FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“W lesie dziś nie zaśnie nikt” i nikt zasypiać nie chce

Bartosz M. Kowalski zadziwił rodzimych krytyków Placem Zabaw, za który dostał nagrodę za debiut w Gdyni. Tamten film przypominał trochę swoim klimatem stare filmy wielkiego Krzysztofa Kieślowskiego. Tym bardziej interesujące było co Kowalski pokaże w swoim drugim obrazie. Wielu myślało, że wraz z podjęciem decyzji o nakręceniu slashera w Polsce, wybrał się z motyką na słońce. A jednak, mimo pewnym niedociągnięć, okazało się, że jest naszym filmowym świecie miejsce i dla takiego, czysto gatunkowego kina. W lesie dziś nie zaśnie nikt to właściwie zbiór filmowych cytatów, schematów, które zostały wykorzystane…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Recenzja filmu „Proceder” o Tomaszu Chadzie

Po tragicznej kampanii promujące film „Proceder” (nie bez powodu „Żyć aż do bólu” zostało nominowane do nagrody dla najgorszego teledysku okołofilmowego) sądziłam, że będzie to raczej mierna produkcja. Chociaż życiorys Chady sam w sobie stanowi gotowy scenariusz, równocześnie praca nad nim niesie za sobą ryzyko stworzenia wulgarnego i komercyjnego obrazu niekoniecznie opowiadającego jakąś historię. Z drugiej strony pamiętałam przecież, że polskie kino udowodniło już, że umie robić filmy o raperach, na co dowodem jest „Jesteś bogiem” w reżyserii Leszka Dawida. Z właśnie takimi mieszanymi odczuciami podeszłam do „Procederu” i zostałam…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn 

Szczęśliwy pociąg do kina – Ja, Miedwiedkin i Marker

Z Polski do Francji, lecz przez Rosję – kierunek dość pospolity, ale droga jakaś pokrętna. Tak w skrócie mogę opisać moją krótką przygodę filmoznawczą, z której spowiedzi przed rodzimym czytelnikiem nie chce mnie zwolnić sumienie i fakt, że informacji na ten temat w języku polskim jest jak na lekarstwo. Rozpoczęła się dość niepozornie, bo od lektury kolejnego rozdziału Kina klasycznego na temat socrealizmu, a skończyła w latach 90-tych w obiektywie kamery pewnego znanego dokumentalisty, kochającego się w kotach (miłość do zwierząt wydaje się być cechą wspólną z bohaterem tego artykułu).…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Pixar znowu to zrobił – recenzja “Naprzód”

Naprzód to film, których Pixar zrobił już całe mnóstwo. Naprzód to film Pixara, który zaskakuje. Niby niemożliwe, ale  jednak dzieło Dana Scanlona te sprzeczności ze sobą idealnie łączy. To obraz realizujący wszystkie podpunkty wymagane od dzisiejszych blockbusterów (dużo akcji, humor oraz spora porcja nostalgii i popkulturowych mrugnięć okiem). Jednocześnie, udało się to transformować w naprawdę personalną podróż, która mnie osobiście trafiła jak chyba żaden inny film od skaczącej lampy na biurko. Otwierające sekwencje wyglądają trochę jak wyjęte ze Shreka albo World of Warcraft. Oto po stepach biegają centaury, magowie strzelają…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Gorsety dalej zawiązane – recenzja filmu Emma

To dosyć ironiczne, że Emma wyszła w Polsce w tym samym tygodniu, co Nędznicy Ladja Ly. Nie można chyba wyobrazić sobie bardziej różnorodnych sposobów potraktowania klasycznej literatury, niż w wypadku tych dwóch filmów. Nędznicy nawiązują tytułem do dzieła Victora Hugo, i dosyć wyraźnie pokazują, że Francja pomimo licznych transformacji powróciła do napięć i lęków znanych właśnie z tego tekstu. Reżyser otwarcie wchodzi w dialog z klasykiem Hugo, by tak naprawdę pokazać w ironicznym świetle to, co dzieje się w Paryżu dziś. A Emma? Zamiast nawiązywania do problemów  post-brexitowej Wielkiej Brytanii…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Cóż za piękny dzień”: najmilszy człowiek Hollywood gra najmilszego człowieka na świecie…

…i robi to w sposób rewelacyjny. Tom Hanks pozostawał bez nominacji do Oscara przez 19 lat. W końcu, po latach niezasłużonych porażek, choćby za Kapitana Phillipsa czy Most szpiegów, wystarczyło zagrać Freda Rogersa. Proste? Wcale nie. Oczywiste? Jeszcze mniej. Skąd ta niejednoznaczność? Głównie z kreacji Hanksa, ale też z pomysłu Marielle Heller na narrację, w której Rogers wcale nie jest główną postacią filmu. Jest nim Lloyd Vogel, znakomicie zagrany przez Matthew Rhysa, który w ramach pewnego rodzaju “oczyszczenia” swojego dziennikarskiego imienia (wszyscy kojarzą go jako zawodowego zabijakę, reporterskie zwierzę, człowieka,…

Read More
Archiwum Kalejdoskopu Magazyn Muzyka 

“Czołowe sam na świat” – recenzja nowego albumu Artura Rojka “Kundel”

Artur Rojek artystą wybitnym jest. Jego wielkość definiuje moim zdaniem szczerość, którą kieruje się w życiu artystycznym. Jego wkład, poprzez bycie dużą częścią Myslovitz, w polską muzykę lat 90 i zerowych jest nieoceniony. Szczera i odważna decyzja opuszczenia zespołu na rzecz solowej działalności i wydanie krążka “Składam się z ciągłych powtórzeń” potwierdziła jego dojrzałość muzyczną. Dodatkowo artysta, będąc dyrektorem artystycznym festiwalu OFF, od niespełna 15 lat pozwala odkrywać Polakom nowe alternatywne brzmienia. Solowy krążek z 2014 jest moim zdaniem najlepszą płytą dekady w polskiej muzyce popularnej. “Składam się… ” jest…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Historia pewnych majtek, czyli dlaczego liberalny kapitalizm nie działa

O wykorzystywaniu pracowników fabryk w krajach wschodnich takich jak Indie, Bangladesz czy Uzbekistan wiadomo nie od dziś. Kobiety zmuszane są do pracy w nieludzkich warunkach, po 12 godzin dziennie bez przerw, bez ubezpieczeń zdrowotnych, za minimalną krajową, która ledwo wystarcza im na podstawowe wydatki. Już 8-letnie dziewczynki w ramach zajęć szkolnych wysyłane są do pracy na pola bawełny. Kiedy są nieco starsze, zostają zmanipulowane do podpisywania kilkuletnich umów zmuszających ich do pracy w fabryce, gdzie są pozbawione kontaktu z rodzinami, upokarzane, karane za niewyrobienie dziennej normy i molestowane przez przełożonych. Nawet pomimo rozpowszechnienia tych informacji w ciągu ostatnich kilku…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Zawsze znajdzie się większa ryba – recenzja filmu “Dżentelmeni”

Ostatnimi czasy Guy Ritchie nas rozpieszcza, jeśli chodzi o liczbę reżyserowanych filmów – dopiero co na wielkim ekranie mogliśmy oglądać Aladyna, a ponownie z kinowego repertuaru można wybrać kryminalno-gangsterską czarną komedię, do gatunku którego Anglik zdążył nas przyzwyczaić. Gwarancja dobrego humoru, gwiazdorska obsada oraz żywiołowy montaż, w tym alinearna narracja – wszystkie te elementy sprawiają, że Dżentelmeni w zapowiedzi jawią się jako produkcja, której nie można pominąć. Guy Ritchie w swoim stylu rozpoczyna film – najpierw mamy prezentowanie postaci występujących w fabule, trochę na poły w serialowym stylu, trochę odwołując…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Go Girl – recenzja ‘Niewidzialnego człowieka’

W dzisiejszym Hollywood, którym włada nostalgia, a oryginalnych scenariuszów i artystów jest jak na lekarstwo, ciężko podchodzić z optymizmem do kolejnego projektu bazującego na zrealizowanej już wielokrotnie historii, a jednak zdradzę już na początku, że tym razem się udało. Autorski koncept Niewidzialnego człowieka H.G. Wellsa został zaadaptowany z myślą o srebrnym ekranie po raz pierwszy w 1933 roku przez Jamesa Whale’a, dołączając w ten sposób do zacnego grona potworów Universal, prowadzonego nadal przez założyciela Carla Laemmle. To właśnie w tym okresie wyjechały z jego studia wielkie hity pokroju King Konga,…

Read More