Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Miasto złomu – recenzja filmu „Alita: Battle Angel”

W życiu pewne są śmierć, podatki i to, że każdy japoński film animowany (anime) prędzej czy później zostanie nakręcony na nowo przez Amerykanów. Ostatnią, prężnie reklamowaną produkcją tego typu było Ghost in the Shell (2017) ze Scarlett Johansson w roli głównej. W tym roku ponownie otrzymujemy amerykański remake z kobietą-cyborgiem w roli głównej bohaterki. Za kamerą stanął Robert Rodriguez, czyli reżyser, którego kojarzymy z krwią, bronią i pastiszem. Zwiastowało to trzymający w napięciu seans. Jednakże, obraz Alita: Battle Angel nie osiągnął zadowalających wyników box office’u. Pozostaje zadać pytanie, czy to…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Śmierć nadejdzie dziś 2” – śmiech nadejdzie dziś też

Śmierć nadejdzie dziś było jednym z bardziej zaskakujących hitów amerykańskich kin w 2017 roku. Nic dziwnego, że przy dość niskich nakładach i bardzo dużym zysku, producenci szybko zdecydowali się na sequel, który wyszedł niecałe 1,5 roku później. Dziwne jest natomiast to, że nie odbiega on znacząco jakością od świetnego oryginału.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Spragnieni miłości – „Gdyby ulica Beale umiała mówić”

Gdyby Ulica Beale umiała mówić Jamesa Baldwina zaczyna się od słów: “Patrzę na siebie w lustrze”. Mówi do nas Tish, główna bohaterka. Gdy powieść się ukazała w 1974 roku, jeden z recenzentów pisał o niej tak: “Jeśli oko jest faktycznie drzwiami do ludzkiej duszy, to James Baldwin w Ulicy Beale… obnaża wielu swoich bohaterów do nagości”. Reżyser Moonlight adaptując tę powieść uzyskał bardzo zbliżony efekt. W filmie Barry’ego Jenkinsa kilka razy zdarzy się tak, że bohaterowie będą spoglądać na swoje odbicie. Ale jeszcze częściej będą oni patrzeć prosto w kadr,…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Człowiek znikąd – „Synonymes” Nadava Lapida

Po wyjściu z pokazu prasowego zwycięskiego Synonymes potrzebowałem sporo czasu, żeby dojść do siebie, i do własnych uczuć na temat filmu. Arcydzieło, czy kompletny gniot? Prawda zapewne leży gdzieś po środku. Film Nadava Lapida w wyjątkowy sposób opowiada o poszukiwaniu zbawienia w obcej kulturze. Główny bohater (genialny Tom Mercier), trochę jak Roman Wilhelmi w Mniejszym niebie, wydaje się, że cały czas stąpa na cienkiej granicy pomiędzy życiem a śmiercią, poczytalnością, a kompletnym odlotem.  Film zaczyna się trochę, jak dziwaczne science-fiction o człowieku, który spadł na ziemię z innej planety. Widzimy…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Planeta Singli 3” czyli jak skutecznie odkupić winy…

…po fatalnej dwójce. Kiedy ogląda się takie filmy, czasem nie sposób zrozumieć, że za te dwie produkcje odpowiedzialna jest praktycznie ta sama ekipa realizacyjna. Jak to możliwe, że to co w dwójce było fałszywe i irytujące, tutaj nagle jest w stanie wywołać wzruszenie lub uśmiech na twarzy? Nie wiem, ale za to właśnie kino kocham. Za takie niespodzianki.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Księga przyjaźni – recenzja filmu „Green Book”

USA, lata 1948-1973. Syn pani Daisy zatrudnia dla niej czarnoskórego szofera. Oto fabuła filmu, który dokładnie 29 lat temu święcił tryumfy podczas rozdania najbardziej prestiżowych nagród w branży. Dziś w kinach podziwiać możemy swoista odpowiedź na Wożąc Panią Daisy. Tym razem jednak to Afroamerykanin siada na tylnej kanapie, a za kierownicę chwyta Amerykanin pochodzenia włoskiego i wspólnie ruszają w trasę koncertową tego pierwszego na południe Stanów Zjednoczonych.  Tony i Don są jak woda i ogień. A dodając, iż ciężko jednoznacznie stwierdzić, którego opisuje jaki żywioł, możecie sobie wyobrazić jak barwne…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Kipiąca woda – „Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija” Teony Strugar Mitevskiej

Petrunia ma bardzo długi, i ciężki dzień. Z rana udaje się na rozmowę o pracę w tkalni. Po drodze natrafia na matkę, która najwyraźniej ją śledziła przez cały czas: „Nie mów im, jaka jesteś stara, powiedz, że masz 25 lat”. Tak naprawdę protagonistka jest już po trzydziestce, ale na macedońskiej prowincji nie ma miejsca dla kogoś z magisterką z historii.  Główna bohaterka od potencjalnego szefa słyszy, że jest tak brzydka, i że nawet on nie chciałby jej przelecieć. Pracy nie dostaje, a w drodze powrotnej do domu mija ją tłum mężczyzn…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Moja „Faworyta” czyli najlepszy film roku

Yorgos Lanthimos jest oryginałem – nikt temu nie zaprzeczy. Bywał bardzo brutalny jak w Kle, szalony w Alpach, znowu brutalny, ale tym razem emocjonalnie w Zabójstwie świętego jelenia. Teraz jest zabawny i wielu by powiedziało, że nazbyt mainstreamowy. Jednak ja na to odpowiadam tak: jeśli Faworyta to mainstream, to chcę takiego mainstreamu więcej. Choć i tak będzie się upierał, że mamy bardziej do czynienia z kinem artystycznym. Lub inaczej: z artyzmem w czystej postaci.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Polityka wewnątrz mieszkania – „So Long, My Son” Wang Xiaoshuaia

W So Long, My Son jest taka scena, w której główni bohaterowie przyjeżdżają do miasta, które opuścili kilkanaście lat wcześniej. Taksówka wiezie ich przez ulice, które niczym nie przypominają tych, którymi niegdyś chodzili. Po starej fabryce nie ma śladu, w jej miejsce pojawiły się centra handlowe i prywatne inwestycje. Pośród tych wszystkich nowin jedyną pozostałością z przeszłości jest pomnik Mao radośnie machającego w stronę świata. Liu Yaojun (Wang Jingchun) macha w jego stronę – na powitanie, czy też na pożegnanie? Wszak po Wielkim Skoku Naprzód śladu już nie ma, wokół…

Read More