Gdyby Ulica Beale umiała mówić Jamesa Baldwina zaczyna się od słów: “Patrzę na siebie w lustrze”. Mówi do nas Tish, główna bohaterka. Gdy powieść się ukazała w 1974 roku, jeden z recenzentów pisał o niej tak: “Jeśli oko jest faktycznie drzwiami do ludzkiej duszy, to James Baldwin w Ulicy Beale……
Kategoria: Recenzja
Człowiek znikąd – „Synonymes” Nadava Lapida
Po wyjściu z pokazu prasowego zwycięskiego Synonymes potrzebowałem sporo czasu, żeby dojść do siebie, i do własnych uczuć na temat filmu. Arcydzieło, czy kompletny gniot? Prawda zapewne leży gdzieś po środku. Film Nadava Lapida w wyjątkowy sposób opowiada o poszukiwaniu zbawienia w obcej kulturze. Główny bohater (genialny Tom Mercier), trochę…
„Planeta Singli 3” czyli jak skutecznie odkupić winy…
…po fatalnej dwójce. Kiedy ogląda się takie filmy, czasem nie sposób zrozumieć, że za te dwie produkcje odpowiedzialna jest praktycznie ta sama ekipa realizacyjna. Jak to możliwe, że to co w dwójce było fałszywe i irytujące, tutaj nagle jest w stanie wywołać wzruszenie lub uśmiech na twarzy? Nie wiem, ale…
Księga przyjaźni – recenzja filmu „Green Book”
USA, lata 1948-1973. Syn pani Daisy zatrudnia dla niej czarnoskórego szofera. Oto fabuła filmu, który dokładnie 29 lat temu święcił tryumfy podczas rozdania najbardziej prestiżowych nagród w branży. Dziś w kinach podziwiać możemy swoista odpowiedź na Wożąc Panią Daisy. Tym razem jednak to Afroamerykanin siada na tylnej kanapie, a za…
Kipiąca woda – „Gospod postoi, imeto i’ e Petrunija” Teony Strugar Mitevskiej
Petrunia ma bardzo długi, i ciężki dzień. Z rana udaje się na rozmowę o pracę w tkalni. Po drodze natrafia na matkę, która najwyraźniej ją śledziła przez cały czas: „Nie mów im, jaka jesteś stara, powiedz, że masz 25 lat”. Tak naprawdę protagonistka jest już po trzydziestce, ale na macedońskiej prowincji…
Moja „Faworyta” czyli najlepszy film roku
Yorgos Lanthimos jest oryginałem – nikt temu nie zaprzeczy. Bywał bardzo brutalny jak w Kle, szalony w Alpach, znowu brutalny, ale tym razem emocjonalnie w Zabójstwie świętego jelenia. Teraz jest zabawny i wielu by powiedziało, że nazbyt mainstreamowy. Jednak ja na to odpowiadam tak: jeśli Faworyta to mainstream, to chcę…
Polityka wewnątrz mieszkania – „So Long, My Son” Wang Xiaoshuaia
Główni bohaterowie przyjeżdżają do miasta, które opuścili kilkanaście lat wcześniej. Taksówka wiezie ich przez ulice, które niczym nie przypominają tych, którymi niegdyś chodzili. Po starej fabryce nie ma śladu, w jej miejsce pojawiły się centra handlowe i prywatne inwestycje. Pośród tych wszystkich nowin jedyną pozostałością z przeszłości jest pomnik Mao…
Pomarańczowa rewolucja – „Obywatel Jones” Agnieszki Holland
Podczas słynącego z politycznego zaangażowania Berlinale Obywatel Jones okazuje się póki co filmem, który z największym rozmachem i blockbusterowym sznytem podejmuje temat ekonomicznych nierówności i cierpienia jednostek wskutek rządowych działań. Dzieło Holland to biograficzna opowieść o proto-whistleblowerze Garethie Jonesie (James Norton). Obraz twórczyni Pokotu pokazuje, jak jego dziennikarska praca zeskrobała…
„Arktyka”: Survival tylko z Madsem Mikkelsenem
Takie filmy, jak Arktyka Joego Penny, potwierdzają tezę, którą od dawna lansuję: Mads Mikkelsen marnuje się niemiłosiernie w Hollywood i być może powinien zaprzestać występów w Fabryce Snów. Bo takie kino, kino jednak niezbyt mainstreamowe, dużo trudniejsze do sprzedania, jest czymś, co powinno go interesować.
Berlinale 2019 – The Miracle of the Sargasso Sea
Grecka Nowa (lub też Dziwna) Fala za sprawą Yorgosa Lanthimosa weszła na hollywoodzkie salony, jednak nie tylko on jest twarzą tego ruchu. Syllas Tzoumerkas (Płomień) przybył w tym roku ze swoim nowym filmem do sekcji Panorama w Berlinale. Jego The Miracle of the Sargasso Sea faktycznie jest dziwnym obrazem, który…
„Velvet Buzzsaw” – pastisz, który wymknął się spod kontroli
W Wolnym Strzelcu, czyli swoim reżyserskim debiucie Dan Gilroy kazał nam zmierzyć się z makiawelicznym Louisem Bloomem (Jake Gylenhaal). Protagonista nagrywał i sprzedawał do lokalnej telewizji nocne tragedie i zbrodnie, które znajdywał dzięki podsłuchiwaniu policyjnego radia. Nie miał przy tym w sobie świętości czy przyzwoitości, gdy w oku jego kamery…
„Ága” – Baśń z Jakucji
Świat Nanooka (Mikhail Aprosimov) i Sedny (Fedosia Ivanova) nie ma żadnych ograniczeń. Gdzie nie spojrzą, tam ciągnie się bezkresny horyzont. Trochę tak jak osadnicy na księżycu, wydają się jedyną (pierwszą, a może ostatnią, trudno powiedzieć) rodziną na planecie. Do nich należy jurta, pies, sterta futer i nic więcej. W ich…
„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na nie
Nie sposób analizować ten film nie odnosząc się do tekstu Olka. Zrobię to jednym zdaniem: zgadzam się w pełni, że Margot Robbie rządzi na ekranie. Powiem więcej – dużo bardziej podoba mi się jej portret Elżbiety Tudor, od tego który przedstawiała Cate Blanchett (choć nie odbieram klasy jej rolom, szczególnie…
„Maria, królowa Szkotów” – recenzja na tak
Maria, królowa Szkotów zaczyna się w zasadzie od końca historii – widzimy, że królowa Szkocji zaraz skończy pobyt na tym łez padole, bo kat już szykuje się, by pozbawić ją głowy. I choć obawiałem się dosyć sztampowego kina kostiumowego, to film szybko okazuje się czymś nieco innym. W scenariuszu Beau…
„Sny wędrownych ptaków” – Brutalność jest treścią sukcesu
Twórcy W objęciach węża powracają z projektem, który niejako stanowi kontynuację ich misji, a jednocześnie sprawia, że Cirro Guerra i spółka stawiają kroki na nowym dla nich terenie kina gatunkowego. Używają westernu i kina gangsterskiego, by opowiedzieć fragment historii Kolumbii z perspektywy z rzadka przyjmowanej przez kino.