Powiało świeżością! Dramat biograficzny, na dodatek sportowy, z dużą dozą humoru zamiast patetycznie powiewającej na wietrze flagi amerykańskiej. Komu jak komu, ale Tonyi Harding nie sposób było wystawić pomnika przeciętnego i bez polotu. Łyżwiarka-skandalistka była i nadal pozostaje personą charakterną, co duetowi Craig Gillespie (reżyser) i Steven Rogers (scenarzysta) ze…
Kategoria: Magazyn
Komu nie w smak wolność mediów – recenzja filmu „Czwarta władza”
Kojarzony z Kinem Nowej Przygody, Steven Spielberg idealnie wpisuje się do grona szanowanych dziadków kina. Mam na myśli takich twórców, jak Ridley Scott czy Martin Scorsese. W czasie gdy z nadzieją wypatrujemy premiery „The Irishman”, Scott raczej zawodzi publiczność w swoich ostatnich produkcjach. Jak na ich tle wypada „Czwarta władza”…
Kandydat do Węży – recenzja filmu „Kobiety mafii”
Filmy Patryka Vegi od jakiegoś czasu mają magiczną moc przyciągania do kin rzeszy odbiorców, wzbudzając przy tym niemało kontrowersji. Jego poprzedni film, jak żaden inny, zasługuje na najniższą ocenę z możliwych, będąc zlepkiem nieprzemyślanych scen z przekleństwami zamiast dialogów. Pojawiające się pierwsze opinie o najnowszym dziele Vegi „Kobietach mafii” były…
Gnom w dom – recenzja filmu „Gnomy rozrabiają”
Parę lat temu trafiłam na nietypową (przynajmniej tak mi się wtedy wydawało) adaptację utworu „Romeo i Julia” w wykonaniu Kelly’ego Asbury pod tytułem „Gnomeo i Julia”. Jak można wnioskować po nazwie tej produkcji, bohaterowie animacji byli gnomami, czego nie można uznać za przereklamowany pomysł, a i samo wykonanie nie było…
Erotyzm i elegancja – recenzja filmu „Nić Widmo”
Ostatnie lata kariery Paula Thomasa Andersona z pewnością miały dla niego mocno słodko-kwaśny posmak. Po entuzjastycznie przyjętym przez krytyków i widzów ,,Aż poleje się krew” (to w 2007 roku na poważnie zaczęto o nim mówić jako o Kubricku naszych czasów), nadszedł okres kina mniej przystępnego, do którego widownia zaczęła mieć…
Berlinale 2018 – „Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot”
Najnowszy film Gusa Van Santa stanowił miłą odmianę i chwilę oddechu od, w większości miernych, filmów konkursowych. Amerykanin stworzył obraz mieszający z dużym wyczuciem komediowe elementy ze wzruszającą historią, na której mój sąsiad sobie cicho chlipał w trakcie seansu. „Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot” to przede wszystkim…
Pora na przygodę – recenzja filmu „Tedi i mapa skarbów”
Enrique Gato wykreował postać Tediego Jonesa, rozpoczynając swoją przygodę z animacją od krótkiego metrażu, przechodząc ostatecznie do pełnometrażowych produkcji. Wcześniejszych obrazów hiszpańskiego reżysera nie widziałam, jednak kilka zdjęć oraz opis najnowszego utworu „Tedi i mapa skarbów” wyglądały na tyle zachęcająco, iż zdecydowałam się na seans pomimo nieznajomości wcześniejszych losów głównego…
O dwóch takich, co… – recenzja filmu „Mąż, czy nie mąż?”
Francuska kinematografia ostatnimi czasy obfituje albo w ciężkie psychologiczne dramaty, albo w lekkie, żeby nie powiedzieć głupkowate, komedie, na poły romantyczne. Co ciekawe, wygląda na to, że i Francuzi zaczynają cierpieć na swoisty „syndrom Karolaka”, obsadzając nieustannie tych samych aktorów w filmach rozrywkowych. Tareka Boudaliego do tej pory mogliśmy oglądać…
Berlinale 2018 – „Utøya 22. juli”, recenzja
„Utøya 22. juli” to zdecydowanie najlepszy film, jaki widziałem w tegorocznej sekcji konkursowej, i jednocześnie dzieło najbardziej spełnione artystycznie. Obraz Erika Poppe odtwarza atak Andersa Breivika na budynki rządowe w Oslo oraz tytułową wyspę. Podczas zamachu na letni obóz młodzieżowy zginęło 69 osób. Norweg przyjął nietypową decyzję formalną na zekranizowanie…
Berlinale 2018 – „Wyspa Psów”, recenzja
Rzadko spotyka się twórców, którzy z sukcesami żonglowaliby pomiędzy tak różnymi formami jak film aktorski oraz animacja poklatkowa. Ostatnim takim wyjątkowym wyskokiem była zapewne „Anomalisa” Charliego Kaufmana. Jest jednak człowiek, dla którego konwencje nie są ograniczeniami, lecz jedynie okazją do filmowej zabawy. Gdyby spojrzeć na twórczość Wesa Andersona, to można…
Homo viator – recenzja filmu „Pomiędzy słowami”
Urszula Antoniak stanowi przykład reżyserki o znacznym już dorobku artystycznym nagrodzonym cenionymi w światku filmowym nominacjami oraz nagrodami. Za sprawą oscylowania w granicach kina artystycznego jej nazwisko może nie jest szczególnie znane szerszej publiczności, jednak zagorzali kinomani z pewnością widzieli którąś z jej poprzednich produkcji. W swoim najnowszym utworze sięga…
Simba z Wakandy – recenzja filmu „Czarna Pantera”
Uniwersum Marvela po najbardziej kosmicznej do tej pory odsłonie w postaci „Thora Ragnaroka”, wróciło na Ziemię. Dosłownie, ponieważ większa część akcji „Black Panther” rozgrywa się w Afryce, ale także w przenośnym tego wyrażenia znaczeniu. Po raz pierwszy komiksowa franczyza nie szuka bowiem problemu w najeźdźcach z innego wymiaru, nadprzyrodzonych mocach…
Była sobie dziewczyna z Sacramento – recenzja filmu „Lady Bird”
Podobno to życie pisze najlepsze scenariusze. Greta Gerwig w swojej pierwszej w pełni samodzielnie wyreżyserowanej i napisanej historii, wychodzi właśnie z takiego założenia. W filmie „Lady Bird” z bliska przygląda się życiu 17-letniej Christine na jej ostatniej prostej przed ukończeniem katolickiej szkoły średniej, usamodzielnieniem i wyrwaniem z potencjalnie znienawidzonego przez…
„Nowe oblicze Greya”: Dakoto, gnaj po czek i wracaj do normalności!
Ktoś napisał ostatnio: Są trylogie, TRYLOGIE i Grey. Dlatego pytanie czy warto tę filmową serię analizować całkiem na serio?
Kłamstwo ma długi nos – recenzja filmu „Narzeczony na niby”
Prawdopodobnie z wiekiem coraz łatwiej trawi się polskie komedie romantyczne – coś w tym chyba jest, jeśli weźmiemy pod uwagę, że film Bartłomieja Ignaciuka „Podatek od miłości” był oglądało się bez większego uczucia wstydu, a pomimo negatywnych komentarzy okazuje się, iż obraz Bartosza Prokopowicza też do najgorszych nie należy. Nie…