Kategoria: archiwum

  • W krainie szczęśliwości – wywiad z Tashi Gyeltshen reżyserem filmu „Czerwony fallus”

    W krainie szczęśliwości – wywiad z Tashi Gyeltshen reżyserem filmu „Czerwony fallus”

    Maja Jankowska: Na wstępie chcę powiedzieć, że Twój film – Czerwony Fallus – bardzo mi się podobał. Widziałam do tej pory już kilka bhutańskich filmów i wydaje mi się, że ten wyreżyserowany przez Ciebie wyróżnia się na ich tle. Po obejrzeniu Twojego obrazu nie mogłam pozbyć się wrażenia, że Bhutańczycy…

  • Wojna i wiara – recenzja 'Ukryte życie’

    Wojna i wiara – recenzja 'Ukryte życie’

    Będzie czas przed ’Ukrytym życiem’ i czas po ’Ukrytym życiu’, parafrazując słowa krytyków na temat jednego z najbardziej przereklamowanych filmów ostatnich lat. Z nowym obrazem Terrence’a Malicka tego problemu nie ma, a on sam jako artysta może znacznie zyskać dzięki zastosowaniu takiego podziału, bowiem od czasu ’Drzewa życia’ z 2011…

  • Retrospektywa Fruit Chana – recenzja filmu „Made in Hong Kong”

    Retrospektywa Fruit Chana – recenzja filmu „Made in Hong Kong”

    Fruit Chan, czyli jeden z przedstawicieli drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina, na tegorocznym 13. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków ma retrospektywę swojej twórczości. Jest to niepowtarzalna okazja, aby zaznajomić się bliżej z jego dziełami, które mimo wszystko w Polsce nie są zbyt szerzej znane. Niewątpliwie, najstarszy film Fruit Chana wyświetlany…

  • Szantaż, miłość i strój gimnastyczny – recenzja filmu „Kwiaty zła”

    Szantaż, miłość i strój gimnastyczny – recenzja filmu „Kwiaty zła”

    Jako film otwarcia tegorocznego 13. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, wybrałam Kwiaty zła w reżyserii Noboru Iguchi – twórcy takich niezapominanych projekcji jak Dead Sushi. Projekcja wydawała się być tym bardziej intrygująca, że najnowsza produkcja japońskiego twórcy znacząco odbiegała od poprzednich pastiszowo przerysowanych form. Kwiaty zła powstały na podstawie japońskiej mangi, którą Noboru Iguchi przenosił…

  • Shia rozlicza się z przeszłością – recenzja filmu „Słodziak”

    Shia rozlicza się z przeszłością – recenzja filmu „Słodziak”

    Po premierze „Jokera” można było sądzić, że w tym roku nie spotkamy w kinach już żadnego innego niestabilnego emocjonalnie klauna, a jeśli już nawet takowy się pojawi – nie będzie to tak udana kreacja jak ta zrealizowana przez Joaquina Phoenixa. Organizatorzy American Film Festival postanowili jednak umożliwić widzom obejrzenie „Słodziaka”…

  • Podsiadło kłamał, fale są – recenzja 'Waves’

    Podsiadło kłamał, fale są – recenzja 'Waves’

    Przy całej sympatii do Dawida Podsiadło, nie słuchajcie go, bo fale zdecydowanie są. ’Waves’ autorstwa Traya Edwarda Shultsa (’It comes at night’) jest wzruszającą sagą rodzinną osadzoną wokół pewnego tragicznego wydarzenia i wątku młodego czarnoskorego mężczyzny, który będąc jego uczestnikiem wpływa na losy wszystkich sobie bliskich osób. Chłopak (Kelvin Harrison…

  • Wieża nieufności. Wieża samotności – recenzja „The Lighthouse” Roberta Eggersa

    Wieża nieufności. Wieża samotności – recenzja „The Lighthouse” Roberta Eggersa

    Przez zamknięte drzwi najlepiej patrzy się przez dziurkę od klucza. Jakkolwiek to zdanie nie oddaje w pełni istoty tak złożonego filmu, jakim jest The Lighthouse, to jest ono jedynym krótkim i spójnym podsumowaniem przy burzy uczuć, jaką w tym momencie przeżywam. Nowy film Eggersa ma bowiem w sobie coś z…

  • Gangsterski epos o Ameryce – recenzja „Irlandczyka” Martina Scorsese

    Gangsterski epos o Ameryce – recenzja „Irlandczyka” Martina Scorsese

    Martin Scorsese jest wielki! Nie byłem olbrzymim zwolennikiem jego ostatniego Milczenia, gdyż było dla mnie momentami, przy wszelkich walorach, zbyt dosadne, stawiające kropkę nad „i”. Jednak Irlandczyk to zupełnie coś innego – filmowy epos gangsterski, niezwykle ambitny projekt, który udał się praktycznie w 100 procentach. Głównie dzięki temu, że Scorsese,…