W Wolnym Strzelcu, czyli swoim reżyserskim debiucie Dan Gilroy kazał nam zmierzyć się z makiawelicznym Louisem Bloomem (Jake Gylenhaal). Protagonista nagrywał i sprzedawał do lokalnej telewizji nocne tragedie i zbrodnie, które znajdywał dzięki podsłuchiwaniu policyjnego radia. Nie miał przy tym w sobie świętości czy przyzwoitości, gdy w oku jego kamery…
Kategoria: Magazyn
Co w kinie piszczy – luty 2019
Tak, wiem, mój wpis jest spóźniony, ale proszę mi to wybaczyć. Studenci na pewno mnie zrozumieją, ponieważ luty nieodzownie łączy się ze wzomożoną nauką. Pogoda za oknem, ani jakość naszego wrocławskiego powietrza nie rozpieszcza, więc zalecam pozostanie przy biurkach, szybkie rozprawienie się z sesją, a w nagrodę wyprawę do kina.
„Ága” – Baśń z Jakucji
Świat Nanooka (Mikhail Aprosimov) i Sedny (Fedosia Ivanova) nie ma żadnych ograniczeń. Gdzie nie spojrzą, tam ciągnie się bezkresny horyzont. Trochę tak jak osadnicy na księżycu, wydają się jedyną (pierwszą, a może ostatnią, trudno powiedzieć) rodziną na planecie. Do nich należy jurta, pies, sterta futer i nic więcej. W ich…
„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na nie
Nie sposób analizować ten film nie odnosząc się do tekstu Olka. Zrobię to jednym zdaniem: zgadzam się w pełni, że Margot Robbie rządzi na ekranie. Powiem więcej – dużo bardziej podoba mi się jej portret Elżbiety Tudor, od tego który przedstawiała Cate Blanchett (choć nie odbieram klasy jej rolom, szczególnie…
„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na tak
Maria, królowa Szkotów zaczyna się w zasadzie od końca historii – widzimy, że królowa Szkocji zaraz skończy pobyt na tym łez padole, bo kat już szykuje się, by pozbawić ją głowy. I choć obawiałem się dosyć sztampowego kina kostiumowego, to film szybko okazuje się czymś nieco innym. W scenariuszu Beau…
„Sny wędrownych ptaków” – Brutalność jest treścią sukcesu
Twórcy W objęciach węża powracają z projektem, który niejako stanowi kontynuację ich misji, a jednocześnie sprawia, że Cirro Guerra i spółka stawiają kroki na nowym dla nich terenie kina gatunkowego. Używają westernu i kina gangsterskiego, by opowiedzieć fragment historii Kolumbii z perspektywy z rzadka przyjmowanej przez kino.
Katastrofa na Bahamach – „Fyre: Najlepsza impreza, która nigdy się nie zdarzyła”
O jednym z największych przekrętów ostatnich lat znowu zrobiło się głośno dzięki bardzo dobremu filmowi Vice’a i Netflixa. „Fyre: Najlepsza impreza, która się nigdy nie wydarzyła” to dokumentalny samograj, który ogląda się jak kolejny sequel Ocean’s Eleven.
„Powrót Bena”: Ten lepszy film z Lucasem Hedgesem
Przed kończącym się już powoli sezonem oscarowym zanosiło się na to, że Lucas Hedges może być jednym z jego największych zwycięzców. Nie jeden, a dwa mocno promowane film na istotne tematy, dwie pierwszoplanowe role miały mu zapewnić uwagę Akademii Filmowej. Tymczasem wygląda na to, że ani Wymazać siebie, ani Powrót…
Szatan w Białym Domu – recenzja „Vice”
Dlaczego Christian Bale dziękował Szatanowi, gdy odbierał Złotego Globa za sportretowanie Dicka Cheneya? Vice Adama McKaya robi wszystko, by przekonać widza, że były wiceprezydent USA to kolejna inkarnacja Lucyfera. Siła tego obrazu, krytycznego nie tylko względem Cheneya, ani nawet samej partii republikańskiej, a w zasadzie całego politycznego establishmentu Stanów Zjednoczonych,…
„Mój piękny syn” – recenzja na tak
Jako Michael Scott w The Office Steve Carrell pokazał nam swój komediowy talent aktorski, i jego umiejętność do stworzenia bohatera kompletnie odklejonego od świata i norm społecznych, pozbawionego większych emocji poza wybujałym ego i stałą potrzebą udowadniania swojego autorytetu przed innymi. Oczywiście aktor dawno już odszedł od tej persony, niemniej…
Zupełnie niepiękny „Mój piękny syn” – recenzja na nie
Znacie zapewne to uczucie, kiedy przed pojawieniem się filmu macie wobec niego wielkie oczekiwania a potem odbijacie się od niego jak od ściany. Dokładnie coś takie przydarzyło mi się przy okazji seansu filmu Moj piękny syn.
„Zabawa Zabawa” – Kinga Dębska powraca!
Kinga Dębska pokazała w Moich córkach krowach talent do tworzenia „feelgoodowego” kina, łączącego wdzięczny humor z szacunkiem do podejmowanego tematu. Nie można odmówić reżyserce pewnej lekkości – w jej rękach fabuły zarówno Moich córek krów, jak i Zabawy Zabawy nie stają się zupełnie przytłaczające. A mogły by. Gdyby były reżyserowane…
„Płomienie” – thriller pod płaszczykiem slow cinema
Przyznaję się bez bicia, że początkowe fragmenty Płomieni były dla mnie bardzo trudne do przełknięcia. Powiedzieć, że Lee Chang-Dong opowiada swoją historię w wolnym tempie, to jak nie powiedzieć nic.
Co w kinie piszczy – styczeń 2019
Jak Wasze ubiegłoroczne postanowienia filmowe? Pochwalę się, że ja swoje wypełniłem. Ponad 200 filmów obejrzanych. Powiecie, że to mało, ale ja stawiam na realistyczne cele, abym mógł je konsekwentnie osiągać. Styczeń wjeżdża z przytupem, więc nie ma co dłużej gaworzyć. Przejdźmy zatem do nominacji… tfu! Do rzeczy. Zaczynamy.
Najlepsze polskie filmy 2018 roku zdaniem Kalejdoskopu!
Ten rok upłynął nam pod znakiem naprawdę świetnego polskiego kina. W naszej topce znalazły się dzieła uznanych twórców, ale jest też tutaj sporo świeżej krwi. W napięciu czekamy zwłaszcza na dalsze poczynania reżyserzyc, i życzymy sobie, by każdy rok przynosił tyle świetnych rodzimych produkcji!