Wybór nowohoryzontowego Jury był w tym roku dosyć bezpieczny. Czerpiący z tytułowego gatunku ,,Western” Valeski Grisebach to przede wszystkim opowieść o zderzeniu dwóch kultur i poszukiwaniu swojego miejsca na świecie. Ten film, gdyby nie powolne (nowohoryzontowe?) tempo akcji nie miałby w zasadzie nic wspólnego z festiwalem, który od zawsze słynął…
Kategoria: Film
Odpoczynek dla mózgu – ,,The Party”, recenzja
Nowe Horyzonty to festiwal wypełniony filmami o trudnej i ciężkiej tematyce, które wymagają od widza dużego skupienia i pracy szarych komórek na wysokich obrotach. Trafiają się jednak takie produkcje jak chociażby zeszło roczne „Dobrze się kłamię w miłym towarzystwie”, wprawiające w dobry nastrój, pozwalające się odprężyć, a przy okazji robią…
Podaj cegłę! – ,,Fabryka niczego”, recenzja
Festiwalowy pył już powoli opadł, nieprzespane noce już nadrobione, a zmęczenie po obejrzeniu 50 filmów już poszło w niepamięć. Jednak nasza redakcja nie osiada na laurach i recenzuje dla Was najważniejsze i najlepsze tytuły ostatnich kilkunastu dni. Jednym z nich okazała się trzygodzinna portugalska produkcja „Fabryka niczego” reżyserii Pedro Pinho…
Redakcja wybiera najlepsze filmy 17. edycji T-Mobile Nowe Horyzonty
Dużo z nas uczestniczyło w tegorocznej edycji T-Mobile Nowe Horyzonty. Jaki to był festiwal? Powiedziałbym, że udany. Na tyle, że redakcja wskazała pełną „dziesiątkę” najlepszych filmów. 1. Niemiłość Wybitne, do głębi przeszywającej, trudne kino, które potwierdza, że Zwiagincew jest twórcą tyleż rosyjskim, co w pełni europejskim. Niezwykle intymna historia, z…
Nienawiść – ,,W ułamku sekundy”, recenzja
„W ułamku sekundy” rozpoczyna się w zakładzie karnym. Nuri – skazaniec tureckiego pochodzenia – idzie pewnym krokiem wzdłuż korytarza, zbierając gratulacje od kolejnych współwięźniów. Jego spacer kończy się w pomieszczeniu, gdzie wraz z główną bohaterką – Katią – zawrze on związek małżeński.
Nieskrępowany ryk – ,,The Square”, recenzja
Gdy Ruben Östlund otrzymywał w tym roku Złotą Palmę w Cannes Jury z Pedro Almodóvarem na czele zostało skrytykowane za wybór eskapistycznego dzieła. W świecie nierówności, pełnym napięć klasowych i kulturowych, nękanym przez ksenofobię i skupionym na pogoni za pieniądzem nagrodzono film o problemach dyrektora galerii sztuki współczesnej. Eskapizm jest…
Kobieta w czerni – ,,Kobieta, która odeszła”, recenzja
„Kobieta, która wyszła”, pomimo Złotego Lwa na koncie, raczej nie ma szans stać się przebojem tegorocznych Nowych Horyzontów. Trudno się z resztą dziwić, w końcu monstrualne 226 minut, w połączeniu z egzotycznym krajem pochodzenia (Filipiny), nie brzmią zbyt kusząco z perspektywy większości widzów. A szkoda, bo film Lava Diaza to…
Maczystowskie Chile – recenzja ,,Fantastycznej kobiety”
,,Fantastyczna kobieta” Sebastiana Lelio nie poszerzy granic kina LGBTQ, nie powie niczego nowego w ramach gatunku, ani nie zaskoczy widza. Jest to raczej zbiór tematów i stereotypów, które w patchworkowej formie zostają sprawnie podane. Tak sprawnie, i z takim ładunkiem emocjonalnym, że można Chilijczykowi tę twórczą prostotę wybaczyć.
WIEDZ, ŻE COŚ SIĘ DZIEJE – RELACJA Z FESTIWALU „NIC SIĘ TU NIE DZIEJE”
Nic się tu nie dzieje to nietypowa inicjatywa, która połączyła w działaniu trzy na co dzień konkurujące ze sobą poznańskie kina studyjne – Rialto, Pałacowe i Muzę. Chcąc nie chcąc wypełniła ona lukę powstałą po przeniesieniu festiwalu Transatlantyk do Łodzi i, choć o znacznie mniejszej skali i nastawieniu na nieco…
Kobieta na skraju załamania nerwowego – ,,Dzikie róże”, recenzja
,,Dzikie róże” to przede wszystkim dowód dojrzałości reżyserskiej Anny Jadowskiej. Autorka sprawnie prowadzi widza przez zakręty opowiadanej historii, która choć sama w sobie jest dosyć prosta, zmusza do zadawania sobie wielu pytań. Przede wszystkim odnośnie oceny głównej bohaterki. Jadowska mówiła po seansie, że za inspirację służyła jej ,,Elena” Andrieja Zwiagincewa,…
,,Aparat Claire” – Aparat duszy
Hong Sang-soo podczas tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty otrzymał swoją osobną sekcję, która jest mini-retrospektywą składającą się z czterech najnowszych filmów jego autorstwa. Jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tego przeglądu był „Aparat Claire” z Isabelle Huppert w roli głównej. Rok temu podczas festiwalu w Cannes koreański reżyser będąc w tym czasie…
Galaktyka w paczce czipsów – ,,Valerian i Miasto Tysiąca Planet”, recenzja
Ostatnie wyreżyserowane przez Luca Bessona dzieło filmowe – „Lucy” – zostało przyjęte bardzo chłodno. Tym razem Francuz zabrał nas do jeszcze bardziej futurystycznego świata, pełnego rozmaitych, galaktycznych ras i nacji, kipiącego kolorami i wyobraźnią. Reżyser od wielu lat jest zafascynowany pierwowzorem „Valeriana i Miasta Tysiąca Planet”.
Miłość i śmierć – recenzja filmu „Niemiłość”
Dla Zwiagincewa większym zagrożeniem dla współczesnej Rosji niż wiążący języki reżim i wszechogarniająca bieda jest niewątpliwie kryzys miłości. Pośród wielkopowierzchniowych blokowisk i spranych ortalionów dwunastoletni chłopiec Alyosha rozgrywa swoją statyczną codzienność. Po opuszczeniu szkoły i przybiciu niezręcznej piątki z jedynym przyjacielem, ze spuszczonym czołem wraca do niewielkiego mieszkanka, gdzie w…
NAJLEPSZE KONCERTY 23. PRZYSTANKU WOODSTOCK
“Najpiękniejszy Festiwal Świata” tak się mówi o słynnym już Woodstocku. I mimo że nie byłam na festiwalach w innych krajach, to wierzę, że w tych słowach jest ogromne ziarno prawdy. Pamiętam, jak dwa lata temu zawitałam do Kostrzyna na swój pierwszy Woodstock i zupełnie nie wiedziałam, czego mogę się…
„Happy end”: Oby to nie był jego ostatni film…
…bo byłoby to najzwyczajniej w świecie bardzo rozczarowujące zamknięcie wspaniałej kariery. Michael Haneke osiągnął już w filmie praktycznie wszystko. O jego filmach można powiedzieć wszystko, ale nie to że były bezpieczne. Tymczasem Happy end, ironicznie zatytułowany komediodramat, który z samego tytułu czerpie wielki potencjał, rozczarowuje właśnie dlatego, że jest bezpieczny…