Bez kategorii FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

„The Eddy” czyli jak nie zaczynać wielkiej kariery

W kontekście nowego serialu Netflixa, jedna rzecz wydaje mi się niemożliwa do zakwestionowania: Damian Chazelle, bez wątpienia najbardziej ekscytujący reżyser młodego pokolenia na świecie, i jego scenarzysta Jack Thorne mieli pomysł na opowiedzenie historii bohemy artystycznej Paryża. Szkoda, że potem spotkali się z mocodawcami, którym ta idea nie podeszła. Wyobrażam sobie tę rozmowę mniej więcej tak: Chazelle i Thorne: Mamy taki pomysł: opowiemy o jazzmanach, którzy snują się po tych bardziej zapomnianych, mrocznych ulicach Paryża. Będzie o rodzinie, o niesnaskach wewnątrz zespołu, emocjonalnie, z dużą ilością muzyki. Netflix: No dobra,…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

„Czas łowów” – hype bestie z karabinami

W „Czasie łowów” widać, że reżyser jest członkiem kościoła pod wezwaniem stylówy Michaela Manna i Waltera Hilla. Pietyzm, z jakim Sung-hyun Yoon organizuje choreografię licznych rozpierduch przywołuje wspomnienia najlepszego kina akcji, opartego nie tylko na pościgach i głośnym pif-paf, ale także właśnie na grze formą i komponowaniu estetycznych kadrów. Dlatego reżyser bawi się barwami, przez co ponure szarości, zadymione ulice i brudne zaułki kontrapunktowane są przez neonowe czerwienie i żółcie futurystycznych wnętrz w typowo cyberpunkowo-klubowym mariażu. Skojarzenia z innymi fanami ładnych kolorków, z Dario Argento czy Refnem na czele, są…

Read More
FILM Magazyn Netflix Podsumowania / Topki Przeglądy 

Najciekawsze polskie filmy na Netflixie

Netflix to oczywiście niezwykle rozbudowana platforma streamingowa specjalizująca się głównie w serialach. Jednak znaleźć można na niej mnóstwo dobrego kina, w tym sporo całkiem interesujących i zaskakujących polskich propozycji. Oto te najciekawsze i najmniej oczywiste, niekiedy poukrywane bardzo głęboko w katalogach Netflixa: Demon (reż. Marcin Wrona): https://www.netflix.com/title/80993340 Ostatni, fascynujący projekt przedwcześnie zmarłego Marcina Wrony, w którym udało mu się połączyć kino gatunkowe z celną refleksją o Polsce i Polakach, której nie powstydziłby się Wojciech Smarzowski. Intensywne, gęste kino, zagrane wybornie na każdym polu (Adam Woronowicz <3) Za niebieskimi drzwiami (reż.…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Netflix Recenzja 

Muzyczne widowisko – recenzja filmu „2001: Odyseja kosmiczna”

Stanley Kubrick wyreżyserował film 2001: Odyseja kosmiczna w 1968 roku, a zatem ponad pięćdziesiąt lat temu, a mimo to dzieło wciąż pozostaje unikatowe zarówno pod kątem wizualnym, jak i muzycznym. Produkcja filmowa amerykańskiego reżysera stanowi nie tylko interesujący punkt wyjścia do rozważań na temat znaczeń użytych w niej symboli, ale także roli muzyki w filmie. W początkowej fazie realizacji dzieła za ścieżkę dźwiękową miał być odpowiedzialny Alex North, który współpracował z Kubrickiem podczas jego wcześniejszych filmów. Jednakże reżyser – nieusatysfakcjonowany utworami zaprezentowanymi przez artystę, postanowił wypełnić obraz muzyką klasyczną, w…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

„Afterlife”: Ricky Gervais na bardzo poważnie

Sezon pierwszy Afterlife to prawdziwa rewelacja ze znakiem jakości Ricky’ego Gervaisa. Drugi wygląda na niepotrzebny, ale wciąż miło było się spotkać z bohaterami poznanymi w otwierającym. Jedno jest pewne, po obejrzeniu wszystkich 12 odcinków – Ricky jest nie tylko mistrzem komedii, ale potrafi też subtelnie pokazywać swoją dramatyczną, bardziej refleksyjną stronę. Tony to facet przegrany. Z jednego podstawowego powodu – jego żona umarła niecały rok temu na raka. Od tego momentu nie może się pozbierać. Jedynym powodem do wstania z łóżka i nie zabicia się każdego dnia, jest konieczność nakarmienia…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

Czy netflixowy „Mesjasz” zasłużył na drugi sezon?

Jako serial dotykający tak wrażliwego tematu, jakim jest religia, Mesjasz jeszcze przed premierą zaczął wywoływać kontrowersje. Negatywne opinie padały głównie ze strony muzułmanów, lecz obrazowi dostało się również na niektórych chrześcijańskich forach. W obliczu takiej sytuacji Netflix wycofał się rakiem i ogłosił, że drugiego sezonu nie będzie. Czy jednak jest czego żałować? Głównym bohaterem, a zarazem fabularną osią serialu jest Al Masih – człowiek, który, pojawiwszy się w Syrii, wzięty jest przez wiele osób za proroka lub zbawiciela. Serial zgrabnie manipuluje nastawieniem widza do tytułowego Mesjasza, podrzucając sprzeczne wskazówki oraz na…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Nie musisz kochać swoich rodziców – recenzja filmu „Rodzeństwo Willoughby”

W kulturze europejskiej od lat panuje przekonanie o sile i wadze miłości rodzicielskiej. Twierdzi się, że w rodzinie wszystkie błędy należy sobie wybaczać, bo jest się przecież połączonym więzami krwi. Widzi się to zwłaszcza w filmach dla dzieci – po wielkim rodzinnym konflikcie na końcu dochodzi do pojednania. Film animowany „Rodzeństwo Willoughby” w reżyserii Krisa Pearna, znanego z produkcji „Klopsiki kontraatakują”, wychodzi jednak naprzeciw klasycznemu postrzeganiu rodziny i prezentuje zupełnie inną koncepcję tych relacji. Rodzeństwo Willoughby to czwórka dzieci żyjących ze skupionymi na sobie rodzicami. Dorośli nie dają im jedzenia,…

Read More
Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

Papierowe domy i żelazne nerwy, czyli coś o czwartym sezonie „Domu z papieru”

Ludzi poruszają dziwne, nietypowe, a nawet nieoczywiste wydarzenia. Często sięgamy po te solidne wrażenia, nawet gdy czasami nie dotyczą nas bezpośrednio. Społeczny paraliż jest czymś kuriozalnie pożądanym. Lubimy, gdy wprowadzane są stany wyjątkowe.  Morderstwa, kradzieże czy osiedlowe rabunki wyzwalają potężne emocje w najczystszej postaci. Mieszają adrenalinę ze strachem. Choć głęboko czujemy, że nie jest to coś, co do końca z nami rezonuje, to pociąga nas z niewiadomych względów. Od czterech sezonów przekonuję się, że emocjonalna rozróba serwowana przez twórcę Domu z papieru, Álexa Pinę jest moim guilty pleasure. Od 2017…

Read More
FILM Magazyn Netflix 

Osiem myśli po „Eighth Grade” Bo Burnhama

W kwestii relacji międzyludzkich Kayla (Elsie Fisher) to raczej teoretyczka, niż praktyczka. Regularnie staje przed kamerą by wygłosić swoje vlogowe kazanie do wiernych. Niestety, kościół pusty i wyświetleń brak. Szybko okazuje się, że choć protagonistka ma sporo ciekawych rzeczy do powiedzenia, to mówi je tylko w zaciszu swojego pokoju, przed kamerą, wiedząc że nikt jej tak naprawdę nie słucha. Widz orientuje się że jej internetowa persona to poza gdy, o ironio, na koniec tytułowej ósmej klasy (ostatniej przed liceum) została wyróżniona jako najcichsza uczennica z całego roku. Bo Burnham to…

Read More
Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

Suknia ślubna zapięta na ostatni guzik, czyli coś o „Unorthodox”

Nowy Jork jest powszechnie znany jako miasto wolności. Williamsburg w dzielnicy Brooklynu przyciąga rzesze artystów, poszukiwaczy wrażeń, podążających za trendami i tych stroniących od mainstreamowych rozrywek. To miejsce nigdy nie śpi, tętni życiem o każdej porze. Ludzie niczym lawa wulkaniczna pokrywają całą jego przestrzeń. Williamsburg wydaje się być idealnym organizmem, utopijną wizją rzeczywistości, która de facto istnieje. Każdy narząd ma jednak pewne ubytki.  Unorthodox, czyli jeden z kolejnych Netflixowych miniseriali, wykorzystuje dwie światowe płaszczyzny niezależności. Fabuła rozgrywa się naprzemiennie w dzielnicy Williamsburga i Berlinie. Co może okazać się zaskoczeniem, aktorzy…

Read More