Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: cukier puder – szybka recenzja filmu „My favourite cake”

Niektórzy przewidują, że Złotego Niedźwiedzia w tym roku zdobędzie, a przynajmniej ma szansę zdobyć irańska produkcja My favourite cake (Moje ulubione ciasto).  Film opowiada historię 70-letniej wdowy, która pod wpływem rozmów z przyjaciółkami zdecyduje się dać sobie znów szansę na miłość. Pewnego dnia, podczas spaceru po mieście zajdzie do jadłodajni, gdzie w tłumie dostrzeże samotnego, starszego mężczyznę. Podążając za intuicją, będzie go śledzić. Kiedy dowie się, że pracuje jako taksówkarz, wówczas wcieli w życie chytry plan w wyniku którego dwójka bohaterów spędzi ze sobą przyjemny wieczór. Przełamując nieśmiałość, wyrzekając się…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: skąd somsiad ma pieniążki – szybka recenzja filmu „The Great Yawn of History”

Pewnego dnia Beitollah ma sen, który powraca do niego co noc. Śni o jaskinii, na końcu której ukryty jest skarb. Chciałby go zdobyć, ale na przeszkodzie stoi mu jego wyjątkowo mocna religijność, bo co jeśli ukryte złote monety nie będą halal? Bohater zdecyduje się zatrudnić do tego zadania człowieka o bardziej liberalnych poglądach. Tym kimś będzie Shoja. Razem ruszą poprzez irańską pustynię. Problem w tym, że sen Beitollaha jest mało dokładny i nie do końca wiadomo, o którą jaskinię chodzi. The Great Yawn of History to kino drogi. Dające wgląd…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

74. Berlinale: wakacje z dziewczynami – szybka recenzja filmu „My summer with Irène”

Clara i Irène (w ich rolach genialne Maria Callina Brandenburg i Noée Abita) poznają się na obozie wypoczynkowym organizowanym dla osób ciężko chorych w ramach terapii po odbytym leczeniu. Obie mają 17 lat i zupełnie różne charaktery. Mimo to bardzo szybko nawiązuje się między nimi bliska relacja. Przebojowa i pełna życia Irène proponuje cichej i nieśmiałej Clarze wspólne spędzenie wakacji i wyrwanie się z rutyny codzienności i ciężaru traumatycznych doświadczeń. Dziewczyny uciekają na jedną z sycylijskich wysp, gdzie w ciepłym słońcu, wśród morskich fal oddadzą się w pełni niezobowiązującemu odpoczynkowi,…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Anielski śpiew – recenzja filmu „Gloria!” (Berlinale)

„Gloria!”, czyli kolejny film kostiumowy osadzony czasowo, ale tym razem nieco później, bo w 1800 roku. Podobnie jak w „Des Teufels Bad” twórcy skupili się na rolach kobiecych, idąc w stronę niemalże kina familijnego, co wyraźnie nie spodobało się części berlińskiej publiczności.  Czy faktycznie „Gloria!” jest tak nieudaną produkcją? Fabuła jest zarysowana bardzo prosto – w klasztorze, w którym wychowywane są sieroty, grupka dziewczyn próbuje odnaleźć siebie i wolność. To kolejny film podczas tegorocznego Berlinale spisujący się w motyw tożsamości, poszukiwania siebie, a jednocześnie różnorodności i przemieszania. Główne bohaterki utalentowane są…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Sacrum i profanum – recenzja filmu „Des Teufels Bad” (Berlinale)

Jeszcze żaden pokaz podczas tegorocznego Berlinale nie wzbudził we mnie tyle pytań i wątpliwości, ile „Des Teufels Bad”. Choć z seansu nie wyszłam szczególnie usatysfakcjonowana, tak ziarenka zasadzone w moim umyśle podczas projekcji zaczęły kiełkować. Tym samym produkcja duetu Veronika Franz & Severin Fiala stał się dla mnie ciekawym, aczkolwiek niepozbawionym wad obrazem kobiety na skraju załamania nerwowego. A może nawet już takiej, która przekroczyła cienką linię szaleństwa. Historia „Des Teufels Bad” jest dość prosta, zwłaszcza jeśli umieścimy ją w odpowiedniej epoce. Mamy XVIII wiek, który rządzi się swoimi prawami,…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Odwieczna walka – recenzja filmu „L’Empire” (Berlinale)

„L’ Empire” to chyba wciąż moje największe zaskoczenie podczas tegorocznego Berlinale. Bynajmniej nie jest one szczególnie pozytywną niespodzianką i już na wstępie mogę stwierdzić, że nie zaliczyłam tego seansu do szczególnie udanych. Niemniej jednak wciąż z zaciekawieniem rozważam elementy filmu, które skłoniły selekcjonerów do wybrania właśnie tej produkcji dla berlińskiej publiczności. Bruno Dumont postanowił zabrać nas do świata, w którym zmierzyć się muszą ze sobą dwie siły. Wszystko za sprawą dziecka, wybrańca, o niewyobrażalnej sile – a przynajmniej tak przedstawiają nam to bohaterowie. Już sam opis „L’Empire” brzmiał jak kino…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Piekielna kuchnia – recenzja filmu „La Cocina” (Berlinale)

Kiedy wy, sącząc drinki, czekacie na zamówione dania, tam rozgrywa się piekło. Kulisy kuchni wiedzieliśmy już miliony razy w różnych wydaniach: dramaty rodzinne, pogoń za marzeniami, wygrywane konkursy. Dorzućmy do tego reality show i okaże się, że gastronomia króluje na naszych ekranach. Czy zatem da się opowiedzieć tę historię na nowo? Film Alonso Ruizpalaciosa niemal w całości rozgrywa się w restauracji. Wchodzimy do niej wraz z bohaterką i podobnie jak ona dostajemy szczątkowe informacje, które pozwalają nam powoli indentifikbwać pozostałych bohaterów. Powoli zarysowują się również wątki – mamy informację o…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Powolne opadanie – recenzja filmu „Sterben” (Berlinale)

Musimy porozmawiać o umieraniu – mówi Matthias Glasner swoim najnowszym filmem zatytułowanym „Sterben”, czyli dosłownie umieranie. Temat wielowymiarowy: umrzeć można ze starości, na skutek choroby, wypadku czy samobójstwa. Każda śmierć jest inna, jej okoliczności odmienna, ale skutek pozostaje ten sam. Żadnej z nich jednak nie sposób ocenić. Jak wypada „Sterben” na tyle innych tytułów z sekcji konkursowej? Glasner snuje swoje rozważania przez trzy godzinny, dzieląc fabułę na części. Pozwala nam to lepiej poznać bohaterów, ich motywację, lęki i marzenia. Wszystkie historie splatają się ze sobą, tworząc jednorodny obraz wzajemnego niezrozumienia i…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Ten obcy – recenzja filmu „Another end” (Berlinale)

Cenię sobie filmy, które podejmują tematykę końca świata. Nie chodzi mi jednak o apokalipsę, skutkującą szeregiem zniszczonych budynków, powodziami czy innymi katastrofami. Chodzi mi o indywidualne końce świata, małe dramaty, które rozgrywają się każdego dnia i umykają niezauważone. Taki dla mnie był właśnie „Another end” pokazywany w sekcji Konkurs Główny. Poznajemy głównego bohatera w momencie, w którym pogrążony jest w rozpaczy. Informację dostajemy cząstkowo, powolnie układając obraz składający się na sensowną całość. Pewna firma pod chwytliwym hasłem „Another end” umożliwia ludziom „wskrzeszenie” swoich zmarłych bliskich, aby móc przeżyć z nimi…

Read More
Festiwal Film Magazyn Recenzja 

Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)

Cieszy, że podczas Berlinale coraz częstszym wyborem selekcjonerów sekcji Konkurs Główny są filmy dokumentalne. W zeszłym roku dość sporym zaskoczeniem był wybór produkcji „Adamant” w reżyserii Nicholasa Philiberta. Tym razem możemy poznać nieco historii Republiki Beninu podczas projekcji filmu „Dahomey”. Końcówka roku 2021. 26 królewskich skarbów – zabytków muzealnych? – Królestwa Dahomeju ma zamiar opuścić Paryż i powrócić do swojego kraju pochodzenia, dzisiejszej Republiki Beninu. Dzieła we Francji znalazły się na skutek działań kolonizatorów, w samym Królestwie liczba zachowanych obiektów jest praktycznie zerowa. Powrót ten stanowi święto, ale jednocześnie punkt wyjścia…

Read More