FILM Magazyn Przeglądy 

73. Berlinale: moje wrażenia z sekcji bocznych

Berlinale to dziesiątki, jak nie setki tytułów filmów z całego świata. Te najważniejsze z nich trafiają do Konkursu Głównego lub sekcji Encounters. Poza nimi festiwal jednak ma o wiele więcej do zaoferowania. W tym roku szczególna uwaga należała się Panoramie, gdzie prezentowano bardzo zróżnicowane kino, poruszające najszerszą gamę problemów społecznych i dylematów moralnych – obecnych i szeroko dyskutowanych w dzisiejszym świecie. Pierwszy artykuł z serii Moje wrażenia skupi się jednak na czymś, co najłatwiej nazwać mi sekcjami bocznymi tj. zebranymi razem Berlinale Special, Retrospective oraz Hommage. Pozostałym z nich przyjrzę…

Read More
FILM Przeglądy 

25. Kino na Granicy przed nami. Podsumowanie pierwszych wieści z Cieszyna.

W dniach 29.04.-03.05. w Cieszynie będzie mieć miejsce jubileuszowa 25. edycja przeglądu Kina na Granicy. Jak zawsze będzie to wspaniała okazja, aby nadrobić zaległości w polskiej i czeskiej kinematografii, a przy okazji z pewnością zobaczyć kilka tytułów premierowo. Organizatorzy szykują wiele niespodzianek, konsekwentnie odsłaniając przed nami kolejne punkty programu. Jak podkreśla autorka plakatu Iwona Cichy: Będzie magicznie i barwnie! Do wydarzenia zostały niecałe 2 miesiące, dlatego spieszymy do Was z podsumowaniem dotychczasowych wieści znad Olzy. Do Cieszyna w tym roku zawita filmowy klan w osobach Agnieszki Holland, Magdaleny Łazarkiewicz, Laco…

Read More
FILM Magazyn Recenzja Relacja 

SHE CAME TO ME – recenzja filmu otwarcia 73. Berlinale

Najnowszy film Rebecci Miller „She came to me” otworzył 73. edycję Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Komedia romantyczna o kompozytorze w kryzysie twórczym, nastoletniej miłości oraz uzależnieniu od romansu to zdecydowanie bardzo ciepły film, jakiego wydaje się potrzebowaliśmy na pierwszej, w pełni postpandemicznej odsłonie Berlinale. No właśnie, ale czy potrzebowaliśmy? Steven (Peter Dinklage) to kompozytor w średnim wieku, którego po ostatnim sukcesie na parę lat dopada blokada twórcza. Jego żona Patricia (Anne Hathaway) jest psychiatrką z manią czystości, co z miejsca brzmi, jak przepis na raczej toksyczny związek. Ich pełnoletni…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Żyć swoim życiem – recenzja filmu „Bad living” (Berlinale)

Tegoroczny udział João Canijo w festiwalu filmowym Berlinale jest o tyle ciekawy, że mieliśmy okazję zobaczyć aż dwa jego filmy. Jeden z nich wyświetlany jest w sekcji Konkurs Głównego, a drugi w równie popularnej sekcji „Encounters”. Stanowią one w teorii tę samą historię pokazaną z różnych punktów widzenia. Brzmi jak ciekawy eksperyment, jednak jak wypada w rzeczywistości? O statuetkę Złotego Niedźwiedzia walczyła wersja „Mal viver”. Tymczasem „Viver Mal” to odwrotne ujęcie „Mal Viver”, w którym João Canijo ujawnia wszystko, co unosiło się w głębi ostrości w lustrzanym odbiciu. To był…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Twoje imię – „Suzume”, recenzja filmu (Berlinale)

Filmy animowane zawsze pozwalają ponieść się fantazji o krok dalej niż w przypadku fabuł. Może dlatego niektórzy traktują je w kategorii „bajek”, a dla innych stanowią przyjemną odskocznię od codzienności. Co ciekawe, dostrzegalny jest zmieniający się trend postrzegania anime jako wyłącznie rozrywki. Dzieje się tak między innymi za sprawą Makoto Shinka, którego obecnie uważa się za jednego z najbardziej popularnych na świecie twórców japońskiej animacji. W ramach tegorocznego konkurs głównego festiwalu Berlinale pokazywany jest film „Suzume”. To animacja, która przyciąga wzrok swoimi kolorami i miękką kreską, przenosząca nas do południowej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Różnorodność w wielości – recenzja filmu „20.000 Species of Bees” (Berlinale)

Konkurs główny obfituje w tytuły nie tylko fantastyczne pod kątem wykonania technicznego, ale również ciekawe pod kątem fabuły. Nie inaczej jest z „20.000 Species of Bees”, który zabiera nas do słonecznej Hiszpanii. Osobiście mam duży problem z oceną tego filmu i wciąż biję się z myślami na tyle tematyka może zaburzać chłodną analizę obrazu. Historia oscyluje wokół bardzo delikatnego tematu dotyczącego samoświadomości i postrzegania płci. Oczywiście znajdą się głosy, że to gra na emocjach widza, jednak ta tematyka jak żadna inna wiąże się z dużą dawką uczuć. Zwykle są one…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Pod krwistym niebem – recenzja filmu Afire (Berlinale)

Najbardziej satysfakcjonujące są filmy, od których nie oczekujemy niczego, a dostajemy wszystko, co mogliśmy sobie wymarzyć. Tak krótko można byłoby podsumować seans „Roter Himmel” (angielski tytuł „Afire”) w reżyserii Christiana Petzolda. Całość zaczyna się niemalże klasycznie – oto dwoje bohaterów wybiera się z dala od cywilizacji, nad morze, do lasu, aby oddać się procesom twórczym. Już od początku nie wszystko idzie po myśli Leona – pisarza, któremu cały wszechświat przeszkadza w pracy literackiej. Tymczasem Felix o przeciwstawnym podejściu do życia, korzysta z dobrodziejstw okolicy, chłonąc otaczająca naturę. Całość zaburzy nieoczekiwana…

Read More