Film Focus Klasyka Ludzie kina Magazyn 

Tylko artyści przeżyją. Sylwetka Jima Jarmuscha.

Współcześnie Jim Jarmusch to jeden z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich reżyserów. Już od momentu debiutu w 1982 krytyka ciepło go przyjęła. Chociaż w młodości nikt nie spodziewał się po nim kariery filmowca, aktualnie określa się go jako mistrza ponowoczesnej narracji eksperymentującego z utartymi motywami, gatunkami i intertekstualizmem, w groteskowy sposób poruszającego tematy rozczarowania i śmierci. Pomimo korzystania w swojej twórczości z dobrze znanych postaciach wampirów, nieśmiertelnych lub zombie, w filmach Jarmuscha nie znajdzie się patosu i bezkrytycznego kultywowania danych motywów popkultury. Chociaż ostatni film – „Truposze nie umierają” – spotkał się…

Read More
Film Focus Ludzie kina Magazyn Recenzja 

Rewolucja w czasach społecznego dystansu – recenzja 'La France contre les robots’

Kto ma kręcić filmy w czasie kwarantanny i celowego dystansowania się od drugiego człowieka na niespotykaną skalę, jeśli nie Jean-Marie Straub? Duchowy spadkobierca Brechtowskich idei artystycznych, który notorycznie wykorzystywał verfremdungseffekt w swoich wspólnych dziełach ze zmarłą już Danièle Huillet. Jednym z bardziej radykalnych tego przykładów i testem dla potencjalnego fana ich pracy mogą być Lekcje historii (Geschichtsunterricht). To odbywająca się w dzisiejszych czasach seria wywiadów na temat dojścia Cezara do władzy z ubranymi w antyczne szaty mieszkańcami starożytnego Rzymu. Wywiady są trzykrotnie przerywane przez 10-minutowe ujęcia jazdy samochodem po ulicach…

Read More
Film Focus Klasyka Ludzie kina Magazyn 

Focus: „Miasteczko Halloween” – najodważniejszy film Disneya w historii?

W ramach naszej sekcji Focus Olek Młyński przygląda się nietypowemu projektowi produkowanemu przez Tima Burtona. Wiadomo, jakie święta czekają tuż za rogiem, i z pewnością warto powrócić do tego bardzo ciekawego filmu, który niedawno obchodził 26-tą rocznicę premiery. Planując tekst o Timie Burtonie zaczynałem od zupełnie odmiennego pomysłu. Zadawałem sobie dosyć proste pytanie – który polski film chciałbym zobaczyć w nowej, wyreżyserowanej przez Burtona wersji? Moja ograniczona wyobraźnia nie pozwalała mi jednak na odpowiedź na to pytanie. Głównie przez to, czym twórczość Burtona jest. Gdy przyjrzymy się jego centralnym inspiracjom,…

Read More
Film Focus Magazyn Recenzja 

FOCUS: granie na emocjach – „Pianistka”

Twórczość Michaela Hanekego nieodłącznie kojarzy mi się z dużą dawką emocji, często przeciwstawnych i niezwykle mocnych. Austriak, jak mało który twórca, potrafi budować napięcie oraz doprowadzać nasze myśli do takiego punktu, o którym uprzednio byśmy nie pomyśleli. Przestrzeń pozakadrowa u Hanekego wielokrotnie uświadamia widza, że nie jest w stanie zapanować nad swoim strumieniem świadomości, co tym bardziej czyni filmy artysty niesamowitymi. Dodatkowo, gdy myślę o Michaelu, to przed oczyma mam od razu postać Isabelle Huppert i duet ten wydaje mi się idealnie siebie wypełniać. W 2001 roku na ekrany kin…

Read More
Film Focus Magazyn 

Dlaczego wciąż kocham tego szaleńca? Sylwetka twórcza Tima Burtona

Jak można wciąż kochać Tima Burtona? To pytanie jest całkiem zasadne, szczególnie patrząc na jego niektóre filmy ostatniej dekady (a może i dwóch). Są jednak tacy ludzie kina, których nawet w chwilach słabości się nie opuszcza. Ja Tima nie opuszczę nigdy i zaraz Wam opowiem dlaczego. Wszystko się zaczęło od króciutkiego Vincenta, w którym Tim już wstępnie zaprezentował się światu jako wielki indywidualista. Nikt chyba jednak nie spodziewał się, że będzie on na lata (do dziś!) największym dziwakiem, szaleńcem filmowego świata. Do tego miana pretenduje wielu – najbardziej chyba Wes…

Read More
Film Focus Magazyn 

Postaw kamerę i nas nagraj Michael – Sylwetka twórcza Michaela Hanekego. FOCUS

Twórczość Michaela Hanekego zagwarantowała mu miejsce w panteonie najwybitniejszych twórców kina europejskiego i światowego. Austriak nieprzerwanie od swojego debiutu w 1989 roku (“Siódmy kontynent”) zagląda w mroczne zakamarki duszy ludzkiej i przenosi jej demony na srebrny ekran w postaci drastycznych, katartycznych obrazów. Przy obcowaniu z jego twórczością samo nasuwa się pytanie, czy sadyzm, który cechuje jego obrazy, ma swoje źródło w dzieciństwie, jest ucieczką dla traum, a może wynikiem obserwacji społeczeństwa? Haneke wychował się i odebrał edukację w Wiedniu. Zacięcie artystyczne było u niego rodzinne. Dziadek pracował jako dyrygent i…

Read More