Były czasy kiedy Ken Loach pozostawał reżyserem z jednoznacznie określoną linią polityczną, ale jednak udawało mu się robić kino zupełnie niereakcyjne, bardziej unikalne tematycznie, z większym oddechem komediowym czy gatunkowym, a z mniejszym zacięciem aktywisty. Ostatnie dwa jego obrazy pokazują, że chyba jednak ta druga droga została obrana na dobre…
Kategoria: Film
„Nazywam się Dolemite”: Eddie, czekaliśmy na Twój powrót!
Nie znałem postaci Dolemite’a. Eddie Murphy to zmienił – nie dość, że poznałem Dolemite’a, to pokochałem go ze szczerego serca. Sam Eddie zaś tą jedną rolą odkupił wszystkie swoje winy za lata upokarzających dla niego i jego fanów komedii. Rudy Ray Moore jest aspirującym stand-upperem, który jednak…zwyczajnie nie jest śmieszny….
Gdzieś bardzo wysoko nad tęczą – Recenzja „Judy”
Judy Garland była hodowana na przyszłą legendę; zadebiutowała mając dwa lata i od tego momentu była regularnie angażowana w różnorodne formy działalności artystycznej. Nie chodziła do normalnej szkoły, była pozbawiona możliwości budowania relacji ze swoimi rówieśnikami, kluczowych do poprawnego rozwoju. Mając szesnaście lat zagrała główną rolę w „Czarnoksiężniku z krainy…
Głos naczelnego: jakie filmy będą nominowane do Oscara 2020?
Nominacje do Oscara zostaną ogłoszone w tym roku nieco wcześniej niż zwykle, bo już w połowie stycznia. Zwykle odbywało się to na przełomie stycznia i lutego. Jedną z ostatnich decyzji poprzedniego szefa Akademii Filmowej było przesunięcie gali na sam początek lutego. Krótki sezon oscarowy może oznaczać duże niespodzianki podczas poniedziałkowych…
Romans kolejowy – recenzja filmu „Dzieje grzechu”
Na początku XX wieku Stefan Żeromski, który na skutek lektur szkolnych znany jest przede wszystkich z Ludzi bezdomnych czy Przedwiośnia, wydał powieść, która szybko stała się skandalem literackim epoki. Dzieje grzechu niezwykle szybko zainteresowały również filmowców, a niema ekranizacja stanowiła pierwszą polską adaptację literackiego utworu. Realizacja Waleriana Borowczyka stanowi zatem…
„Ta kurtka z daniela jest symbolem indywidualności oraz wiary w wolność” – recenzja Deerskin
Celowo pominąłem nowe dzieło Quentina Dupieux na festiwalu Nowe Horyzonty. Po części przyczyną był zbyt napięty grafik, ale również przeczytanie stwierdzenia „reżyser Morderczej Opony powraca” (której wtedy nawet nie widziałem) mnie skutecznie odstraszyło. Po licznych zachętach znajomych uznałem, że dam Le Daim szansę i to właśnie tak otworze mój kinowy…
Watchmen zebrał w sobie wszystko, co najważniejsze w 2019 roku
Rok 2020 rozpoczęliśmy z hukiem, do polskich kin nareszcie dotarły Koty, a na twitterze dominuje hasztag związany z III Wojną Światową. Przez poprzednie dwanaście miesięcy też sporo się działo, a dla mnie wisienką na kinowo-serialowym torcie była adaptacja Watchmen w reinterpretacji Damona Lindelofa. Serial HBO pośrednio wyraża i komentuje mnóstwo…
Ludzie są gotowi wierzyć we wszystko, tylko nie w prawdę – recenzja filmu „Szpieg i oficer”
Z filmami Romana Polańskiego na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat bywało różnie. O ile Autor widmo oraz Rzeź oceniane były raczej pozytywnie, Wenus w futrze nawet bardzo dobrze, to Prawdziwa historia (2017) była sromotnym rozczarowaniem. Reżyser, który przyzwyczaił swoich widzów do wysokiego poziomu produkcji, borykający się z problemami natury prawnej wraca…