Kategoria: archiwum

  • „The Eddy” czyli jak nie zaczynać wielkiej kariery

    „The Eddy” czyli jak nie zaczynać wielkiej kariery

    W kontekście nowego serialu Netflixa, jedna rzecz wydaje mi się niemożliwa do zakwestionowania: Damian Chazelle, bez wątpienia najbardziej ekscytujący reżyser młodego pokolenia na świecie, i jego scenarzysta Jack Thorne mieli pomysł na opowiedzenie historii bohemy artystycznej Paryża. Szkoda, że potem spotkali się z mocodawcami, którym ta idea nie podeszła. Wyobrażam…

  • Ecce Homo, czyli najlepszy film retrospektywy Slow Film Festival – recenzja krótkiego metrażu Dimitara Kutmanova

    Ecce Homo, czyli najlepszy film retrospektywy Slow Film Festival – recenzja krótkiego metrażu Dimitara Kutmanova

    Obserwując uważnie zmiany w świecie kina artystycznego można zauważyć, jak interesująco rozwinął się nurt  “slow cinema”. Gdy jeszcze kilka lat temu, garstka twórców (w tym Bela Tarr, Fred Kelemen) inicjowała ten zupełnie nowy kierunek, obecne grono jego reprezentantów poszerza się o nowsze nazwiska,  a ich dzieła zbierają coraz większą liczbę…

  • Psi reżyser Patryk Vega

    Psi reżyser Patryk Vega

    Wielu pamięta jeszcze serial „Pitbull”. Nie należy to do odważnych stwierdzeń, na ogół słyszy się teksty z serialu, czy to o ogórku, śrubie czy naklejkach. Jeszcze bardziej jest to widoczne jeśli zauważymy jaką popularnością cieszą się inne, nowsze produkcje reżysera serialu. „Pitbull. Niebezpieczne Kobiety” był jednym z najczęściej oglądanych filmów…

  • Nie dajcie się zniechęcić tytułowi – recenzja „Szkoły melanżu”

    Nie dajcie się zniechęcić tytułowi – recenzja „Szkoły melanżu”

    Film można skrzywdzić na wiele sposobów. Sztuczne dialogi, niskolotne żarty, pseudointelektualizm to jedynie pojedyncze aspekty z wielu możliwych. Rzadko jednak spotyka się film tak dobry jak „Szkoła melanżu”, a tak skrzywdzony polskim tytułem. Nie sugeruje on niczego dobrego i budzi raczej negatywne skojarzenia. Brzmi jak kolejna niezbyt mądra komedia dla…

  • Idź, patrz i milcz – omówienie filmu “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona

    Idź, patrz i milcz – omówienie filmu “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona

    Zdiagnozowanie źródła obecności zła w życiu pozostaje trudne do ustalenia. Nie można bowiem w pełni zdefiniować, czy jest ono pierwotnie wpisane w naturę ludzką, czy ma charakter transcendentny. Faktem jest, że nieustannie koegzystuje ono obok człowieka, ale znalezienie jego podłoża nie oznacza definitywnego pozbycia się go. Artyści, w tym twórcy…

  • „Czas łowów” – hype bestie z karabinami

    „Czas łowów” – hype bestie z karabinami

    W „Czasie łowów” widać, że reżyser jest członkiem kościoła pod wezwaniem stylówy Michaela Manna i Waltera Hilla. Pietyzm, z jakim Sung-hyun Yoon organizuje choreografię licznych rozpierduch przywołuje wspomnienia najlepszego kina akcji, opartego nie tylko na pościgach i głośnym pif-paf, ale także właśnie na grze formą i komponowaniu estetycznych kadrów. Dlatego…

  • Najciekawsze polskie filmy na Netflixie

    Najciekawsze polskie filmy na Netflixie

    Netflix to oczywiście niezwykle rozbudowana platforma streamingowa specjalizująca się głównie w serialach. Jednak znaleźć można na niej mnóstwo dobrego kina, w tym sporo całkiem interesujących i zaskakujących polskich propozycji. Oto te najciekawsze i najmniej oczywiste, niekiedy poukrywane bardzo głęboko w katalogach Netflixa: Demon (reż. Marcin Wrona): https://www.netflix.com/title/80993340 Ostatni, fascynujący projekt…

  • Czy sztukę masową naprawdę można nazywać „sztuką”?

    Czy sztukę masową naprawdę można nazywać „sztuką”?

    Sztukę popularną tworzą wszystkie dobra powszechnie dostępne i konsumowane przez masy, szerokie rzesze ludzi. Innymi słowy można ją określić jako sztukę zorientowaną egalitarnie, dostępną dla wszystkich, otwartą i uniwersalną. Odwołuje się ona do wspólnych, powszechnie znanych i zrozumiałych kodów, nie posiada ograniczeń rzeczowych (niska cena uczestnictwa, dogodny sposób udostępniania, łatwość…