Kategoria: Festiwal

  • Piekielna kuchnia – recenzja filmu „La Cocina” (Berlinale)

    Piekielna kuchnia – recenzja filmu „La Cocina” (Berlinale)

    Kiedy wy, sącząc drinki, czekacie na zamówione dania, tam rozgrywa się piekło. Kulisy kuchni wiedzieliśmy już miliony razy w różnych wydaniach: dramaty rodzinne, pogoń za marzeniami, wygrywane konkursy. Dorzućmy do tego reality show i okaże się, że gastronomia króluje na naszych ekranach. Czy zatem da się opowiedzieć tę historię na…

  • Powolne opadanie – recenzja filmu „Sterben” (Berlinale)

    Powolne opadanie – recenzja filmu „Sterben” (Berlinale)

    Musimy porozmawiać o umieraniu – mówi Matthias Glasner swoim najnowszym filmem zatytułowanym „Sterben”, czyli dosłownie umieranie. Temat wielowymiarowy: umrzeć można ze starości, na skutek choroby, wypadku czy samobójstwa. Każda śmierć jest inna, jej okoliczności odmienna, ale skutek pozostaje ten sam. Żadnej z nich jednak nie sposób ocenić. Jak wypada „Sterben” na…

  • Ten obcy – recenzja filmu „Another end” (Berlinale)

    Ten obcy – recenzja filmu „Another end” (Berlinale)

    Cenię sobie filmy, które podejmują tematykę końca świata. Nie chodzi mi jednak o apokalipsę, skutkującą szeregiem zniszczonych budynków, powodziami czy innymi katastrofami. Chodzi mi o indywidualne końce świata, małe dramaty, które rozgrywają się każdego dnia i umykają niezauważone. Taki dla mnie był właśnie „Another end” pokazywany w sekcji Konkurs Główny.…

  • Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)

    Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)

    Cieszy, że podczas Berlinale coraz częstszym wyborem selekcjonerów sekcji Konkurs Główny są filmy dokumentalne. W zeszłym roku dość sporym zaskoczeniem był wybór produkcji „Adamant” w reżyserii Nicholasa Philiberta. Tym razem możemy poznać nieco historii Republiki Beninu podczas projekcji filmu „Dahomey”. Końcówka roku 2021. 26 królewskich skarbów – zabytków muzealnych? – Królestwa…

  • 74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (ENCOUNTERS)

    74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (ENCOUNTERS)

    Wśród filmów tegorocznej sekcji Encounters liczne są historie bohaterów mierzących się ze swoją przeszłością, zmianami oraz nowo powstającymi emocjami. Jakich z nich nie można pominąć? ~ Cidade; Campo reż. Juliana Rojas | Brazylia, Niemcy, Francja Dwie opowieści o migracji, wspomnieniach i duchach przeszłości. Zapowiada się powolny obraz codzienności nasycony wpływem przeszłości…

  • 74. Berlinale: graj panie ten film, czyli umrę, jak nie zobaczę

    74. Berlinale: graj panie ten film, czyli umrę, jak nie zobaczę

    Traktujący o starożytnej architekturze oraz jej relacji ze współczesnym światem dokument Architecton znajduje się na szczycie mojej listy. Zaraz po nim lokuje się Pepe, który obiecuje zaprezentować ciekawą zwierzęcą perspektywę postrzegania świata. W kontrze do obu filmów stoi psychologiczny thriller A Different Man, gdzie reżyser śledząc wizualną przemianę postaci będzie…

  • 74. Berlinale:  omówienie filmów w sekcji Encounters

    74. Berlinale: omówienie filmów w sekcji Encounters

    Tegoroczna sekcja Encounters przedstawiana jest przez organizatorów festiwalu jako zbiór produkcji które kwestionują sztywne ramy kategorii, do których można przypisywać filmy. Wspólnie, mają one prezentować obraz współczesnego świata wraz z jego bolączkami oraz tym co piękne. Wśród filmów sekcji liczne są historie bohaterów mierzących się ze swoją przeszłością, zmianami oraz…

  • 74. BERLINALE:  MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (KONKURS GŁÓWNY)

    74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (KONKURS GŁÓWNY)

    Rozpoczyna się 74. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie. To wielkie wydarzenie filmowe, podczas którego filmy z całego świata powalczą o nagrodę Złotego Niedźwiedzia.