Postaci Ryszarda Kapuścińskiego chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, choć trudno pokusić się o stwierdzenie, że jego twórczość jest promowana w Polsce w dostatecznym stopniu. Do czytania Kapuścińskiego trzeba również dojrzeć, o czym wspominał Damian Nenow – jeden z reżyserów filmu „Jeszcze dzień życia”. Produkcja, której scenariusz został oparty na książce…
Kategoria: Magazyn
Co w kinie piszczy – sierpień 2018
W mieście szaleje festiwal Nowe Horyzonty. Kinomani pochłonięci swoją pasją mogą na kilka dni zapomnieć o sezonie ogórkowym regularnego repertuaru. Niemniej wypada sprawdzić, co w kinie będzie piszczeć w sierpniu. Obiecuję zbędnie nie przynudzać.
Gangsterem być – recenzja filmu „Najczystszy jest popiół”
Najbezpieczniej wybrać się na seans z „czystą” głową – bez żadnych oczekiwań, które kreowałyby błędną wizję mającej nas czekać projekcji. Trudno jednak po przeczytaniu opisu produkcji wyzbyć się pewnych założeń i tak „Najczystszy jest popiół” w katalogu jawił się niezwykle intrygująco zwłaszcza z uwagi na próbę połączenia kilku gatunków filmowych….
Odjechany coming-of-age – recenzja filmu „Polegaj na mnie”
„Polegaj na mnie” Andrew Haigha to pozornie spokojny film coming-fo-age, który z każdą minutą skręca w stronę coraz bardziej odjechanej i nieprawdopodobnej historii rodem z kina drogi. Charley (Charlie Plummer) to chłopak wychowywany przez samotnego ojca Raya (Travis Fimmel). Jakoś sobie radzą, choć główny bohater większość czasu spędza samotnie oglądając…
Modowy chuligan – recenzja filmu „McQueen”
McQueen kupił mnie od samego początku odważną ścieżką dźwiękową, która składała się w dużej mierze z kompozycji, jakie Michael Nyman popełnił do filmów Petera Greenawaya. To połączenie, choć początkowo wydawało mi się dosyć odległe, koniec końców nadaje postaci McQueena bardziej tragicznego wymiaru. Filmy angielskiego reżysera są bowiem w dużej mierze…
Grzechy Iranu – recenzja filmu „Teheran Tabu”
Sekcja kinowa festiwalu Brave nosi podtytuł Forbidden Cinema, kino zakazane. Słowo zakaz jest z resztą kluczowe dla irańskiej produkcji „Teheran Tabu”. Dlaczego zdecydowałem się na seans ukazujący realia przesiąkniętej reżimem stolicy? Powód jest prosty. Technika rotoskopowa, w której został on zrealizowany, stała się dla mnie bardzo pociągająca odkąd pierwszy raz…
Falklandy czy Malwiny – recenzja filmu „Teatr wojny”
Lola Arias to niemal kobieta instytucja – pisarka, aktorka, artystka wizualna, reżyserka teatralna, a teraz także i filmowa. Wszystkie swoje profesje postanowiła połączyć w całość przy tworzeniu produkcji Teatr wojny. Nietypowe ujęcie na wydarzenie historyczne oraz jego uczestników sprawia, że nie sposób być pewnym, czy ten niezwykły filmowy esej jawi…
Więcej, mocniej, płycej – recenzja filmu „Sicario 2: Soldado”
3 lata temu Denis Villeneuve zaszokował świat mroczną i brutalną wizją poczynań amerykańskich sił specjalnych na granicy meksykańskiej. „Sicario” zdobyło uznanie krytyków, a wynik finansowy również był niczego sobie, zatem powstanie kontynuacji było tylko kwestią czasu. W „Sicario 2” za scenariusz ponownie odpowiada Taylor Sheridan, za kamerą zabraknie jednak Villeneuve’a,…
„Czyż to nie wspaniałe móc odkrywać świat?” – recenzja drugiego sezonu „Ani, nie Anny”
Któż z nas nie lubi wracać do beztroskich lat dzieciństwa, choćby ponownie odwiedzając dobrze znane, a dawno niewidziane miejsca, oglądając ukochane bajki lub produkcje dla dzieci/młodzieży czy odświeżając sobie w wakacje ulubioną serię książek. Seans netflixowej produkcji „Anne With An E” poniekąd dotyka wszystkich powyższych aspektów. Serialowa ekranizacja cyklu powieści…
„Iniemamocni 2” – redakcyjny dwugłos
Olek: Druga część „Iniemamocnych” zaczyna się dokładnie tam, gdzie pierwsza została urwana w połowie słowa 14 lat temu. Człowiek-Szpadel przewierca się przez miasto napadając na banki, a Panu Iniemamocnemu i Elastynie nie pozostaje nic innego, jak ponownie zaangażować się do walki ze złem. Film najbardziej imponował mi swoją umiejętnością do opowiadania…
Zagubioną autostradą – recenzja filmu „Sexy Durga”
Sanal Kumar Sasidharan z wykształcenia jest prawnikiem, ale w Indiach prawdopodobnie bardziej rozpoznawany jest jako reżyser i poeta. W swoim dorobku ma już kilka filmów krótkometrażowych, a także pełnych metraży (jako ciekawostkę można wspomnieć, że jego film Oraalppokkam był pierwszą produkcją powstałą dzięki crowdfundingowi w malajalamskim kinie). Jego najnowsza produkcja…
Wycieczka do lasu – recenzja filmu „The Hollow Child”
Początkowo historia nie prezentuje się szczególnie – dwie siostry wspólnie bawią się w chowanego. Kiedy jedna z nich trafia do jaskini, możemy śmiało się domyślić, że wydarzy się coś złego. Od tamtego zdarzenia mija trzydzieści lat. Nastolatka Samantha (w tej roli występuje Jessica McLeod) przygotowuje się na nadchodzące Halloween wspólnie…
Historia żywotów zmienionych – recenzja filmu „Na plaży Chesil”
Debiuty fabularne nigdy nie są proste, bowiem to od nich zależy, jak oceniana będzie w późniejszych latach twórczość artysty oraz czy w ogóle publika sięgnie po jego następne produkcje. Dominic Cooke, nabierający do tej pory doświadczenia reżyserskiego przy miniserialu – The Hollow Crown, zdecydował się wziąć na warsztat obraz z…
Open’er 2018 oczami festiwalowego wyjadacza – za tłumnie, za drogo, za brudno, za ciemno, za dziurawo, za stara
Wyjazd do Gdyni na Open’er Festival jest jak chwilowe przeniesienie się do innego świata. Krainy muzyki, zabawy 24 godziny na dobę, zachodów słońca, śmiechu, zielonej trawy – przynajmniej dnia pierwszego. Ale Open’er to również najtańsze żarcie lub jego niedobór, byleby tylko starczyło na więcej coraz droższych piw na terenie festiwalu,…
Filmowy Brave: Forbidden Cinema – spotkania i debaty
Dzisiaj rozpoczyna się przegląd filmowy Brave: forbidden Cinema 2018, czyli kino, które tego roku hasłem edycji uczyniło „Widzialni / Niewidzialni”. Ten kto nie boi się produkcji, biorących na warsztat tematów trudnych, często upraszczanych w mediach, a których prawdziwe znaczenie odbija się na doświadczeniach realnych ludzi. Przez najbliższe 8 dni, nie…