FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Tak mogłyby wyglądać filmy Patryka Vegi

Gdyby Patryk Vega miał obok siebie dobrego operatora, montażystę z łbem na karku i kogoś, kto podpowiedziałby mu, które części jego kuriozalnych scenariuszy powinny trafić do śmieci, to kręciłby takie filmy jak Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa. Żeby jednak nie było tak różowo – film Macieja Kawulskiego ma swoje problemy, liczne. Ma też jednak sporo bardzo dobrych elementów, które nie pozwalają go zupełnie skreślić, jak ostatnie produkty filmopodobne Vegi. Nie znamy imienia i nazwiska naszego Bohatera (znany z Jesteś Bogiem Marcin Kowalczyk), ale wiemy, że jest niebezpiecznym i teoretycznie bardzo…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

“W głębi lasu” dziś nie zaśnie nikt

Nowa produkcja Netflixa, na podstawie prozy Harlana Cobena, to na pewno najlepszy polski serial z tej stajni, jeśli nie w ogóle najlepsza propozycja tzw. seriali premium. Oglądamy tutaj właściwie dwie historie jednego bohatera, Pawła – w jednej jest on licealistą, którego poznajemy na obozie, gdzie jest opiekunem. Obóz kończy się tragicznie – ginie dwójka uczestników, a kolejnych dwoje nigdy nie zostaje odnalezionych. W drugiej odsłonie spotykamy Pawła już jako doświadczonego prokuratora, który zmaga się kilkoma demonami: z przeszłości, które go nawiedzają w związku z odnalezionym ciałem, oraz z teraźniejszości, które…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Poznać siebie w nowym otoczeniu – recenzja “Chłopczycy” Celine Sciammy

Gorzki smak lata coraz częściej cechuje filmy o szeroko pojętym dorastaniu. Wakacyjna beztroska dobrze kontrastuje z dramatem, który wręcz nie pasuje do słonecznej sielanki. Taki koncept stosował u siebie Sean Baker w fenomenalnym “The Florida Project”, gdzie w cukierkowych hotelowych slumsach, obserwował zabawy i domowe dramaty dzieci. Z tematem straty rodziców i odnalezieniem się w nowej rodzinie mierzyła się Carla Simon w “Lato 1993”. Największa siła tych i innych filmów tkwi w tym zderzeniu letniej beztroski z wewnętrznymi rozterkami. “Chłopczyca” Celine Sciammy także krąży wokół tematu dorastania, ale robi to…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn Podsumowania / Topki Przeglądy 

Głośno świętujemy Miesiąc Dumy, nasłuchując niemego kina!

Środowisko artystyczne zawsze wydawało się oazą pewnej otwartości międzyludzkiej, chociaż jak każde inne mocno ucierpiało w pierwszej połowie XX wieku. Mówiąc o Queer Cinema, mamy zazwyczaj na myśli kino, które powstało na przełomie lat 80-tych i 90-tych i trwa do dzisiaj, coraz mocniej wchodząc w symbiozę z kinem popularnym. Ogromne sukcesy takich filmów jak Tajemnica Brokeback Mountain, Życie Adeli, Witaj w klubie, Moonlight, a przede wszystkim Tamte dni, tamte noce i zeszłoroczny Portret kobiety w ogniu zarówno pod kątem artystycznym, zdobywając uznanie wśród krytyków i zbierając laury na światowych festiwalach,…

Read More
FILM Magazyn Recenzja Seriale 

“Skate kitchen” i “Betty” czyli idealna propozycja na lato

Crystal Moselle sportretowała w Skate Kitchen oraz opartym na filmie serialu Betty grupę chyba najbardziej rozbrajająco szczerych, żywych, konsekwentnie skonstruowanych bohaterek kina młodzieżowego ostatnich lat, które w dodatku są odbiciami prawdziwych pasjonatek skateboardingu. Cudowne! Obydwie te propozycje mają wspólne walory – poraża wręcz ich prawdziwość, zachwyca bezpretensjonalność. Moselle tworzy chwilami dość błahe historie, które jednak są takie tylko pozornie. W praktyce jest w stanie w prostej narracji zawrzeć tyle prawdy o dorastaniu, problemach nastolatek, które wrzuca do sytuacji bardzo specyficznej i nie ukrywajmy takiej, w której rządzą faceci. Tym trudniejsze…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Gołąbeczki”: Tak wiele zależy od chemii…

…szczególnie w komedii. Gdyby pomiędzy Issą Rae i Kumailem Nandjianim jej nie było, nowa propozycja Netflixa Gołąbeczki byłaby zapewne sporą porażką. Szczególnie, że scenariusz, który dostali do pracy nie należał raczej do tych…mniej sztampowych. W sumie trudno tutaj w ogóle mówić o scenariuszu – mamy co prawda niby historię kryminalną, w której przewija się też niby opowieść o związku pomiędzy bohaterami, ale w gruncie rzeczy ten film to zbiór bardzo udanych skeczy pomiędzy Rae i Nandjanim, którzy w parze wypadają na ekranie brawurowo. I trochę szkoda, że ich chemia nie…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Zatrzyj ślady”: W lesie dziś zaśnie ktoś

Tak właśnie chciałby żyć bohater grany przez znakomitego Bena Fostera – jako weteran wojenny, mający ewidentny problem z powrotem do normalności, szuka swojej alternatywnej drogi, która pozwoli mu na adaptację do nowych/starych warunków. Problem w tym, że ma on nieletnią córkę, która niejako zmuszona jest do pozostawania z nim, a przy okazji do przyspieszonego dorastania, bo ojcu w sposób oczywisty trzeba pomóc. Dziewczynę gra Thomasin McKenzie, która jest najważniejszym walorem nowego filmu Debry Granik, twórczyni Do szpiku kości, dzięki któremu Jennifer Lawrence jest wciąż (choć z krótką przerwą) jedną z…

Read More
FILM Magazyn Recenzja Seriale 

“Mrs. America”: Ekscytująca historia Ameryki

Ktoż mógłby się spodziewać, że o niemal karykaturalnie konserwatywnej postaci, jaką była nieżyjąca już Phyllis Schlafly, można nakręcić jeden z najbardziej ekscytujących, wiarygodnych, zbilansowanych emocjonalnie i merytorycznie seriali ostatnich lat? Phyllis Schlafly była konserwatywną działaczką szeroko pojętego ruchu kobiecego, aktywną od przełomu lat 60. i 70. praktycznie do śmierci w 2016r. W swojej działalności starała się przeciwstawiać liberalnym postulatom feministek i innych grup dążących do szeroko pojętej równości prawnej oraz braku dyskryminacji ze względu na płeć. Gdyby do sportretowania jej zabrała się nieodpowiednia osoba, to stworzenie postaci karykaturalnej, ośmieszenie jej…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Córka Boga”: Szumowska wyjeżdża zagranicę…

…i niewiele dobrego z tego wynika. The Other Lamb lub Córka Boga to jej najnowsza produkcja, pierwsza nakręcona w języku angielskim. Czy otworzy jej drogę do większych projektów poza Polską? Być może paradoksalnie tak, bo wydaje się, że ten bezpieczny, a przez to nudny film, który podoba się krytykom za Oceanem, na pewno pokaże to z czego Szumowską znamy dobrze: ona jest niezwykle utalentowaną reżyserką, która ma problem z doborem historii. Po fatalnej Twarzy Szumowska wygląda na spaloną w polskich realiach – nie ma już za bardzo tematyki, której nie…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Bollywood nie takie kolorowe – recenzja filmu Pink

Bollywood niemal każdemu kojarzy się estetyką nadmiaru; tańcem, śpiewem, intensywnymi kolorami i romantycznymi scenami w deszczu. „Czasem słońce, czasem deszcz” przeszło do historii jako reprezentatywny film bollywoodzki charakteryzujący indyjską kinematografię. Od niego w Polsce rozpoczął się trend i jakakolwiek popularność tego typu produkcji. Wpłynęło to na pierwsze doświadczenia kinowe młodych osób. Mając 7 lat słuchałam piosenek i oglądałam choreografie z kultowego dzieła Karana Johara nie rozumiejąc ani słowa, jednak doceniając intensywne kolory i wesołą muzykę. Kreacja młodego gniewnego mężczyzny – Amitabha Bachchana – odcisnęła się w mojej pamięci i pozostawiła…

Read More