Koniec lata zbliżał się nieubłagalnie. Dla młodzieży wrzesień to sygnał do odkurzenia plecaków i skompletowania zestawu podręczników. Dla mnie zaś, to stopniowo rozpalający się płomień nadziei na coraz gorętsze tytuły wchodzące do kinowego repertuaru. Oby dyskusja o nich była, co najmniej tak rozgorzała jak szkolny rwetes po dwumiesięcznej labie.
Kategoria: Magazyn
Przegląd wrocławskiej muzyki niezależnej, część I
Tym konkretnym tekstem chciałbym zacząć cykl oddający to czym interesuję się na co dzień. Artyści mało znani z wyboru, bądź Ci na granicy osiągnięcia statusu muzyka mainstreamowego. Od rapu, przez punk po delikatny pop. Z uwagi na charakter Kalejdoskopu skupię się na formacjach lokalnych, przybliżając słuchaczowi klimat rzeczonej muzyki oraz…
„Loveling”: Matka Polka Brazylijka
Słońce, plaże czy karnawał słusznie mogą kojarzyć nam się z Brazylią. Nowe kino rodem z Ameryki Łacińskiej, mimo że skąpane w kolorowych kadrach, operuje odcieniami szarości. Gustavo Pizzi, reżyser filmu „Loveling”, skupia się na przedstawieniu figury matki. Sprawdźmy, czy odbiega ona mocno od tej funkcjonującej w polskiej rzeczywistości.
Aluminiowi chłopcy – recenzja filmu „Lato”
Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, lato wcale nie kończy się wraz z upływem września – lato tak naprawdę jest pewnym emocjonalnym stanem, który trwać może przez cały czas. Z czym bowiem kojarzy się ta pora roku, jeśli nie z brakiem konsekwencji branych za swoje poczynania, a zatem ogólną beztroskością…
„303. Bitwa o Anglię”: Zmarnowana okazja
Nie ma chyba bardziej interesującej, a na pewno bardziej chwalebnej karty polskiego udziału w II wojnie światowej na Zachodzie. Dywizjon 303 miał niezwykle istotny udział w odparciu niemieckiej ataku na Wielką Brytanię w trakcie tzw. Bitwy o Anglię – historia stworzona na film. Niestety, nawet przy widocznych dobrych chęciach, twórcom…
Zielono mi – czyli jak było na Olsztyn Green Festival
Polska mapa festiwalowa z pewnością rozrasta się z roku na rok. Nic więc dziwnego, że na początku drugiej połowy sierpnia w naszym kraju koncertowi wyjadacze wybrali się albo do Krakowa na Live Festival, do Cieszanowa na Rock Festiwal albo w zupełnie inną stronę – do Olsztyna. Każdy, kto wszedł w…
Kaskaderski szał – recenzja filmu „Mission: Impossible – Fallout”
Rok 1996. Brian De Palma zasiada na stołku reżyserskim i ukazuje światu pierwsze Mission: Impossible. Domyślam się, że na ten czas twórca nie zdawał sobie sprawy, że rozpoczyna cykl, z którym niemal będziemy się wychowywali. Z uwagi na okoliczność, że odporność publiczności na tasiemce filmowe z każdym rokiem wzrasta, producenci…
Polska uprowadzona – recenzja filmu „Odnajdę cię”
Polskich pełnometrażowych fabularnych debiutów ostatnimi czasy coraz więcej, a co ważniejsze – pojawiają się one w powszechnej dystrybucji, a nie jedynie na festiwalowych pokazach. Niewątpliwie to powód do zadowolenia – początkujący twórcy (młodsi lub starsi, z doświadczeniem w światku filmowym lub nie) mogą wnieść do polskiej kinematografii potrzebny powiew świeżości….
Scenariuszowe wiatraki – recenzja „Człowieka, który zabił Don Kichota”
To, że „Człowiek, który zabił Don Kichota” będzie filmem niedoskonałym było wiadome od początku. Legendarny passion project Terry’ego Gilliama potrzebował dwudziestu dziewięciu lat by ujrzeć światło dzienne. Jest to widoczne zwłaszcza w pierwszej godzinie filmu. Obraz sprawia wówczas wrażenie, jakby chciał w końcu ruszyć z kopyta z historią, ale nie…
Baba Jaga patrzy – recenzja filmu „Monument”
Tajemnica – oto słowo klucz do kina Jagody Szelc. Reżyserka w wywiadach wielokrotnie podkreślała, że kino – w przeciwieństwie do muzyki – nie potrafi być przez nas traktowane jako abstrakcyjny środek wyrazu. Ludzie zbyt mocno starają się rozumieć filmy, szukać jedynego poprawnego klucza interpretacyjnego, zamiast po prostu skupić się na…
Puzzle z innej kolekcji – recenzja filmu „Szczęśliwy Lazzaro”
„Szczęśliwy Lazzaro” stanowiłby ciekawy double bill z innym włoskim filmem, który pojawił się w tegorocznym konkursie głównym w Cannes. Mowa o „Dogmanie” Matteo Garrone. Oba filmy traktują o toksycznych męskich przyjaźniach, w których zasady funkcjonowania tych relacji nie są sprawiedliwe, a słabsi (mentalnie lub fizycznie) zostają cynicznie wykorzystywani przez tych…
Relacje (nie)rodzinne – recenzja filmu „Złodziejaszki”
Hirokazu Koreeda naszej publiczności może być coraz bardziej bliski – dwa jego poprzednie filmy – Nasza młodsza siostra (2013) oraz Jak ojciec i syn (2015) – nie dość, że pokazywane były na najbardziej prestiżowych festiwalach filmowych, to ponadto doczekały się oficjalnej polskiej premiery. O jego najnowszym obrazie stało się jeszcze…
Czarno-biała siła – recenzja filmu „Czarne bractwo. BlacKkKlansman”
Spike Lee nie zwalnia tempa i ponownie pojawia się wraz ze swoim najnowszym filmem na sali kinowej. Tym razem będzie to komedia kryminalna, ale niech opis was nie zmyli. Pod warstwą dużej dawki dobrego humoru, wartkiej akcji, kilku pościgów i wystrzałów oraz niezłego wybuchu kryje się znacznie więcej. I chyba…
Z tego co było – Recenzja filmu „Sezon diabła”
Legendarną nieprzystępność kina Lava Diaza najlepiej obrazuje chyba fakt, że jeszcze przed połową seansu jego najnowszego filmu na Nowych Horyzontach, salę kinową opuściło kilkanaście osób. Abstrahując od braku rozsądku ludzi, którzy najwyraźniej kupili bilet nie wiedząc czego się spodziewać, całkowicie rozumiem ten brak cierpliwości, tym bardziej, że w tym roku…
Ludzkie tworzywo – recenzja filmu „Dom, który zbudował Jack”
Filmy Larsa von Triera przyciągają tłumy (niektórzy prawdopodobnie przychodzą na nie, aby móc ostentacyjnie wyjść), choć większość widowni kieruje się przy wyborze zwłaszcza nazwiskiem i niemą obietnicą, że na seansie nie będą się nudzić – więcej, zostaną zaszokowani. Produkcje duńskiego reżysera albo się podobają (i wraca się do nich myślami,…