Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Say my name – recenzja filmu „Shazam!”

Kino superbohaterskie na poważnie rozgościło się pośród innych produkcji i prawdopodobnie nikt już sobie nie wyobraża miesiąca bez choćby jednej premiery opowiadającej losy nadludzko uzdolnionych herosów. Co ciekawe, same filmy superbohaterskie zaczęły dzielić się na podrodzaje, a tym samym w coraz bardziej świadomy sposób twórcy wpadają w wytwarzające się ramy danej kategorii obrazu. Powolnie zaczęto odchodzić od typowych patetycznych postaci ratujących świat, na rzecz między innymi czarnoskórych herosów, silnych kobiecych sylwetek, czy młodych bohaterów, którzy zmagają się zarówno z mocami, jak i okresem dorastania. Shazam! w reżyserii Davida F. Sandberga…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Zabawy nie będzie – recenzja filmu „Studniówk@”

Wyprodukowanie filmu w dzisiejszych czasach nie stanowi żadnego problemu – reżyserem aktualnie może być każdy choć niewątpliwie z różnym skutkiem. Jedyne co twórcę ogranicza to jego własna wyobraźnia i budżet produkcji, ale w historii kina odnaleźć można zarówno niskobudżetowe perełki, jak i wysokobudżetowe gnioty. Alessandro Leone uczynił tematem swojego debiutu fabularnego studniówkę, osadzając fabułę filmu w jednej z polskich szkół. Polski odpowiednik Złotych Malin, czyli nagroda Węży, powędrowała w tym roku właśnie w ręce włoskiego reżysera, pokonując solidnych rywali, takich jak DJ, czy Pech to nie grzech. Czy faktycznie Studniówk@…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Odbierz telefon – recenzja „Przepraszam, że przeszkadzam”

Nietypowe podejście twórców do pracy w korporacjach, ale i jednocześnie podjęcie odwiecznego pytania – czy młodzi ludzie muszą marnować swoje życie w takich firmach, tyrając pod kilkanaście godzin, by móc osiągnąć jakiekolwiek godziwe wynagrodzenie? Cassius Green (Lakeith Stanfield) otrzymuje pracę w telemarketingu. Wymarzoną? Niekoniecznie, ponieważ tak naprawdę potrzebuje pilnie gotówki. Ma tylko siedzieć i wykonywać telefony. Z czasem jednak zaczyna być doceniany przez pracodawców, co owocuje awansem. Poszerzająca się współpraca z jedną z najbardziej liczących się firm na rynku – WorryFree – sprawia, że bohater ma wszystkiego pod dostatkiem. Czy…

Read More
Kino / Teatr Lifestyle Magazyn Wrocław 

Wywiad z Bartoszem Szelugą – scenarzystą Kolektywu Twórczego Pawlacz

W najbliższy weekend w Ośrodku Działań Artystycznych Firlej swoją twórczośc przedstawi grupa teratralna Kolektyw Twórczy Pawlacz. Spotkaliśmy się z Bartoszem Szelugą, scenarzystą odpowiedzialnym za najbliższy spektakl Pokolenie wszystko, który uchylił rąbka tajemnicy. O Kolektywie Twórczym Pawlacz, wiem, że powstał w 2014 roku. Mógłbyś przybliżyć genezę Waszej grupy? Jesteś jej częścią od początku, czy zostałeś zwerbowany w inny sposób? Tak, w Pawlaczu jestem od samego początku i wraz z Elwirą Iwanowską oraz Lidką Barłogą stanowię trzon założycielski naszej grupy. Moja przygoda zaczęła się na Wyspie Słodowej podczas Juwenaliów, kiedy Elwira opowiedziała…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„To my” – Jordan Peele nie daje się sklasyfikować

W „To my” (polskie tłumaczenie nie oddaje sprytnej dwuznaczności tytułu „US”, który może równie dobrze dotyczyć skrótu od „United States”) Jordan Peele odkrył się na nowo, szybko uciekając od łatek, które już zaczęły do niego przylegać od czasu reżyserskiego debiutu. W końcu w „Uciekaj!” nakręcił ostrą jak skalpel satyrę na współczesny rasizm ukryty pod kołnierzykiem inkluzywności i politycznej poprawności, a w zeszłym roku koprodukował „BlacKkKlansmana” Spike’a Lee.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Mam taki sen – recenzja filmu „Kurier”

Polscy reżyserzy niezwykle chętnie biorą na warsztat kino historyczne, a recenzenci równo ochoczo krytykują ich dzieła. Filmy historyczne rodzimej kinematografii, którym dałoby się przyznać wysoką ocenę, można policzyć na palcach rąk. Władysław Pasikowski w latach dziewięćdziesiątych XX wieku był kultowym reżyserem, zwłaszcza kina gangsterskiego. Przez ostatnią dekadę popełnił dwa broniące się filmy – Pokłosie  (2012) oraz Jacka Stronga  (2014). Za poprawny, ale pozostawiający wiele do życzenia, uznać należy powrót do jego gatunkowych korzeni – Pitbull. Ostatni pies. Tym razem Pasikowski ponownie sięgnął po biografię, czyniąc głównym bohaterem Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Niestety,…

Read More
Kino / Teatr Netflix Recenzja 

Jesteś zwycięzcą – recenzja filmu „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”

Amerykańskich aktorów bez znacznego reżyserskiego szlifu coraz częściej ciągnie na pełen powabu stołek dyrygenta filmu. Czy to tylko chwilowy zryw, a może długofalowy trend? Jestem ciekaw, co z tego wyniknie. Nie tak dawno przecież w Polsce ukazał się debiut Paula Dano W krainie wielkiego nieba, który został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków (100% pozytywnych recenzji robi wrażenie). Także ze swojsko brzmiącym nazwiskiem John Krasinski stworzył „nowofalowy” horror Ciche miejsce. Tym razem z wyzwaniami reżysera zmierzył się Chiwetel Ejiofor, osadzając O chłopcu, który ujarzmił wiatr w afrykańskich realiach.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„High Life” czyli jak nigdy nie robić kina science-fiction

Claire Denis ponoć czekała kilkanaście lat ze scenariuszem High Life. Po obejrzeniu efektu finalnego jej prac, trzeba powiedzieć jedno – szkoda, że nie odłożyła go na półkę przed przystąpieniem do pracy. Może oszczędziłaby sobie filmowego upokorzenia, a nam dwóch godzin jednego z najbardziej kuriozalnych, żenujących spektakli jakie widziałem w ostatnim czasie.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wyrewolwerowany rewolwerowiec – recenzja filmu „Przemytnik”

Jeśli ktoś myślał, że Clint Eastwood planuje przejść na emeryturę, to się srogo pomylił. Amerykański artysta, pomimo że niebawem będzie miał na karku 90 lat, nie rezygnuje z tworzenia filmów, pełniąc przy produkcji różnorodne funkcje. Niekwestionowany człowiek-orkiestra, którego niemal wszystkie utwory wzbudzają zainteresowanie, a wiele z nich również zachwyt wśród publiczności. Nie można przy tym zaprzeczyć, że obrazy Eastwooda odwołują się zazwyczaj do jednej konwencji, przez co odnosi się wrażenie, że przy produkcji reżyser posługuje się coraz bardziej nieznośną kalką. Czy jego najnowszy film również został uwikłany w powtarzalne schematy,…

Read More