FILM Magazyn Recenzja 

Junger Nazi – recenzja filmu “Jojo Rabbit”

Trudno powiedzieć, dlaczego filmy o nazistach przedstawiające zwolenników tej ideologii w krzywym zwierciadle cieszą się aż taką popularnością. Większość produkcji ma niezwykle chwytliwe tytuły – Nazistowscy surferzy muszą umrzeć czy Iron Sky (który z całego serca polecam, jeśli ktoś lubuje się w nazistach jeżdżących na dinozaurach: patrz Iron Sky. Inwazja), jednak sama treść bywa rozczarowująca. Czarna komedia osadzona w czasie II wojny światowej szybko może obrócić się w niesmaczny żart, tym bardziej ważna staje się umiejętność zachowania balansu pomiędzy śmiechem a ciężarem historycznych wydarzeń. Taika Waititi udowodnił, że potrafi zachwycić…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

Nadrabianie zaległości: “Kod Dedala”, “Osierocony Brooklyn”, “Sokół z masłem orzechowym”, “Koty”, “Psy 3”, “Mayday”, “Dwóch papieży”

Trochę się nazbierało tych zaległości z przełomu roku – czas je zebrać w jednym miejscu. Kod Dedala Jedna z bardziej pozytywnych niespodzianek filmowych końcówki 2019 – porządnie skonstruowany thriller, z być może jednym twistem za dużo, ale za to wynagradzający wiele znakomitą, międzynarodową obsadą, na czele z Olgą Kurylenko, Alexem Lawtherem i Lambertem Wilsonem. Ciekawe czy tak wyglądało tłumaczenie jednej z książek serii Dana Browna o profesorze Langdonie? 🙂 7/10 Osierocony Brooklyn Ego-projekt Edwarda Nortona, który zagrał w nim główną rolę, napisał scenariusz i wyreżyserował. Wyszło zaskakująco dobrze, ale raczej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Recenzja filmu “Gorący temat”, czyli zmarnowana szansa na ważne kino

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych zbliżają się wielkimi krokami. Opozycja Donalda Trumpa zdaje się nie szczędzić środków, aby uwydatnić jego liczne wady i odwrócić od niego potencjalnych wyborców. Hollywood nie pozostaje w tej sytuacji obojętne – do antykampanii przyczyniło się tworząc film „Gorący temat” w reżyserii Jaya Roacha, według scenariusza Charlesa Randolpha, twórcy genialnego „Big Short”. Produkcja ekranizuje historię upadku twórcy bezwzględnego telewizyjnego imperium Fox News – Rogera Ailesa – który przez lata pociągał za sznurki w partii republikańskiej, kreował jej wizerunek i wpływał na kształtowanie się decyzji głosujących. „Gorący…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Co zrobił Jack? – Recenzja filmu Davida Lyncha

Pociągi stanęły, cały ruch został sparaliżowany, a stacja kolejowa zalana przez pasażerów. W małej, dworcowej kawiarni przy stole odbywa się rozmowa. Między detektywem a małpą – Jackiem. W dzień urodzin geniusza kina surrealistycznego i postmodernistycznego – Davida Lyncha, reżyser podarował widowni prezent. Jego nowy film krótkometrażowy niespodziewanie zawitał na Netflix. „Co zrobił Jack” to esencja lynchowskiego absurdu. Koncept rozmowy człowieka z gadającą małpą na początku szokuje, ale już po paru zdaniach widz wsiąka i chłonie każde słowo dialogu. Detektyw, w którego rolę wciela się sam, fantastyczny Lynch, zadaje małpie (tu…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

WSZYSTKIE DRZWI SĄ ZAMKNIĘTE – RECENZJA WSZYSTKIEGO DLA MOJEJ MATKI

Trasa stołówka-łóżko to długi proces pełen brzęczących dźwięków wysyłanych przez dozorcę otwierającego drzwi.  Droga korytarz-schody to co najmniej jedna głośna wibracja nadawana w powietrze. O otwarcie wrót trzeba pytać, prosić, a nawet na nie zasłużyć. Każda z nich wie, że zakład poprawczy to tymczasowy wycinek z życia. Bramka się w końcu otworzy, a dziewczyny będą mogły wyjść do świata, którego tak bardzo nienawidzą. Ola, czyli główna bohaterka Wszystkiego dla mojej matki, grana przez Zofię Domalik praktycznie cały czas milczy. Epicentrum emocjonalnego potoku mieści się w jej oczach. Młoda dziewczyna bezustannie…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Igranie z czasem – analiza filmu “Mr. Nobody”

W każdym momencie czasu kryje się przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W każdym momencie czasu kryje się wieczność. Pani Jeziora, A. Sapkowski Gołębim przesądem nazywa się przekonanie, że wykonywana przez podmiot czynność ma wpływ na inne wydarzenia. Przeświadczenie to daje przede wszystkim złudną nadzieję, że jednostka mogąca pochwalić się możliwością wyboru jest kowalem swojego losu. Belgijski reżyser Jaco Van Dormael w swojej produkcji z 2009 roku Mr. Nobody stawia tytułowego bohatera – jedynego śmiertelnego człowieka – przed rozważaniami na temat losów minionego życia. Jednakże tematem niniejszej analizy nie będzie próba psychologicznego ujęcia koncepcji sensoryczno-motorycznej, a…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Tam gdzieś musi być niebo” – bliskowschodnia farsa

W jednej ze scen Tam gdzieś musi być niebo główny bohater patrzy w górę. Na bezkresnym błękitnym płótnie odgrywa się coś, co wygląda jak obraz Matisse’a – oto przelatują cztery samoloty. Każdy pojazd skierowany w inną stronę, leci i zostawia za sobą smugę. Te białe pasy układają się w absurdalny kształt, trochę będący dziełem przypadku, a trochę imaginacji Elii Suleimana i jego chęci, do zanurzania widza w takich sytuacjach – niby zwyczajnych, a jednak tak skrajnie abstrakcyjnych. Film Suleimana nie powinien być z pewnością redukowany do rangi zwykłej slapstickowej satyry…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Na noże”: Agatha Christie byłaby zachwycona…

…gdyby miała okazję przeczytać rewelacyjny scenariusz Riana Johnsona do „Na noże” – to jest taka historia kryminalna, jaką ona lubiła. Zabawna, pokręcona, z twistem, którego nikt się nie spodziewa. Umiera znany pisarz kryminałów. W jego wielkim, wspaniałym domu zbiera się rodzina. Początkowo wydaje się, że po to, żeby podzielić „łupy” po zmarłym. Jednak na miejscu zdarzenia zjawia się niespodziewanie detektyw, który zaczyna węszyć. Nie podoba mu się wersja o samobójstwie pisarza. W samym środku całego zamieszania znajduje się niczego nie spodziewająca się pokojówka – Marta Cabrera (znakomita Ana De Armas).…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nie ma nas w domu” czyli Ken Loach w formie

Były czasy kiedy Ken Loach pozostawał reżyserem z jednoznacznie określoną linią polityczną, ale jednak udawało mu się robić kino zupełnie niereakcyjne, bardziej unikalne tematycznie, z większym oddechem komediowym czy gatunkowym, a z mniejszym zacięciem aktywisty. Ostatnie dwa jego obrazy pokazują, że chyba jednak ta druga droga została obrana na dobre (jeśli wierzyć to także zakończyła się, bo Loach ma ponoć nic już więcej nie kręcić). Najpierw nagrodzony Złotą Palmą znakomity Ja, Daniel Blake, a teraz Nie ma nas w domu. Czy ta droga mi się podoba? Powiem rzecz być może…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nazywam się Dolemite”: Eddie, czekaliśmy na Twój powrót!

Nie znałem postaci Dolemite’a. Eddie Murphy to zmienił – nie dość, że poznałem Dolemite’a, to pokochałem go ze szczerego serca. Sam Eddie zaś tą jedną rolą odkupił wszystkie swoje winy za lata upokarzających dla niego i jego fanów komedii. Rudy Ray Moore jest aspirującym stand-upperem, który jednak…zwyczajnie nie jest śmieszny. Zrządzeniem losu i dzięki swojemu sprytowi, udaje mu się stworzyć materiał tak dobry, że z miejsca staje się gwiazdą czarnej dzielnicy. Jednak Rudy nie chce pozostać przy tym. Chce zdyskontować ten sukces bardziej – dać swoim rozrywkę na jaką zasługują…

Read More