Kategoria: archiwum

  • „Cóż za piękny dzień”: najmilszy człowiek Hollywood gra najmilszego człowieka na świecie…

    „Cóż za piękny dzień”: najmilszy człowiek Hollywood gra najmilszego człowieka na świecie…

    …i robi to w sposób rewelacyjny. Tom Hanks pozostawał bez nominacji do Oscara przez 19 lat. W końcu, po latach niezasłużonych porażek, choćby za Kapitana Phillipsa czy Most szpiegów, wystarczyło zagrać Freda Rogersa. Proste? Wcale nie. Oczywiste? Jeszcze mniej. Skąd ta niejednoznaczność? Głównie z kreacji Hanksa, ale też z pomysłu…

  • “Czołowe sam na świat” – recenzja nowego albumu Artura Rojka “Kundel”

    “Czołowe sam na świat” – recenzja nowego albumu Artura Rojka “Kundel”

    Artur Rojek artystą wybitnym jest. Jego wielkość definiuje moim zdaniem szczerość, którą kieruje się w życiu artystycznym. Jego wkład, poprzez bycie dużą częścią Myslovitz, w polską muzykę lat 90 i zerowych jest nieoceniony. Szczera i odważna decyzja opuszczenia zespołu na rzecz solowej działalności i wydanie krążka “Składam się z ciągłych…

  • Historia pewnych majtek, czyli dlaczego liberalny kapitalizm nie działa

    Historia pewnych majtek, czyli dlaczego liberalny kapitalizm nie działa

    O wykorzystywaniu pracowników fabryk w krajach wschodnich takich jak Indie, Bangladesz czy Uzbekistan wiadomo nie od dziś. Kobiety zmuszane są do pracy w nieludzkich warunkach, po 12 godzin dziennie bez przerw, bez ubezpieczeń zdrowotnych, za minimalną krajową, która ledwo wystarcza im na podstawowe wydatki. Już 8-letnie dziewczynki w ramach zajęć szkolnych wysyłane są do pracy na…

  • Zawsze znajdzie się większa ryba – recenzja filmu „Dżentelmeni”

    Zawsze znajdzie się większa ryba – recenzja filmu „Dżentelmeni”

    Ostatnimi czasy Guy Ritchie nas rozpieszcza, jeśli chodzi o liczbę reżyserowanych filmów – dopiero co na wielkim ekranie mogliśmy oglądać Aladyna, a ponownie z kinowego repertuaru można wybrać kryminalno-gangsterską czarną komedię, do gatunku którego Anglik zdążył nas przyzwyczaić. Gwarancja dobrego humoru, gwiazdorska obsada oraz żywiołowy montaż, w tym alinearna narracja…

  • Go Girl – recenzja 'Niewidzialnego człowieka’

    Go Girl – recenzja 'Niewidzialnego człowieka’

    W dzisiejszym Hollywood, którym włada nostalgia, a oryginalnych scenariuszów i artystów jest jak na lekarstwo, ciężko podchodzić z optymizmem do kolejnego projektu bazującego na zrealizowanej już wielokrotnie historii, a jednak zdradzę już na początku, że tym razem się udało. Autorski koncept Niewidzialnego człowieka H.G. Wellsa został zaadaptowany z myślą o…

  • Czy da się pogodzić feminizm z fascynacją BDSM? – recenzja filmu „Sztuka i Perwersja”

    Czy da się pogodzić feminizm z fascynacją BDSM? – recenzja filmu „Sztuka i Perwersja”

    Feministyczne poglądy na BDSM różnią się od siebie w zależności od tego o jakiej gałęzi ruchu mówimy. Niektóre feministki i feminiści, tacy jak Andrea Dworkin czy Susan Griffin, twierdzą, że perwersyjny seks oparty na relacji dominacji i uległości jest formą opresji kobiet i legitymizacją przemocy wobec nich. W ich mniemaniu…

  • spirala zła – recenzja filmu „Sala samobójców. Hejter”

    spirala zła – recenzja filmu „Sala samobójców. Hejter”

    Jan Komasa coraz odważniej poczyna sobie na polskim kinematograficznym podwórku. Wprawdzie reżyser nie ma w swoim dorobku wielu pełnometrażowych filmów, to każda nowa produkcja wzbudza zainteresowanie krytyków i publiczności. Po rewelacyjnym Bożym ciele, które doczekało się nominacji do nagrody Oscara, Komasa tworzy kolejny obraz silnie umiejscowiony w polskim społeczeństwie. O…

  • Rollercoaster – recenzja „Nieoszlifowanych diamentów”

    Rollercoaster – recenzja „Nieoszlifowanych diamentów”

    Bracia Safdie do perfekcji opanowali dostosowywanie formy swoich filmów do charakterystyki życia ich bohaterów – udowodnili to zarówno surowym “Bóg wie co” oraz nieokrzesanym, przepełnionym bodźcami “Good Time”. W “Nieoszlifowanych diamentach” robią to ponownie.