Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Coco”: Pixarze, znowu to zrobiłeś

Nienawidzę ich – tak w drodze do wyjścia powiedziała towarzysząca mi na seansie Kasia Koczułap odnosząc się do animatorów Pixara. To nie była jednak krytyka Coco, a uznanie dla jego twórców, że znowu (i zapewne nie po raz ostatni) doprowadzili poważnych dorosłych ludzi do takiego płaczu, jaki wylewa się chyba tylko na ślubie najlepszego przyjaciela. A może nawet i nie…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

#PerłyKalejdoskopu: Totalitaryzm miłości w „Lobsterze”

Anglojęzyczny debiut awangardowego, greckiego reżysera, bazuje na oryginalnym pomyśle. Film ukazuje alternatywną rzeczywistość, która tylko na pierwszy rzut oka przypomina naszą. W obsadzie m.in. śmietanka Hollywood – Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly. Na tym jednak kończą się związki ze sztampowymi, amerykańskimi rozwiązaniami. Choć kto oglądał Yorgosa Lanthimosa ten doskonale powinien to wiedzieć.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wsiąść do pociągu byle jakiego – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”

Możemy zaobserwować ostatnio swoisty popkulturowy paradoks – mimo że najlepiej sprzedającymi się obecnie książkami są (przeważnie skandynawskie) kryminały, a telewidzowie najliczniej gromadzą się przede wszystkim przed nowymi odcinkami Sherlocka, to jednak w kinie nieczęsto ekranizuje się historie tajemniczych morderstw. A kiedy już jakiś twórca postanawia zapełnić tę skandaliczną dziurę w filmowym kalendarzu, najczęściej jest to nieudana adaptacja jakiegoś poczytnego bestsellera czy kolejne przełożenie na filmowy język dzieł Christie i Conan Doyle’a, wykonane przez studyjnego rzemieślnika dla zarobienia szybkich pieniędzy. Najnowszy film Kennetha Branagha, choć bazuje co prawda na książce kultowej i doskonale…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Nie ma to jak w domu – „Cicha noc”, recenzja

Jarmark bożonarodzeniowy ponownie przejął wrocławski rynek, a w supermarketach znów pobrzmiewa świąteczna muzyka. W kinach również czuć ducha świąt i coraz częściej w repertuarze można się natknąć na filmy z gatunku czerwonego płaszcza i siwej brody. Swoją propozycję przedstawia również debiutujący Piotr Domalewski, którego „Cicha Noc” okazała się przebojem tegorocznego festiwalu w Gdyni, wyjeżdżając z stamtąd z wieloma nagrodami między innymi Złotym Lwem za najlepszy film.

Read More
Kino / Teatr Magazyn 

BYLE DO NIEDZIELI – RECENZJA FILMU „TOTEM”

Jeśli komuś jest nie po drodze z polskim rapem, zapewne o filmie Jakuba Charona dowiaduje się dopiero teraz. Tych z Was muszę uświadomić, że „Totem” zapowiadany był już od co najmniej dwóch lat i miały się w nim pojawić takie popularne postaci jak Kaen czy Peja. Jednak akcja crowdfundingowa zdołała uzbierać jedynie 6% potrzebnej sumy, a odtwórca głównej roli trafił do więzienia, co pociągnęło za sobą zmiany obsadowe i premiera była kilkukrotnie przekładana. Jednak film udało się ukończyć i trafił on do dystrybucji kinowej, i to zdecydowanie szerszej niż można…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Mudbound – Oscary… Ach te Oscary..

Nie samym kinem żyje człowiek. Idąc za tą biblijną parafrazą postanowiłem zrecenzować film, który w Polsce zadebiutował bezpośrednio na platformie Netflix (no może za wyjątkiem pokazu na Camerimage). „Mudbound” to najgłośniejszy, w kontekście rozpoczynającego się sezonu nagród, przedstawiciel internetowego giganta, który podczas swojej premiery na festiwalu Sundance został okrzyknięty mianem wczesnego oscarowego faworyta.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Manifesto” czyli jak nie robić filmu o sztuce

Cate Blanchett to bez wątpienia aktorka najwyższej światowej klasy. Najwyższej klasy artystą jest podobno także Julian Rosefeldt, twórca wystawy Manifesto. Niestety spotkanie tej pary artystów nie zaowocowało filmem klasy światowej, a bardziej nieudanym, trudnym do zaakceptowania eksperymentem. O co chodzi? Wystawa Rosefeldta to 13 manifestów dotyczących szerokopojętej sztuki współczesnej, jej percepcji, wpływu na rzeczywistość. Każdy z tych manifestów wygłasza Cate Blanchett odgrywająca 13 postaci, różniących się charakteryzacją, akcentem, backgroundem. To wszystko zapewne świetnie działa w formie instalacji artystycznej w muzeum. Jednak zebrane w filmie, w całość, której nie zaszkodziłaby spójna…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Batman krwawi, ale już nie płacze – recenzja filmu „Liga sprawiedliwości”

Szedłem na ten film z przeświadczeniem o nadchodzącym cierpieniu. Zdecydowanie nie przepadam za kinem Zacka Snydera, a fakt, że nad projektem w pewnym momencie przejął kontrolę Joss Wheldon wcale nie napawało mnie optymizmem – jego obie części ,,Avengersów” również nie były dla mnie niczym przyjemnym. Wątpiłem w jakiekolwiek możliwości uratowania filmowego świata DC. A okazało się, że konkurent Marvela ma jeszcze szanse na powodzenie.

Read More