Kategoria: archiwum

  • Mroczny przedmiot pożądania – recenzja filmu „Lolita”

    Mroczny przedmiot pożądania – recenzja filmu „Lolita”

    Stanley’a Kubricka nikomu nie trzeba przedstawiać. Amerykański reżyser stanowi niedościgniony wzór dla wielu współczesnych twórców, a jego dzieła wciąż plasują się wysoko na rankingowych listach wszech czasów. Kubrick chętnie sięgał po różne gatunki filmowe – kino wojenne, satyra, sci-fi czy horror, niezależnie od tego zawsze wychodził na przysłowiowej tarczy, a…

  • Dziesięć małych morderstw – recenzja 'A potem nie było już nikogo’

    Dziesięć małych morderstw – recenzja 'A potem nie było już nikogo’

    Czy istnieje lepszy sposób na spędzenie wieczoru podczas kwarantanny niż kryminalna zagadka spod pióra Agathy Christie w jednej dłoni i kieliszek wina w drugiej? Zawsze można mieć kieliszki w obu dłoniach, a tajemniczego mordercy szukać w ekranie telewizora. Plan doskonały. Z pomocą w jego realizacji przychodzi serwis vod.pl, który udostępnia…

  • Pierwszy (nieco krótszy) kwartał w polskich kinach – podsumowanie naczelnego

    Pierwszy (nieco krótszy) kwartał w polskich kinach – podsumowanie naczelnego

    To miał być normalny kwartał. Okazało się jednak, że musimy się uczyć żyć w nowej rzeczywistości związanej z koronawirusem, który zaatakował zdrowie ludzi, gospodarkę i…kina. Premiery odwołane lub przesunięte, niektóre filmy od razu wylądowały w internecie. Niemniej przez te 2 i pół miesiąca udało się polskim dystrybutorom wprowadzić do kin…

  • „Tiger King”: kolorowy obraz najgorszej części amerykańskiego społeczeństwa

    „Tiger King”: kolorowy obraz najgorszej części amerykańskiego społeczeństwa

    O takich ludziach, jak Joe Exotic starsi Amerykanie powiedzieliby pewnie spoiled brat. Zwykle to określenie odnosi się do młodzieży, ale w przypadku tego człowieka pasuje jak ulał, bo mimo to, że mamy do czynienia z prawie 60-letnim facetem, to całe swoje życie traktuje jak piaskownice. Między innymi o nim opowiada…

  • „Dora i Miasto Złota” czyli recepta na edukacyjne kino familijne bez zadęcia

    „Dora i Miasto Złota” czyli recepta na edukacyjne kino familijne bez zadęcia

    I kto powiedział, że we współczesnym kinie familijnym potrzeba gwiazd z pierwszy stron gazet i efektów specjalnych za miliony dolarów? A może wystarczy po prostu kawałek serducha po dobrej stronie, wspaniała bohaterka i urocza obsada złożona prawie w całości z młodych, utalentowanych ludzi? Według mnie wystarczy, co Dora i Miasto…

  • Być i mieć, czyli coś o „Własnymi rękoma: Historia Madam C. J. Walker”

    Być i mieć, czyli coś o „Własnymi rękoma: Historia Madam C. J. Walker”

    Na świecie jest mnóstwo mówców motywacyjnych. Nie jestem pewna, czy policzenie ich miałoby sens, ponieważ w każdej sekundzie ktoś osiąga swój mały sukces, stając się (bądź nie) właśnie kimś takim. Człowiek w chwili triumfu uposaża się w nieograniczoną liczbę porad, recept na swoje i cudze nieszczęścia. Droga na szczyt prawie…

  • Rozpędzona jak motocykl… – recenzja filmu „365 dni”

    Rozpędzona jak motocykl… – recenzja filmu „365 dni”

    Barbara Białowąs jest postacią co najmniej kultową w polskiej kinematografii, zwłaszcza za sprawą filmu Big Love z 2012 roku. Kontrowersyjna produkcja wzbudzająca wprawdzie dyskusję (zwłaszcza reżyserki broniącej idei produkcji – pamiętamy!), ale wciąż oceniana negatywnie. Nieszczęśliwie dla polskiego kina, w 2018 roku została wydana książka Blanki Lipińskiej zatytułowana 365 dni,…

  • Nazistowska propaganda w czasach zarazy – 'Paracelsus’ G.W. Pabsta

    Nazistowska propaganda w czasach zarazy – 'Paracelsus’ G.W. Pabsta

    Georg Wilhelm Pabst był reżyserem płodnym przede wszystkim w okresie schyłku kina niemego i przełomu dźwiękowego, artystą wybitnie uzdolnionym, autorem wielkich dzieł – Opery za trzy grosze (Die Dreigroschenoper) na podstawie komunistycznej sztuki Brechta, lewicujących społecznych komentarzy Braterstwa (Kameradschaft) i Frontu zachodniego 1918 (Westfront 1918), Puszki Pandory (Die Büchse der…