Anglojęzyczny debiut awangardowego, greckiego reżysera, bazuje na oryginalnym pomyśle. Film ukazuje alternatywną rzeczywistość, która tylko na pierwszy rzut oka przypomina naszą. W obsadzie m.in. śmietanka Hollywood – Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly. Na tym jednak kończą się związki ze sztampowymi, amerykańskimi rozwiązaniami. Choć kto oglądał Yorgosa Lanthimosa ten…
Kategoria: Recenzja
Wsiąść do pociągu byle jakiego – recenzja filmu „Morderstwo w Orient Expressie”
Możemy zaobserwować ostatnio swoisty popkulturowy paradoks – mimo że najlepiej sprzedającymi się obecnie książkami są (przeważnie skandynawskie) kryminały, a telewidzowie najliczniej gromadzą się przede wszystkim przed nowymi odcinkami Sherlocka, to jednak w kinie nieczęsto ekranizuje się historie tajemniczych morderstw. A kiedy już jakiś twórca postanawia zapełnić tę skandaliczną dziurę w filmowym kalendarzu,…
Nie ma to jak w domu – „Cicha noc”, recenzja
Jarmark bożonarodzeniowy ponownie przejął wrocławski rynek, a w supermarketach znów pobrzmiewa świąteczna muzyka. W kinach również czuć ducha świąt i coraz częściej w repertuarze można się natknąć na filmy z gatunku czerwonego płaszcza i siwej brody. Swoją propozycję przedstawia również debiutujący Piotr Domalewski, którego „Cicha Noc” okazała się przebojem tegorocznego…
Festiwal filmowy Pięć Smaków – Dni 4-6
Majka Jankowska pisze dla nas kolejną część swojej relacji z festiwalu filmowego Pięć Smaków!
Mudbound – Oscary… Ach te Oscary..
Nie samym kinem żyje człowiek. Idąc za tą biblijną parafrazą postanowiłem zrecenzować film, który w Polsce zadebiutował bezpośrednio na platformie Netflix (no może za wyjątkiem pokazu na Camerimage). „Mudbound” to najgłośniejszy, w kontekście rozpoczynającego się sezonu nagród, przedstawiciel internetowego giganta, który podczas swojej premiery na festiwalu Sundance został okrzyknięty mianem…
Artur Rojek – Koncert w NOSPR – recenzja
Koncerty z katowickiego NOSPR-u mają w sobie coś wyjątkowego. I nie mówię tu teraz o twórcach muzyki klasycznej, którzy zazwyczaj grywają w tego typu miejscach, raczej mam na myśli wykonawców muzyki rozrywkowej. Niecodziennie bowiem zdarza się by ktoś z półki “radiowych” autorów miał możliwość wystąpienia na scenach mniej lub bardziej…
„Manifesto” czyli jak nie robić filmu o sztuce
Cate Blanchett to bez wątpienia aktorka najwyższej światowej klasy. Najwyższej klasy artystą jest podobno także Julian Rosefeldt, twórca wystawy Manifesto. Niestety spotkanie tej pary artystów nie zaowocowało filmem klasy światowej, a bardziej nieudanym, trudnym do zaakceptowania eksperymentem. O co chodzi? Wystawa Rosefeldta to 13 manifestów dotyczących szerokopojętej sztuki współczesnej, jej…
Batman krwawi, ale już nie płacze – recenzja filmu „Liga sprawiedliwości”
Szedłem na ten film z przeświadczeniem o nadchodzącym cierpieniu. Zdecydowanie nie przepadam za kinem Zacka Snydera, a fakt, że nad projektem w pewnym momencie przejął kontrolę Joss Wheldon wcale nie napawało mnie optymizmem – jego obie części ,,Avengersów” również nie były dla mnie niczym przyjemnym. Wątpiłem w jakiekolwiek możliwości uratowania…
Festiwal filmowy Pięć Smaków – Dzień 3
Rzeka czasu, reż. Yang Chao, Chiny Chiński reżyser poczynił ogromne nakłady pracy i czasu, aby stworzyć swój najnowszy film „Rzeka czasu” – wystarczy choćby napomknąć, że cała ekipa spędziła trzy miesiące nieustannie na łodziach, płynąc rzeką Jangcy.
Festiwal Filmowy Pięć Smaków – Dni 1 i 2
Nadejdzie nasz czas, reż. Ann Hui, Hongkong Tegoroczny Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków otworzył najnowszy film Ann Hui. – hongkońskiej autorki nowej fali oraz jednej z najbardziej uznanych reżyserek kina Hongkongu. Artystce poświęcona została cała sekcja zatytułowana „Portret: Ann Hui” pozwalająca przypomnieć sobie starsze produkcje, jak również dopiero zapoznać z…
Gangsterem być – recenzja ,,Ciambry”
Stało się już tradycją, że największe canneńskie hity goszczą na polskich ekranach na jesieni. Podczas największego na świecie święta artystycznego kina jednym z nich była włosko-amerykańska koprodukcja, w której w producencki skład wchodził nie kto inny, jak sam Martin Scorsese.
Takimi literami z tego filmu bije: ,,SATYRA” – recenzja filmu ,,Suburbicon”
Gdy tylko na plakacie widzę epitet “coenowskie”, wyznam szczerze, że jeszcze przed premierą darzę dzieło filmowe namiastką sympatii. Nie jestem pewnie jedyny – duet braci-reżyserów cieszy się ogromną estymą nie tylko w kręgach krytyki czy publicystyki filmowej, ale i wśród masowej widowni. “To nie jest kraj dla starych ludzi”, “Fargo”…
Ironman – recenzja ,,Najlepszego”
Przy okazji filmów biograficznych nie raz zdarzało mi się już pisać, że streszczona w nich historia była wręcz gotowym scenariuszem. Po obejrzeniu „Najlepszego” muszę chyba jednak odwołać swoje słowa. W przypadku Jerzego Górskiego trudno nie odnieść wrażenia, że urodził się on tylko po to, aby ktoś mógł kiedyś przenieść jego…
#PerłyKalejdoskopu: ,,Bronson”, Sztuka przemocy
„Całe życie chciałem być sławny. Wiedziałem, że stworzono mnie do wyższych celów. Miałem powołanie, nie wiedziałem tylko do czego.” – rozpoczyna swoją opowieść tytułowy bohater filmu Nicholasa Windiga Refna. Cóż, choć z perspektywy czasu ciężko nie potraktować ironicznie słów wypowiedzianych przez człowieka, który przez ostatnie 40 lat, na wolności był…
Boje się o nowy album Franz Ferdinand – analiza singla Always Ascending
Franz Ferdinand właśnie rozpoczął promocję nowej płyty, która ukaże się na początku lutego 2018 roku. Mając w pamięci Right Thoughts, Right Words, Right Action sprzed 4 lat, moje oczekiwania wobec Szkotów są naprawdę spore. Jednak pierwszy singiel Always Ascending wzbudził we mnie spory niepokój.