W ciągu roku zdarzają się filmy, na które z niecierpliwością czekam już od pierwszych recenzji. Rok temu podczas festiwalu w Cannes w sekcji ACID swoją premierę miał pełnometrażowy debiut Sébastiena Laudenbacha, „Dziewczyna bez rąk”. I powiedzieć, że zrobił tam furorę, to za mało. Krytycy rozpływali się nad niepowtarzalną warstwą wizualną…
Kategoria: Magazyn
Nigdy cię tu nie było – ostatni sprawiedliwy
Parę dni temu tegoroczny American Film Festival przeszedł już do historii, ale to jeszcze nie koniec naszych recenzji najważniejszych filmów tej edycji. Jednym z nich było nagrodzone aż dwiema nagrodami na ostatnim festiwalu w Cannes, „Nigdy cię tu nie było” brytyjskiej reżyserki Lynne Ramsay. Z tym dziełem wiąże się pewna…
WCZORAJ PIŁA, DZISIAJ KAC – RECENZJA FILMU „PIŁA: DZIEDZICTWO”
Nawet jeśli ktokolwiek dotrwał z serią „Piła” do samego jej końca, czyli do części siódmej z 2010 roku, i przetrwał fundowane przez nią olbrzymie rozczarowanie, raczej nie oczekiwał już jakiejkolwiek kontynuacji. Bo zlikwidować powstały wówczas niesmak i opowiedzieć nową historię, która potrafiłaby zainteresować i sensownie dołożyć kolejne elementy układanki, byłoby…
Złoczyńcy nie tacy straszni – recenzja najnowszej płyty Queens of the Stone Age
Cztery lata – tyle Joshua Homme kazał czekać fanom na nowy krążek swojego prawdopodobnie najważniejszego projektu, jakim jest Queens of the Stone Age. W tym czasie jednak nie próżnował: świetna płyta z Iggy Popem i późniejsza trasa koncertowa zajęły trochę czasu. Ale, jak już pokazał światu, najpierw singiel The Way…
Wielki ból, niewielki film – recenzja filmu „Pomniejszenie”
Najnowszy film Alexandra Payne’a okazał się zdecydowanym zaskoczeniem. Reżyser znany dotąd z nieśpiesznie prowadzonych opowieści, często w konwencji kina drogi (dość wspomnieć o rewelacyjnej “Nebrasce” czy ciut gorszym “Schmidtcie”) postanowił w Hollywood nakręcić satyryczne science fiction. Gatunkowy skok nie bez zaskoczenia wiązał się też z jakościowym. “Pomniejszenie”, choć ambicje może i…
Panie pilocie, wypie*dalaj! – recenzja filmu „The Florida Project”
Zdaje się, że nie ma nic bardziej ironicznego w „The Florida Project” niż wypełnienie codziennym brudem pastelowych zamków na peryferiach Disneylandu. Wewnątrz pozornie sterylnych brył jakby bezpośrednio wyrwanych z dziecięcych marzeń aż lepi się od hedonistycznego braku powagi i stabilności. Na całe szczęście poza społecznymi chorobami młodych dorosłych, w kiczowatych…
I did naaaht! – recenzja „The Disaster Artist”
Powstają produkcje udane, mniej udane i zupełnie nietrafione. Natomiast wśród ostatniej kategorii wyróżnić można filmy złe oraz tak złe, że aż dobre. Niewątpliwym zwycięzcą wszelkich rankingów na dobry-zły obraz pozostaje od dłuższego czasu „The Room” w reżyserii Tommy’ego Wiseau. Budżet tego klasyka owiany jest tajemnicą, jednak szacuje się go na…
Festiwalowa namiastka wakacji, przedpremierowa recenzja filmu „Tamte dni, tamte noce”
Łatka filmu wakacyjnego z miejsca skazuje dzieło na niezaangażowany, zrelaksowany uśmiech widzów. Utarta głęboko w popkulturze definicja zakłada przecież lekkostrawną niewymagającą przyjemność, rzecz kodowaną gdzieś w tle naszej podświadomości, by nie odstawać za bardzo od ogólnego społecznego rozprężenia. Dlatego też festiwalowe „Call me by your name” trochę straszyło. Nie nieangażującą,…
Z Freudem przez życie – recenzja ,,Ana, mon amour”
Rumuńska kinematografia od kilkunastu lat dostarcza nam co roku kilka filmów, które podbijają europejskie festiwale. Nie inaczej było w przypadku najnowszego dzieła Calina Petera Netzera. „Ana, mon amour” została bowiem wyróżniona za wybitne osiągnięcia techniczne, a dokładniej za najlepszy montaż na tegorocznym Berlinale. Osobiście uważam tę decyzję za dość kontrowersyjną,…
Polowanie na Dzikoludy – recenzja ,,Dzikich łowów”
Jeśli miałbym wskazać najlepszego twórcę komedii w ostatniej dekadzie, z całą pewnością byłby to Taika Waititi. W przeddzień polskiej premiery jego nowego filmu – Thor: Ragnarok – chciałbym zajrzeć do krainy Frodo Bagginsa, czyli Nowej Zelandii, gdzie reżyser w 2016 roku nakręcił kolejny, typowy dla siebie film – Dzikie łowy.
7 najlepszych filmów otwarcia i zamknięcia American Film Festival 2010-2016
Już kiedyś pisałem (tutaj) o najlepszych filmach otwierających wrocławskie Nowe Horyzonty. Przy 17. edycji zestawienie tylu mocnych tytułów nie było trudne. Historia American Film Festival jest jednak krótsza dlatego postanowiłem sięgnąć także po filmy, które festiwal zamykały. Są w tym zestawie dwa filmy jednego reżysera, kilku zdobywców Oscara – słowem…
„Człowiek z magicznym pudełkiem”: Takie sci-fi na jakie nas stać…
…czyli naprawdę kreatywne wizualnie, sprytnie wymyślone i bardzo…romantyczne. Bodo Kox pokazał już swoją fantazję w Dziewczynie z szafy. Tutaj podjął się pierwszej od lat w naszym kinie próby kina science-fiction, w którym pamięta się dotychczas tylko nazwisko Piotra Szulkina. Kox dołącza do niego filmem nieperfekcyjnym, ale jednak inspirującym.
Dziennik miejskiego kinomana – Czym dla mnie jest Kino?
Po kilkudziesięciu recenzjach (nie tylko na Kalejdoskopie), kilkunastu artykułach i długich godzinach nad rozmyślaniem o nowym formacie postanowiłem pójść o krok dalej i stworzyć swój autorski cykl wypowiedzi, który w jakiś sposób wyrazi mnie jako istotę kochającą kino, w którym dzielić się będę spostrzeżeniami na temat różnych zagadnień związanych z…
Do widzenia, panowie – recenzja „Ach śpij kochanie”
Współczesne polskie kino zaczęło lubować się w nieodległej przeszłości – twórcy, niezależnie od wieku, zatęsknili za okresem PRL-u, co skutkuje osadzeniem historii w latach sprawowania władzy komunistycznej. Wielokrotnie fabuła inspirowana jest autentycznymi wydarzeniami albo przedstawia prawdziwe postacie – pozwala to nie tylko bez większych trudności utworzyć podstawę scenariusza, ale również…
Potrzebny film. Szkoda, że na tym koniec – recenzja „Zgody”
Takie filmy pojawiają się w Polsce niezwykle rzadko, a w aktualnej sytuacji politycznej naszego kraju jeszcze rzadziej. Nie jest bowiem łatwo podjąć się tematu, który pokazuje Polaków jako oprawców, a trudno mówić o czymś innym w kontekście obozów jenieckich, w których pod koniec wojny przetrzymywani byli Niemcy. Potrzebne są takie…