Felieton FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Psi reżyser Patryk Vega

Wielu pamięta jeszcze serial „Pitbull”. Nie należy to do odważnych stwierdzeń, na ogół słyszy się teksty z serialu, czy to o ogórku, śrubie czy naklejkach. Jeszcze bardziej jest to widoczne jeśli zauważymy jaką popularnością cieszą się inne, nowsze produkcje reżysera serialu. „Pitbull. Niebezpieczne Kobiety” był jednym z najczęściej oglądanych filmów w 2016. Nie da się więc zapomnieć o Patryku Vega, jednym z najciekawszych reżyserów współczesnego kina. Jednak mimo popularności w Polskich kinach, krytycy patrzą na artystę nieprzychylnie. Oskarżają jego filmy o bycie wulgarnymi, prostackimi czy bez wyrazu. I mają rację,…

Read More
FILM Focus Ludzie kina Magazyn Recenzja 

Rewolucja w czasach społecznego dystansu – recenzja ‘La France contre les robots’

Kto ma kręcić filmy w czasie kwarantanny i celowego dystansowania się od drugiego człowieka na niespotykaną skalę, jeśli nie Jean-Marie Straub? Duchowy spadkobierca Brechtowskich idei artystycznych, który notorycznie wykorzystywał verfremdungseffekt w swoich wspólnych dziełach ze zmarłą już Danièle Huillet. Jednym z bardziej radykalnych tego przykładów i testem dla potencjalnego fana ich pracy mogą być Lekcje historii (Geschichtsunterricht). To odbywająca się w dzisiejszych czasach seria wywiadów na temat dojścia Cezara do władzy z ubranymi w antyczne szaty mieszkańcami starożytnego Rzymu. Wywiady są trzykrotnie przerywane przez 10-minutowe ujęcia jazdy samochodem po ulicach…

Read More
Felieton FILM Ludzie kina Magazyn 

Nowy oblicze kina – Neil Breen od podszewki

Na łamach Kalejdoskopu pojawił się felieton o kinie kiczu, w którym starałem się przybliżyć fenomen filmów tak złych, że z czasem stają się produkcjami kultowymi. Większość ludzi zaznajomionych z kinem, a zwłaszcza z kinem kiczu, rozpoznaje Wiseau (The Room) lub Nguyen (Ptakodemia) jako czołowe nazwiska w kategorii kina tandety. Jednak poza tymi dwoma twórcami istnieje cała rzesza, którzy mimo braku wsparcia od producentów filmowych czy edukacji w zakresie kinematografii postanawiają spełniać swoje marzenia i tworzyć. W felietonie wspomniany został reżyser, którego dzieła przepełnia niezdrowa dawka absurdu i ujęć archiwalnych. Neil…

Read More
FILM Focus Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Focus: „Miasteczko Halloween” – najodważniejszy film Disneya w historii?

W ramach naszej sekcji Focus Olek Młyński przygląda się nietypowemu projektowi produkowanemu przez Tima Burtona. Wiadomo, jakie święta czekają tuż za rogiem, i z pewnością warto powrócić do tego bardzo ciekawego filmu, który niedawno obchodził 26-tą rocznicę premiery. Planując tekst o Timie Burtonie zaczynałem od zupełnie odmiennego pomysłu. Zadawałem sobie dosyć proste pytanie – który polski film chciałbym zobaczyć w nowej, wyreżyserowanej przez Burtona wersji? Moja ograniczona wyobraźnia nie pozwalała mi jednak na odpowiedź na to pytanie. Głównie przez to, czym twórczość Burtona jest. Gdy przyjrzymy się jego centralnym inspiracjom,…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Ludzie kina Magazyn 

Jak odnaleźć się w świecie snów Lyncha – krótki przewodnik (dla opornych?)

Bardzo lubię, kiedy artysta, tworząc dzieło, przenosi mnie w inny świat. Nie mówię tu jedynie o kinie, ale o ogólnie pojętej sztuce. W muzyce jest to na pewno utwór “Echoes” grupy Pink Floyd. Ta 24 minutowa odyseja dźwięku jest dla mnie czymś mistycznym, czymś co odcina mnie w momencie obcowania z nią od rzeczywistości i przenosi w inny wymiar. Podobne wspomnienia wiążę z pierwszym zetknięciem się z twórczością Davida Lyncha, która zdefiniowała mój gust filmowy i nadal stanowi jego bardzo ważną część. Możliwe, że to już oklepany frazes, ale nie…

Read More
FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn 

Filmowe obrazy w Trylogii Prostytucji Fruita Chana

O Fruicie Chanie pisze się dużo w kontekście politycznym, o tym jak partyzancko kręcił swoje filmy, o tym jak nie bał się mierzyć z wielkimi wydarzeniami, zanim można było o nich mówić jeszcze, że są historią. To faktycznie twórca, który na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych trzymał rękę na hongkońskim pulsie, i opowiadał o zdarzeniach, które do dziś kształtują historię Pachnącego Portu. Niemniej podczas oglądania jego retrospektywy na 13-tej edycji festiwalu filmowego Pięć Smaków zwróciłem uwagę przede wszystkim na to, jak wyobraźnia autora znajduje możliwość do ekspresji na poziomie wizualnym. Trylogia…

Read More
FILM Ludzie kina Magazyn 

W krainie szczęśliwości – wywiad z Tashi Gyeltshen reżyserem filmu “Czerwony fallus”

Maja Jankowska: Na wstępie chcę powiedzieć, że Twój film – Czerwony Fallus – bardzo mi się podobał. Widziałam do tej pory już kilka bhutańskich filmów i wydaje mi się, że ten wyreżyserowany przez Ciebie wyróżnia się na ich tle. Po obejrzeniu Twojego obrazu nie mogłam pozbyć się wrażenia, że Bhutańczycy są bardzo zabobonni? Tashi Gyeltshen: Niewątpliwie, to bardzo tradycyjna kultura, a buddyzm jest w dalszym ciągu mocno zakorzeniony w naszym życiu. Kultura i tradycja w zasadzie definiują sposób, w jaki żyjemy na co dzień. Rzeczą naturalną jest zatem to, że…

Read More
Felieton FILM Ludzie kina Magazyn 

Błękitna Rewolucja – analiza “Blue” Dereka Jarmana

Ostatni film brytyjskiego reżysera, malarza, scenarzysty, poety i ogrodnika – Dereka Jarmana – uznaje się za jedno z najbardziej kontrowersyjnych dzieł w historii kina. Już po pierwszej projekcji na festiwalu w Edynburgu w 1993 roku „Blue” otrzymało nagrodę dla najlepszego filmu brytyjskiego. Oprócz tego, rok później na sztokholmskim festiwalu filmowym Jarman został wyróżniony Honorable Mention za „inspirację wynoszącą sprawy życia i śmierci ponad formę filmu i wszelkie kategorie nagród”. Brytyjczyk od początku swojej działalności artystycznej aktywnie działał na rzecz ruchu LGBT. Jako jeden z pierwszych otwarcie mówił o swojej orientacji…

Read More