FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Nazistowska propaganda w czasach zarazy – ‘Paracelsus’ G.W. Pabsta

Georg Wilhelm Pabst był reżyserem płodnym przede wszystkim w okresie schyłku kina niemego i przełomu dźwiękowego, artystą wybitnie uzdolnionym, autorem wielkich dzieł – Opery za trzy grosze (Die Dreigroschenoper) na podstawie komunistycznej sztuki Brechta, lewicujących społecznych komentarzy Braterstwa (Kameradschaft) i Frontu zachodniego 1918 (Westfront 1918), Puszki Pandory (Die Büchse der Pandora) z genialną femme fatale w postaci Louise Brooks, jednego z lepszych filmów górskich Białe piekło (Die weiße Hölle vom Piz Palü), w końcu freudowskie Tajemnice duszy (Geheimnisse einer Seele) i rozpoczynająca nurt Nowej Rzeczowości Zatracona ulica (Die Freudlose Gasse).…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

“Windą na szafot”, czyli emocjonalna jazda w ślepą uliczkę

“Jak okrutne fatum wyryte w marmurze, ukradzione szczęście zawsze krótko trwa” Pamiętam, kiedy pierwszy raz wychodziłem zachwycony z spektaklu “Trzej Muszkieterowie” we wrocławskim teatrze muzycznym Capitol, to właśnie te słowa najbardziej rezonowały mi w głowie. Są one podsumowaniem zakazanej, skazanej na niebyt miłości Królowej Anny i Księcia Buckinghama . Ilekroć ponownie oglądam tę sztukę, za każdym razem te dwa wersy wyjątkowo mnie poruszają. Po seansie “Windy na Szafot” Louisa Malle, w labiryncie mojej pamięci znów natrafiłem na to zdanie, które wzmożenie na mnie zadziałało  i zostało zrozumiane przeze mnie jeszcze…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn 

Szczęśliwy pociąg do kina – Ja, Miedwiedkin i Marker

Z Polski do Francji, lecz przez Rosję – kierunek dość pospolity, ale droga jakaś pokrętna. Tak w skrócie mogę opisać moją krótką przygodę filmoznawczą, z której spowiedzi przed rodzimym czytelnikiem nie chce mnie zwolnić sumienie i fakt, że informacji na ten temat w języku polskim jest jak na lekarstwo. Rozpoczęła się dość niepozornie, bo od lektury kolejnego rozdziału Kina klasycznego na temat socrealizmu, a skończyła w latach 90-tych w obiektywie kamery pewnego znanego dokumentalisty, kochającego się w kotach (miłość do zwierząt wydaje się być cechą wspólną z bohaterem tego artykułu).…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn 

Czas przeszły i retrospekcje w ‘Furmanie śmierci’ Victora Sjöströma

Victor Sjöström, szwedzki reżyser, w filmie Furman śmierci (Körkarlen, reż. Victor Sjöström , 1921) zestawia ze sobą dwa gatunki – dramat i fantastykę. Osią dramatyczną przedstawionej historii jest relacja Davida Holma, egocentrycznego alkoholika, w którego postać wciela się sam autor obrazu, z dwiema kobietami: żoną Anną oraz Edit, siostrą w metodystycznej organizacji pomocy kościelnej, która stara się sprowadzić Davida na dobrą drogę. Elementem fantastycznym jest postać woźnicy, operującego tytułowym pojazdem. Legenda głosi, że ostatnia osoba umierająca przed zakończeniem roku kalendarzowego musi objąć to stanowisko i przemierzać świat, zbierając dusze z…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn 

W miłości do kiczu

          Tommy wchodzi do kwiaciarni. Ekspedientka pyta się, w czym może pomóc. Tommy, podchodząc do lady, wita się i prosi o bukiet czerwonych róż. Ekspedientka, witając się, przejawia zaskoczenie, nie zdając sobie sprawy, że to Tommy. Tommy potwierdza bycie Tommy’em i pyta się, ile kosztują. Ekspedientka odpowiada, że 18 dolarów. Tommy przerywa jej, podając jej pieniądze i mówi, żeby zatrzymała resztę. Wita się z psem siedzącym na ladzie, głaszcząc go. Ekspedientka mówi Tommy’emu, że jest jej ulubiony klientem. Tommy, wychodząc, dziękuje jej i się żegna. Koniec sceny. Początek legendy. Narodziny…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Igranie z czasem – analiza filmu “Mr. Nobody”

W każdym momencie czasu kryje się przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W każdym momencie czasu kryje się wieczność. Pani Jeziora, A. Sapkowski Gołębim przesądem nazywa się przekonanie, że wykonywana przez podmiot czynność ma wpływ na inne wydarzenia. Przeświadczenie to daje przede wszystkim złudną nadzieję, że jednostka mogąca pochwalić się możliwością wyboru jest kowalem swojego losu. Belgijski reżyser Jaco Van Dormael w swojej produkcji z 2009 roku Mr. Nobody stawia tytułowego bohatera – jedynego śmiertelnego człowieka – przed rozważaniami na temat losów minionego życia. Jednakże tematem niniejszej analizy nie będzie próba psychologicznego ujęcia koncepcji sensoryczno-motorycznej, a…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Romans kolejowy – recenzja filmu “Dzieje grzechu”

Na początku XX wieku Stefan Żeromski, który na skutek lektur szkolnych znany jest przede wszystkich z Ludzi bezdomnych czy Przedwiośnia, wydał powieść, która szybko stała się skandalem literackim epoki. Dzieje grzechu niezwykle szybko zainteresowały również filmowców, a niema ekranizacja stanowiła pierwszą polską adaptację literackiego utworu. Realizacja Waleriana Borowczyka stanowi zatem trzecią próbę przeniesienia powieści Żeromskiego na wielki ekran, a próba ta stanowi całkiem wierne odzwierciedlenie pierwowzoru. Sam reżyser kojarzony jest przede wszystkim jako twórca wysmakowanych plastycznie obrazów z silnym zabarwieniem erotycznym – studio HBO Europe stworzyło nawet dokument poświęcony właśnie…

Read More
FILM Focus Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Focus: „Miasteczko Halloween” – najodważniejszy film Disneya w historii?

W ramach naszej sekcji Focus Olek Młyński przygląda się nietypowemu projektowi produkowanemu przez Tima Burtona. Wiadomo, jakie święta czekają tuż za rogiem, i z pewnością warto powrócić do tego bardzo ciekawego filmu, który niedawno obchodził 26-tą rocznicę premiery. Planując tekst o Timie Burtonie zaczynałem od zupełnie odmiennego pomysłu. Zadawałem sobie dosyć proste pytanie – który polski film chciałbym zobaczyć w nowej, wyreżyserowanej przez Burtona wersji? Moja ograniczona wyobraźnia nie pozwalała mi jednak na odpowiedź na to pytanie. Głównie przez to, czym twórczość Burtona jest. Gdy przyjrzymy się jego centralnym inspiracjom,…

Read More
FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Filmowe obrazy w Trylogii Prostytucji Fruita Chana

O Fruicie Chanie pisze się dużo w kontekście politycznym, o tym jak partyzancko kręcił swoje filmy, o tym jak nie bał się mierzyć z wielkimi wydarzeniami, zanim można było o nich mówić jeszcze, że są historią. To faktycznie twórca, który na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych trzymał rękę na hongkońskim pulsie, i opowiadał o zdarzeniach, które do dziś kształtują historię Pachnącego Portu. Niemniej podczas oglądania jego retrospektywy na 13-tej edycji festiwalu filmowego Pięć Smaków zwróciłem uwagę przede wszystkim na to, jak wyobraźnia autora znajduje możliwość do ekspresji na poziomie wizualnym. Trylogia…

Read More
Bez kategorii FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Tajemnica, surrealizm i wspomnienia – recenzja ‘Zeszłego roku w Marienbadzie’

A jednak tej ciężkiej nocy, z minuty na minutę, suche trawy wzgórza zaroiły się od ludzi, którzy tańczyli, spacerowali i kąpali się w basenie, zupełnie jak wczasowicze, bywalcy Teques albo Marienbadu. – Wynalazek Morela, Adolfo Bioy Casares Ciężka to była zaiste noc po pierwszym seansie ‘Zeszłego roku w Marienbadzie‘ Alaina Resnais, którego dane mi było doświadczyć w sali kinowej Szkoły Filmowej w Łodzi. Z minuty na minutę niesamowite myśli zaroiły się w mojej głowie, interpretacja goniła interpretację, a obrazy autorstwa Sachy Vierny zaczęły mi się plątać z malarskimi osiągnięciami surrealisty…

Read More