Zbliżający się festiwal Pięciu Smaków będzie już 17. edycją i okazją do przeglądu nowinek w kinie azjatyckim. Tego roku festiwal odbywać się będzie stacjonarnie w Warszawie w dniach 15-21.11 oraz w formule online w dniach 15.11 – 3.12, oznacza to aż 19 dni najlepszych wschodnich produkcji, które dla nas wyselekcjonowano. W podzielonym na 6 sekcji programie znalazło się miejsce dla wszystkich gatunków od kontemplacyjnego dramatu, poprzez niezobowiązujące komedie, aż po blockbusterowe hity. Warto zatem przyjrzeć się mu nieco głębiej i zobaczyć, jakie tytuły będzie nam dane w tym roku obejrzeć. Zapraszam do lektury artykułu, z którego dowiecie się na czym koncertują się poszczególne sekcji i jakie filmy będzie można w ich ramach zobaczyć. Zaczynajmy!
Nowe kino Azji
Praca nad sekcją konkursową Nowe Kino Azji to zawsze wyzwanie, które niesie ze sobą poczucie odpowiedzialności. Bo jak za pomocą zaledwie jedenastu filmów opowiedzieć o tym, co najbardziej rezonuje w kinematografiach tego pełnego różnic kontynentu, uchwycić bicie jego serca? Rezultatem nierzadko trudnych wyborów jest sekcja pełna wyrazistych obrazów Azji, których twórcy z pewnością jeszcze nie raz dadzą o sobie znać.
- Amiko (reż. Yusuke Morii) / Japonia 2022
- Autobiografia (reż. Makbul Mubarak) / Indonezja, Polska, Niemcy, Singapur, Francja, Filipiny, Qatar 2022
- Bracia (reż. Lay Jin Ong) / Malezja 2023
- Gaga (reż. Laha Mebow) / Tajwan 2022
- Ja odchodzę, a ty śnisz (reż. Nelson Yeo) / Singapur, Indonezja 2023
- Niech płonie (reż. Bui Thac Chuyen) / Wietnam, Francja, Singapur 2022
- Nieobecność* (reż. Wu Lang) / Chiny 2023
- Strzępy życia* (reż. Shujun Wei) / Chiny 2021
- Tajemniczy pieczeniarz* (reż. Lee Jeong-hong) / Korea Płd. 2022
- U twego boku (reż. Chihiro Ito) / Japonia 2023
- Witaj w piekle (reż Lim Oh-jeong) / Korea Płd. 2022
Retrospektywa: King Hu
Oto pierwsza w Polsce retrospektywa Kinga Hu, niekwestionowanego mistrza gatunku wuxia, który został przez niego zredefiniowany i unowocześniony. Jego twórczość jest też dowodem na potwierdzenie tezy, że w kino akcji można tchnąć transcendentalny pierwiastek i ładunek mistyki.
- Napij się ze mną (reż. King Hu) / Hongkong 1966
- Dragon Inn (reż. King Hu) / Tajwan, Hongkong 1967
- Doty zen (reż King Hu) / Tajwan, Hongkong 1971
- Deszcz w górach (reż. King Hu) / Tajwan, Hongkong 1979
- Legenda gór (reż. King Hu) / Tajwan, Hongkong 1979
- Koło życia (reż. King Hu) / Tajwan 1983
Kobiece oblicza Hongkongu
Kobiece Oblicza Hongkongu to tylko z pozoru nietypowe spojrzenie na kinematografię, która jest dobrze znana widzom Pięciu Smaków. Kino hongkońskie kojarzy się z filmami akcji, a tym zazwyczaj przypisuje się męskie epitety. To błąd – dzięki specyfice filmów sztuk walki z Hongkongu, kobiety już dekady temu, znacznie wcześniej niż na przykład w Hollywood, mogły tam z powodzeniem stawać w szranki z mężczyznami, konkurując z nimi wyszkoleniem, zwinnością i sprytem. A to nie wszystko, bo filmy hongkońskie to także znakomite dramaty i błyskotliwe komedie, które były rzadko pokazywane poza Azją.
- Historia pewnej przyjaźni* (reż. Peter Chan) / Hongkong 1996
- Jesienna sonata (reż. Mabel Cheung) / Hongkong 1987
- Napij się ze mną (reż. King Hu) / Hongkong 1966
- Światło nie zgaśnie nigdy (reż. Ananstasia Tsang) / Hongkong 2022
- Tak tańczymy (reż. Adam Wong) / Hongkong 2013
- W biały dzień* (reż. Lawrence Kan) / Hongkong 2023
Focus: Indie
Focus: Indie jest sekcją filmów z kierunku, który rzadko gości na Pięciu Smakach. Tymczasem warto przyglądać się kinu, które powstaje w najludniejszym kraju świata o rosnącej geopolitycznej roli. Przemysł filmowy Indii produkuje ponad 2000 filmów rocznie, a twórcy kina artystycznego mają tam coraz więcej do powiedzenia, o czym świadczy ich obecność na światowych festiwalach. Sekcja Focus: Indie prezentuje cały wachlarz emocji i stylów. To nowoczesne, pomysłowe i niezwykle barwne kino jest też okazją do poznania wielu obszarów geograficznych kraju i różnych tradycji – tych kulturowych, jak i związanych z organizacją produkcji filmowej.
- Dźalebi dla konia (reż. Anamika Haksar) / Indie 2019
- Hellaro* (reż. Abhishek Shah) / Indie 2019
- Jaki kolor? (reż. Shahrukhkhan Chavada) / Indie 2023
- Serce Sarpatty (reż. Pa. Ranjith) / Indie 2021
- Spoczywaj w pokoju (reż. Lijo Jose Pellissery) / Indie 2018
- Wzmożenie (reż. Dominic Sangma) / Indie, Chiny, Szwajcaria, Qatar, Holandia 2023
Asian Cinerama
Przeciwwagą dla konkursu jest Asian Cinerama, filmowe przeboje określające kondycję mainstreamowej rozrywki oraz dzieła stworzone przez największych mistrzów z Azji. To wybór filmów, które w bieżącym sezonie podbiły serca azjatyckiej publiczności, dowodząc, że kontynent ten pozostaje centrum współczesnego kina. Dla widzów Pięciu Smaków będzie to okazja, aby powrócić do twórczości artystów, którzy pojawiają się regularnie na festiwalu.
- Duch (reż. Lee Hae-young) / Korea Płd. 2023
- Fale* (reż. Naoko Ogigami) / Japonia 2023
- I moją matkę też* (reż. Jun Robles Lana) / Filipiny 2023
- Nad rzeką bez końca* (reż Junta Yamaguchi) / Japonia 2023
- Rzeka szkarłatu* (reż. Zhang Yimou) / Chiny 2023
- Słudzy diabła 2: Wspólnota (reż. Joko Anwar) / Indonezja 2022
- Yudo: Droga kąpieli (reż Masayuki Suzuki) / Japonia 2022
Pokazy specjalne
Ważną częścią programu są Pokazy Specjalne i powrót do filmów sprzed lat, które zdążyły już nabrać kultowego statusu i zostały cyfrowo odnowione w jakości 4K. W tym roku będą to dwa arcydzieła z Tajwanu: melancholijne „Millennium Mambo” mistrza Hou Hsiao Hsiena z rolą zjawiskowej Shu Qi oraz „Goodbye, Dragon Inn” Tsaia Ming-lianga – oda do dawnego kina, slow cinema w najlepszym wydaniu.
- Goodbye, Dragon Inn (reż. Tsai Ming Liang) / Tajwan 2003
- Millenium Mambo (reż. Hou Hsiao-hsien) / Tajwan, Francja 2001
- W jej pokoju (reż. Chihiro Ito) / Japonia 2022
*- filmy oznaczone gwiazdką będą wyświetlane wyłącznie stacjonarnie w warszawskich kinach Kinoteka oraz Muranów. Warto mieć to na uwadze przy planowaniu seansów 😉