O ile zawsze byłem jednym z tych widzów, którzy wolą raczej zagłębiać się w klasykę niż chodzić na kolejne nowości, to rok 2020 zmusił niemal nas wszystkich do przyjęcia takiej strategii. Przez lwią część roku kina pozostawały zamknięte. Fakt, że filmów nie można było zobaczyć na wielkim ekranie nie uniemożliwił…
Kategoria: Film
O nauce bycia razem – recenzja 'Eden’
Filmowe teksty ubrane w perfekcyjnie skrojone, ascetyczne szaty i wskazujące na pewien odwrót od naturalnej, ontycznej jedności gatunku ludzkiego lub podważające dzisiejszy sposób funkcjonowania społeczeństw, bywają pigułką ciężką do przełknięcia, czego świadectwem alienacyjna tetralogia Antonioniego, chociaż to enigmatyczne określenie w najmniejszym stopniu nie wyczerpuje charakteru jego ponadczasowych dzieł. Nie inaczej…
Nostalgicznie, ostatniego lata – recenzja 'Lato ’85’
François Ozon wraca na ekrany, porzucając aspiracje kina społecznie zaangażowanego i kierując się w stronę lekko kiczowatego stylu, gdzie skąpany w słońcu rodzimy krajobraz stanowi wyborną oprawę dla gatunkowych figli Francuza. Lato ’85 czerpie inspiracje z amerykańskiego kina dla nastolatków z jednej strony, francuskiej popkultury z drugiej i aż szkoda,…
Dusza w letargu. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.
“The mind is its own place, and in itself can make a heaven of hell, a hell of heaven…” John Milton Dziś 10 października – Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Data ta zdaje się być nieprzypadkowa. To październik uchodzi bowiem za miesiąc, w którym najbardziej optymistyczna część roku dobiega końca. Słońce…
Communist punk is dead – recenzja 'Panny Marx’ [Transatlantyk 2020]
Karol Marks nie żyje, punk rock również, a kolejna mdła biografia, wpisująca się w aktualny trend przywracania pamięci kobiecym postaciom historycznym, raczej nie przykłada ręki do ożywienia gatunku. Współautor Manifestu komunistycznego i buntownicza subkultura nie zostały przywołane przypadkowo, bowiem Susanna Nicchiarelli zdecydowała się w najnowszym obrazie sportretować Eleonorę Marks, najmłodszej…
Byt określa nieświadomość. O „Pokorze” Szczepana Twardocha słów kilka.
„Life is a series of closing doors, isn’t it?” BoJackHorseman Dla każdego, kto regularnie czyta Szczepana Twardocha i czeka na jego kolejne powieści, równie interesujące może okazać się śledzenie go w mediach społecznościowych. Obok drogich samochodów, wyszukanych win i treningów boksu, można tam trafić również na liczne wypowiedzi pisarza na…
Odrodzenie w płomieniach – recenzja 'Ema’
Pablo Larrain wraca po sukcesie Jackie z kolejnym obrazem, w którym portretuje silną kobietę na tle rodzinnego dramatu. Ema, jako bohaterka i jako film, to jednak zupełnie inna para butów i zamiana szpilek na adidasy, a dylematy eleganckich wnętrz Białego Domu zastępuje atrakcyjny, lecz brudny, pejzaż miejskiej dżungli wyrosłej na…
Płonące kina Iranu – recenzja 'Careless Crime’ [Wenecja 2020]
Czterech mężczyzn postanawia podpalić wypełnione po brzegi kino, nieświadoma zbliżającej się katastrofy publiczność dyskutuje na temat historii irańskiego filmu, a obsługa budynku, kierowana chęcią zysku i lenistwem, łamie wszelkie możliwe zasady bezpieczeństwa. Wydarzenia przedstawione za pomocą niechronologicznej narracji i płynnych zmian punktu widzenia, które powoli stają się znakiem rozpoznawczym Shahrama…