Bez kategorii Festiwal Magazyn 

74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (ENCOUNTERS)

Wśród filmów tegorocznej sekcji Encounters liczne są historie bohaterów mierzących się ze swoją przeszłością, zmianami oraz nowo powstającymi emocjami. Jakich z nich nie można pominąć? ~ Cidade; Campo reż. Juliana Rojas | Brazylia, Niemcy, Francja Dwie opowieści o migracji, wspomnieniach i duchach przeszłości. Zapowiada się powolny obraz codzienności nasycony wpływem przeszłości na teraźniejszość. Szare kadry miasta bez nadziei może nie brzmią zbyt odkrywczo, ale liczę na pełen prawdziwych emocji seans. ~ Mãos no fogo reż. Margarida Gil | Portugalia Film o kręceniu filmu? – wciąż mnie to ekscytuje. Zwłaszcza, jeśli okazuje…

Read More
Bez kategorii Magazyn Netflix Recenzja 

Roboty i moralność – recenzja serialu Pluto

Jak wyglądałby świat, gdyby ludzie i roboty żyli w nim wspólnie? Czy robotom należą się takie same prawa jak ludziom, czy też nie powinny ich obowiązywać, bo są zaledwie ‘kupą złomu’? Czy robot może użyć przemocy wobec człowieka – przestępcy? Czy maszyna może mieć emocje? Te i pochodne dylematy mamy okazję rozważać podczas seansów  anime Pluto dostępnego na platformie Netflix. W tym serialu detektyw Gesicht próbuje rozwiązać sprawę tajemniczych morderstw wysoce zaawansowanych robotów i ludzi z nimi powiązanych. Nic nie jest tu proste ani oczywiste. Czy warto dać szansę tej…

Read More
Bez kategorii 

RANKING NAJCIEKAWSZYCH KSIĄŻEK, JAKIE UDAŁO MI SIĘ PRZECZYTAĆ W ROKU 2020.

Podobnie jak w przypadku rankingu filmowego – lista ta jest czysto subiektywna i obejmuje przede wszystkim te książki, które najmocniej ze mną zostały po skończonej lekturze – nie te, które dostarczyły mi najwięcej przyjemności w czasie rzeczywistym, ani te, które uważam za „najlepsze” zgodnie z jakimiś przyjętymi z góry kryteriami. Warto nadmienić jeszcze jedynie, że – z oczywistych względów – w minionym roku czasu na czytanie miałem mnóstwo i cieszę się, że ten czas wykorzystałem. Szerszy wstęp uważam za zbędny, więc przechodzę od razu do zestawienia. 10. „ZAJEŹDZIMY KOBYŁĘ HISTORII.…

Read More
Bez kategorii Film Klasyka 

RANKING NAJCIEKAWSZYCH FILMÓW, JAKIE UDAŁO MI SIĘ OBEJRZEĆ W ROKU 2020.

O ile zawsze byłem jednym z tych widzów, którzy wolą raczej zagłębiać się w klasykę niż chodzić na kolejne nowości, to rok 2020 zmusił niemal nas wszystkich do przyjęcia takiej strategii. Przez lwią część roku kina pozostawały zamknięte. Fakt, że filmów nie można było zobaczyć na wielkim ekranie nie uniemożliwił nam jednak korzystania z internetowych platform, które w ostatnim czasie przeżywają prawdziwy renesans. I z nich też korzystałem. Choć moje zainteresowanie kinem w końcówce liceum bardzo osłabło, nadmiar wolnego czasu jaki zrodził się wraz z lockdownem po prostu zmusił mnie…

Read More
Bez kategorii 

Komu tak naprawdę służą wojny kulturowe?

Zaczęło się bodaj od podpisania przez prezydenta Karty Rodziny z zapisem o małżeństwie jako o związku kobiety i mężczyzny. Później był słynny przerwany wywiad w TVNie, w którym Katarzyna Kolenda Zaleska wyrzuciła z programu Jacka Żalka za powiedzenie, że „LGBT to nie ludzie”. Żalkowi nie chodziło oczywiście o zdehumanizowanie osób homoseksualnych, a o oddzielenie ruchu społecznego od konkretnych osób – abstrahując już od tego na ile ten podział ma sens. Jak to zwykle w przestrzeni publicznej emocje wygrały jednak z chłodną analizą i Polska znów pękła na dwie części. Następnie…

Read More
Bez kategorii Felieton Film Magazyn 

Octopus Film Festival 2020 – relacja Łukasza Mikołajczyka

Chyba wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, że rok 2020 z każdym mijającym miesiącem staje się coraz bardziej tragiczny, a miejscami po prostu dziwny. Bo jak inaczej określić czas, gdy równocześnie mamy do czynienia z epidemią, masowymi protestami na całym świecie i kandydaturą Kanyego Westa na prezydenta stanów zjednoczonych? W tym całym szaleństwie utraciliśmy również ulubioną formę eskapizmu wielu czytelników tego tekstu- kino. Po przełożeniu wielu największych festiwali filmowych, w tym nowych horyzontów, byłem osobiście przekonany, że w te wakacje nie doznam zbyt wielu filmowych uniesień. Jednakże w momencie, gdy moja…

Read More
Bez kategorii Felieton Film Magazyn 

Uchwycić istotę dobra. Wszystkie lekcje Alice Rohrwacher – analiza twórczości reżyserki.

Kino, podobnie jak każda inna gałąź sztuki, ma tę niezwykłą moc kształtowania wrażliwości człowieka, czasem nawet bez jego wiedzy. Biorąc pustą kliszę i wpuszczając na nią  przez obiektyw duszy wielobarwne promienie świetlne kina europejskiego ostatnich lat, uzyska się wyjątkowo ciekawą i zróżnicowaną mozaikę stylów oraz emocji. Brak jednej wiodącej ścieżki pozwala znaleźć, na każdej z odbijających dróżek, dzieła formujące wrażliwość odbiorcy, rozwijające znane przestrzenie gatunku, jak i wychodzące poza ramy wszelkich konwencji. Człowiek obcując ze współczesną sztuką filmową staje się świadkiem obrazów budzących mnogie odczucia. Gdy Albert Serra, każdym kolejnym dziełem…

Read More
Bez kategorii Film Magazyn Recenzja 

“Moje noce są piękniejsze niż wasze dni” – recenzja „Liberte” Alberta Serry

Wielu twórców pytało, czy istnieje granica w sztuce, porywając się na coraz odważniejsze sceny, a znaczna ich część zahaczała o tematy seksualności. Gdy w Japonii lat 60.  rodzi się oddzielny nurt różowego kina, naczelny prowokator XX w. Pier Paolo Pasolini zamyka swoją filmografię burzliwą ekranizacją ,,Salo”, Lars von Trier zaskakuje spastyczną orgią w “Idiotach”, a Gaspar Noe tworzy pierwszy pornograficzny film w 3D, trudno podejść do tematu rewolucyjnie. To jednak udaje się Albertowi Serrze w ,,Liberte”.  W przeciwieństwie do swoich poprzedników swój manifest traktuje na tyle bezpośrednio, że nie opatruje…

Read More
Bez kategorii Film Magazyn Netflix Recenzja Serial 

„The Eddy” czyli jak nie zaczynać wielkiej kariery

W kontekście nowego serialu Netflixa, jedna rzecz wydaje mi się niemożliwa do zakwestionowania: Damian Chazelle, bez wątpienia najbardziej ekscytujący reżyser młodego pokolenia na świecie, i jego scenarzysta Jack Thorne mieli pomysł na opowiedzenie historii bohemy artystycznej Paryża. Szkoda, że potem spotkali się z mocodawcami, którym ta idea nie podeszła. Wyobrażam sobie tę rozmowę mniej więcej tak: Chazelle i Thorne: Mamy taki pomysł: opowiemy o jazzmanach, którzy snują się po tych bardziej zapomnianych, mrocznych ulicach Paryża. Będzie o rodzinie, o niesnaskach wewnątrz zespołu, emocjonalnie, z dużą ilością muzyki. Netflix: No dobra,…

Read More
Bez kategorii Felieton Film Klasyka Magazyn Recenzja 

Idź, patrz i milcz – omówienie filmu “Na los szczęścia, Baltazarze!” Roberta Bressona

Zdiagnozowanie źródła obecności zła w życiu pozostaje trudne do ustalenia. Nie można bowiem w pełni zdefiniować, czy jest ono pierwotnie wpisane w naturę ludzką, czy ma charakter transcendentny. Faktem jest, że nieustannie koegzystuje ono obok człowieka, ale znalezienie jego podłoża nie oznacza definitywnego pozbycia się go. Artyści, w tym twórcy współczesnego kina, próbują doszukiwać się przyczyny mroku. Lars von Trier w “Antychryście” wskazuje naturę jako kościół zła, której,bezwiednie tkwiący w niej człowiek, ulega. Z kolei “Climax” Gaspara Noe nie tyle skupia się na odpowiedzeniu na pytanie o jego pochodzenie ,…

Read More