Magazyn Muzyka Relacja Wrocław 

IV edycja Into The Abyss. Idzie nowe.

Wrocławski festiwal metalowy Into The Abyss z roku na rok nabiera tempa, udowadniając, że ciężka muzyka to nie dobro zarezerwowane dla wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Zróżnicowany line-up i przyjazna atmosfera imprezy stanowiły świetne okoliczności, żeby poznać świat ekstremalnego metalu. 

Read More
Kino / Teatr Lifestyle Magazyn Wrocław 

Wywiad z Bartoszem Szelugą – scenarzystą Kolektywu Twórczego Pawlacz

W najbliższy weekend w Ośrodku Działań Artystycznych Firlej swoją twórczośc przedstawi grupa teratralna Kolektyw Twórczy Pawlacz. Spotkaliśmy się z Bartoszem Szelugą, scenarzystą odpowiedzialnym za najbliższy spektakl Pokolenie wszystko, który uchylił rąbka tajemnicy. O Kolektywie Twórczym Pawlacz, wiem, że powstał w 2014 roku. Mógłbyś przybliżyć genezę Waszej grupy? Jesteś jej częścią od początku, czy zostałeś zwerbowany w inny sposób? Tak, w Pawlaczu jestem od samego początku i wraz z Elwirą Iwanowską oraz Lidką Barłogą stanowię trzon założycielski naszej grupy. Moja przygoda zaczęła się na Wyspie Słodowej podczas Juwenaliów, kiedy Elwira opowiedziała…

Read More
Magazyn Muzyka Wrocław 

Przegląd wrocławskiej muzyki niezależnej, część I

Tym konkretnym tekstem chciałbym zacząć cykl oddający to czym interesuję się na co dzień. Artyści mało znani z wyboru, bądź Ci na granicy osiągnięcia statusu muzyka mainstreamowego. Od rapu, przez punk po delikatny pop. Z uwagi na charakter Kalejdoskopu skupię się na formacjach lokalnych, przybliżając słuchaczowi klimat rzeczonej muzyki oraz uzupełniając notki o daty koncertów w naszym mieście. Wybór wydawnictw nie jest chronologiczny, a jedynym kryterium pojawienia się tutaj jest bieżący rok wydania. AveCaesar – long story short vol​.​I Post-hardcorowy duet z dwoma długogrającymi albumami i jedną epką na koncie. Największą…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Baba Jaga patrzy – recenzja filmu „Monument”

Tajemnica – oto słowo klucz do kina Jagody Szelc. Reżyserka w wywiadach wielokrotnie podkreślała, że kino – w przeciwieństwie do muzyki – nie potrafi być przez nas traktowane jako abstrakcyjny środek wyrazu. Ludzie zbyt mocno starają się rozumieć filmy, szukać jedynego poprawnego klucza interpretacyjnego, zamiast po prostu skupić się na p r z e ż y w a n i u tego, co zobaczyli. Za swój główny cel Szelc postawiła zabijanie w nas tego negatywnego przyzwyczajenia i póki co, pozostaje konsekwentna w jego realizacji. Oba jej pełnometrażowe filmy to puzzle…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Puzzle z innej kolekcji – recenzja filmu „Szczęśliwy Lazzaro”

„Szczęśliwy Lazzaro” stanowiłby ciekawy double bill z innym włoskim filmem, który pojawił się w tegorocznym konkursie głównym w Cannes. Mowa o „Dogmanie” Matteo Garrone. Oba filmy traktują o toksycznych męskich przyjaźniach, w których zasady funkcjonowania tych relacji nie są sprawiedliwe, a słabsi (mentalnie lub fizycznie) zostają cynicznie wykorzystywani przez tych obdarzonych sprytem lub siłą. W obu filmach okazuje się, że tak naprawdę nie o przyjaźń chodziło, lecz o brutalne wykorzystanie władzy i manipulację. Jednak o ile „Dogman” stanowił traktat krytykujący konformizm, o tyle „Szczęśliwy Lazzaro” to przede wszystkim baśń o…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Czarno-biała siła – recenzja filmu „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”

Spike Lee nie zwalnia tempa i ponownie pojawia się wraz ze swoim najnowszym filmem na sali kinowej. Tym razem będzie to komedia kryminalna, ale niech opis was nie zmyli. Pod warstwą dużej dawki dobrego humoru, wartkiej akcji, kilku pościgów i wystrzałów oraz niezłego wybuchu kryje się znacznie więcej. I chyba w dzisiejszych czasach to najlepszy sposób na pokazanie swoich przemyśleń nad stanem aktualnego społeczeństwa i uwypuklenie, że nie wolno zamiatać problemów pod przysłowiowy dywan. Spike Lee w „Czarnym bractwie” zwraca uwagę na to, jak łatwo popełniamy błędy przeszłości oraz do…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Z tego co było – Recenzja filmu „Sezon diabła”

Legendarną nieprzystępność kina Lava Diaza najlepiej obrazuje chyba fakt, że jeszcze przed połową seansu jego najnowszego filmu na Nowych Horyzontach, salę kinową opuściło kilkanaście osób. Abstrahując od braku rozsądku ludzi, którzy najwyraźniej kupili bilet nie wiedząc czego się spodziewać, całkowicie rozumiem ten brak cierpliwości,  tym bardziej, że w tym roku Filipińczyk dołożył kolejną cegiełkę do hermetyczności swojego stylu. „Sezon diabła” to nie tylko kolejna czterogodzinna, czarno – biała, pełna kilku(nasto)minutowych ujęć produkcja. Tym razem Diaz postanowił zrezygnować nawet z normalnych dialogów i opowiedzieć historię w konwencji…opery. 

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Ludzkie tworzywo – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”

Filmy Larsa von Triera przyciągają tłumy (niektórzy prawdopodobnie przychodzą na nie, aby móc ostentacyjnie wyjść), choć większość widowni kieruje się przy wyborze zwłaszcza nazwiskiem i niemą obietnicą, że na seansie nie będą się nudzić – więcej, zostaną zaszokowani. Produkcje duńskiego reżysera albo się podobają (i wraca się do nich myślami, porównuje i analizuje), albo się ich nie dzierży (przeważnie uznając je za przerost formy nad treścią). Jego najnowszy obraz, pokazywany między innymi na festiwalu w Cannes, zdecydowanie można zakwalifikować do obu tych kategorii jednocześnie. Jednakże dla miłośników mocnego czarnego humoru…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja Wrocław 

Podróż do jądra ciemności – recenzja filmu „Jeszcze dzień życia”

Postaci Ryszarda Kapuścińskiego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, choć trudno pokusić się o stwierdzenie, że jego twórczość jest promowana w Polsce w dostatecznym stopniu. Do czytania Kapuścińskiego trzeba również dojrzeć, o czym wspominał Damian Nenow – jeden z reżyserów filmu „Jeszcze dzień życia”. Produkcja, której scenariusz został oparty na książce polskiego reportera o tym samym tytule, stanowi animowany obraz niezwykle istotnego fragmentu życia pisarza. Posłużenie się animacją pozwoliło przedstawić wydarzenia, w których bezpośrednio uczestniczył Kapuściński, niemal w stylu kina nowej przygody, choć twórcy zdecydowali się poprzeplatać warstwę rysunkową z ujęciami…

Read More