Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Zaczniesz mówić, będzie Ci łatwiej” – recenzja drugiego sezonu „Trzynastu powodów”

Seans pierwszego sezonu „Trzynastu powodów” nie należał prawdopodobnie w niczyim przypadku do najłatwiejszych. Niepokój, niezrozumienie, irytacja, złość, bezradność, smutek, wzruszenie. Oto emocjonalna mieszanka wybuchowa, której doświadczysz zagłębiając się w historię 17-letniej samobójczyni Hannah oraz grupy jej rówieśników z Liberty High School. Pierwsze trzynaście odcinków serialu nie zakończyło się być może typowym cliffhangerem, ale pozostawiło większość widowni z nieprzyjemnym poczuciem, że coś tutaj nie gra.

Read More
Magazyn Muzyka Recenzja 

Zwariowany świat Alexa – recenzja Tranquility Base Hotel & Casino

Najgorszą rzeczą w wydaniu genialnej płyty jest to, że oczekiwania wobec następnej są równie wysokie. AM wydana w 2013 roku należy właśnie do tej pierwszej grupy. W zasadzie za jedyną wadę tego krążka można uznać zbyt podobne brzmienie, przez co poszczególne kawałki się ze sobą ścierają. Pięć lat później nadchodzi moment, gdy Arctic Monkeys powracają. I wiedzą, że poziom AM będzie ciężki do pobicia, dlatego podchodzą do sprawy zupełnie inaczej. Tranquility Base Hotel & Casino jest bowiem czymś zupełnie innym – czymś, czego w historii Arctic jeszcze nie było.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Pod ziemią – recenzja filmu „Katyń – Ostatni świadek”

Piotr Szkopiak – w Polsce postać nieszczególnie znana, choć na Wyspach, gdzie tworzy, też nie jest szczególnie rozpoznawalnym twórcą. Nie dziwi to z uwagi na niezbyt pokaźny dorobek artystyczny poza doświadczeniem, które reżyser zdobywał kręcąc brytyjskie telenowele, ma on na koncie jeden film pełnometrażowy niecieszący się sukcesem frekwencyjnym. Jego drugi pełny metraż może przyciągnąć do kin znacznie większą liczbę odbiorców, głównie za sprawą poruszanej w produkcji tematyki. W 2007 roku Andrzej Wajda wyreżyserował Katyń, który stanowił swoisty hołd dla ofiar zbrodni katyńskiej, w tym ojca reżysera – Jakuba Wajdy. Jedenaście…

Read More
Kino / Teatr Komiks Magazyn Recenzja 

Meta przez wielkie „M” – recenzja filmu „Deadpool 2”

Popkultura o popkulturze. Ironicznie, momentami wulgarnie, ale z ogromną samoświadomością. Czwarta ściana w gruzach. Deadpool, czyli naczelny cyniczny wesołek Marvela znów bawi do łez, a granice przyzwoitości ma sobie za nic. W porównaniu z pierwszą częścią przygód te dwie godziny z antybohaterem w czerwono-czarnym obcisłym kostiumie to jednak dużo mocniejsze doznanie. Jest więcej i intensywniej. A teraz ręka do góry, kto załapał wszystkie żarty bez wyjątku?

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Ucieczka z piekła – recenzja filmu „Sobibór”

Kino rosyjskie często podejmuje swoją tematyką wydarzenia historyczne, choć, podobnie jak ma się to w przypadku polskiej kinematografii, zazwyczaj ogranicza się do własnej historii. Tym razem reżyser pochodzący z Petersburga postanowił poruszyć zdarzenie o charakterze międzynarodowym, które wstrząsnęło całym światem – mianowicie osadził akcję swojego filmu w nazistowskim obozie zagłady w Sobiborze. Opowieść dość nietypowa jak na debiut, jednak Sobibór stanowi ważny powrót do przeszłości, przywołując historię, o której nie można zapominać.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

15. Docs Against Gravity – recenzja filmu „Czasówka. Próba charakteru”

Festiwal Millenium Docs Against Gravity doczekał się już piętnastej edycji. Jak co roku w repertuarze znajdziemy mnóstwo dobrych filmów do wyboru. Ze względu na moje kiełkujące zainteresowanie kolarstwem, natychmiastowo uwagę skierowałem ku dokumentowi „Czasówka. Próba charakteru”.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Między teen drama a postapo – recenzja serialu „The Rain”

Jeśli na bieżąco śledzicie netflixowe propozycje z zakładki „Netflix Originals”, doskonale wiecie, że oryginalne seriale tegoż serwisu to dziś nie koniecznie dominacja tych zza oceanu. Za przykład niech posłuży genialny niemiecki „Dark”, hiszpański „La casa del papel” („Dom z papieru”) czy francuska „La Mante” („Modliszka”). Jeszcze w 2018 roku będziemy mieli także okazję ocenić ile dała z siebie polska ekipa, której na czele z Agnieszką Holland powierzono produkcję serialu „1983” – naszej pierwszej rodzimej propozycji z logo Netflixa. Tymczasem swoje trzy grosze do europejskiej bazy dorzucili Duńczycy. „The Rain” to…

Read More
Magazyn Muzyka Recenzja 

Sleep po 15 latach – recenzja „The Sciences”

Amerykanie ze Sleep często wymieniani są jako najbardziej wpływowi muzycy swojego gatunku. Od premiery ostatniego dzieła zespołu – „Dopesmokera”, 63-minutowego utworu będącego kamieniem milowym w historii stoner metalu upłynęło 15 lat, jednak poszczególni członkowie formacji nie próżnowali. Al Cisneros pracował nad projektem Om, Matt Pike został frontmanem High on Fire, zaś jako perkusistę muzycy dobrali Jasona Roedera, znanego głównie z grania w legendarnym składzie Neurosis. Czas znacznie wpłynął na podejście amerykanów do granej przez nich muzyki. „The Sciences” czerpie nie tylko z wczesnych dokonań Sleepu, ale także ukazuje doświadczenie zdobyte…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Problemy z trawką – recenzja filmu „Raz się żyje”

Koncerny farmaceutyczne otaczają nas zewsząd. Szczególnie mogą to odczuć osoby oglądające telewizję, torpedowane przez reklamy najróżniejszych środków, tabletek i maści. W debacie publicznej w opozycji stawiana jest medyczna marihuana. Nadszedł czas, kiedy temat ten przesiąkł do kina. Niestety w filmie „Raz się żyje” nie wybrzmiewa on tak mocno, jak sugerowali twórcy i trailery. Choć reżyser Nash Edgerton zebrał naprawdę przyzwoite grono aktorów, w tym swojego brata Joela, to są oni wszyscy grubymi nićmi szyci. Początkowo relacje między bohaterami są proste. Wraz z przybywającymi na ekranie charakterami, widz będzie coraz bardziej zmieszany. Wątki zaczynają się i…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Satyra na miarę naszych czasów – recenzja „Śmierci Stalina”

Armando Iannucci to nazwisko, które dla polskiego widza może być pewną enigmą, jednak w Wielkiej Brytanii kojarzy się ono od lat z wyrafinowaną polityczną satyrą. Szkot odpowiedzialny jest za takie seriale jak The Thick of It czy Veep. Przez lata wytworzył on swego rodzaju uniwersum pełne śliskich polityków, przesiąkniętego degrengoladą establishmentu i typowo brytyjskiego humoru. Jego orwellowska z ducha twórczość doczekała się więc w Śmierci Stalina logicznej kontynuacji. Adaptując graficzną powieść pod tym samym tytułem, twórca Zapętlonych  dołożył kolejny klocek do swojej, bardzo spójnej już, układanki. Ta produkcja przypomina przeciągnięty…

Read More