Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn 

Czas przeszły i retrospekcje w ‘Furmanie śmierci’ Victora Sjöströma

Victor Sjöström, szwedzki reżyser, w filmie Furman śmierci (Körkarlen, reż. Victor Sjöström , 1921) zestawia ze sobą dwa gatunki – dramat i fantastykę. Osią dramatyczną przedstawionej historii jest relacja Davida Holma, egocentrycznego alkoholika, w którego postać wciela się sam autor obrazu, z dwiema kobietami: żoną Anną oraz Edit, siostrą w metodystycznej organizacji pomocy kościelnej, która stara się sprowadzić Davida na dobrą drogę. Elementem fantastycznym jest postać woźnicy, operującego tytułowym pojazdem. Legenda głosi, że ostatnia osoba umierająca przed zakończeniem roku kalendarzowego musi objąć to stanowisko i przemierzać świat, zbierając dusze z…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“W labiryncie”: włoska odpowiedź na skandynawskie kryminały

Już w przypadku Dziewczyny we mgle, dało się zauważyć, że Donato Carrisi jest naprawdę dobry w wymyślaniu historii. W tamtym filmie dołożył do tego stylówę i wyszedł niemal wzorcowy kryminał w starym stylu. W przypadku W labiryncie mamy do czynienia z czymś innym. Szaleństwo stylistyczne jest tutaj chwilami aż męczące i pokazuje dwie istotne rzeczy dotyczące Carrisiego – jest on mistrzem intrygi, ale pozbawionym stabilnego filmowego języka. Toni Servillo gra tutaj umierającego (rozkładającego się?) starego detektywna Bruno Genko, nad którym ciąży jedna nierozwiązana sprawa – dziewczyna została porwana kilkanaście lat…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Matthias i Maxime” czyli jak pretensja wygrała z wrażliwością

Filmografia Xaviera Dolana stanowi mieszankę imponujących wzlotów i potężnych upadków. Matthias i Maxime to ten drugi przypadek. Wyobraźcie sobie sytuację, w której nieprzystający do świata zewnętrznego, oderwani od rzeczywistości 30latkowie (tak sądzę) kręcą scenę do nie w pełni określonego projektu filmowego siostry jednego z nich. Scena ma zawierać pocałunek między nimi, który doprowadzi do bardzo znaczącej zmiany postaw obydwu chłopaków – jeden będzie chciał się do drugiego zbliżyć, drugi z kolei zacznie wątpić. W siebie albo w przyjaźń, która ich łączy – niepotrzebne skreślić. Tak mniej więcej kształtuje się fabuła nowego…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

w przestworzach – recenzja filmu “Szkarłatny pilot”

Założone w 1985 roku japońskie studio animacyjne Studio Ghibli od początków istnienia święciło triumfy, a dzisiejsza popularność studio tylko potwierdza niezwykłość produkowanych dzieł. Różnorodność filmów w ramach Studio Ghibli sprawia, że każdy z widzów znajdzie coś dla siebie – komedie, dramaty, kino wojenne, familijne, romanse – a każdy z tych gatunków ubrany w niepowtarzalną kreskę oraz otoczony w punkt skomponowaną muzyką. Jedną z takich perełek jest obraz w reżyserii Hayao Miyazakiego – Szkarłatny pilot, który odbiega od pozostałych produkcji przede wszystkim z uwagi na ulokowanie historii oraz postać głównego bohatera.…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Ludzie będą zawsze dla ciebie źli, jeżeli konieczność nie zmusi ich do tego, by byli dobrzy – recenzja filmu “Bad Boy”

Patryk Vega nie próżnuje oraz nie zwalnia tempa przy produkcji kolejnych kinematograficznych potworków. W 2019 roku na wielkim ekranie mogliśmy podziwiać niezwykle rozczarowującą, przypominającą bardziej nieudany zlepek skeczy Politykę oraz jeszcze gorsze niż pierwsza część Kobiety mafii 2. W tym roku Vega postanowił zekranizować środowisko kibiców w filmie Bad Boy, a przed właściwym seansem twórca uraczył nas zwiastunem swojej następnej produkcji – Small World. Czyżby Patryk Vega zaczął kinematograficznie dojrzewać? Malutkimi kroczkami, ale chyba tak. Fabuła jest dość prosta – burzliwa pierwsza scena ma na celu zarysować charaktery dwóch głównych…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Wszystkie kręgi piekła – recenzja „Siberii” z Berlinale

Jeśli poprzedni film Abla Ferrary, Tomaso, dzielił widzów, to pokazywana w konkursie głównym Siberia zjednoczy wszystkich w nienawiści. Pośród innych obrazów tegorocznego Berlinale, ten wyróżnia się najbardziej niepokorną i zastanawiającą wizją. Zastanawiającą, bo chyba osobnego Złotego Niedźwiedzia powinno się przyznać osobie, która potrafi zrozumieć, o co w Siberii tak naprawdę chodzi. Ta przedziwna mieszanka epigoństwa, udawanego geniuszu i groteskowej psychoterapii bardziej nadaje się do gabinetu osobliwości niż kina, niemniej przekorny (i mocno przychylny samemu Ferrarze) widz mógłby się tu doszukać bardziej zawoalowanego starcia z tymi problemami, które w Tomaso ukazano…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Pierwszy imigrant – recenzja „First Cow” z Berlinale

Podstawowy pomysł na fabułę First Cow musiał zrodzić się w głowie pięciolatka albo geniusza. Film opowiada bowiem o dwójce przyjaciół, którzy w surowych lasach Oregonu próbują utrzymać się z kradzieży mleka od tytułowej krowy. Służy im ono do wytwarzania ciastek, które na współczesne standardy wszechobecnych Starbucksów i autorskich kawiarni wydają się cukierniczą abominacją. Akcja nie dzieje się jednak w centrum żadnej europejskiej stolicy, a na Dzikim Zachodzie XVIII wieku. Może więc ciastka nie wyglądają zbyt dobrze, ale muszą wystarczyć żyjącym tam osadnikom. W końcu, jak wszyscy wiemy, byt kształtuje świadomość. Film…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Otwarcie Berlinale – My Salinger Year

Fazę na Salingera z reguły przechodzi się gdzieś pomiędzy gimnazjum a liceum. Kto w okresie dojrzewania lubił się z książkami, ten raczej miał kontakt z Buszującym w zbożu i przeżywał bunt Holdena Caulfielda tak, jak swój własny. Joanna Rakoff (Margaret Qualley) chociaż ukończyła studia z literatury angielskiej, to jakoś nigdy w kontakt z twórczością autora Dziewięciu opowiadań nie weszła. Los tylko czeka na takie paradoksy, więc gdy bohaterka filmu otwarcia tegorocznego Berlinale zatrudnia się w agencji literackiej, to z miejsca staje się pośrednikiem pomiędzy legendarnym pisarzem, a swoją szefową (Sigourney Weaver). Sprawy…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

200 LAT (NIE) MINĘŁO – RECENZJA FILMU “MAŁE KOBIETKI”

Co myślę, gdy na ekranie widzę ekranizację XIX-wiecznej powieści, a problemy bohaterek rezonują z moimi? Zastanawiam się, jak bardzo złe i dobre jednocześnie jest główkowanie nad pytaniem dlaczego?. Błądzę gdzieś pomiędzy kręconymi włosami głównej postaci, zostawiając tam słowa, które przy końcu filmu postaram się złożyć w coś sensownego. Czy świat stanął w miejscu, a może ja jestem dziwaczką, że w klasycznej powieści odnajduję współczesne tony. Minęły przecież dwa wieki. Na ekranach polskich kin ostatniego dnia stycznia pojawiły się Małe kobietki w reżyserii Grety Gerwig. Jest to oczywiście ekranizacja powieści Louisy…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Opowieść o dwóch Zenkach

“Była to najlepsza z epok i najgorsza z epok, czas wiary i czas zwątpienia, okres światła i okres mroków, wiosna pięknych nadziei i zima rozpaczy. Wszystko było przed nami i nic nie mieliśmy przed sobą. Dążyliśmy prosto w stronę nieba i kroczyliśmy prosto w kierunku odwrotnym” – niby w otwarciu Opowieści o dwóch miastach Dickens pisze o Rewolucji Francuskiej, ale jednocześnie tak jakby o Polsce lat dziewięćdziesiątych. W Zenku ten dualizm objawia się na poziomie obsadowym, bo Zenków jest dwóch. Ten, który śpiewać umie i dobrze naśladuje głos oryginału (Jakub…

Read More