Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Kłamstwo ma długi nos – recenzja filmu „Narzeczony na niby”

Prawdopodobnie z wiekiem coraz łatwiej trawi się polskie komedie romantyczne – coś w tym chyba jest, jeśli weźmiemy pod uwagę, że film Bartłomieja Ignaciuka „Podatek od miłości” był oglądało się bez większego uczucia wstydu, a pomimo negatywnych komentarzy okazuje się, iż obraz Bartosza Prokopowicza też do najgorszych nie należy. Nie można także ukrywać, że przecież Prokopowicz to operator takich niesamowicie wgniatających w fotel produkcji jak „Dług” (1999) oraz „Komornik” (2005). Przygodę z fabularnym pełnym metrażem rozpoczął od trudnej tematycznie „Chemii”, która spotkała się raczej ze średnim przyjęciem ze strony widowni….

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Plan B”: Dębska to oszustka…

…ale tylko do połowy filmu. Otwierające 40 minut Planu B sugerowałoby, że Kinga Dębska jest jedną z największych filmowych oszustek ostatnich lat. Zamydliła nam oczy świetnymi ,,Moimi córkami krowami” i przez to nie byliśmy w stanie zauważyć jej reżyserskich braków, które ujawniały się jeden po drugim przez pierwszą połowę jej najnowszego filmu. Tak mogłoby się wydawać, gdyby nie to w jaki znakomity sposób zamknęła Plan B.

Read More
Magazyn Muzyka Recenzja 

Ciągle nowy Franz Ferdinand – recenzja Always Ascending

W końcu nadszedł ten dzień – 9.02.2018 r. swoją premierę miał piąty krążek Franz Ferdinand. Kiedy w październiku pierwszy raz usłyszałem tytułowy utwór Always Ascending byłem pełen obaw. Czy się potwierdziły? Odpowiadam już teraz: nie do końca. I za to przepraszam Alexa Kapranosa i spółkę, za ten brak wiary w ich twórczość. Nowy album jest inny w porównaniu do poprzednich osiągnięć zespołu. Zamiast gitarowych brzmień główny prym wiedzie syntezator, który wnosi wiele świeżości w poczynania Franciszka. Nadaje on rytm już od pierwszego utworu, czyli tytułowego Always Ascending. I z tym…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Długi lot w dół – recenzja filmu „Ikar”

Filmy dokumentalne są niezwykle trudne w ocenie zwykle z uwagi na temat, który biorą pod soczewkę kamerowego mikroskopu. Nie staje się to łatwiejsze w sytuacji, gdy pierwotny kształt utworu zaciera się pod wpływem nieprzewidzianych wydarzeń o skali międzynarodowej. Bryan Fogel zadebiutował pełnometrażową komedią romantyczną ,,Jewtopia” w 2012 roku, która nie wybiła się na rynku filmowym. Jego druga produkcja odmienna zupełnie gatunkowo, bowiem stanowiąca dokument, tak wstrząsnęła widownią, że platforma Netflix nie wahała się wydać pięciu milionów dolarów, aby uzyskać prawa autorskie do utworu i umieścić go wśród swoich zasobów. Czym…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Typ niepokorny – recenzja filmu „Ja, Godard”

Jean-Luc Godard to postać, której chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Filmy francuskiego reżysera, często określanego mianem przedstawiciela francuskiej Nowej Fali, inspirują twórców od wielu lat i zapewne tak będzie działo się także w przyszłości. Nic dziwnego, iż tak nietuzinkowa postać stała się głównym bohaterem (i to jeszcze za życia) scenariusza Michela Hazanaviciusa. Młodszy Francuz zabłysnął w 2011 roku, przypominając publiczności lata świetlności kina niemego, czarno-białym obrazem „Artysta”. Hazanavicius ponownie zatem sięga po autotematyzm filmowy, stanowczą kreską kreśląc portret zatytułowany „Ja, Godard”.

Read More
Magazyn Muzyka Recenzja 

Zalewski śpiewa Niemena i robi to cholernie dobrze

Za twórczość Czesława Niemena brało się naprawdę wielu śpiewaków – zarówno znanych z radia muzyków, jak i hobbystów próbujących swoich sił w muzycznych talent show. Niektórym wychodziło to lepiej, innym gorzej. W każdym razie, twórczość jednego z najwybitniejszych twórców przez cały czas była obecna, a od czasu do czasu przechodziła mniej lub bardziej udane transformacje. Tym razem za jego repertuar wziął się Krzysztof Zalewski.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Nihil novi – recenzja filmu ,,Paradoks Cloverfield”

Informacje o kręceniu produkcji – pod różnymi tytułami, a ostatnio jako Overlord – pojawiały się co jakiś czas na portalach filmowych. Obraz w ostateczności zadebiutował na platformie Netflix w poniedziałek, 5 lutego i w drobnych szczegółach nawiązuje do poprzednich produkcji z tzw. uniwersum J.J. Abramsa. Jest mrocznie, ale i trudno nie zauważyć trącenia myszką przez twórców.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

O baśni bez morału – recenzja filmu „Kształt wody”

Jeśli ktoś tęskni za klimatem wykreowanym w „Labiryncie Fauna” w reżyserii Guillermo del Toro, to z pewnością najnowsza pozycja meksykańskiego reżysera przypadnie mu do gustu. Ponownie twórca postanowił nadać swojemu obrazowi nietypową aurę tajemniczości połączoną z baśniowością. A w momencie kiedy mamy do czynienia z baśnią przeznaczoną raczej dla dorosłego widza, powinniśmy spodziewać się morału albo chociaż ukrytego przesłania. Akademia Filmowa doszukała się potencjału w „Kształcie wody” del Toro, nominując obraz w trzynastu (największa ilość w tym roku) kategoriach, w tym za najlepszy film oraz najlepszą reżyserię. Zanurzmy się zatem…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

W życiu pewne są tylko podatki – recenzja filmu „Podatek od miłości”

Na kinowe ekrany trafiła kolejna polska komedia romantyczna, a jak można się domyślać, znaczna część widowni na takowe reaguje niemalże alergicznie. Nic nie zachęcało, aby się na nią wybrać – plakat, jak przystało na dystrybutora „Kino Świat”, woła o pomstę do nieba, zwiastun zdecydowanie nie poprawia sytuacji, wielkie logo producenta TVN nie przekonuje, a obsada aktorska nie zbudza dostatecznego zainteresowania (choć plusem jest brak Karolaka wśród odtwórców ról). Jednak, co okazało się być doprawdy zaskakującym, pojawiły się stosunkowo dobre oceny wśród krytyków, a z sal kinowych wychodziła zadowolona publiczność. Czyżbyśmy…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Śniąc piękny sen – recenzja filmu „Dusza i ciało”

Tworząc film, choć nie jest to głównym zamiarem twórcy, mimo wszystko pojawia się chęć zdobycia jakichś osiągnięć na arenie międzynarodowych festiwali. Ciężko mówić o istnieniu klucza, który prowadziłby do stworzenia produkcji podbijającej serca krytyków, jednak wyczuwa się, iż niektóre obrazy nakręcono typowo pod gusta festiwalowego jury. Géza Morcsányi – odtwórca jednej z głównych ról, na spotkaniu powiedział, iż dla aktorów zagłębienie się w świat „Duszy i ciała” to była czysta przyjemność, jednak nie liczą się zdobyte nagrody, ale uznanie wśród widzów.

Read More