Kategoria: archiwum

  • Komu tak naprawdę służą wojny kulturowe?

    Komu tak naprawdę służą wojny kulturowe?

    Zaczęło się bodaj od podpisania przez prezydenta Karty Rodziny z zapisem o małżeństwie jako o związku kobiety i mężczyzny. Później był słynny przerwany wywiad w TVNie, w którym Katarzyna Kolenda Zaleska wyrzuciła z programu Jacka Żalka za powiedzenie, że „LGBT to nie ludzie”. Żalkowi nie chodziło oczywiście o zdehumanizowanie osób…

  • Odrodzenie w płomieniach – recenzja 'Ema’

    Odrodzenie w płomieniach – recenzja 'Ema’

    Pablo Larrain wraca po sukcesie Jackie z kolejnym obrazem, w którym portretuje silną kobietę na tle rodzinnego dramatu. Ema, jako bohaterka i jako film, to jednak zupełnie inna para butów i zamiana szpilek na adidasy, a dylematy eleganckich wnętrz Białego Domu zastępuje atrakcyjny, lecz brudny, pejzaż miejskiej dżungli wyrosłej na…

  • Płonące kina Iranu – recenzja 'Careless Crime’ [Wenecja 2020]

    Płonące kina Iranu – recenzja 'Careless Crime’ [Wenecja 2020]

    Czterech mężczyzn postanawia podpalić wypełnione po brzegi kino, nieświadoma zbliżającej się katastrofy publiczność dyskutuje na temat historii irańskiego filmu, a obsługa budynku, kierowana chęcią zysku i lenistwem, łamie wszelkie możliwe zasady bezpieczeństwa. Wydarzenia przedstawione za pomocą niechronologicznej narracji i płynnych zmian punktu widzenia, które powoli stają się znakiem rozpoznawczym Shahrama…

  • “Nie zabijaj”… historii o takim potencjale złym filmem – recenzja “Ziei” Roberta Glińskiego.

    “Nie zabijaj”… historii o takim potencjale złym filmem – recenzja “Ziei” Roberta Glińskiego.

    Ile jeszcze razy Polacy będą musieli mówić, wychodząc z kin po obejrzeniu polskich filmów biograficznych, “ale przyznasz, że historia bardzo ciekawa”, “Amerykanie by z tego zrobili perełkę”, albo “przynajmniej realia dobrze oddane”? Czuję frustrację patrząc, jak na przestrzeni ostatnich lat przez powtarzanie swoich błędów sytuacja praktycznie nie uległa zmianie. Prawdą…

  • Konkurs Główny Octopus Film Festival okiem Łukasza Mikołajczyka

    Konkurs Główny Octopus Film Festival okiem Łukasza Mikołajczyka

    W tym roku cykl nowego kina gatunkowego na Octopus Film Festival rozrósł się do oficjalnego konkursu, którego zwycięzca miał otrzymać nagrodę w wysokości 2000 euro. W jego ramach wyświetlano 9 filmów, każdy pokazywany dwukrotnie w Hali C Amber expo. Wszystkie stały na całkiem wysokim poziomie technicznym, jednakże, jak za chwilę…

  • Octopus Film Festival 2020 – relacja Łukasza Mikołajczyka

    Octopus Film Festival 2020 – relacja Łukasza Mikołajczyka

    Chyba wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, że rok 2020 z każdym mijającym miesiącem staje się coraz bardziej tragiczny, a miejscami po prostu dziwny. Bo jak inaczej określić czas, gdy równocześnie mamy do czynienia z epidemią, masowymi protestami na całym świecie i kandydaturą Kanyego Westa na prezydenta stanów zjednoczonych? W tym…

  • Uchwycić istotę dobra. Wszystkie lekcje Alice Rohrwacher – analiza twórczości reżyserki.

    Uchwycić istotę dobra. Wszystkie lekcje Alice Rohrwacher – analiza twórczości reżyserki.

    Kino, podobnie jak każda inna gałąź sztuki, ma tę niezwykłą moc kształtowania wrażliwości człowieka, czasem nawet bez jego wiedzy. Biorąc pustą kliszę i wpuszczając na nią  przez obiektyw duszy wielobarwne promienie świetlne kina europejskiego ostatnich lat, uzyska się wyjątkowo ciekawą i zróżnicowaną mozaikę stylów oraz emocji. Brak jednej wiodącej ścieżki pozwala…

  • Nie sprzedam Toskanii złodziejom kultury – recenzja 'Włoskich wakacji’

    Nie sprzedam Toskanii złodziejom kultury – recenzja 'Włoskich wakacji’

    Filmy pokroju Włoskich wakacji (Made in Italy) mogą i powinny zapewniać orzeźwiający powiew letniej przygody, której tak bardzo nam wszystkim brakuje w ciężkich czasach, kiedy każda podróż wiąże się z ryzykiem, a długoterminowe plany mogą okazać się nierealne. Najpotężniejsze argumenty stojące więc za reklamą tego powierzchownego dzieła, czyli zapierające dech…