You are here
Kino Magazyn 

#Perłykalejdoskopu: Seria „Cremaster”

To pierwszy taki nietypowy artykuł z cyklu Perły Kalejdoskopu, w którym analizować będę nie jedno dzieło, a całą serię składającą się z pięciu filmów. Pomysł na omówienie cyklu „Cremaster” zrodził się bardzo spontanicznie podczas oglądania jednego z filmów należącej do tej serii. Stwierdziłem, że dzieło Matthew Barneya, a raczej jego symfonia filmowa (to określenie wyjaśnię w późniejszej części tekstu) w pełni zasługuje na swój osobny artykuł. Podejmując próbę zanalizowania formalnego i zinterpretowania tego zbioru filmów porywam się na najgłębsze i najtrudniejsze rejony krytyki filmowej. To bardzo sensualne i subiektywne kino…

Read More
Kino Magazyn 

,,Refugees welcome” w fińskim wydaniu – recenzja ,,Po drugiej stronie”

Kryzys imigracyjny to temat, do którego filmowcy podchodzą jak pies do jeża. O ile w kinie dokumentalnym stał się przedmiotem wielu dzieł (m.in. nagrodzony w Berlinie ,,Fuocoammare. Ogień na morzu” Gianfranco Rosiego), nie doczekaliśmy się dotąd zbyt wielu fabuł traktujących o napływie imigrantów do Europy. Na szczęście, sprawy w swoje ręce wziął Aki Kaurismäki. Wyróżniony w tym roku na Berlinale ,,Po tamtej stronie” łączy typowe dla Fina absurdalne poczucie humoru oraz kopniętych przez życie bohaterów. W tej dobrze znanej mieszance pojawia się jednak nietypowa dla twórcy ,,Człowieka bez przeszłości” nuta…

Read More
Kino Magazyn 

WSZYSTKO, TYLKO NIE TO – RECENZJA FILMU „PONAD WSZYSTKO”

Gdzieś w zalewie hollywoodzkich ekranizacji popularnej literatury dla młodzieży, między adaptacjami książek Johna Greena i Nicolasa Sparksa, znalazło się miejsce na kolejny film o dorastaniu, miłości i chorobie, „Ponad wszystko” na podstawie powieści Nicoli Yoon. Czyżby była to tysięczna wariacja na ten sam temat, przebiegle wykorzystująca podatność nastolatek na rzewne opowieści? Maddy (Amandla Stenberg) zdaje się być zwyczajną nastolatką – ma bujną wyobraźnię, bujną fryzurę, ukochane książki na półce i internet, w którym czasem ogląda śmieszne filmiki z kotami. To, co ją jednak silnie wyróżnia, to fakt, iż całe swoje…

Read More
Kino Magazyn 

„Mumia”….się w grobie przewraca

Jednym z najciekawszych dni w moim życiu był ten, kiedy wkroczyłem do londyńskiego British Museum. Jest to jedno z niewielu miejsc na świecie, gdzie można zobaczyć prawdziwą mumię egipską. Byłem podekscytowany, bo ten temat wydawał się dla mnie zawsze jedną z najbardziej interesujących rzeczy związanych ze starożytnością. Z drugiej strony miałem zobaczyć właśnie od wewnątrz pochówek człowieka, który rocznie oglądają zapewne miliony ludzi – dziwna sprawa, przy której dreszcz mi przeszedł po plecach. Podobny dreszcz powinien przejść wielokrotnie po plecach w trakcie seansu odświeżonej Mumii. Niestety głównie wzruszałem na nim ramionami…

Read More
Kino Magazyn 

„Baywatch”: Boja nie pomogła, film utonął

Większość z Was pewnie kojarzy ten widok: Takiej boi używali bohaterowie serialowego Słonecznego patrolu. Różnica między serialem, a filmem, który właśnie wszedł do polskich kina, jest prosta: to wszystko (w tym bojka) co było sort-of-cool w telewizyjnym tasiemcu, w filmie jest f-ing stupid and boring (w wolnym tłumaczeniu cholernie głupie i nudne). A miałem wielkie nadzieję, że będzie inaczej. Była na to spora szansa – Dwayne „The Rock” Johnson w roli głównej, memowy charakter oryginału, dający możliwość stworzenia kontrolowanej, bardzo śmiesznej żenady. Nic z tego się nie udało. Jeśli nawet Dwayne jest…

Read More
Kino Magazyn 

#Perłykalejdoskopu: ,,Bulwar zachodzącego słońca”

Satyra na Hollywood? Film noir? Nostalgiczny melodramat? “Bulwar zachodzącego słońca” był jednym z pierwszych tak niejednoznacznych pod względem gatunkowym filmów. Z jednej strony romans scenarzystów, z innej tajemniczy pogrzeb szympansa. W 1950 roku to było na tyle dużo, że wielce wtedy ceniony  Billy Wilder “wciskał kit” producentowi odnośnie tego o czym film jest naprawdę. W czasach, gdy kino amerykańskie miało najlepszy okres ze sobą (komedie Franka Capry czy legendarne horrory lat 30.) Wilder zrobił film wykraczający poza reguły. Jego kino zostało uznane przez jednych za zbyt podprogowy atak na Hollywoodzką strukturę,…

Read More
Magazyn Teatr 

Maraton Impro czyli coś dla wrocławskich fanów nieskryptowanego teatru

10 czerwca na scenie klubu PROZA odbędzie się wydarzenie naprawdę niezwykłe, na które bardzo serdecznie zapraszamy. Miło nam dodatkowo przypomnieć, że temu wydarzeniu patronujemy. Maraton Impro, bo o nim mowa, ma więc znaczek jakości Kalejdoskop Wrocław. Od dawna wspieramy tego typu lokalne inicjatywy, więc w tym wypadku nie mogło być inaczej. O co dokładnie chodzi? Na scenie klubu PROZA spotka się wielu przedstawicieli bogatego, pełnego niezwykle utalentowanych ludzi, wrocławskiego środowiska improwizacji teatralnej. Jak zapewniają organizatorzy, głosem Marii Huzar z Akademii Improwizacji, nigdy dotąd na jednej wrocławskiej scenie nie spotkało się…

Read More
Kino Magazyn 

„Nazywam się Cukinia”: Przygotować chusteczki!

Jakże ucieszył mnie fakt, że film Nazywam się Cukinia dostał w tym roku nominację do Oscara dla najlepszej animacji. Rzadko zdarza się bowiem, że filmy animowane z Europy pojawiają się na liście obrazów wyróżnionych przez Akademię Filmową. W tym wypadku mamy jednak do czynienia z osiągnięciem, które absolutnie nie można było pominąć. Cukinia to…9-letni chłopiec, który po śmierci matki trafia do Domu dziecka. Tam początkowo pogardzany, znajduje przyjaźń, zrozumienie i…nowy dom. Jakby to powiedział znachor Kosiba z filmu Jerzego Hoffmana: Ot, prościutka historia.  Claude Barras dokonał tym filmem absolutnego cudu –…

Read More
Magazyn Muzyka Recenzja 

Joey Bada$$ – All-Amerikkkan Bada$$ [Recenzja]

Słuchając nowej płyty naturalnie wyłapujemy kawałki, które najbardziej na nas działają – zapominając o reszcie zatracamy się w nich. Zanim ponownie włączymy płytę, wiemy czego chcemy posłuchać. Z All-Amerikkkan Bada$$ było inaczej, każda kolejna piosenka po przesłuchaniu automatycznie stawała się ulubiona. To jakbyśmy otrzymali playlistę z naszymi ulubionymi utworami od nieznajomego. Dość niespotykane.

Read More
Kino Magazyn 

„Sama przeciw wszystkim”: Lobbystyczne szachy

Kobiety odgrywają w kinie coraz większą rolę. Ten film (po np.: „The Help” lub „Mad Max: Fury Road”) dostarcza nam kolejną charakterną bohaterkę, która gra pierwsze skrzypce w teoretycznie męskim świecie. Tym razem dostajemy produkcje leżącą między „The Social Network”, a „Spotlight”. Mamy konstrukcję bardzo zbliżoną do dzieła Finchera, która opiera się na dwupoziomowej narracji. Akcja w czasie rzeczywistym toczy się na sali sądowej podczas rozprawy Elizabeth Sloane, jednak głównym wątkiem są zdarzenia, które doprowadziły do obecnej sytuacji i to one są trzonem fabularnym całego filmu. Energiczne przeskoki między poziomami…

Read More