Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Serce miłości”: antyromantyczny romans

Boże jak dobrze teraz oglądać polskie kino, w którym rok po roku pojawiają się nowe, ekscytujące nazwiska – Matuszyński, Czekaj, Marczak, Kowalski, Domalewski, Szelc, Maślona. I Ronduda, który co prawda dał się poznać już ,,Performerem”, ale jednak dopiero ,,Serce miłości” można określić mianem prawdziwie spełnionej próby fabularnej. Styl tej opowieści sygnalizuje, że mamy do czynienia z kolejnym głosem w rodzimej kinematografii, którego chce się słuchać.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Esej o rasizmie – ,,Nie jestem twoim murzynem”, recenzja

Dokument oparty o twórczość Jamesa Baldwina, będącego obok Ralpha Ellisona jednym z pionierów literatury Afroamerykańskiej dwudziestego wieku, może się z początku wydawać pomysłem mocno anachronicznym. Jak teksty pisane w latach 50 czy 60 mogą wciąż rezonować z widzem? Jak nieukończony memuar traktujący o historii rasizmu w Stanach Zjednoczonych, Malcomie X, Martinie Lutherze Kingu oraz Medgarze Eversie może oddziaływać z pełną siłą na widza wygodnie zasiadającego w kinowym fotelu w 2017 roku? Raoul Peck stworzył w ,,Nie jestem twoim murzynem” skomplikowaną i nieprzystępną narrację, która wymaga od odbiorcy dużej uwagi. Taka formuła…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Tom of Finland”: porno nigdy nie było tak osobiste

Touko Laaksonen w Polsce jest postacią niemal całkowicie nieznaną. Film, który opowiada o jego twórczości, dotykający jednak także bardzo osobistych historii z życia słynnego Toma of Finland, mógłby się okazać dobrym przyczynkiem do poznania jego sztuki, którą nadał zupełnie nową jakość pojęciu gejowskiej pornografii. Niestety „Tom of Finland” wszedł do polskich kin w dość ograniczonej dystrybucji.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Listy do M # 3”: żenady brak, fajerwerków też

Twórcy trzeciej części „Listów do M” wymienili niemal całą obsadę. Szkoda, że nie całą, bo wątki z pozostającymi z poprzednich części Tomaszem Karolakiem, Piotrem Adamczykiem (mimo jednej znakomitej sceny) oraz Wojciechem Malajkatem wygląda na wymęczone i wyzute z pomysłów. Nie oznacza to, że inne są oryginalne. Są natomiast po prostu przyjemne dla oka i nie na tyle męczące, aby przerwać seans.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

„Coco”: Pixarze, znowu to zrobiłeś

Nienawidzę ich – tak w drodze do wyjścia powiedziała towarzysząca mi na seansie Kasia Koczułap odnosząc się do animatorów Pixara. To nie była jednak krytyka Coco, a uznanie dla jego twórców, że znowu (i zapewne nie po raz ostatni) doprowadzili poważnych dorosłych ludzi do takiego płaczu, jaki wylewa się chyba tylko na ślubie najlepszego przyjaciela. A może nawet i nie…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

#PerłyKalejdoskopu: Totalitaryzm miłości w „Lobsterze”

Anglojęzyczny debiut awangardowego, greckiego reżysera, bazuje na oryginalnym pomyśle. Film ukazuje alternatywną rzeczywistość, która tylko na pierwszy rzut oka przypomina naszą. W obsadzie m.in. śmietanka Hollywood – Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly. Na tym jednak kończą się związki ze sztampowymi, amerykańskimi rozwiązaniami. Choć kto oglądał Yorgosa Lanthimosa ten doskonale powinien to wiedzieć.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Wsiąść do pociągu byle jakiego – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”

Możemy zaobserwować ostatnio swoisty popkulturowy paradoks – mimo że najlepiej sprzedającymi się obecnie książkami są (przeważnie skandynawskie) kryminały, a telewidzowie najliczniej gromadzą się przede wszystkim przed nowymi odcinkami Sherlocka, to jednak w kinie nieczęsto ekranizuje się historie tajemniczych morderstw. A kiedy już jakiś twórca postanawia zapełnić tę skandaliczną dziurę w filmowym kalendarzu, najczęściej jest to nieudana adaptacja jakiegoś poczytnego bestsellera czy kolejne przełożenie na filmowy język dzieł Christie i Conan Doyle’a, wykonane przez studyjnego rzemieślnika dla zarobienia szybkich pieniędzy. Najnowszy film Kennetha Branagha, choć bazuje co prawda na książce kultowej i doskonale…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Nie ma to jak w domu – „Cicha noc”, recenzja

Jarmark bożonarodzeniowy ponownie przejął wrocławski rynek, a w supermarketach znów pobrzmiewa świąteczna muzyka. W kinach również czuć ducha świąt i coraz częściej w repertuarze można się natknąć na filmy z gatunku czerwonego płaszcza i siwej brody. Swoją propozycję przedstawia również debiutujący Piotr Domalewski, którego „Cicha Noc” okazała się przebojem tegorocznego festiwalu w Gdyni, wyjeżdżając z stamtąd z wieloma nagrodami między innymi Złotym Lwem za najlepszy film.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Mudbound – Oscary… Ach te Oscary..

Nie samym kinem żyje człowiek. Idąc za tą biblijną parafrazą postanowiłem zrecenzować film, który w Polsce zadebiutował bezpośrednio na platformie Netflix (no może za wyjątkiem pokazu na Camerimage). „Mudbound” to najgłośniejszy, w kontekście rozpoczynającego się sezonu nagród, przedstawiciel internetowego giganta, który podczas swojej premiery na festiwalu Sundance został okrzyknięty mianem wczesnego oscarowego faworyta.

Read More