Zaryzykuję stwierdzenie, że Noah Baumbach jest specjalistą od opowiadania historii o kryzysach w kochających się, wystawianych na próby, rodzinach. Jego ostatnie dzieło „Opowieści rodziny Meyrowitz…” dotyczy różnic w języku okazywania sobie miłości, które prowadzą do nieporozumień między członkami familii. Ale co ciekawe podobną analizę rodziny, będącej w kluczowym momencie życia,…
Kategoria: Magazyn
Czy śpiewem można wielbić boga? „Jesus Is King” Kanyego Westa
Niczym Kanye West w swojej nowej płycie, mam potrzebę wyznania grzechów. Nigdy nie byłem wielkim fanem Kanyego Westa ani jego muzyki, chociaż potrafię docenić wiele z jego utworów. Według wielu zagorzałych fanów tego rapera moje muzyczne preferencje dyskredytują mnie od napisania recenzji. Z takim przeświadczeniem przyjmę tą krytykę i powiem…
pękające niczym bańki mydlane – recenzja filmu „Balon”
Tegorocznym laureatem konkursu głównego Festiwalu Filmowego Pięciu Smaków został obraz Pemy Tsedena, tybetańskiego reżysera, którego inne dzieło – Jimpa – mieliśmy okazję również oglądać na Nowych Horyzontach. Twórca niezwykle silnie czerpie ze swojej kultury i miejsca wychowania – nie tylko zrealizował pierwszy w całości film w języku tybetańskim, ale również…
W krainie szczęśliwości – wywiad z Tashi Gyeltshen reżyserem filmu „Czerwony fallus”
Maja Jankowska: Na wstępie chcę powiedzieć, że Twój film – Czerwony Fallus – bardzo mi się podobał. Widziałam do tej pory już kilka bhutańskich filmów i wydaje mi się, że ten wyreżyserowany przez Ciebie wyróżnia się na ich tle. Po obejrzeniu Twojego obrazu nie mogłam pozbyć się wrażenia, że Bhutańczycy…
Wojna i wiara – recenzja 'Ukryte życie’
Będzie czas przed ’Ukrytym życiem’ i czas po ’Ukrytym życiu’, parafrazując słowa krytyków na temat jednego z najbardziej przereklamowanych filmów ostatnich lat. Z nowym obrazem Terrence’a Malicka tego problemu nie ma, a on sam jako artysta może znacznie zyskać dzięki zastosowaniu takiego podziału, bowiem od czasu ’Drzewa życia’ z 2011…
Retrospektywa Fruit Chana – recenzja filmu „Made in Hong Kong”
Fruit Chan, czyli jeden z przedstawicieli drugiej nowej fali niezależnego hongkońskiego kina, na tegorocznym 13. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków ma retrospektywę swojej twórczości. Jest to niepowtarzalna okazja, aby zaznajomić się bliżej z jego dziełami, które mimo wszystko w Polsce nie są zbyt szerzej znane. Niewątpliwie, najstarszy film Fruit Chana wyświetlany…
Szantaż, miłość i strój gimnastyczny – recenzja filmu „Kwiaty zła”
Jako film otwarcia tegorocznego 13. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, wybrałam Kwiaty zła w reżyserii Noboru Iguchi – twórcy takich niezapominanych projekcji jak Dead Sushi. Projekcja wydawała się być tym bardziej intrygująca, że najnowsza produkcja japońskiego twórcy znacząco odbiegała od poprzednich pastiszowo przerysowanych form. Kwiaty zła powstały na podstawie japońskiej mangi, którą Noboru Iguchi przenosił…
Shia rozlicza się z przeszłością – recenzja filmu „Słodziak”
Po premierze „Jokera” można było sądzić, że w tym roku nie spotkamy w kinach już żadnego innego niestabilnego emocjonalnie klauna, a jeśli już nawet takowy się pojawi – nie będzie to tak udana kreacja jak ta zrealizowana przez Joaquina Phoenixa. Organizatorzy American Film Festival postanowili jednak umożliwić widzom obejrzenie „Słodziaka”…
Podsiadło kłamał, fale są – recenzja 'Waves’
Przy całej sympatii do Dawida Podsiadło, nie słuchajcie go, bo fale zdecydowanie są. ’Waves’ autorstwa Traya Edwarda Shultsa (’It comes at night’) jest wzruszającą sagą rodzinną osadzoną wokół pewnego tragicznego wydarzenia i wątku młodego czarnoskorego mężczyzny, który będąc jego uczestnikiem wpływa na losy wszystkich sobie bliskich osób. Chłopak (Kelvin Harrison…
Wieża nieufności. Wieża samotności – recenzja „The Lighthouse” Roberta Eggersa
Przez zamknięte drzwi najlepiej patrzy się przez dziurkę od klucza. Jakkolwiek to zdanie nie oddaje w pełni istoty tak złożonego filmu, jakim jest The Lighthouse, to jest ono jedynym krótkim i spójnym podsumowaniem przy burzy uczuć, jaką w tym momencie przeżywam. Nowy film Eggersa ma bowiem w sobie coś z…
Gangsterski epos o Ameryce – recenzja „Irlandczyka” Martina Scorsese
Martin Scorsese jest wielki! Nie byłem olbrzymim zwolennikiem jego ostatniego Milczenia, gdyż było dla mnie momentami, przy wszelkich walorach, zbyt dosadne, stawiające kropkę nad „i”. Jednak Irlandczyk to zupełnie coś innego – filmowy epos gangsterski, niezwykle ambitny projekt, który udał się praktycznie w 100 procentach. Głównie dzięki temu, że Scorsese,…
Tajemnica, surrealizm i wspomnienia – recenzja 'Zeszłego roku w Marienbadzie’
A jednak tej ciężkiej nocy, z minuty na minutę, suche trawy wzgórza zaroiły się od ludzi, którzy tańczyli, spacerowali i kąpali się w basenie, zupełnie jak wczasowicze, bywalcy Teques albo Marienbadu. – Wynalazek Morela, Adolfo Bioy Casares Ciężka to była zaiste noc po pierwszym seansie ’Zeszłego roku w Marienbadzie’ Alaina…
Pacyfistyczny Szekspir bez pazura – recenzja „Króla”
Król Davida Michôda jest inspirowany pierwszą i drugą częścią „Henryka IV” oraz „Henrykiem V” Williama Szekspira. Co to dokładnie znaczy (bohaterowie tylko fragmentami posługują się szekspirowską frazą, a po pentametrze jambicznym śladu brak), i jak do scenariusza rozciągniętego na 140 minut wciśnięto aż trzy dramaty wiedzą tylko sam David Michôd…
Barany w kosmosie – recenzja filmu „Baranek Shaun. Farmageddon”
Baranek Shaun stanowił nieodłączną część mojego dzieciństwa. Śmiem twierdzić, że najwcześniejszą edukacją filmową, jaką otrzymałem od rodziców była właśnie bajka o sprytnym baranku. W mojej szafie z płytami DVD wciąż znajduje się kolekcja sezonów serialu. Nie będzie, więc kłamstwem, jeżeli powiem, że na nową odsłonę przygód ekscentrycznych owiec czekałem bardziej…
Jazz wcale nie taki cool – recenzja filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza”
Od tego typu produkcji wymagam zwykle dwóch rzeczy – pierwsza to zainspirowanie mnie do poznania historii jeszcze mocniej niż została pokazana w filmie, który siłą rzeczy musi czasem iść na skróty, żeby nie stać się nagle filmowym esejem na kilkanaście czy kilkadziesiąt godzin. Druga zaś, ograniczona do filmów muzycznych, to…