W konkursie głównym weneckiego festiwalu filmowego biorą udział aż 23 filmy. Wśród nich dominują głównie produkcje włoskie, francuskie i amerykańskie, ale również reprezentacja Polski jest wyjątkowa silna. Światowej publiczności zostaną zaprezentowane najnowsze dzieła Agnieszki Holland i duetu Małgorzata Szumowska/Michał Englert. W tym artykule przybliżymy nieco każdy z konkursowych tytułów, zatem jeśli jesteście chętni dowiedzieć się o nich więcej, zapraszamy do lektury.
- Bastarden (reż. Nikolaj Arcel / Dania)
- Zubożały kapitan Ludvig Kahlen w imię Króla wyrusza na wyprawę celem podbicia i kolonizacji dotychczas niezamieszkanych terenów duńskich wrzosowisk. W zamian ma uzyskać dla siebie wyczekiwany tytuł szlachecki. Jednak na jego drodze stanie prawowity władza tych ziem Frederik de Schinkel. Między nimi rozpocznie się walka, na szali której będą stały nie tylko ich życia.
- Dogman (reż. Luc Besson / Francja)
- Historia chłopka ciężko dotkniętego przez życie, który odnajdzie ocalenie dla samego siebie w miłości do psów. Inspiracją dla filmy był artykuł prasowy, opisujący przypadek 5-letniego dziecka, porzuconego przez rodziców w klatce.
- La Bête (reż. Bertrand Bonello / Francja, Kanada)
- Świat opanowany przez Sztuczną Inteligencję, w którym ludzkie emocje stanowią zagrożenie. W celu pozbycia się ich należy poddawać się zabiegom oczyszczania kodu DNA. Czy ponowne spotkanie wielkiej miłości sprzed lat doprowadzi katastrofy?
- Hors-Saison (reż. Stéphane Brizé / Francja)
- Para dawnych partnerów, sławny aktor i nauczycielka pianina, którzy rozstali się przeszło 15 lat temu natrafia na siebie po latach w nadmorskim kurorcie wypoczynkowym.
- Enea (reż. Pietro Castellitto / Włochy)
- Żyjąc w czasach pełnych dekadencji, Eneasz postanawia wejść na ścieżkę życia godną swojego mitologicznego imiennika, by wyłamać się z objęć nudy i wszechogarniającej wszystko martwoty. Razem ze swoim przyjacielem Valentino rozpoczną przygodę wypełnioną narkotykami, imprezami i gonieniem coraz to nowych podniet. Co dla niektórych mogłoby wydawać się zbrodnicze lub obrazobórcze, dla tej dwójki bohaterów będzie przede wszystkim szczerym wyznaniem miłości i wzajemnej przyjaźni.
- Maestro (reż. Bradley Cooper / USA)
- List miłosny do życia i sztuki będący jednocześnie biografią Leonarda Bernsteina. Skupiający się na sportretowaniu wyjątkowej miłości pomiędzy muzykiem i jego żoną.
- Priscilla (reż. Sofia Coppola / USA, Włochy)
- Opowieść o micie Elvisa Presleya, widzianego oczami jego żony Priscilli Beaulieu. To historia pełna turbulencji, pokłosia sławy, fantazji, ale przede wszystkim wypełniona wielką miłścią pomiędzy dwojgiem ludzi.
- Finalmente L’Alba (reż. Saverio Costanzo / Włochy)
- Nocna podróż młodej dziewczyny, poprzez półświatek włoskiego studia Cinecittà lat 50′, która przeżyje godziny, jakich nigdy nie zapomni, które przemienią ją z dziewczyny w kobietę.
- Comandante (reż. Edoardo de Angelis / Włochy)
- Dramat wojenny opowiadający historię Salavatore Todaro. Dowódcy okrętu podwodnego w czasach II WŚ, który zatapiając wrogą jednostkę pozostał wierny prawu morza i podjął decyzję o uratowaniu 26 tonących Belgów
- Origin (reż. Ava DuVernay / USA)
- Historia Isabel Wilkerson, laureatki Pulitzera, która podjęła się dążenia do prawdy i odnalezienia źródła niesprawiedliwości prześladujących społeczeństwo.
- The Killer (reż. David Fincher / USA)
- Po fatalnym niemalże chybieniu, płatny zabójca musi wejść na ścieżkę konfrontacji z ludźmi, którzy go zatrudnili, ale również z samym sobą.
- Lubo (reż. Giorgio Diritti / Włochy, Szwajcaria)
- Historia szwajcarskiego grajka-nomady, który w 1939 zostaje powołany do armii, aby bronić kraju przed niemiecką inwazją. Po zamordowaniu jego żony przez żandarmów i odebraniu trójki dzieci, rozpoczyna walkę z systemem rezprezentując siebie i ludzi takich, jak on – wyrzutków.
- Memory (reż. Michel Franco / Meksyk, USA)
- Sylvia jest pracowniczką socjalną prowadzącą proste życie wypełnione rutynowymi spotkaniami i obowiązkami. Drzwi do przeszłości i zakamarków dusz otworzą się, kiedy po zjeździe absolwentów Saul postanowi podążać za bohaterką do jej domu.
- Io Capitano (reż. Matteo Garrone / Włochy, Belgia)
- Opuszczający Dakar młodzi, dzielni mężczyźni Seydou i Moussa kierują się do Europy. Przemiererzając morze napotkają wiele trudności i niebezpieczeństw. Uwspółcześniony i poddany reinterpretacji motyw mitologicznej Odysei.
- Zielona granica (reż. Agnieszka Holland / Polska, Francja, Czechy, Belgia)
- Tzw. Zielona granica to leśne, bagienne obszary oddzielające Białoruś od Polski i reszty Europy. Uchodźcy przebywają tam uwięzieni w szponach bezdusznego systemu. Agnieszka Holland przygląda się w swoim najnowszym filmie temu spornemu i wywołującymi wielkie emocje terenowie gdzie łamane są prawa człowiek, w trzech perspektywach: aktywistki Julii, młodego straźnika granicznego Jana oraz syryjskiej rodziny wypatrującej szansy na azyl.
- Die Theorie von Allem (reż. Timm Kröger / Niemcy, Austria, Szwajcaria)
- Johannes Leinert wyjeżdża w Alpy Szwajcarskie by wziąć udział w kongresie fizyczynym. Seria niefortunnych zdarzeń postawi go przed koniecznością odpowiedzenia na pytania, jakich jeszcze do tej pory nie miał okazji sobie zadać.
- Poor things (reż. Yorgos Lanthimos / UK)
- Niesamowita, fantastyczna historia Belli Baxter, przywrócej do życia przez nieortodoskyjnego naukowca Godwina Baxtera. Uciekając przed zamknięciem w ograniczających czterech ścianch wyrusza w podróż poprzez kontynety z rozwiązłym prawnikiem Duncanem Wedderburnem. Dojrzewając z dala od uprzedzeń swoich czasów, Bella rośnie w siłe i opowiada się za ideałami równości i wyzwolenia.
- Aku wa sonzai shinai (reż. Ryusuke Hamaguchi / Japonia)
- Żyjący zgodnie z naturą Takumi oraz jego córka Hana dowiadują się, że w ich wsi mają powstać luksusowe domki, przeznaczone dla mieszkańców miast, by ci mogli na łoniec natury odpocząć od zgiełku miasta. Kiedy do Mizubiki ściągają inwestorzy, nawarstwiają się konflikty interesów, które zagrożą panującej dotychczas w mieście harmonii.
- Adagio (reż. Stefano Sollima / Włochy)
- Opiekując się swoim ojcem, Manuel stara się czerpać ze swojej młodości jak najwięcej i żyć pełnią życia. Wplątany w niebezpieczną intrygę będzie musiał przkroczyć wiele granic.
- Kobieta z… (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert / Polska, Szwecja)
- 45 lat historii Anieli Wesołego, trans kobiety, opowiedzianej na tle reformującej i na nowo kształtującej się Polski. Opowieść o dążęniu do poczucia akceptacji, wolności i podejmowaniu decyzji przede wszystkim w zgodzie z sobą.
- El Conde (reż. Pablo Larraín / Chile)
- Mroczna komedia, w której chillijski dyktator Augusto Pinochet zostaje wampirem, zamieszkującym zrujnowaną posiadłość na południu kraju. Aby utrzymać się przy życiu karmi się złem. Pewnego dnia jednak, po 250 latach, postanawia rozstać się z przywilejem nieśmiertelność i na nowo przeformułować swój dotychczasowy życiorys i trapiącą go złą sławę.
- Holly (reż. Fien Troch / Belgia, Holandia, Luksemburg, Francja)
- Kiedy Holly postanawia nie pójść do szkoły, tego samego dnia wybucha w niej pożar, który zabierze ze sobą ofiary śmiertelne. Dotknięta tragedią lokalna społeczność próbuje dojść do siebie. Kiedy Holly dołączy do grupy wolontariuszy, okaże się, że jej obecność dla wielu jest bardzo kojąca. Niestety, uzdrawiająca aura dziewczyny postawi ją w trudnej sytuacji, w której będzie się od niej wymagać coraz więcej i więcej.
- Ferrari (reż. Michael Mann / USA)
- Jest rok 1957. Będącemu w kryzysie młodemu ex-zawodnikowi Formuły 1 Enzo Ferrariemu oraz jego żonie grozi bankructwo. Pogłębiające się problemy rodzinne, związek z Liną Lardi, wysokie tempo życia i jego niepohamowana potrzeba wygranej pchają go do podjęcia szansy, jaką niesie ze sobą udział w zdradzieckiem, mierzącym 1000 mil wyścigu Mille Miglia. Czy Ferrari zdąży wyprzedzić własne ambicje?
Już niebawem w kolejnych wpisach zaprezentujemy najciekawsze pozycje z sekcji pozakonkursowej (Out of Competition) oraz Orizzonti, gdzie prezentowane jest kino młode, poszukujące, często debiutujących twórców, podążające za współczesnymi trendami.
Wszystkie zdjęcia upublicznione w powyższym wpisie pochodzą z materiałów prasowych 80. festiwalu filmowego w Wenecji (Asac – La Biennale di Venezia).