Felieton FILM Magazyn 

„Mobilność jest realnością” – o „Biegunach” kina w zderzeniu z książką Olgi Tokarczuk.

Moblinosc jest realnoscią Głosi tytuł jednego z najkrótszych i najważniejszych rozdziałów „Biegunów” Olgi Tokarczuk. Myśl głośno wybrzmiewająca z każdej strony lektury i element spajający konstelację rozrzuconcyh w czasie historii. „Flights” (Odloty, ucieczki) –  tytuł angielskiego przekładu, wskazuje na dynamizm o charakterze podróżnym, podczas gdy polska nazwa odnosi się do bardziej ogólnego nie zatrzymywania się. Wieczni wędrowcy, którym nie wolno się zatrzymać choćby na chwilę i którzy nawet we śnie muszą się poruszać, a gdy zachorują, inni będą ich nosić, ażeby w bezruchu nie dopadł ich szatan. W przekładzie ruch nabiera…

Read More
Felieton FILM Magazyn Netflix Seriale 

Kontrowersje wokół RuPaul’s Drag Race

TW: Poniższy tekst zawiera niepokojące treści – przemoc seksualna, transfobia. Od lat RuPaul’s Drag Race utrzymuje się na listach najchętniej oglądanych programów typu reality show. Jego celem jest wyłonienie najlepszej drag queen, która mianowana zostanie tytułem „Next Drag Superstar” oraz oczywiście otrzyma nagrodę pieniężną i rozpoznawalność na arenie międzynarodowej. Najlepszą z najlepszych wyłania się poprzez różnorodne konkurencje; makijażowe, związane z designem i szyciem, aktorskie, taneczne, wokalne, ale przede wszystkim komediowe. Początkowo nie wiązano z programem większych nadziei. Sam prowadzący, RuPaul Charles, początkowo uważał, że komediowe, czasem wulgarne i kontrowersyjne show…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

„7500”: Czy Joseph Gordon-Levitt wyląduje bezpiecznie?

Tytuł tego skromnego thrillera odnosi się do sytuacji, w której samolot zostaje porwany. Tak właśnie się dzieje z samolotem lecącym do Berlina, w którym pojawiają się islamscy terroryści. Grający Tobiasa Joseph Gordon-Levitt musi uratować pasażerów i wylądować. Tymczasem zamachowcy bezskutecznie próbują się dostać do kokpitu. Jest to jeden z najciekawszych elementów tego do pewnego momentu naprawdę znakomitego filmu w reżyserii Patricka Vollratha – dostanie się do kokpitu bez zgody pilota jest praktycznie niemożliwe, co stanowi z jednej strony zapewne podstawowy sposób na zabezpieczenie samolotu przed porwaniem. Z drugiej zaś, możliwość…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

Z „Pride” przegrywam tak samo jak z „Call me by your name” – wyznanie ryczącego na filmach naczelnego

W ramach świetnego cyklu Kinooptymizm, w Kinie Nowe Horyzonty można było obejrzeć Pride lub po polsku Dumnych i wściekłych – jeden z najlepszych, a dla mnie na pewno najważniejszych filmów LGBT+ w historii. W dobie tzw. kampanii wyborczej w Polsce, politycy partii rządzącej prześcigali się w nazywaniu członków społeczności LGBT+ wyzwiskami najróżniejszej mocy. Pride świetnie pokazuje jak wyglądała sytuacja gejów i lesbijek w Wielkiej Brytanii w latach 80. a więc już prawie 40 lat temu. Jak to świadczy o naszym kraju, że jesteśmy w sprawach równouprawnienia i tolerancji w tym…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

„Harriet” czyli kiedy Akademia Filmowa nie chwyci przynęty

Harriet Tubman to jedna z najciekawszych, najbardziej inspirujących, a przy okazji najmniej w Europie znanych postaci amerykańskiej historii – kobieta urodzona w niewoli, która uciekła, znalazła wolność i postanowiła pomóc swojej rodzinie oraz innym czarnoskórym mieszkańcom Maryland w przejściu podobnej drogi. Dzięki jej akcjom, realizowanych pod auspicjami Underground Railroad, udało się uwolnić ok. 300 osób. Kolejnych 750 uratowano, podczas zbrojnego rajdu, który poprowadziła Tubman jako pierwsza kobieta-dowódca wojny secesyjnej. Żyła…91 lat. Fascynująca, niesamowita historia. Za to jak została opowiedziana w fatalnym Harriet, wszyscy zaangażowani powinni jakoś odpowiedzieć. Wszyscy poza Cynthią…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Wypolerowane blaty, zielone trawniki i naładowane karabiny – recenzja filmu Eastern

Na przedmieściach Warszawy przedstawiciele klasy średniej wiodą idealne, spokojne życie. Podlewają równe, zielone trawniki, myją swoje błyszczące samochody, w których musi zmieścić się cała rodzina z wózkiem, siedzą przed ogromnymi telewizorami i używają najnowszych produktów marki Apple pijąc swoją ulubioną kawę z mlekiem z wysokiej szklanki. Nastoletnia dziewczynka jeździ na hulajnodze po osiedlu i słucha muzyki co jakiś czas robiąc balona z gumy do żucia. Ten sielski obrazek zaburza jedynie widok karabinu na jej ramieniu. Eastern to pełnometrażowy debiut Piotra Adamskiego. Punkt wyjścia stanowi alternatywna wersja współczesnej Polski, gdzie najważniejszą…

Read More
Felieton FILM Magazyn 

Barwny obraz polskiej animacji najnowszej – omówienie pakietu „Akcja Animacja”

Całkiem niedawno w moich rękach znalazł się dwupłytowy pakiet “Akcja Animacja: filmy najnowsze” z  wybranymi polskimi filmami tego gatunku, datowanych na lata 1994 do 2008. Tradycja animacji w naszym kraju sięga lat 60, w których nowa forma krótkich obrazów pozwalała twórcom na więcej wolności w przekazie i środkach wyrazu. Warto zapoznać się z wczesną twórczością Witolda Giersza ze względu na przełomowość stosowanej przez niego techniki –  kładzenia farby bezpośrednio na celuloid (źródło: „Historia Kina Polskiego 1895-2014” Tadeusz Lubelski). Dzieła Polaków były doceniane za granicą, na festiwalach w Oberhausen (“Fotel” i…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

„Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”: Festiwal Pozytywnego Kiczu

Żona Willa Ferrella jest jednym z powodów powstania tego filmu, który stanowiłby idealny list miłosny aktora do Eurowizji. Stanowiłby, gdyby Ferrell nie chciał koniecznie zrobić z niego komedii i nie musiał obsadzać siebie w roli głównej. Nie można odmówić Ferrellowi tej miłości – on chyba naprawdę wkręcił się w temat najbardziej kiczowatego i eklektycznego konkursu muzycznego na świecie. Co więcej widać, że całkiem nieźle go poczuł, bo zarówno zainscenizowane sekwencje z konkursu, jak i piosenki specjalnie napisane do filmu, w tym nawet te które nie pojawiają się podczas samej Eurowizji,…

Read More
FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn Recenzja 

Wspominając Carla Reinera – ‚Umarli nie potrzebują pledu’

Wczoraj świat obiegła wiadomość o śmierci Carla Reinera, jednego z wielkich talentów artystycznych, który maczał swoje palce w każdej możliwej branży Hollywood, od scenariopisarstwa i produkcji, przez reżyserię, aż po aktorstwo. Odchodząc w wieku 98 lat, zostanie zapamiętany, jako postać związana z szeroko pojmowaną komedią. Młodsi widzowie będą go kojarzyć z występów w filmach Soderbergha z serii Ocean’s Eleven, lecz ci troszkę starsi odruchowo powiążą jego osobowość z obrazami, gdzie główną rolę odgrywał zawsze Steve Martin, który rozstał się z nim takimi słowami: „Żegnam swojego największego mentora, w kinie i…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Ta rzadko spotykana, niepochlebna recenzja „Naszego Czasu” Carlosa Reygadasa

Uwielbiam autorskie kino niezależne za tę niezwykłą zdolność polaryzacji widowni. W każdym aspekcie sztuki, dzieła bardziej kontrowersyjne i wymykające się ogólnie przyjętym konwencjom budzą (często silnie emocjonalne) dyskusje. Do podobnego poruszenia doszło w 2012 roku, na festiwalu w Cannes, z którego Carlos Reygadas wyjechał ze Złotą Palmą za najlepszą reżyserię. “Post Tenebras Lux’ – intrygująca, na wpół oniryczna, lawirująca gdzieś między horrorem a dramatem rodzinnym, wiwisekcja rozpadającego się małżeństwa także podzieliła w odbiorze polską krytykę i widownię. Meksykański reżyser po ośmiu latach powraca z nowym filmem i ponownie separuje publikę…

Read More