Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Odjechany coming-of-age – recenzja filmu „Polegaj na mnie”

„Polegaj na mnie” Andrew Haigha to pozornie spokojny film coming-fo-age, który z każdą minutą skręca w stronę coraz bardziej odjechanej i nieprawdopodobnej historii rodem z kina drogi. Charley (Charlie Plummer) to chłopak wychowywany przez samotnego ojca Raya (Travis Fimmel). Jakoś sobie radzą, choć główny bohater większość czasu spędza samotnie oglądając telewizję albo biegając bez celu po okolicy. Jego rodzic jest bardziej skupiony na romansie z zamężną sekretarką z pracy, niż na dbaniu o dobro syna. Ray nosi pas, który zapełniony jest rysunkami – każdy z nich symbolizuje pół roku spędzone…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Modowy chuligan – recenzja filmu „McQueen”

McQueen kupił mnie od samego początku odważną ścieżką dźwiękową, która składała się w dużej mierze z kompozycji, jakie Michael Nyman popełnił do filmów Petera Greenawaya. To połączenie, choć początkowo wydawało mi się dosyć odległe, koniec końców nadaje postaci McQueena bardziej tragicznego wymiaru. Filmy angielskiego reżysera są bowiem w dużej mierze skupione na splocie piękna i brutalności, zaś w ich centrum spotykały się zawsze sztuka oraz śmierć. Podobnie było z kontrowersyjnym projektantem mody. Reżyser Ian Bonhôte sugeruje to już otwierającą sekwencją, w której z ludzkiej czaszki bardzo estetycznie wyrastają kwiaty. Jak…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Grzechy Iranu – recenzja filmu „Teheran Tabu”

Sekcja kinowa festiwalu Brave nosi podtytuł Forbidden Cinema, kino zakazane. Słowo zakaz jest z resztą kluczowe dla irańskiej produkcji „Teheran Tabu”. Dlaczego zdecydowałem się na seans ukazujący realia przesiąkniętej reżimem stolicy? Powód jest prosty. Technika rotoskopowa, w której został on zrealizowany, stała się dla mnie bardzo pociągająca odkąd pierwszy raz zetknąłem się z moim –  jak dotąd – ulubionym dziełem X muzy, filmem „Przez ciemne zwierciadło”.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Falklandy czy Malwiny – recenzja filmu „Teatr wojny”

Lola Arias to niemal kobieta instytucja – pisarka, aktorka, artystka wizualna, reżyserka teatralna, a teraz także i filmowa. Wszystkie swoje profesje postanowiła połączyć w całość przy tworzeniu produkcji Teatr wojny. Nietypowe ujęcie na wydarzenie historyczne oraz jego uczestników sprawia, że nie sposób być pewnym, czy ten niezwykły filmowy esej jawi się jako rzeczywistość czy fikcja. Bardzo odważny debiut pełnometrażowy został doceniony i nagrodzony na festiwalu w Berlinie Nagrodą Jury Ekumenicznego. Nic zatem dziwnego, że obraz ten znalazł się w sekcji konkursowej Brave Festival.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Więcej, mocniej, płycej – recenzja filmu „Sicario 2: Soldado”

3 lata temu Denis Villeneuve zaszokował świat mroczną i brutalną wizją poczynań amerykańskich sił specjalnych na granicy meksykańskiej. „Sicario” zdobyło uznanie krytyków, a wynik finansowy również był niczego sobie, zatem powstanie kontynuacji było tylko kwestią czasu. W „Sicario 2” za scenariusz ponownie odpowiada Taylor Sheridan, za kamerą zabraknie jednak Villeneuve’a, który zabrał ze sobą operatora – Rogera Deakinsa i poszli kręcić „Blade Runnera 2049”. W jego miejsce na stołku reżysera zasiadł Stefano Sollima (Gomorra, Suburra), a kamerę przejął Dariusz Wolski. Czy po takiej roszadzie „Soldado” ma szansę stać się hitem…

Read More
Ania, nie Anna Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Czyż to nie wspaniałe móc odkrywać świat?” – recenzja drugiego sezonu „Ani, nie Anny”

Któż z nas nie lubi wracać do beztroskich lat dzieciństwa, choćby ponownie odwiedzając dobrze znane, a dawno niewidziane miejsca, oglądając ukochane bajki lub produkcje dla dzieci/młodzieży czy odświeżając sobie w wakacje ulubioną serię książek. Seans netflixowej produkcji „Anne With An E” poniekąd dotyka wszystkich powyższych aspektów. Serialowa ekranizacja cyklu powieści autorstwa Lucy Maud Montgomery to idealne połączenie powrotu do przygód rudej Ani znanej wiernym czytelnikom z książek, możliwości porównania obrazu współczesnego z filmami z lat 80. oraz kolejna niezapomniana wizyta na Zielonym Wzgórzu.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Iniemamocni 2” – redakcyjny dwugłos

Olek: Druga część „Iniemamocnych” zaczyna się dokładnie tam, gdzie pierwsza została urwana w połowie słowa 14 lat temu. Człowiek-Szpadel przewierca się przez miasto napadając na banki, a Panu Iniemamocnemu i Elastynie nie pozostaje nic innego, jak ponownie zaangażować się do walki ze złem. Film najbardziej imponował mi swoją umiejętnością do opowiadania historii z zawrotnym tempem znajdując jeszcze czas na ciekawe rozwinięcie swoich bohaterów. Najlepsze pozostaną dla mnie te sceny, w których Pan Iniemamocny, niegdyś samiec alpha i niekwestionowany patriarcha rodziny, zmuszony zostaje niańczyć dzieci, gdy to jego żona rozpoczyna błyskotliwą solową…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Zagubioną autostradą – recenzja filmu „Sexy Durga”

Sanal Kumar Sasidharan z wykształcenia jest prawnikiem, ale w Indiach prawdopodobnie bardziej rozpoznawany jest jako reżyser i poeta. W swoim dorobku ma już kilka filmów krótkometrażowych, a także pełnych metraży (jako ciekawostkę można wspomnieć, że jego film Oraalppokkam był pierwszą produkcją powstałą dzięki crowdfundingowi w malajalamskim kinie). Jego najnowsza produkcja – Sexy Durga – spotkała się z kulturową krytyką, choćby z uwagi na tytuł. Durga to nie tylko imię głównej bohaterki, ale także hinduskiej bogini. Obraz ten zwyciężył zeszłoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie i wiele innych imprez na całym…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wycieczka do lasu – recenzja filmu „The Hollow Child”

Początkowo historia nie prezentuje się szczególnie – dwie siostry wspólnie bawią się w chowanego. Kiedy jedna z nich trafia do jaskini, możemy śmiało się domyślić, że wydarzy się coś złego. Od tamtego zdarzenia mija trzydzieści lat. Nastolatka Samantha (w tej roli występuje Jessica McLeod) przygotowuje się na nadchodzące Halloween wspólnie z koleżanką Emily (Genevieve Buechner). Jednocześnie ma opiekować się przyrodnią siostrą, Olivią (Hannah Cheramy). Pech chciał, że w pewnym momencie dziewczynka znika w lesie, a potem powraca po kilku dniach. Jednak coraz dziwniejsze zachowanie najmłodszej członkini rodziny zaczyna niepokoić główną…

Read More
Kino / Teatr Recenzja 

My Boomerang Won’t Come Back – recenzja filmu „Włócznia”

Trochę wstyd przyznać, ale jako Europejczyk czuję się znaczącym ignorantem, jeśli chodzi o kulturę aborygeńską czy australijską. Wiedza wyniesiona z lekcji historii w żaden sposób nie przybliża faktycznie do poznania tamtejszych zwyczajów, a o literaturze czy sztuce nawet się nie wspomina. Tym bardziej jako wyzwanie potraktowałam debiutancki film Stephena Page’a – na co dzień szefa grupy tanecznej Bangarra Dance Theatre. Produkcja czerpiąca garściami z mitologii australijskiej ma połączyć przeszłość ze współczesnością. Włócznia stanowi okazję, aby przybliżyć sylwetki Aborygenów dość nietypową metodą.

Read More