Kategoria: archiwum

  • 200 LAT (NIE) MINĘŁO – RECENZJA FILMU “MAŁE KOBIETKI”

    200 LAT (NIE) MINĘŁO – RECENZJA FILMU “MAŁE KOBIETKI”

    Co myślę, gdy na ekranie widzę ekranizację XIX-wiecznej powieści, a problemy bohaterek rezonują z moimi? Zastanawiam się, jak bardzo złe i dobre jednocześnie jest główkowanie nad pytaniem dlaczego?. Błądzę gdzieś pomiędzy kręconymi włosami głównej postaci, zostawiając tam słowa, które przy końcu filmu postaram się złożyć w coś sensownego. Czy świat…

  • Opowieść o dwóch Zenkach

    Opowieść o dwóch Zenkach

    “Była to najlepsza z epok i najgorsza z epok, czas wiary i czas zwątpienia, okres światła i okres mroków, wiosna pięknych nadziei i zima rozpaczy. Wszystko było przed nami i nic nie mieliśmy przed sobą. Dążyliśmy prosto w stronę nieba i kroczyliśmy prosto w kierunku odwrotnym” – niby w otwarciu…

  • W miłości do kiczu

    W miłości do kiczu

              Tommy wchodzi do kwiaciarni. Ekspedientka pyta się, w czym może pomóc. Tommy, podchodząc do lady, wita się i prosi o bukiet czerwonych róż. Ekspedientka, witając się, przejawia zaskoczenie, nie zdając sobie sprawy, że to Tommy. Tommy potwierdza bycie Tommy’em i pyta się, ile kosztują. Ekspedientka odpowiada, że 18 dolarów.…

  • Luca i Pierpaolo rozmawiają o sztuce, a Ty słuchaj! – recenzja 'The Staggering Girl’

    Luca i Pierpaolo rozmawiają o sztuce, a Ty słuchaj! – recenzja 'The Staggering Girl’

    Najnowszy film krótkometrażowy autorstwa niewątpliwie utalentowanego reżysera Luki Guadagnino jest na pewno czymś więcej niż kolaboracyjną reklamówką (wcale przecież nie nowej) kolekcji haute couture Pierpaolo Piccioliego, który kilka lat temu przejął samodzielne stery w Valentino po odejściu Marii Grazii Chiuri (całe szczęście). Idąc krok dalej, szeroka gama strojów przeniesionych z…

  • Mistrzowie Świata czy Nędznicy – recenzja 'Les Miserables’

    Mistrzowie Świata czy Nędznicy – recenzja 'Les Miserables’

    Jakie są koszty społeczne zdobycia Coupe du monde i posiadania w ekipie narodowej talentów pokroju Mbappe, Dembele, Fakira? Koszty, o których w sportowej prasie się nie czyta. Pośrednio na to pytanie odpowiada Ladj Ly w XXI-wiecznej interpretacji Les Miserables. Film zaczyna się nieprzypadkowo właśnie w momencie wielkiego triumfu, po moskiewskiej…

  • niedopowiedzenia – recenzja filmu „Kłamstewko”

    niedopowiedzenia – recenzja filmu „Kłamstewko”

    Pomimo że Lulu Wang ma w swoim dorobku już parę produkcji filmowych, to dla polskiej publiczności jest ona twórcą wciąż jeszcze anonimowym. Sytuacja ta może się zmienić na skutek jej najnowszego filmu Kłamstewko, który zdobywa liczne nominacje na międzynarodowych festiwalach. Amerykańsko-chińska produkcja stanowi komediodramat łączący dwie kultury, co samo w…

  • „Małgosia i Jaś” –  bez pomysłu na baśń

    „Małgosia i Jaś” – bez pomysłu na baśń

    Horror to obecnie najciekawszy gatunek, twórcy świetnie radzą sobie z rozciąganiem jego ram i opowiadaniem historii nie tylko strasząco-niepokojących, ale także spełnionych artystycznie. Oz Perkins gdzieś w tej nowej fali grozy się odnajduje i tworzy od kilku lat. Jego najnowszy projekt, Małgosia i Jaś, to niezbyt udana próba reinterpretacji klasycznej…

  • Czy '1917′ to faktycznie film antywojenny? – recenzja

    Czy '1917′ to faktycznie film antywojenny? – recenzja

    Najnowszy film Sama Mendesa (Skyfall, Revolutionary Road) i najprawdopodobniej zdobywca Oscara w głównej kategorii za najlepszy film roku jest przez wielu określane mianem antywojennego epickiego dzieła. Czy tak jest w rzeczywistości, tego pewien nie jestem, ale spróbuję przelać na papier moje wątpliwości odnośnie takiej interpretacji, przy okazji krytykując inne, bardziej…