You are here
Kino Magazyn 

„American Honey”: Jaka ta młodzież zepsuta

Gdy dojrzały twórca bierze się za kręcenie filmu o współczesnej młodzieży, w mojej głowie zapala się natychmiastowo czerwona lampka sceptycyzmu. Bardzo często różnica wiekowa, protekcjonalny bądź mentorski stosunek oraz moralizatorski ton prowadzą do niezgrabnych reżyserskich kazań, w których jakże bolesny okazuje się brak zrozumienia własnych bohaterów. Przekonali się o tym Harmony Korine kręcąc Spring Breakers, czy Larry Clark przy The Smell of Us. Obawiałem się, że do tego grona dołączy Andrea Arnold, czyli jedno z najgłośniejszych kobiecych nazwisk dzisiejszego arthouse’u. Jej American Honey otrzymał Nagrodę Jury na festiwalu w Cannes…

Read More
Kino Magazyn 

SKAZANA NA OKLASKI – RECENZJA FILMU „DALIDA. SKAZANA NA MIŁOŚĆ”

To, że moje pokolenie piosenki Dalidy, miast z list przebojów,  kojarzy wyłącznie z reklam wody mineralnej czy filmów Xaviera Dolana, w żadnym wypadku nie wpływa negatywnie na moc stwierdzenia, że Iolanda Gigliotti wielką artystką była. I jest! Wchodzący właśnie do kin film Lisy Azuelos mierzy się z trudem skondensowania w sobie praktycznie całej kariery artystki, nie stroniąc również od przyjrzenia się kilku epizodom z jej dzieciństwa. Oznacza to oczywiście, iż wiele historii pominięto, a inne przedstawiono w telegraficznym skrócie, by móc skupić się na temacie niezbyt zręcznie zasugerowanym przez polskiego…

Read More
Kino Magazyn 

„Baba Jaga”: Ta Baba nie jest straszna

Reżyser Caradog W. James po całkiem udanej zabawie z klimatycznym kinem klasy B w postaci filmu Maszyna (2013), a wcześniej z krótkometrażówkami, zdecydował się na nakręcenie horroru. Jednak przywołanie postaci związanej ze słowiańskim folklorem wiosny nie czyni; a co dopiero nie przestraszy Was w kinie. Główna bohatera, czyli Chloe (Lucy Boynton) jako dziecko została oddana do sierocińca. Powodem takiej sytuacji była kariera świetnie prosperującej matki, rzeźbiarki Jess (Katee Sackhoff), która ostatecznie załamała się. Kobieta powraca po dojrzewającą już nastolatkę, która mimo wszystko nie chce mieć nic wspólnego z rodzicielką. Pewnego…

Read More
Kino Magazyn 

„Ostatnie dni miasta”: Takiego kina świat potrzebuje

Zwycięzca głównej nagrody Grand Prix na festiwalu Nowe Horyzonty zawsze w jakiś sposób stara się poszerzyć, czy to formalnie, czy też  sposobem opowiadania historii, horyzonty kina jako medium sztuki. Dwa lata temu triumfował eksperymentalny Lucyfer nakręcony przy pomocy tondoskopu tworzącego efekt „rybiego oka” oraz w formacie koła, a nie stosowanego zwykle formatu prostokąta. Natomiast rok temu Jury postawiło na gatunkowy i formalny kolarz swoją decyzję argumentując: „Za poruszającą i wyjątkowo osobistą symfonię miasta, która zabiera widzów w podróż, wiążąc to, co najbardziej intymne, ze stanem świata, w którym aktualnie żyjemy….

Read More
Kino Magazyn 

„Amok” Recenzja. Szarże w oczach masz.

W większości ekranizacji batmanowskich komiksów, jedną z najważniejszych rzeczy jest relacja pomiędzy Batmanem a Jokerem. To co ostatnio zgłębiał „Lego Batman”, czyli potrzebę posiadania swojego arcy-wroga. Batman, który podskórnie się przyzwyczaił do tego, że Joker się z nim bawi. Joker, który chcę się z Batmanem tylko bawić. Podobna sytuacja występuje w „Amoku” Kasi Adamik. Po jednej stronie stoi bohater – policjant: twardy, konkretny, sprytny i – pozornie – dobry. Po drugiej Krystian Bala – cwaniak, ze zwodniczym spojrzeniem, rzucający cytatami z najgłębszych filozoficznych książek. Obaj przebywają ze sobą dla konkretnych celów, a jednak im…

Read More
Kino Magazyn 

„Power Rangers”: Ajajajajaj, Zordonie!

Jakiś niewątpliwy urok tkwił w emitowanym w Polsce w latach 90. serialu o piątce (a z czasem szóstce) nastolatków broniących Ziemię przed złowrogą Ritą Repulsą i jej pomagierami. Mimo iż każdy odcinek przedstawiał w gruncie rzeczy bardzo podobny wariant identycznego schematu, to przyciągał przed ekrany tłumy dzieci i potrafił prawdziwie emocjonować. Choć w Polsce kolejne po Morphin Power serie nie cieszyły się już taką popularnością, to na świecie do dziś moda na Wojowników Mocy trwa (obecnie w Stanach wyświetlany jest 24. sezon). Prędzej czy później musiało to zaowocować stworzeniem pełnometrażowego…

Read More
Kino Magazyn 

„Azyl”: Jest dobrze, ale mogło być lepiej

Kiedy przy okazji premiery W ciemności zapytałem Agnieszkę Holland, dlaczego powstają kolejne filmy o Holokauście, odparła, że równie dobrze można by zapytać, czemu realizuje się komedie romantyczne. Problem polega na tym, że w ostatnich latach największe hollywoodzkie wytwórnie nie są zainteresowane ani filmami o Holokauście, ani komediami romantycznymi. Nie widzą w nich potencjału na remake’i i sequele, uważając, że nikogo nie interesują historie o tym, jak bohaterowie żyją długo i szczęśliwie. Można by pomyśleć – to dobrze, że cyniczny i nastawiony na zyski hollywoodzki rynek raczej trzyma się ostatnimi czasy…

Read More
Kino Magazyn 

„Zło we mnie”: Norman Bates byłby dumny

„February” to jeden z kluczowych – tej dekady – horrorów. Nie nazwę tego nurtem, ale od pewnego czasu pojawia się coraz więcej niszowych horrorów, które albo stają się hitami, albo – co bardziej prawdopodobne – skazują siebie na kult. Najlepsza w tym jest symbioza post-modernistycznego arsenału, z kreatywnością i sporą dozą wrażliwości. „It Follows” to przecież czysty – brudny – Carpenter, w którym kadry raz pobrzmiewają Argento, a innym razem Kubrickiem. Za to wypuszczony w podobnym okresie „Babadook” ma w sobie coś z Polańskiego, jednocześnie łącząc różnorodne koncepty fabularne („Kevina…

Read More
Kino Magazyn 

„Personal Shopper”: Kristen, nie tędy droga!

Reżyser-kinofil to mój ulubiony gatunek twórcy. Oglądając dzieła filmowych erudytów czuję pewną więź, pokrewieństwo dusz, które kupuje z miejsca moją sympatię. Olivier Assayas, tak jak trzydzieści lat wcześniej Godard czy Truffaut, pisywał dla Cahiers du cinéma. Zaczynając jako krytyk, i pożerając filmy w paryskiej filmotece, stał się kinofilem, choć sam się od tego tytułu obecnie odżegnuje. W jego filmografii można odnaleźć hołdy dla twórczości azjatyckich mistrzów (Irma Vep, Hou-hsiao Hsien: Portret), romanse z kinem gatunkowym (Demonlover) oraz politycznie zaangażowanym (Carlos). Szkoda jednak, że nie poświęcił chwili na obejrzenie Body/Ciała Małgorzaty…

Read More
Kino Magazyn 

GOŚCIEM BĄDŹ W KINIE – RECENZJA FILMU „PIĘKNA I BESTIA”

Wszyscy ci, którzy mogą stwierdzić, że wychowali się na hicie Disneya z początku lat 90. zapewne wyczekiwali premiery wersji aktorskiej. Z wypiekami na twarzy oglądali każdy kolejny materiał promocyjny, coraz silniej przekonując się, że film ten może okazać się czymś wyjątkowo udanym. Nie jestem pewien, czy to, co finalnie otrzymaliśmy spełni się jako nostalgiczna podróż, ale dla tych, którzy tak jak ja nie mają żadnej więzi emocjonalnej z poprzednikiem, mam dobrą wiadomość: to znakomite kino! Fabuła filmu Billa Condona nie odbiega znacznie od tej z animacji (do literackich wersji Gabrielle-Suzanne…

Read More