Królowa Czarownic, legendarni król Artur i czarodziej Merlin, piekielne dziecko apokalipsy, Baba Jaga w swoim domku na kurzych nóżkach i misja powstrzymania zła. Nadążacie? To nowe Transformersy? Nie. Czy na sali jest scenarzysta? Akcja rozpoczyna się w średniowieczu w trakcie trwania czarnej zarazy. Sprawczyni choroby, królowa czarownic Vivienne Nimue zostaje…
Kategoria: Recenzja
Z piekła rodem – recenzja filmu „Hellboy”
O amerykańskiej serii komiksów Hellboy, które pod względem gatunku należałoby zaliczyć do horroru sci-fi, słyszał chyba każdy. Jeśli ktoś nie miał nigdy w dłoni wersji papierowej przygód tego piekielnego stwora, to z pewnością kojarzy tę postać z filmu o tym samym tytule w reżyserii Guillermo del Toro z 2004 roku. Biorąc…
Zważając na luki – recenzja filmu „Jutro albo pojutrze”
Debiut – niezależnie od tego czy fabularny, czy dokumentalny, jest niemalże najistotniejszym dziełem każdego reżysera. Nierzadko to przez pierwszy film definiowana jest dalsza twórczość miłośnika X muzy. Nieczęsto zdarza się, aby debiutant zdobył takie szerokie uznanie wśród krytyków oraz serca publiczności, jak to stało się w przypadku Bing Liu. Nominacja…
Say my name – recenzja filmu „Shazam!”
Kino superbohaterskie na poważnie rozgościło się pośród innych produkcji i prawdopodobnie nikt już sobie nie wyobraża miesiąca bez choćby jednej premiery opowiadającej losy nadludzko uzdolnionych herosów. Co ciekawe, same filmy superbohaterskie zaczęły dzielić się na podrodzaje, a tym samym w coraz bardziej świadomy sposób twórcy wpadają w wytwarzające się ramy…
Zabawy nie będzie – recenzja filmu „Studniówk@”
Wyprodukowanie filmu w dzisiejszych czasach nie stanowi żadnego problemu – reżyserem aktualnie może być każdy choć niewątpliwie z różnym skutkiem. Jedyne co twórcę ogranicza to jego własna wyobraźnia i budżet produkcji, ale w historii kina odnaleźć można zarówno niskobudżetowe perełki, jak i wysokobudżetowe gnioty. Alessandro Leone uczynił tematem swojego debiutu…
Odbierz telefon – recenzja „Przepraszam, że przeszkadzam”
Nietypowe podejście twórców do pracy w korporacjach, ale i jednocześnie podjęcie odwiecznego pytania – czy młodzi ludzie muszą marnować swoje życie w takich firmach, tyrając pod kilkanaście godzin, by móc osiągnąć jakiekolwiek godziwe wynagrodzenie? Cassius Green (Lakeith Stanfield) otrzymuje pracę w telemarketingu. Wymarzoną? Niekoniecznie, ponieważ tak naprawdę potrzebuje pilnie gotówki….
„To my” – Jordan Peele nie daje się sklasyfikować
W „To my” (polskie tłumaczenie nie oddaje sprytnej dwuznaczności tytułu „US”, który może równie dobrze dotyczyć skrótu od „United States”) Jordan Peele odkrył się na nowo, szybko uciekając od łatek, które już zaczęły do niego przylegać od czasu reżyserskiego debiutu. W końcu w „Uciekaj!” nakręcił ostrą jak skalpel satyrę na…
Mam taki sen – recenzja filmu „Kurier”
Polscy reżyserzy niezwykle chętnie biorą na warsztat kino historyczne, a recenzenci równo ochoczo krytykują ich dzieła. Filmy historyczne rodzimej kinematografii, którym dałoby się przyznać wysoką ocenę, można policzyć na palcach rąk. Władysław Pasikowski w latach dziewięćdziesiątych XX wieku był kultowym reżyserem, zwłaszcza kina gangsterskiego. Przez ostatnią dekadę popełnił dwa broniące…
Jesteś zwycięzcą – recenzja filmu „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”
Amerykańskich aktorów bez znacznego reżyserskiego szlifu coraz częściej ciągnie na pełen powabu stołek dyrygenta filmu. Czy to tylko chwilowy zryw, a może długofalowy trend? Jestem ciekaw, co z tego wyniknie. Nie tak dawno przecież w Polsce ukazał się debiut Paula Dano W krainie wielkiego nieba, który został bardzo dobrze przyjęty…
„High Life” czyli jak nigdy nie robić kina science-fiction
Claire Denis ponoć czekała kilkanaście lat ze scenariuszem High Life. Po obejrzeniu efektu finalnego jej prac, trzeba powiedzieć jedno – szkoda, że nie odłożyła go na półkę przed przystąpieniem do pracy. Może oszczędziłaby sobie filmowego upokorzenia, a nam dwóch godzin jednego z najbardziej kuriozalnych, żenujących spektakli jakie widziałem w ostatnim…
„Monument” – królowa polskiego kina jest jedna!
I nie, nie jest nią ani Agnieszka Holland, ani Małgorzata Szumowska. Nazywa się Jagoda Szelc i jej drugi, po intrygującej Wieży. Jasny dzień, projekt tylko dowodzi tezy, że nie ma aktualnie w naszym kraju lepszej reżyserki.
Wyrewolwerowany rewolwerowiec – recenzja filmu „Przemytnik”
Jeśli ktoś myślał, że Clint Eastwood planuje przejść na emeryturę, to się srogo pomylił. Amerykański artysta, pomimo że niebawem będzie miał na karku 90 lat, nie rezygnuje z tworzenia filmów, pełniąc przy produkcji różnorodne funkcje. Niekwestionowany człowiek-orkiestra, którego niemal wszystkie utwory wzbudzają zainteresowanie, a wiele z nich również zachwyt wśród…
Miasto złomu – recenzja filmu „Alita: Battle Angel”
W życiu pewne są śmierć, podatki i to, że każdy japoński film animowany (anime) prędzej czy później zostanie nakręcony na nowo przez Amerykanów. Ostatnią, prężnie reklamowaną produkcją tego typu było Ghost in the Shell (2017) ze Scarlett Johansson w roli głównej. W tym roku ponownie otrzymujemy amerykański remake z kobietą-cyborgiem…
„Śmierć nadejdzie dziś 2” – śmiech nadejdzie dziś też
Śmierć nadejdzie dziś było jednym z bardziej zaskakujących hitów amerykańskich kin w 2017 roku. Nic dziwnego, że przy dość niskich nakładach i bardzo dużym zysku, producenci szybko zdecydowali się na sequel, który wyszedł niecałe 1,5 roku później. Dziwne jest natomiast to, że nie odbiega on znacząco jakością od świetnego oryginału.
„Córka trenera” czyli jak w Polsce robić mainstreamowe kino
Córka trenera to rzadki w naszym kraju przypadek filmu, który powinien zostać dobrze przyjęty zarówno przez zwolenników kina artystycznego, jak i filmowego mainstreamu.