Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Gdzie się podział Spider-Man? – recenzja filmu “Spider-Man: Daleko od domu”

I will always love you śpiewa Whitney Houston, kiedy na ekranie pojawia się wielki napis Marvel Studios, a po chwili pojawiają się zdjęcia ukazujące Tony’ego Starka. Wszyscy wtedy ukradkiem ocierają łezkę, przypominając sobie kulminacyjną scenę produkcji Avengers: Koniec gry. Jon Watts umiejętnie wprowadza nas w kolejną część przygód chyba jednej z najbardziej lubianych postaci z uniwersum Marvela, wyznaczając jeszcze przed rozpoczęciem właściwego seansu główne clue całej fabuły.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Prawda, czy potrafimy ją rozpoznać? – recenzja filmu “Ja teraz kłamię”

Paweł Borowski po swoim debiutanckim filmie Zero (2009), swoją drogą przyjętym stosunkowo dobrze, zniknął na przeszło dziesięć lat ze światka kinowego, aby w tym roku powrócić ze swoją nową produkcją Ja teraz kłamię. Projekt zapowiadał się tym ciekawiej, że obsada wypełniona była znanymi nazwiskami takimi jak choćby: Agata Buzek, Maja Ostaszewska czy Joanna Kulig. Pomimo że obraz z pewnością nie odnotuje frekwencyjnego sukcesu, to wciąż uważam, że na polskie pozycje repertuarowe warto się wybierać (może z pominięciem komedii romantycznych), bowiem na własnym podwórku mamy naprawdę wiele mało popularnych perełek. Może Ja teraz kłamię okaże się…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Netflix Recenzja 

Brothers watching brothers – recenzja filmu “Shaft”

Na wstępie muszę się przyznać, że do tej pory nie miałam styczności z postacią Johna Shafta, więc mój stosunek do produkcji daleki jest od sentymentu względem serii. Miałam za to już (nie)szczęście spotkać się z twórczością reżysera – Tima Story, czego nie wspominam najlepiej, porzucając Myśl jak facet (2012) głęboko w niepamięć. Niemniej jednak Shaft, będący produkcją Netflixa, był na tyle hucznie reklamowany, że trudno było po ten obraz nie sięgnąć.

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Pika pika? – recenzja filmu “Pokémon: Detektyw Pikachu”

W dzisiejszych czasach przeniesienie czegokolwiek, nawet najbardziej abstrakcyjnego, na wielki ekran, nie powinno nikogo już dziwić. Po Angry Birds Film czy Emotki. Film próba uczynienia pokemona – zwłaszcza na fali popularności aplikacji pozwalającej łapać te stwory – jednym z czołowych bohaterów produkcji brzmi wręcz normalnie. Rob Letterman – reżyser takich animacji, jak Rybki z ferajny (2004) oraz filmów familijnych – przykładowo Gęsia skórka (2015), tym razem wziął na warsztat bohatera serii gier konsolowych Nintendo. Stwierdzenie, że Pokémon: Detektyw Pikachu jawiło się jako wyczekiwana produkcja, byłoby zbyt daleko idące, co potwierdza…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Książę z Ababwa – recenzja filmu “Aladyn”

Guy Ritchie to jeden z tych reżyserów, którego styl jest wyczuwalny od pierwszych kadrów projekcji. Wystarczy obejrzeć choćby Przekręt (2000) lub Sherlocka Holmesa (2009), aby zapamiętać charakterystyczny montaż oraz sposób narracji przepełniony retrospekcjami. Angielski reżyser tworzy kino pełne akcji i dynamizmu, czyli kino, które może się podobać szerszej publiczności. Nie dziwi więc współpraca Ritchiego ze studio Disney’a, a okoliczność produkcji aktorskiej Aladyna jedynie wzmagała apetyty widzów. Jedyną wątpliwością było to, czy popularna wytwórnia filmowa pozwoli Anglikowi pozostać przy swoim stylu.

Read More
Kino / Teatr Recenzja 

I hope you don’t mind – recenzja filmu “Rocketman”

Filmy biograficzno-muzyczne kreowane są przez twórców w różnoraki sposób – przykładowo Whitney (2018) w reżyserii Kevina Macdonalda jest typowym dokumentem przepełniony muzyką tejże piosenkarki, natomiast Bohemian Rhapsody (2018) Bryana Singera stanowi fabularyzację tragicznych losów Freddiego Mercury. Tymczasem Dexter Fletcher – swoją drogą bardziej znany jako aktor w takich produkcjach, jak Kompania braci, reżyser między innymi obrazu opartego na prawdziwej historii – Eddie zwany Orłem, również sięgnął po muzyczny klimat. Pozostawiając na uboczu pytanie, czy właściwym jest tworzenie filmów o postaciach wciąż obecnych pośród nas, trzeba przyznać, że kolejny kawał dobrej…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Ekogodzilla – recenzja filmu „Godzilla II: Król Potworów”

W 2019 roku wielki jaszczur powraca jako symbol oporu przeciw rozpędzonej technologii i zmianom klimatycznym. Japońskie studio Toho uczy, że gdy nasze ambicje zapędzają nas niebezpiecznie blisko ekologicznej katastrofy, z wody wynurza się gad, by ryczeć, strzelać laserem z przepastnego gardła i z wściekłością rozgniatać szklane budynki. Od początku swojego istnienia Godzilla była reakcją na postatomową traumę japońskiego społeczeństwa. W końcu w filmie Ishirō Hondy potwór zostaje zbudzony przez wybuch atomowy. Film Garetha Edwardsa stara się uwspółcześnić ten popkulturowy symbol, ale za bardzo brakuje mu odwagi na poprowadzenie historii w…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Rozpędzony pociąg – “John Wick 3”. Recenzja

John Wick 3 zaczyna się dokładnie tam, gdzie poprzednia część się skończyła – Keanu Reeves miota się, z psem u boku, po centrum Nowego Jorku, i czeka tylko, kiedy zza rogu wychynie kolejna zbłąkana dusza naiwna na tyle, by myśleć że ma przeciwko niemu szansę. Gdy bohater pojawia się na Times Square, pośród setek telebimów jeden może przykuć uwagę widza najbardziej. Widzimy na nim nie reklamę, a kadr z Generała Bustera Keatona. Co legendarny komik kina niemego robi w tym filmie? Dlaczego reżyser Chad Stahelski i spółka postanowili odnieść się…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

the dark side of the moon – recenzja filmu “Iron Sky. Inwazja”

Kiedy pierwszy raz usłyszałam o Iron Sky (2012), czyli o szalonej opowieści upadku księżycowych nazistów, byłam pewna, że w życiu już nic więcej mnie nie zaskoczy. Nie pomyślałam wtedy, że fiński reżyser Timo Vuorensola postanowi wyprodukować drugą część przygód rozgrywających się na the dark side of the moon. Iron Sky. Inwazja była nie lada przedsięwzięciem – twórca zebrał fundusze między innymi poprzez crowdfunding od swoich wiernych fanów, co ostatecznie przełożyło się na całkiem niezły budżet. Pozostaje zadać pytanie, czy dzieło Vuorensola ma tylko szokować widza, będąc przy tym kinem klasy…

Read More
Kino / Teatr Magazyn Recenzja 

Czasem martwe jest lepsze – recenzja filmu “Smętarz dla zwierząt”

Niewątpliwie najlepszym, co przydarzyło się kinu grozy w ciągu ostatnich dwudziestu lat, jest tak zwana „nowa fala horrorów”. Zapoczątkowana bodaj „Babadookiem” seria niezależnych produkcji, owszem, wykorzystuje elementy dla gatunku nieodłączne (liczne jumpscary, żywe trupy, upiorne dzieci), jednak nie zadowala się jedynie dbaniem o to, abyśmy co chwila nerwowo obgryzali paznokcie i podskakiwali w fotelach. Nurt ten idzie w o wiele ciekawszym i bardziej wymagającym kierunku – wszelkie pojawiające się na ekranie potwory wykorzystuje jako personifikację tłumionych lęków i frustracji bohaterów; posługuje się przerobionymi na wiele sposobów horrorowymi kliszami, by opowiedzieć…

Read More