Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Polska uprowadzona – recenzja filmu „Odnajdę cię”

Polskich pełnometrażowych fabularnych debiutów ostatnimi czasy coraz więcej, a co ważniejsze – pojawiają się one w powszechnej dystrybucji, a nie jedynie na festiwalowych pokazach. Niewątpliwie to powód do zadowolenia – początkujący twórcy (młodsi lub starsi, z doświadczeniem w światku filmowym lub nie) mogą wnieść do polskiej kinematografii potrzebny powiew świeżości. Beata Dzianowicz doświadczenie przy tworzeniu obrazów już posiada, jednak do tej pory były to produkcje wyłącznie dokumentalne. Swoim fabularnym debiutem postanowiła uczynić thriller, co zawsze jest odważnym krokiem, bowiem przy tym gatunku widz wiele wymaga od projekcji i rzadko kiedy…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Scenariuszowe wiatraki – recenzja „Człowieka, który zabił Don Kichota”

To, że „Człowiek, który zabił Don Kichota” będzie filmem niedoskonałym było wiadome od początku. Legendarny passion project Terry’ego Gilliama potrzebował dwudziestu dziewięciu lat by ujrzeć światło dzienne. Jest to widoczne zwłaszcza w pierwszej godzinie filmu. Obraz sprawia wówczas wrażenie, jakby chciał w końcu ruszyć z kopyta z historią, ale nie był zupełnie w stanie.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Baba Jaga patrzy – recenzja filmu „Monument”

Tajemnica – oto słowo klucz do kina Jagody Szelc. Reżyserka w wywiadach wielokrotnie podkreślała, że kino – w przeciwieństwie do muzyki – nie potrafi być przez nas traktowane jako abstrakcyjny środek wyrazu. Ludzie zbyt mocno starają się rozumieć filmy, szukać jedynego poprawnego klucza interpretacyjnego, zamiast po prostu skupić się na p r z e ż y w a n i u tego, co zobaczyli. Za swój główny cel Szelc postawiła zabijanie w nas tego negatywnego przyzwyczajenia i póki co, pozostaje konsekwentna w jego realizacji. Oba jej pełnometrażowe filmy to puzzle…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Puzzle z innej kolekcji – recenzja filmu „Szczęśliwy Lazzaro”

„Szczęśliwy Lazzaro” stanowiłby ciekawy double bill z innym włoskim filmem, który pojawił się w tegorocznym konkursie głównym w Cannes. Mowa o „Dogmanie” Matteo Garrone. Oba filmy traktują o toksycznych męskich przyjaźniach, w których zasady funkcjonowania tych relacji nie są sprawiedliwe, a słabsi (mentalnie lub fizycznie) zostają cynicznie wykorzystywani przez tych obdarzonych sprytem lub siłą. W obu filmach okazuje się, że tak naprawdę nie o przyjaźń chodziło, lecz o brutalne wykorzystanie władzy i manipulację. Jednak o ile „Dogman” stanowił traktat krytykujący konformizm, o tyle „Szczęśliwy Lazzaro” to przede wszystkim baśń o…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Relacje (nie)rodzinne – recenzja filmu „Złodziejaszki”

Hirokazu Koreeda naszej publiczności może być coraz bardziej bliski – dwa jego poprzednie filmy – Nasza młodsza siostra (2013) oraz Jak ojciec i syn (2015) – nie dość, że pokazywane były na najbardziej prestiżowych festiwalach filmowych, to ponadto doczekały się oficjalnej polskiej premiery. O jego najnowszym obrazie stało się jeszcze głośnej głównie za sprawą uhonorowania produkcji statuetką Złotej Palmy, choć nawet i nie bacząc na tą nagrodę warto zapoznać się z dziełem japońskiego reżysera. Złodziejaszki to opowieść utrzymana w tonie poprzednich filmów Koreedy zawierająca jednocześnie nutę świeżości oraz unikatowości.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Czarno-biała siła – recenzja filmu „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”

Spike Lee nie zwalnia tempa i ponownie pojawia się wraz ze swoim najnowszym filmem na sali kinowej. Tym razem będzie to komedia kryminalna, ale niech opis was nie zmyli. Pod warstwą dużej dawki dobrego humoru, wartkiej akcji, kilku pościgów i wystrzałów oraz niezłego wybuchu kryje się znacznie więcej. I chyba w dzisiejszych czasach to najlepszy sposób na pokazanie swoich przemyśleń nad stanem aktualnego społeczeństwa i uwypuklenie, że nie wolno zamiatać problemów pod przysłowiowy dywan. Spike Lee w „Czarnym bractwie” zwraca uwagę na to, jak łatwo popełniamy błędy przeszłości oraz do…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Z tego co było – Recenzja filmu „Sezon diabła”

Legendarną nieprzystępność kina Lava Diaza najlepiej obrazuje chyba fakt, że jeszcze przed połową seansu jego najnowszego filmu na Nowych Horyzontach, salę kinową opuściło kilkanaście osób. Abstrahując od braku rozsądku ludzi, którzy najwyraźniej kupili bilet nie wiedząc czego się spodziewać, całkowicie rozumiem ten brak cierpliwości,  tym bardziej, że w tym roku Filipińczyk dołożył kolejną cegiełkę do hermetyczności swojego stylu. „Sezon diabła” to nie tylko kolejna czterogodzinna, czarno – biała, pełna kilku(nasto)minutowych ujęć produkcja. Tym razem Diaz postanowił zrezygnować nawet z normalnych dialogów i opowiedzieć historię w konwencji…opery. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Ludzkie tworzywo – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”

Filmy Larsa von Triera przyciągają tłumy (niektórzy prawdopodobnie przychodzą na nie, aby móc ostentacyjnie wyjść), choć większość widowni kieruje się przy wyborze zwłaszcza nazwiskiem i niemą obietnicą, że na seansie nie będą się nudzić – więcej, zostaną zaszokowani. Produkcje duńskiego reżysera albo się podobają (i wraca się do nich myślami, porównuje i analizuje), albo się ich nie dzierży (przeważnie uznając je za przerost formy nad treścią). Jego najnowszy obraz, pokazywany między innymi na festiwalu w Cannes, zdecydowanie można zakwalifikować do obu tych kategorii jednocześnie. Jednakże dla miłośników mocnego czarnego humoru…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Podróż do jądra ciemności – recenzja filmu „Jeszcze dzień życia”

Postaci Ryszarda Kapuścińskiego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, choć trudno pokusić się o stwierdzenie, że jego twórczość jest promowana w Polsce w dostatecznym stopniu. Do czytania Kapuścińskiego trzeba również dojrzeć, o czym wspominał Damian Nenow – jeden z reżyserów filmu „Jeszcze dzień życia”. Produkcja, której scenariusz został oparty na książce polskiego reportera o tym samym tytule, stanowi animowany obraz niezwykle istotnego fragmentu życia pisarza. Posłużenie się animacją pozwoliło przedstawić wydarzenia, w których bezpośrednio uczestniczył Kapuściński, niemal w stylu kina nowej przygody, choć twórcy zdecydowali się poprzeplatać warstwę rysunkową z ujęciami…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Gangsterem być – recenzja filmu „Najczystszy jest popiół”

Najbezpieczniej wybrać się na seans z „czystą” głową – bez żadnych oczekiwań, które kreowałyby błędną wizję mającej nas czekać projekcji. Trudno jednak po przeczytaniu opisu produkcji wyzbyć się pewnych założeń i tak „Najczystszy jest popiół” w katalogu jawił się niezwykle intrygująco zwłaszcza z uwagi na próbę połączenia kilku gatunków filmowych. Wróżyło to wciągającą historię utrzymującą uwagę widza od pierwszych scen, aż do samego końca. A wspomnieć trzeba, że Zhangke Jia, nazwisko znane, szanowne i nagradzane, zafundował odbiorcy naprawdę długą podróż.

Read More