz jej oprawcy. Potem widzimy spokój zielonych oczu kota przyglądającego się zajściu, by w końcu ze znudzeniem odwrócić głowę i odejść. Wreszcie widzimy wnętrze pokoju, leżącą bezwładnie Michèle (Isabelle Huppert) oraz zamaskowanego gwałciciela, który po chwili ucieka. Bohaterka szybko się otrząsa, sprząta podłogę z rozbitego szkła i bierze kąpiel. Stróżka krwi miesza się na powierzchni wody z pianą. Tak reżyser Paul Verhoeven  otwiera przed nami podwoje historii kobiety, która wcale nie stała się ofiarą w chwili gwałtu. Zdarzyło się…

Read More
Kino Magazyn 

„Sztuka Kochania: Historia Michaliny Wisłockiej”

Michalina Wisłocka odmieniła ten kraj. Staroświeckie, wyjątkowo powierzchowne spojrzenie na sex, w stylu “obowiązku małżeńskiego”, zamieniła na – to czym to być powinno – “Sztukę kochania”. Niech kobieta czerpie najcudniejsze przyjemności, a żeby mężczyzna, czy chłopaczek jej w tym pomagał. Era Gierka, więc trudno było zrozumieć o co tej “babie” chodzi, ale jednak udało jej się. Jeszcze się w opis nie będę zagłębiać, jednak przytoczę pytanie – które twórcy mogli zadać, sobie samym – czy problemy z postrzeganiem seksualności w tym kraju, się skończyły po rewolucji, jaką Wisłocka dała książką…

Read More
Kino Magazyn 

To dla kogo nominacje? – ostateczne, 100% pewne przewidywania Mateusza

Trochę trzeba było poczekać, ale w końcu są…jeszcze nie nominacje, ale już moje ostateczne przewidywania. Enjoy. Film: 1. „La La Land” 2. „Manchester by the Sea” 3. „Moonlight” 4. „Arrival”  5. „Lion” 6. „Hell or High Water” 7. „Hacksaw Ridge” 8. „Hidden Figures” 9. „Fences”                    Alternatywa: 10. „Silence” Reżyseria: 1. Damien Chazelle – „La La Land” 2. Barry Jenkins – „Moonlight” 3. Kenneth Lonergan – „Manchester by the Sea” 4. Denis Villeneuve – „Arrival” 5. Garth Davis – „Lion” Alternatywa: 6….

Read More
Kino Magazyn 

Gdyby „Toni Erdmann” rozbił oscarowy bank…- rozmowa z Mateuszem Rotem o Oscarach 2017

Maciej Stasierski: Mateusz, jesteś ekspertem od Oscarów, co wiemy od dobrych paru miesięcy już. Mam nadzieję, że w tej rozmowie podsuniemy naszym czytelnikom kilka wskazówek, na kogo w tym roku stawiać, kto jest pewniakiem, a kto może być wielkim oscarowym WTF. Proponuję zacząć od kategorii scenariuszowych. Z jednej strony mamy adaptację, którą niespodziewanie dla wszystkich poza Akademią okazał się Moonlight. Z drugiej w kategorii oryginalnej La La Land zdaje się być mocniejszym rywalem Manchester by the Sea niż wcześniej przypuszczano. Co o tym myślisz? Kto jeszcze się w tych kategoriach…

Read More
Kino Magazyn 

„Manchester by the Sea”: Casey Affleck i jego czarny pies

„Manchester by the Sea” to przejmujący film, nad którym unosi się piętno śmierci. Nie ma w nim ani jednej fałszywej nuty. Film może być wstępem do terapii. Jeśli na filmowym ekranie zobaczy się kogoś, kto próbuje uporać się z problemami, może się to okazać dla widza inspirujące. Co jednak, gdy główny bohater nie chce walczyć z czarnym psem, jakim jest depresja? Postać, w którą wcielił się w tej produkcji Casey Affleck z jednej strony rozpacza nad śmiercią bliskiej mu osoby, ale z drugiej w paradę wchodzi mu bratanek, którym musi…

Read More
Kino Magazyn 

„La La Land”: Dzieło otwarte na każdego widza

La la land nie trzeba już nikomu przedstawiać, zwłaszcza po tym jak Chazelle i spółka wyszli z gali Złotych Globów z rekordowymi siedmioma statuetkami pod pachą. Nie jestem dużym fanem musicali, więc do nowego dzieła twórcy Whiplash podchodziłem bardzo ostrożnie, a pełne zachwytu recenzje traktowałem z dystansem. Mamy w końcu rok 2017, a nie 1957: czas panowania musicali w Hollywood już minął, i odgrzebywanie tego gatunku wydawało się przedsięwzięciem karkołomnym. Nie kupiły mnie klimatyczne trailery, ani entuzjastyczne reakcje na festiwalu w Wenecji. Żadne sztuczki nie mogły się przebić przez mój…

Read More
Kino Magazyn 

„Po Prostu Przyjaźń”: Poprawa relacji polskiego kina z komediami

Relacji polskiego kina z komediami w ostatnich latach nie można nazwać przyjaźnią. Filmów tego typu powstaje co prawda niemało, a niektóre z nich są co najmniej zadowalającej jakości, to trafiają się takie tytuły, które na twarzach widzów wywołują liczne grymasy zmieszania, by po seansie zostać skwitowane krótkim „to miała być komedia?”. I nie chodzi mi tu wyłącznie o dzieła nieudane, a raczej niezrozumiane. Było tak z „Panią z przedszkola”, „Baby są jakieś inne”, „Dziewczyną z szafy”, raczej niezauważonym w kinach „Kebabem i horoskopem” czy, przede wszystkim, z „Córkami dancingu”. Problem…

Read More
Kino Magazyn 

Co z tegorocznymi Oscarami? – analiza po BAFTA i nagrodach gildii

Druga faza sezonu nagród zakończona. Poznaliśmy już nominacje najważniejszych Amerykańskich Gildii Filmowych, które co roku mają największy wpływ na oscarową rozgrywkę. W tym artykule przedstawię analizę dwóch największych Gildii, czyli PGA (Gildia Producentów) i DGA (Gildia Reżyserów) oraz Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA). BAFTA: Patrząc na nominacje, zdecydowanym wygranym jest zwycięzca Złotej Palmy w Cannes Ja, Daniel Blake. Brytyjski film legendarnego młodego gniewnego Kena Loacha stał się czarnym koniem oscarowego wyścigu. Analizowałem sobie nominacje do Oscara ze wszystkich lat w XXI wieku i tylko 3 razy Brytyjczycy nie mieli swojego kandydata…

Read More