Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Ága” – Baśń z Jakucji

Świat Nanooka (Mikhail Aprosimov) i Sedny (Fedosia Ivanova) nie ma żadnych ograniczeń. Gdzie nie spojrzą, tam ciągnie się bezkresny horyzont. Trochę tak jak osadnicy na księżycu, wydają się jedyną (pierwszą, a może ostatnią, trudno powiedzieć) rodziną na planecie. Do nich należy jurta, pies, sterta futer i nic więcej. W ich życiu jest dużo miejsca, zwłaszcza na pustkę. Córka protagonistów, tytułowa Ága, wyjechała do kopalni diamentów. Bohaterom pozostaje więc jedynie pielęgnowanie opuszczonego gniazda.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na nie

Nie sposób analizować ten film nie odnosząc się do tekstu Olka. Zrobię to jednym zdaniem: zgadzam się w pełni, że Margot Robbie rządzi na ekranie. Powiem więcej – dużo bardziej podoba mi się jej portret Elżbiety Tudor, od tego który przedstawiała Cate Blanchett (choć nie odbieram klasy jej rolom, szczególnie tej z pierwszego filmu). W filmach Shekhara Kapura, Elżbieta była pokazywana jako kobieta strasznie silna, jakby pozbawiona słabości jaką w jej czasach była jej płeć. W obrazie Josie Rourke jest inaczej – Elżbieta jest dużo bardziej ludzka, bo pokazywane są…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na tak

Maria, królowa Szkotów zaczyna się w zasadzie od końca historii – widzimy, że królowa Szkocji zaraz skończy pobyt na tym łez padole, bo kat już szykuje się, by pozbawić ją głowy. I choć obawiałem się dosyć sztampowego kina kostiumowego, to film szybko okazuje się czymś nieco innym. W scenariuszu Beau Willimona (Idy Marcowe) historia o dworskich intrygach dostaje współczesnego twistu, który próbuje wywrócić do góry nogami płciowe normy.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Sny wędrownych ptaków” – Brutalność jest treścią sukcesu

Twórcy W objęciach węża powracają z projektem, który niejako stanowi kontynuację ich misji, a jednocześnie sprawia, że Cirro Guerra i spółka stawiają kroki na nowym dla nich terenie kina gatunkowego. Używają westernu i kina gangsterskiego, by opowiedzieć fragment historii Kolumbii z perspektywy z rzadka przyjmowanej przez kino. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Powrót Bena”: Ten lepszy film z Lucasem Hedgesem

Przed kończącym się już powoli sezonem oscarowym zanosiło się na to, że Lucas Hedges może być jednym z jego największych zwycięzców. Nie jeden, a dwa mocno promowane film na istotne tematy, dwie pierwszoplanowe role miały mu zapewnić uwagę Akademii Filmowej. Tymczasem wygląda na to, że ani Wymazać siebie, ani Powrót Bena nie da mu szansy na oscarową nominację. W przypadku pierwszego filmu jest to całkowicie zrozumiałe – zarówno „dzieło” Joela Edgertona, jak i rola Hedgesa okazały się, lekko mówiąc, rozczarowaniem. W przypadku Powrotu Bena, wyraźnie zabrakło kampanii, bo film z…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Szatan w Białym Domu – recenzja „Vice”

Dlaczego Christian Bale dziękował Szatanowi, gdy odbierał Złotego Globa za sportretowanie Dicka Cheneya? Vice Adama McKaya robi wszystko, by przekonać widza, że były wiceprezydent USA to kolejna inkarnacja Lucyfera. Siła tego obrazu, krytycznego nie tylko względem Cheneya, ani nawet samej partii republikańskiej, a w zasadzie całego politycznego establishmentu Stanów Zjednoczonych, bierze się z bardzo odważnej wizji reżyserskiej. Vice w rękach McKaya niczym kameleon stale zmienia swoje barwy i dominanty nastrojowe, miesza najczarniejszy humor z grobową powagą, nurzając widza w tych wszystkich nastrojach. To krzykliwy film, w którym wysokie tempo nie przeszkadza w…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Mój piękny syn” – recenzja na tak

Jako Michael Scott w The Office Steve Carrell pokazał nam swój komediowy talent aktorski, i jego umiejętność do stworzenia bohatera kompletnie odklejonego od świata i norm społecznych, pozbawionego większych emocji poza wybujałym ego i stałą potrzebą udowadniania swojego autorytetu przed innymi. Oczywiście aktor dawno już odszedł od tej persony, niemniej mnie dalej zaskakuje on tym, jak płynnie i sprawnie przeszedł do działu z rolami dramatycznymi. Zeszłoroczne, jak to mawiają za sadzawką criminally underrated Last Flag Flying było rozgrzewką przed tym, co miał on nam pokazać w Moim pięknym synu.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Zabawa Zabawa” – Kinga Dębska powraca!

Kinga Dębska pokazała w Moich córkach krowach talent do tworzenia „feelgoodowego” kina, łączącego wdzięczny humor z szacunkiem do podejmowanego tematu. Nie można odmówić reżyserce pewnej lekkości – w jej rękach fabuły zarówno Moich córek krów, jak i Zabawy Zabawy nie stają się zupełnie przytłaczające. A mogły by. Gdyby były reżyserowane przez Smarzola.

Read More