Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Powolne opadanie – recenzja filmu „Sterben” (Berlinale)

Musimy porozmawiać o umieraniu – mówi Matthias Glasner swoim najnowszym filmem zatytułowanym „Sterben”, czyli dosłownie umieranie. Temat wielowymiarowy: umrzeć można ze starości, na skutek choroby, wypadku czy samobójstwa. Każda śmierć jest inna, jej okoliczności odmienna, ale skutek pozostaje ten sam. Żadnej z nich jednak nie sposób ocenić. Jak wypada „Sterben” na tyle innych tytułów z sekcji konkursowej? Glasner snuje swoje rozważania przez trzy godzinny, dzieląc fabułę na części. Pozwala nam to lepiej poznać bohaterów, ich motywację, lęki i marzenia. Wszystkie historie splatają się ze sobą, tworząc jednorodny obraz wzajemnego niezrozumienia i…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Ten obcy – recenzja filmu „Another end” (Berlinale)

Cenię sobie filmy, które podejmują tematykę końca świata. Nie chodzi mi jednak o apokalipsę, skutkującą szeregiem zniszczonych budynków, powodziami czy innymi katastrofami. Chodzi mi o indywidualne końce świata, małe dramaty, które rozgrywają się każdego dnia i umykają niezauważone. Taki dla mnie był właśnie „Another end” pokazywany w sekcji Konkurs Główny. Poznajemy głównego bohatera w momencie, w którym pogrążony jest w rozpaczy. Informację dostajemy cząstkowo, powolnie układając obraz składający się na sensowną całość. Pewna firma pod chwytliwym hasłem „Another end” umożliwia ludziom „wskrzeszenie” swoich zmarłych bliskich, aby móc przeżyć z nimi…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)

Cieszy, że podczas Berlinale coraz częstszym wyborem selekcjonerów sekcji Konkurs Główny są filmy dokumentalne. W zeszłym roku dość sporym zaskoczeniem był wybór produkcji „Adamant” w reżyserii Nicholasa Philiberta. Tym razem możemy poznać nieco historii Republiki Beninu podczas projekcji filmu „Dahomey”. Końcówka roku 2021. 26 królewskich skarbów – zabytków muzealnych? – Królestwa Dahomeju ma zamiar opuścić Paryż i powrócić do swojego kraju pochodzenia, dzisiejszej Republiki Beninu. Dzieła we Francji znalazły się na skutek działań kolonizatorów, w samym Królestwie liczba zachowanych obiektów jest praktycznie zerowa. Powrót ten stanowi święto, ale jednocześnie punkt wyjścia…

Read More
Bez kategorii Festiwal Magazyn 

74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (ENCOUNTERS)

Wśród filmów tegorocznej sekcji Encounters liczne są historie bohaterów mierzących się ze swoją przeszłością, zmianami oraz nowo powstającymi emocjami. Jakich z nich nie można pominąć? ~ Cidade; Campo reż. Juliana Rojas | Brazylia, Niemcy, Francja Dwie opowieści o migracji, wspomnieniach i duchach przeszłości. Zapowiada się powolny obraz codzienności nasycony wpływem przeszłości na teraźniejszość. Szare kadry miasta bez nadziei może nie brzmią zbyt odkrywczo, ale liczę na pełen prawdziwych emocji seans. ~ Mãos no fogo reż. Margarida Gil | Portugalia Film o kręceniu filmu? – wciąż mnie to ekscytuje. Zwłaszcza, jeśli okazuje…

Read More
Festiwal Film Magazyn 

74. Berlinale: graj panie ten film, czyli umrę, jak nie zobaczę

Traktujący o starożytnej architekturze oraz jej relacji ze współczesnym światem dokument Architecton znajduje się na szczycie mojej listy. Zaraz po nim lokuje się Pepe, który obiecuje zaprezentować ciekawą zwierzęcą perspektywę postrzegania świata. W kontrze do obu filmów stoi psychologiczny thriller A Different Man, gdzie reżyser śledząc wizualną przemianę postaci będzie dociekać jej wewnętrznej natury. Na koniec zostawiam sobie jeszcze dwa konkursowe tytuły L’Empire i Gloria! . Oba z nich obiecują zapewnić nieco fantastyczne spojrzenie na opowiadane przez siebie historie. Niesamowite dziecko wywołujące zachwianie sił w galaktyce? Tajemniczna służąca z magicznym…

Read More
Festiwal Film Magazyn 

74. Berlinale: omówienie filmów w konkursie głównym

ANOTHER END (reż. Piero Messina) Sal, po śmierci miłości swojego życia, nie może już dłużej odnaleźć w nim sensu. Jego siostra Ebe, obserwując brata pogrążającego się w żałobie, radzi mu by ten skorzystał z programu Another End, którego celem jest pomoc osobom po stracie bliskich. Program polega na przywróceniu świadomości zmarłego lub zmarłej i przeniesieniu jej w inne ciało. Dzięki temu Sal znów dostanie okazję przeżywania wspólnego czasu z żoną, kochania i bycia kochanym. Jak poradzi sobie główny bohater, kiedy program dobiegnie końca, a on ponownie stanie przed zbliżającą się…

Read More
Festiwal Magazyn 

74. Berlinale: festiwal promuje lokalne kina studyjne, czyli Berlinale Goes Kiez

Festiwal w Berlinie to obok Cannes i Wenecji jedna z najważniejszych imprez filmowych w Europie. Jego rozmach potrafi przytłoczyć, kiedy człowiek w gąszczu ponad 200 tytułów próbuje odszukać dla siebie te najlepsze. Wspomnieć należy, że przez cięcia dotacji w poprzednim roku programerzy i tak musieli zredukować liczbę tytułów tegorocznej selekcji. Mimo to, festiwal pod przewodnictem Carlo Chatrian i Mariette Rissenbeek ma się dobrze, a nawet bardzo dobrze. Opublikowany dziś pełny program projekcji dowodzi, że na koniec swojej kadencji postarali się oni z całych sił nie zawieść festiwalowiczów. Postawili na różnorodność tematyczną,…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Przejdź się w moich butach – recenzja filmu „Obsesja”

May December to angielskie powiedzenie oznaczające związek młodej osoby z osobą znacznie od niej starszą. To także tytuł najnowszego filmu Todda Haynesa dystrybuowanego w Polsce pt. Obsesja. Scenariusz, nominowany do Oscara, napisała Samy Burch. Przed kamerą wystąpili Natalie Portman, Julianne Moore i Charles Melton. Film opowiada o relacji Gracie z dużo od niej młodszym Joe. Kiedy para poznała się, ona miała 36 lat, on zaledwie 13. Historia prezentowana jest z perspektywy czasu, pomijając etap tabloidowego skandalu, jaki obiegł kraj. Ich związek wystawiony zostanie na próbę, kiedy w życiu pary pojawi…

Read More