Cenię sobie filmy, które podejmują tematykę końca świata. Nie chodzi mi jednak o apokalipsę, skutkującą szeregiem zniszczonych budynków, powodziami czy innymi katastrofami. Chodzi mi o indywidualne końce świata, małe dramaty, które rozgrywają się każdego dnia i umykają niezauważone. Taki dla mnie był właśnie „Another end” pokazywany w sekcji Konkurs Główny….
Kategoria: Recenzja
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202414781_1-scaled.jpg)
Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)
Cieszy, że podczas Berlinale coraz częstszym wyborem selekcjonerów sekcji Konkurs Główny są filmy dokumentalne. W zeszłym roku dość sporym zaskoczeniem był wybór produkcji „Adamant” w reżyserii Nicholasa Philiberta. Tym razem możemy poznać nieco historii Republiki Beninu podczas projekcji filmu „Dahomey”. Końcówka roku 2021. 26 królewskich skarbów – zabytków muzealnych? – Królestwa…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/1-1-scaled.jpg)
Przejdź się w moich butach – recenzja filmu „Obsesja”
May December to angielskie powiedzenie oznaczające związek młodej osoby z osobą znacznie od niej starszą. To także tytuł najnowszego filmu Todda Haynesa dystrybuowanego w Polsce pt. Obsesja. Scenariusz, nominowany do Oscara, napisała Samy Burch. Przed kamerą wystąpili Natalie Portman, Julianne Moore i Charles Melton. Film opowiada o relacji Gracie z…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/1.jpg)
Co szepczą nauczyciele między sobą – recenzja „Pokoju nauczycielskiego”
Co szepczą między sobą nauczyciele, kiedy uczniowie nie słyszą.
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/ciala3.jpg)
Epokowy galimatias – recenzja serialu Ciała
W dostępnym na serwisie Netflix serialu Ciała różni detektywi w kilku liniach czasowych ścierają się z problemem tajemniczych nagich ciał, które pojawiły się ni stąd ni zowąd w pewnej zabłoconej brytyjskiej alejce. Czy łatwo nadążyć za czterema historiami jednocześnie, a przede wszystkim – czy warto podjąć próbę? Cztery, na równi…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/pluto2.jpg)
Roboty i moralność – recenzja serialu Pluto
Jak wyglądałby świat, gdyby ludzie i roboty żyli w nim wspólnie? Czy robotom należą się takie same prawa jak ludziom, czy też nie powinny ich obowiązywać, bo są zaledwie ‘kupą złomu’? Czy robot może użyć przemocy wobec człowieka – przestępcy? Czy maszyna może mieć emocje? Te i pochodne dylematy mamy…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/08/venice80.png)
80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Priscilla”
Prosto z weneckiego konkursu głównego do Wrocławia na święto amerykańskiego kina, czyli American Film Festival, dociera Priscilla w reżyserii Sofii Coppoli. W tle pojawiają się złośliwe komentarze, jakoby był to film od nepobaby o innej nepobaby. Nieważne czy się z nimi zgodzić, czy nie, tytuł ten jest ciekawym dodatkiem do…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/08/venice80.png)
80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Zabójca” (The Killer)
Po raz kolejny David Fincher zrealizował swój projekt filmowy wespół z platformą Netflix. Zabójca oparty jest na motywach francuskiego komiksu pod tym samym tytułem, który w Polsce publikowało wydawnictwo Taurus Media. W obsadzie filmu znaleźli się, choć może należało by napisać głównie znalazł się, Michael Fassbender, Sophie Charlotte oraz gościnnie…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/08/venice80.png)
80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Zacznijmy, jak większość – nadciąga nowy Wes Anderson, ale o nie, nie! Nie chodzi o Asteroid City, które dopiero co było pokazywane w Cannes, a aktualnie kończy swoje kinowe tournee. Chodzi o całkiem nową produkcję Amerykanina p.t. Zdumiewająca historia Henryego Sugara, prezentowaną podczas 80. festiwalu filmowego w Wenecji w sekcji…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/08/venice80.png)
80. Biennale Cinema: recenzja filmu „Hrabia” (El Conde)
Trudno nie zauważyć tendencji spadkowej w kolejnych filmach Pabla Larraín. Wśród najlepiej przyjętych filmów chilijskiego autora wciąż pozostają No i Ema. Ostatnim razem reżyser na warsztat wziął księżną Dianę (Spencer). Tym razem powraca do „uwielbianego” przez siebie motywu, czyli dyktatury Augusto Pinocheta, z którego czyni… wampira. Czy taki koncept miał…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/07/disco_boy_tlo.jpg)
23. Nowe Horyzonty: Recenzja filmu „Disco Boy”
Prezentowany w ramach Konkursu podczas Berlinale Disco Boy z miejsca stał się dla mnie kinowym doświadczeniem. Nie nazywam go filmem, choć tym też po części jest, ale dopiero przeżycie seansu pozwala zrozumieć z jaką niespotykaną materią mamy do czynienia. Dzieło debiutującego w długometrażowej fabule Giacomo Abbruzzese to nie tyle spełnienie…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/04/Leda_bg.jpg)
Zeusologia – recenzja filmu „Leda”
Według greckiej mitologii Leda była etolską królewną, królową Sparty oraz kochanką Zeusa, który posiadł ją pod postacią łabędzia. Jedna z wersji mitu podaje, że tej samej nocy Leda spała również ze swoim mężem Tyndareosem, dlatego rodowód czwórki jej dzieci nie jest do końca zdefiniowany. Mit o Ledzie i jej łabędzim…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/03/key-visual_q-scaled.jpg)
73. Berlinale: recenzja filmu „Oponent”
Oponent był prezentowany podczas ostatniego Berlinale i jest kolejnym filmem, który zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Umieszczony w sekcji Panorama tytuł to opowieść o Imanie – byłym zapaśniku w średnim wieku, który wraz z rodziną opuszcza Iran i wyjeżdża do Szwecji. Odpowiedź na pytanie, czego na dalekiej północy szuka bohater…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/03/key-visual_q-scaled.jpg)
73. Berlinale: recenzja filmu „Forms of Forgetting”
„Kwiat jest zapomnieniem o tym, że było się nasionem.” Jest to jedno ze zdań padających w filmie, który poświęcony został kontemplacji nad procesem zapominania oraz odchodzenia rzeczy w niepamięć. Te piękne słowa pozostały ze mną do dziś, choć od seansu minęło już sporo czasu. Nie będę ukrywać, nie będzie to…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2023/03/key-visual_q-scaled.jpg)
73. Berlinale: recenzja filmu „Infinity Pool”
Cronenberg. Kiedy słyszycie to nazwisko, to wiedzcie, że coś się dzieje. Jednak nie będzie tu mowy o seniorze, ale juniorze, czyli Brandonie Cronenbergu. Zgodnie z zasadą nie daleko pada jabłko od jabłoni, podąża on śladami swojego ojca Davida (Zbrodnie przyszłości, Nagi lunch, Wideodrom). Infinity Pool to jego trzeci pełnometrażowy projekt….