Bez kategorii FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

“The Eddy” czyli jak nie zaczynać wielkiej kariery

W kontekście nowego serialu Netflixa, jedna rzecz wydaje mi się niemożliwa do zakwestionowania: Damian Chazelle, bez wątpienia najbardziej ekscytujący reżyser młodego pokolenia na świecie, i jego scenarzysta Jack Thorne mieli pomysł na opowiedzenie historii bohemy artystycznej Paryża. Szkoda, że potem spotkali się z mocodawcami, którym ta idea nie podeszła. Wyobrażam sobie tę rozmowę mniej więcej tak: Chazelle i Thorne: Mamy taki pomysł: opowiemy o jazzmanach, którzy snują się po tych bardziej zapomnianych, mrocznych ulicach Paryża. Będzie o rodzinie, o niesnaskach wewnątrz zespołu, emocjonalnie, z dużą ilością muzyki. Netflix: No dobra,…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Idź, patrz i milcz – omówienie filmu “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona

Zdiagnozowanie źródła obecności zła w życiu pozostaje trudne do ustalenia. Nie można bowiem w pełni zdefiniować, czy jest ono pierwotnie wpisane w naturę ludzką, czy ma charakter transcendentny. Faktem jest, że nieustannie koegzystuje ono obok człowieka, ale znalezienie jego podłoża nie oznacza definitywnego pozbycia się go. Artyści, w tym twórcy współczesnego kina, próbują doszukiwać się przyczyny mroku. Lars von Trier w “Antychryście” wskazuje naturę jako kościół zła, której,bezwiednie tkwiący w niej człowiek, ulega. Z kolei “Climax” Gaspara Noe nie tyle skupia się na odpowiedzeniu na pytanie o jego pochodzenie ,…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

Łamanie zasad kwarantanny – recenzja ‘Proximy’

W czasach nadal rozwijającej się emancypacji kobiet na polu zawodowym, naturalnym wydaje się zwrot w ich kierunku również w pochłoniętych przez role męskie gatunkach filmowych, jakim niewątpliwe jest kino poruszające tematy podróży w kosmos. Alice Winocour (nominacja do Oscara za Mustanga) skomponowała utwór będący jednocześnie pieśnią pochwalną dla wszystkich odważnych pań łączących karierę i pasję z obowiązkami rodzinnymi, ale również subtelną analizą rozstania matki z córką lub ich gry w chowanego, jak zapewne wolałaby opisać to autorka. Głośne filmy pokroju częściowo biograficznego Pierwszego człowieka (First Man) lub Ad Astry, której…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Na noże”: Agatha Christie byłaby zachwycona…

…gdyby miała okazję przeczytać rewelacyjny scenariusz Riana Johnsona do „Na noże” – to jest taka historia kryminalna, jaką ona lubiła. Zabawna, pokręcona, z twistem, którego nikt się nie spodziewa. Umiera znany pisarz kryminałów. W jego wielkim, wspaniałym domu zbiera się rodzina. Początkowo wydaje się, że po to, żeby podzielić „łupy” po zmarłym. Jednak na miejscu zdarzenia zjawia się niespodziewanie detektyw, który zaczyna węszyć. Nie podoba mu się wersja o samobójstwie pisarza. W samym środku całego zamieszania znajduje się niczego nie spodziewająca się pokojówka – Marta Cabrera (znakomita Ana De Armas).…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nie ma nas w domu” czyli Ken Loach w formie

Były czasy kiedy Ken Loach pozostawał reżyserem z jednoznacznie określoną linią polityczną, ale jednak udawało mu się robić kino zupełnie niereakcyjne, bardziej unikalne tematycznie, z większym oddechem komediowym czy gatunkowym, a z mniejszym zacięciem aktywisty. Ostatnie dwa jego obrazy pokazują, że chyba jednak ta druga droga została obrana na dobre (jeśli wierzyć to także zakończyła się, bo Loach ma ponoć nic już więcej nie kręcić). Najpierw nagrodzony Złotą Palmą znakomity Ja, Daniel Blake, a teraz Nie ma nas w domu. Czy ta droga mi się podoba? Powiem rzecz być może…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nazywam się Dolemite”: Eddie, czekaliśmy na Twój powrót!

Nie znałem postaci Dolemite’a. Eddie Murphy to zmienił – nie dość, że poznałem Dolemite’a, to pokochałem go ze szczerego serca. Sam Eddie zaś tą jedną rolą odkupił wszystkie swoje winy za lata upokarzających dla niego i jego fanów komedii. Rudy Ray Moore jest aspirującym stand-upperem, który jednak…zwyczajnie nie jest śmieszny. Zrządzeniem losu i dzięki swojemu sprytowi, udaje mu się stworzyć materiał tak dobry, że z miejsca staje się gwiazdą czarnej dzielnicy. Jednak Rudy nie chce pozostać przy tym. Chce zdyskontować ten sukces bardziej – dać swoim rozrywkę na jaką zasługują…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Ta kurtka z daniela jest symbolem indywidualności oraz wiary w wolność” – recenzja Deerskin

Celowo pominąłem nowe dzieło Quentina Dupieux na festiwalu Nowe Horyzonty. Po części przyczyną był zbyt napięty grafik, ale również przeczytanie stwierdzenia „reżyser Morderczej Opony powraca” (której wtedy nawet nie widziałem) mnie skutecznie odstraszyło. Po licznych zachętach znajomych uznałem, że dam Le Daim szansę i to właśnie tak otworze mój kinowy rok. Historia o mężczyźnie, który marzy o byciu posiadaczem jedynej kurtki na świecie jest wręcz niepoprawnie śmieszna. Lecz tylko na moment, bo po 15 minutach, w których śmiech łączy się z domieszką winy, odrzucamy „poczucie przyzwoitości” i rozpoczyna się czysta…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

Pierwsze Koty za płoty – recenzja Cats

Pierwsze koty za płoty, jak mówi stare polskie przysłowie, które idealnie wpisuje się w noworoczną atmosferę seansu nowego filmu Toma Hoopera (Les Miserables, Jak zostać królem). Koty bowiem, nie są produkcją udaną i śmiało można je przerzucić na drugą stronę ogrodzenia. Niech biegną w swoją stronę. Dom gdzieś na pewno znajdą, bo byłem świadkiem bardzo wzruszonych ludzi, którym materiał źródłowy musiał być bliski sercu i podobnie jak fani Queen znaleźli w Bohemian Rhapsody jakieś walory artystyczne i rozrywkowe, tak i oni potrafili czerpać radość z perypetii śpiewających czworonogów prezentowanych na…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

Czy “Skywalker Odrodzenie” to godne zakończenie sagi Gwiezdnych Wojen? – zbiorowa recenzja Kalejdoskopu

TOMASZ POBORCA Największe rozczarowanie roku i jeden z najgorszych epizodów całej sagi. Jako fan Gwiezdnych Wojen zaznajomiony być może z kanonem bardziej niż przeciętny widz, który ogranicza się jedynie do produkcji kinowych, jestem wręcz bezgranicznie otwarty na budowanie świata, nowe elementy, moce, rozwiązania, bohaterów, itd. Tym bardziej, nie przeszkadza mi żaden wybór w tym charakterze, co uważam za ważne podkreślenie w chwili, gdy większość ludzi porównuje fabułę z własnymi oczekiwaniami. Scenariusz – tu leży przyczyna porażki. Nie tyle jego zawartość merytoryczna, co konstrukcja narracyjna. Tak się po prostu nie da…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Podsumowania / Topki 

Głos Tomasza: Najlepsze filmy 2019 [TOP 12]

Już niedługo przywitamy nadchodzący Nowy Rok, który mam nadzieję, że spełni wszystkie oczekiwania fanów kina i tego wszystkim z nas życzę. Pragnę pożegnać rok 2019 listą najlepszych filmów, które dano mi było obejrzeć przez ostatnie 12 miesięcy i taką samą ich ilość udało mi się wyselekcjonować. Świadomie odchodzę od przyjętej konwencji selekcjonowania tytułów ze względu na ich polską datę szerokiej dystrybucji. Raz – dlatego, żeby nie robić kilku oddzielnych list (kino, vod, brak dystrybucji), a dwa – dlatego, że część z nich ma polską premierę już niedługo i chciałbym przy…

Read More