Kino Magazyn 

Maczystowskie Chile – recenzja ,,Fantastycznej kobiety”

,,Fantastyczna kobieta” Sebastiana Lelio nie poszerzy granic kina LGBTQ, nie powie niczego nowego w ramach gatunku, ani nie zaskoczy widza. Jest to raczej zbiór tematów i stereotypów, które w patchworkowej formie zostają sprawnie podane. Tak sprawnie, i z takim ładunkiem emocjonalnym, że można Chilijczykowi tę twórczą prostotę wybaczyć. 

Read More
Kino Magazyn 

WIEDZ, ŻE COŚ SIĘ DZIEJE – RELACJA Z FESTIWALU „NIC SIĘ TU NIE DZIEJE”

Nic się tu nie dzieje to nietypowa inicjatywa, która połączyła w działaniu trzy na co dzień konkurujące ze sobą poznańskie kina studyjne – Rialto, Pałacowe i Muzę. Chcąc nie chcąc wypełniła ona lukę powstałą po przeniesieniu festiwalu Transatlantyk do Łodzi i, choć o znacznie mniejszej skali i nastawieniu na nieco inną publikę, spełnia się w tej roli znakomicie. Właśnie zakończyła się jego druga edycja i należy przyznać – działo się.

Read More
Kino Magazyn 

Kobieta na skraju załamania nerwowego – ,,Dzikie róże”, recenzja

,,Dzikie róże” to przede wszystkim dowód dojrzałości reżyserskiej Anny Jadowskiej. Autorka sprawnie prowadzi widza przez zakręty opowiadanej historii, która choć sama w sobie jest dosyć prosta, zmusza do zadawania sobie wielu pytań. Przede wszystkim odnośnie oceny głównej bohaterki. Jadowska mówiła po seansie, że za inspirację służyła jej ,,Elena” Andrieja Zwiagincewa, i to filmowe pokrewieństwo jest bardzo silnie wyczuwalne. 

Read More
Kino Magazyn 

,,Aparat Claire” – Aparat duszy 

Hong Sang-soo podczas tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty otrzymał swoją osobną sekcję, która jest mini-retrospektywą składającą się z czterech najnowszych filmów jego autorstwa. Jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tego przeglądu był „Aparat Claire” z Isabelle Huppert w roli głównej. Rok temu podczas festiwalu w Cannes koreański reżyser będąc w tym czasie nad Lazurowym Wybrzeżem postanowił wyruszyć z kamerą na miasto, by wspólnie z muzą, a prywatnie jego życiową partnerką Min-hie Kim opowiedzieć urzekającą historię o miłości do sztuki oraz o mocy przypadkowych spotkań. Podobno pomysł na jego realizację zrodził się bardzo…

Read More
Kino Komiks Magazyn 

Galaktyka w paczce czipsów – ,,Valerian i Miasto Tysiąca Planet”, recenzja

Ostatnie wyreżyserowane przez Luca Bessona dzieło filmowe – „Lucy” – zostało przyjęte bardzo chłodno. Tym razem Francuz zabrał nas do jeszcze bardziej futurystycznego świata, pełnego rozmaitych, galaktycznych ras i nacji, kipiącego kolorami i wyobraźnią. Reżyser od wielu lat jest zafascynowany pierwowzorem „Valeriana i Miasta Tysiąca Planet”.

Read More
Kino Magazyn 

Miłość i śmierć – recenzja filmu „Niemiłość”

Dla Zwiagincewa większym zagrożeniem dla współczesnej Rosji niż wiążący języki reżim i wszechogarniająca bieda jest niewątpliwie kryzys miłości. Pośród wielkopowierzchniowych blokowisk i spranych ortalionów dwunastoletni chłopiec Alyosha rozgrywa swoją statyczną codzienność. Po opuszczeniu szkoły i przybiciu niezręcznej piątki z jedynym przyjacielem,  ze spuszczonym czołem wraca do niewielkiego mieszkanka, gdzie w powietrzu zamiast słodkiego zapachu pieczonego ciasta czuć jedynie unoszącą się woń śmierci. Śmierć wraz z papierosowym dymem i wyrzutem za zrujnowanie całego życia wydycha matka, śmierć kolejnymi westchnieniami bezradności wypuszcza ojciec, śmierć w końcu wraz z niemym szlochem wyrzuca z…

Read More
Magazyn Muzyka 

NAJLEPSZE KONCERTY 23. PRZYSTANKU WOODSTOCK

  “Najpiękniejszy Festiwal Świata” tak się mówi o słynnym już Woodstocku. I mimo że nie byłam na festiwalach w innych krajach, to wierzę, że w tych słowach jest ogromne ziarno prawdy. Pamiętam, jak dwa lata temu zawitałam do Kostrzyna na swój pierwszy Woodstock i zupełnie nie wiedziałam, czego mogę się spodziewać, bo stereotypów na jego temat jest co nie miara. Jednym z pierwszych występów na które wtedy poszłam, był ten Ani Rusowicz o nazwie “Flower Power”, gdzie razem z przeróżnymi gośćmi wykonywała piosenki nieco starsze, ale powszechnie znane i lubiane….

Read More
Kino Magazyn 

„Happy end”: Oby to nie był jego ostatni film…

…bo byłoby to najzwyczajniej w świecie bardzo rozczarowujące zamknięcie wspaniałej kariery. Michael Haneke osiągnął już w filmie praktycznie wszystko. O jego filmach można powiedzieć wszystko, ale nie to że były bezpieczne. Tymczasem Happy end, ironicznie zatytułowany komediodramat, który z samego tytułu czerpie wielki potencjał, rozczarowuje właśnie dlatego, że jest bezpieczny i w gruncie rzeczy niepotrzebny. Niby wszystko się tutaj zgadza – Christian Berger za kamerą kreśli przepiękne obrazki, Trintignant i Huppert przed nią w swoim stylu brylują. A jednak za dużo rzeczy nie zagrało tym razem w fabule, na którą…

Read More
Kino Magazyn 

Eksplozja barw – ,,Twój Vincent”, recenzja

Jednym z najważniejszych wydarzeń na tegorocznym festiwalu Nowe Horyzonty była polska premiera długo wyczekiwanej polsko-brytyjskiej animacji „Twój Vincent”. To pierwszy pełnometrażowy film animowany zrealizowany przy pomocy techniki „żywych obrazów” stylizowanych na twórczość znanych malarzy, a w tym przypadku na dzieła Vincenta Van Gogha. Owa technika polega na namalowaniu ogromnej ilości obrazów, a następnie utworzeniu ciągu następujących po sobie kadrów. Co prawda nie był to klasyczny płynny obraz oparty na 24 klatkach na sekundę, ale lekko przytłumione ujęcia nie wpływały negatywnie na odbiór całości. Już od pierwszych minut dzieło Doroty Kobieli…

Read More
Kino Magazyn 

Podróż wyrzutów sumienia – ,,Frantz”, recenzja

Po roku sukcesów na najważniejszych europejskich festiwalach, oraz wyróżnień Francuskiej Akademii Filmowej na polskie ekrany zawitała francusko-niemiecka koprodukcja reżyserii topowego europejskiego reżysera Françoisa Ozona. Już od momentu pojawienia się pierwszych recenzji z festiwalu w Wenecji wiedziałem, że mamy do czynienia z filmem spełnionym, który swą niezwykłą formą oraz urzekającą oprawą audiowizualną rozkochuje w sobie widza już od pierwszych swoich minut. Jednak Francuz nie byłby sobą, gdyby w pozornie prostej historii nie dodał nurtujących pytań dotyczących między innymi istoty miłości, czy radzeniu sobie z ciężkim brzemieniem wojennych traum. Francuski reżyser bierze na…

Read More