Bez kategorii Magazyn Netflix Recenzja 

Roboty i moralność – recenzja serialu Pluto

Jak wyglądałby świat, gdyby ludzie i roboty żyli w nim wspólnie? Czy robotom należą się takie same prawa jak ludziom, czy też nie powinny ich obowiązywać, bo są zaledwie ‘kupą złomu’? Czy robot może użyć przemocy wobec człowieka – przestępcy? Czy maszyna może mieć emocje? Te i pochodne dylematy mamy okazję rozważać podczas seansów  anime Pluto dostępnego na platformie Netflix. W tym serialu detektyw Gesicht próbuje rozwiązać sprawę tajemniczych morderstw wysoce zaawansowanych robotów i ludzi z nimi powiązanych. Nic nie jest tu proste ani oczywiste. Czy warto dać szansę tej…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Priscilla”

Prosto z weneckiego konkursu głównego do Wrocławia na święto amerykańskiego kina, czyli American Film Festival, dociera Priscilla w reżyserii Sofii Coppoli. W tle pojawiają się złośliwe komentarze, jakoby był to film od nepobaby o innej nepobaby. Nieważne czy się z nimi zgodzić, czy nie, tytuł ten jest ciekawym dodatkiem do „Elvisa” Baza Luhramana. W kontrze do niego Coppola z całych sił próbowała oprzeć ciężar fabularny na młodej Priscilli i jej punkcie widzenia. Czy udało się to jej? Sprawdziliśmy to w samej Wenecji, a wynik jest niejednoznaczny. W obliczu formatu ikon,…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Zabójca” (The Killer)

Po raz kolejny David Fincher zrealizował swój projekt filmowy wespół z platformą Netflix. Zabójca oparty jest na motywach francuskiego komiksu pod tym samym tytułem, który w Polsce publikowało wydawnictwo Taurus Media. W obsadzie filmu znaleźli się, choć może należało by napisać głównie znalazł się, Michael Fassbender, Sophie Charlotte oraz gościnnie Tilda Swinton. Kiedy zdawałoby się, że świat jest już przesycony historiami o płatnych zabójcach, Fincher wychodzi naprzeciw temu podgatunkowi. Tworzy nie tyle film, co studium charakteru zmuszonego do ucieczki i zmierzenia się konsekwencjami profesji. Próbuje przy tym poddać samą ideę…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”

Zacznijmy, jak większość – nadciąga nowy Wes Anderson, ale o nie, nie! Nie chodzi o Asteroid City, które dopiero co było pokazywane w Cannes, a aktualnie kończy swoje kinowe tournee. Chodzi o całkiem nową produkcję Amerykanina p.t. Zdumiewająca historia Henryego Sugara, prezentowaną podczas 80. festiwalu filmowego w Wenecji w sekcji pozakonkursowej. Czy nakręcenie średniego metrażu wyszło reżyserowi na dobre? Co jeszcze ma do zaoferowania umęczona, a może wymęczona andersonszczyzna? Film oparty jest na książce Roalda Dahla z 1977 The wonderful story of Henry Sugar and six more, a konkretniej na…

Read More
Festiwal Magazyn Recenzja 

80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Hrabia” (El Conde)

Trudno nie zauważyć tendencji spadkowej w kolejnych filmach Pabla Larraín. Wśród najlepiej przyjętych filmów chilijskiego autora wciąż pozostają No i Ema. Ostatnim razem reżyser na warsztat wziął księżną Dianę (Spencer). Tym razem powraca do „uwielbianego” przez siebie motywu, czyli dyktatury Augusto Pinocheta, z którego czyni… wampira. Czy taki koncept miał prawo się udać? Czy światu potrzebna była kolejna czarno-biała satyra polityczna z nutami pseudo-biograficznymi? Na samym początku Hrabiego (El Conde) zostaje nam opowiedziana historia narodzin Pinocheta, uosabiającego w sobie zło, żądzę krwi i mordu. Oczywiście, może to mieć miejsce wyłącznie…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

23. Nowe Horyzonty: Recenzja filmu „Disco Boy”

Prezentowany w ramach Konkursu podczas Berlinale Disco Boy z miejsca stał się dla mnie kinowym doświadczeniem. Nie nazywam go filmem, choć tym też po części jest, ale dopiero przeżycie seansu pozwala zrozumieć z jaką niespotykaną materią mamy do czynienia. Dzieło debiutującego w długometrażowej fabule Giacomo Abbruzzese to nie tyle spełnienie się artysty po 10 latach (bowiem wtedy powstała pierwsza wersja scenariusza), lecz spełnienie jego wizji. Reżyser na pokład zaprosił Vitalica, który przygotował hipnotyzującą ścieżkę dźwiekową oraz Hélène Louvart odpowiedzialną za zdjęcia, notabene dzięki którym Disco Boy otrzymał Srebrnego Niedźwiedzia. Mam…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

Zeusologia – recenzja filmu „Leda”

Według greckiej mitologii Leda była etolską królewną, królową Sparty oraz kochanką Zeusa, który posiadł ją pod postacią łabędzia. Jedna z wersji mitu podaje, że tej samej nocy Leda spała również ze swoim mężem Tyndareosem, dlatego rodowód czwórki jej dzieci nie jest do końca zdefiniowany. Mit o Ledzie i jej łabędzim kochanku był bardzo często wykorzystywany na przestrzeni lat przez wielu artystów m.in. Leonardo da Vinci, Salvadora Dali, Michała Anioła, czy Paola Veronese. Reżyser Samuel Tressler IV jest kolejną osobą, która sięga po tę ponadczasową opowieść. Jednak w odróżnieniu od pozostałych…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

73. Berlinale: recenzja filmu „Oponent”

Oponent był prezentowany podczas ostatniego Berlinale i jest kolejnym filmem, który zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Umieszczony w sekcji Panorama tytuł to opowieść o Imanie – byłym zapaśniku w średnim wieku, który wraz z rodziną opuszcza Iran i wyjeżdża do Szwecji. Odpowiedź na pytanie, czego na dalekiej północy szuka bohater okaże się wielowarstwowa i skomplikowana, a samo pytanie należałoby zadać inaczej… Kogo w mroźnym, skandynawskim kraju szuka Iman? Film Milada Alamiego swoją polską premierę będzie mieć za kilka dni na zbliżającym się 14. festiwalu LGBT+. Tym bardziej cieszę się, że…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

73. Berlinale: recenzja filmu „Forms of Forgetting”

„Kwiat jest zapomnieniem o tym, że było się nasionem.” Jest to jedno ze zdań padających w filmie, który poświęcony został kontemplacji nad procesem zapominania oraz odchodzenia rzeczy w niepamięć. Te piękne słowa pozostały ze mną do dziś, choć od seansu minęło już sporo czasu. Nie będę ukrywać, nie będzie to długa recenzja, albowiem sam film trwa zaledwie 70 minut. Jednakże każda z nich dokładnie wypełnia filmową czasoprzestrzeń, nie pozostawiając widza z poczuciem zmarnotrawionego czasu. Forms of forgetting, czyli tłumacząc wprost na j.polski – Formy zapominania, to już trzeci film Buraka…

Read More
Film Magazyn Recenzja 

73. Berlinale: recenzja filmu „Infinity Pool”

Cronenberg. Kiedy słyszycie to nazwisko, to wiedzcie, że coś się dzieje. Jednak nie będzie tu mowy o seniorze, ale juniorze, czyli Brandonie Cronenbergu. Zgodnie z zasadą nie daleko pada jabłko od jabłoni, podąża on śladami swojego ojca Davida (Zbrodnie przyszłości, Nagi lunch, Wideodrom). Infinity Pool to jego trzeci pełnometrażowy projekt. Poprzednimi były Antiviral (2012) oraz Possessor (2020). Dla tych, którzy nie mieli jeszcze okazji zetknąć się z twórczością 40-letniego reżysera, wśród interesujących go tematów i motywów możemy wymienić m.in. rozpad społecznych więzi, czy drzemiące w człowieku skrywane lęki i paranoje.…

Read More