Choć stara marketingowa maksyma głosi, że nieważne jak o nas mówią, ważne by nie przekręcali nazwiska, to jednak szkoda że premiera „Pana T.” otoczona jest atmosferą sądowej afery o prawa autorskie. W wypadku filmu Marcina Krzyształowicza nawet nazwisko Leopolda Tyrmanda jest sugesytywnie zamienione na tytułową pojedynczą literę, a napisy początkowe…
Kategoria: Magazyn
Głos Adama: najlepsze filmy ostanich 10 lat
Ostatnie 10 lat było czasem, w którym odkryłem swoją miłość do kina i zdążyłem ją pogłębić. Oto efekt mojego romansu z kinematografią ostatniej dekady. Pod uwagę brałem seanse kinowe i festiwalowe. Oto moja 20tka Top 20-11 20. Siedzący słoń, 19. La La Land, 18. Młodość, 17. Koń Turyński, 16. Czerwony…
głos Majki: najlepsze filmy ostatnich 10 lat
Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że ostatnie lata były świetnym okresem polskiej i światowej kinematografii. Konieczność zamknięcia się w krótkiej liście była nieunikniona, a jednocześnie niezwykle trudna do zrealizowania. Poniżej moja dwudziestka najlepszych filmów ostatnich 10 lat. Top 20-11 20. Koneser, 19. Służąca, 18. Bacurau, 17. Coco, 16. Dusza…
Głos naczelnego: najlepsze polskie filmy ostatnich 10 lat
To była wyborna dekada w polskim kinie. Nie mam co do tego żadnych wątpliwości. Naprawdę niełatwo było wybrać 20tkę najlepszych rodzimy produkcji. Honorable Mentions: Photon, Intruz, Nawet nie wiesz jak bardzo Cię kocham, Twój Vincent 20. Dzikie róże Marta Nieradkiewicz jest najlepszą polską aktorką młodego pokolenia – ten film to…
Głos naczelnego: najlepsze filmy zagraniczne ostatnich 10 lat
Ależ to były lata dla światowego kina. Ta lista musiała być krótka, choć równie dobrze, mogło się na niej znaleźć z 50 filmów. A może i 100. Oto moja 20tka. Top 20-11 20. Zupełnie inny weekend, 19. Mistrz, 18. Czarny łabędź, 17. Ona, 16. Pokój, 15. Nić widmo, 14. Blade…
Era radykałów – recenzja filmu Młody Ahmed
27 stycznia 2019, Jolo, Filipiny. Zamach terrorystyczny w kościele rzymskokatolickim. W jego wnętrzu, podczas odprawiania mszy wybuchła bomba, a kolejny wybuch nastąpił na parkingu niedaleko. Do ataku przyznało się Państwo Islamskie. 102 osoby ranne, a 20 zabitych. 15 marca 2019, Christchurch, Nowa Zelandia. Zamachy odbyły się w trakcie dżummuahu (cotygodniowej…
What does it mean to bee? – recencja 'Krainy miodu’
Związek ontologii z radosnym bzyczeniem pszczół, które od dziecka mają charakter melioratywny – w Polsce na pewno pomogła animowana bajka dla najmłodszych – wydaje się być dość oryginalnym pomysłem. Związek ontologii z kryzysem klimatycznym i widmem zagłady gatunku ludzkiego już mniej, a przecież świat pozbawiony charakterystycznego dźwięku żółto-czarnych insektów jest…
Focus: „Miasteczko Halloween” – najodważniejszy film Disneya w historii?
W ramach naszej sekcji Focus Olek Młyński przygląda się nietypowemu projektowi produkowanemu przez Tima Burtona. Wiadomo, jakie święta czekają tuż za rogiem, i z pewnością warto powrócić do tego bardzo ciekawego filmu, który niedawno obchodził 26-tą rocznicę premiery. Planując tekst o Timie Burtonie zaczynałem od zupełnie odmiennego pomysłu. Zadawałem sobie…
Zamilkłam, czyli recenzja Żelaznego mostu
Kiedy wyszłam z tego filmu, byłam w strzępkach. Czułam się poszatkowana do tego stopnia, że śmiało mogę powiedzieć, że był ze mnie nie najgorszy materiał na patchwork. Żelazny most jest pierwszym pełnometrażowym filmem Moniki Jordan-Młodzianowskiej. Reżyserka debiutowała już wcześniej krótkometrażową produkcją fabularną Wielkanoc powstałą w ramach programu 30 minut. Na swoim koncie ma…
Małe wzruszenia – recenzja „Zgubiłam swoje ciało”
Czasami wystarczy jeden zaskakujący pomysł, by film zwrócił na siebie uwagę – Jérémy Clapin, reżyser “Zgubiłam swoje ciało” wie o tym bardzo dobrze. Koncept dłoni uciekającej z lodówki na organy w poszukiwaniu swojego właściciela jest rzeczywiście osobliwy i nie pozwala przejść obok filmu obojętnie. Sam pomysł jednak nie wystarczy –…
„Solid Gold” czyli jak nie kręcić thrillerów w XXI wieku
Z plakatu filmu Solid Gold wybrzmiewa „frapujące” pytanie: jak ukraść 850 milionów złotych? Zapewne nikt z nas tego nie wie. Zapewne przynajmniej duża część z nas chciałaby się jednak tego dowiedzieć, bo nie jest to proste jak budowa cepa. Problem polega na tym, że najnowszy film na to konkretne pytanie…
Moje Złote Lwy – recenzja filmu „Supernova”
Bartosz Kruhlik już przy okazji swojego pierwszego filmu pokazał, że jest filmowcem nie od parady. 78-minutowy thriller (jeśli w ogóle tak Supernovą można zakwalifikować) to popis dużego kunsztu młodego reżysera, który niesłusznie został pominięty przy najważniejszych nagrodach w Gdyni. Fabularnie niewiele się tutaj dzieje – kobieta odchodzi od męża, jest…
Jak odnaleźć się w świecie snów Lyncha – krótki przewodnik (dla opornych?)
Bardzo lubię, kiedy artysta, tworząc dzieło, przenosi mnie w inny świat. Nie mówię tu jedynie o kinie, ale o ogólnie pojętej sztuce. W muzyce jest to na pewno utwór „Echoes” grupy Pink Floyd. Ta 24 minutowa odyseja dźwięku jest dla mnie czymś mistycznym, czymś co odcina mnie w momencie obcowania…
„Raport” – postscriptum do „Vice”
The Report przybił do Amazon Prime parę tygodni po tym, jak Pralnia Stevena Soderbergha zawitała na Netflixie. Scenariusze do obu tytułów napisał Scott Z. Burns (stały współpracownik Soderbergha, przy The Report stanął również za kamerą). I te dwie historie, choć stworzone, czy też raczej zrekonstruowane, przez tego samego człowieka, są…
Konsensus obrzydzenia i przyjemności – recenzja filmu „Pieles”
Pieles jest filmem dziwnym. Eduardo Casanova korzysta z mocno wyeksploatowanej tematyki; prostytucji, wykluczenia czy braku akceptacji własnego ciała. Nie można jednak nazwać Pieles filmem oczywistym, opierającym się na prostych, komercyjnych schematach. Debiut Casanovy łączy w sobie obrazy powodujące wyraźny dyskomfort z pastelową estetyką grającą ogromną rolę w odbiorze produkcji. Wszechobecna groteska z jednej strony bawi, a z drugiej obrzydza i…