Bez kategorii FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Tajemnica, surrealizm i wspomnienia – recenzja ‘Zeszłego roku w Marienbadzie’

A jednak tej ciężkiej nocy, z minuty na minutę, suche trawy wzgórza zaroiły się od ludzi, którzy tańczyli, spacerowali i kąpali się w basenie, zupełnie jak wczasowicze, bywalcy Teques albo Marienbadu. – Wynalazek Morela, Adolfo Bioy Casares Ciężka to była zaiste noc po pierwszym seansie ‘Zeszłego roku w Marienbadzie‘ Alaina Resnais, którego dane mi było doświadczyć w sali kinowej Szkoły Filmowej w Łodzi. Z minuty na minutę niesamowite myśli zaroiły się w mojej głowie, interpretacja goniła interpretację, a obrazy autorstwa Sachy Vierny zaczęły mi się plątać z malarskimi osiągnięciami surrealisty…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Niech żyje Forman – recenzja filmu “Pali się, moja panno”

Miloša Formana nikomu przedstawiać nie trzeba – niezależnie od tego, czy kojarzy się jego twórczość z okresu czechosłowackiego, czy amerykańskiego. Pomimo specyficznego poczucia humoru trudno nie znaleźć wśród produkcji reżysera filmu, który rozbawiłby lub co najmniej zaintrygował. Dodatkowo, twórca z łatwością żongluje gatunkami kinowymi, nie ograniczając się jedynie do komedii, a sięgając także po musical czy tematykę historyczną. Dzieła Formana z wcześniejszego okresu mogą być tym bliższe polskiej społeczności, że często odwołują się do granic absurdu, które znane są nam z takich produkcji, jak choćby Rejs czy Miś. Świetnym przykładem…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn 

Nowy START – recenzja filmu “Strachy”

Wczesna kinematografia polska obfitowała w filmy o tematyce narodowo-wyzwoleńczej z silnie zarysowanymi wątkami melodramatycznymi. Wraz z przełomem dźwiękowym wykreował się w Polsce typ kina zwany kinem branżowym, które przyczyniło się do nastawienia produkcji na filmy pod gust widzów. Przeważało zatem kino gatunkowe: historyczne, komedie oraz melodramaty. W latach 30. XX wieku wytworzyła się opozycja wobec kina branży w postaci Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego START, którego jednym z założycieli był Eugeniusz Cękalski. Członkowie START-u obrali sobie za cel tworzenie filmów społecznie użytecznych, które określić można byłoby mianem kina artystycznego. Po likwidacji stowarzyszenia, jego…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Będąc we Francji, czyń jak Francuzi – recenzja ‘Le Silence de la mer’

When you’re a French citizen,It seems la vie est belle. Parafrazując tekst piosenki ‘When you’re a French director‘ amerykańskiego duetu Sparks, w której gościnnie pojawia się tytułowy francuski reżyser Leos Carax, można ten sposób myślenia przypisać wielu odwiedzającym ojczyznę praw człowieka po raz pierwszy. Zderzenie idyllicznej wizji Zachodu z rzeczywistością bywa bolesne. Ten motyw gloryfikowania Francji przez pryzmat jej spuścizny kulturowej, której oczywiście odmówić jej nie można, powtarza się zarówno w historii doświadczeń każdego z nas, jak i postaci kinowych. Swoją wielką przygodę z filmem zaczął od podobnego bohatera Jean-Pierre…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Szukając szczęścia, odnajdując siebie – “Siedem lat w Tybecie”

“Siedem lat w Tybecie” przedstawia historię młodego olimpijczyka – Austriaka, Heinricha Harrera, który pod wpływem narodowej obsesji na punkcie zdobycia Nanga Parbat, zostawia ciężarną żonę i podejmuje się próby wejścia na himalajski szczyt. Niepowodzenie wyprawy, konflikt wojenny między III Rzeszą (która dokonała Anschlussu Austrii) a m.in. Imperium Brytyjskim (a więc również Indiami Brytyjskimi), doprowadzający do zatrzymania himalaistów w górach i osadzenia ich w obozie jako jeńców wojennych, oraz szereg niepowodzeń związanych z ucieczkami, potem z dotarciem poza granice Indii Brytyjskich, doprowadza głównego bohatera oraz kierownika wyprawy, Petera Aufschnaitera, do najświętszego…

Read More