Clara i Irène (w ich rolach genialne Maria Callina Brandenburg i Noée Abita) poznają się na obozie wypoczynkowym organizowanym dla osób ciężko chorych w ramach terapii po odbytym leczeniu. Obie mają 17 lat i zupełnie różne charaktery. Mimo to bardzo szybko nawiązuje się między nimi bliska relacja. Przebojowa i pełna…
Kategoria: Magazyn
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202414848_2.jpg)
Anielski śpiew – recenzja filmu „Gloria!” (Berlinale)
„Gloria!”, czyli kolejny film kostiumowy osadzony czasowo, ale tym razem nieco później, bo w 1800 roku. Podobnie jak w „Des Teufels Bad” twórcy skupili się na rolach kobiecych, idąc w stronę niemalże kina familijnego, co wyraźnie nie spodobało się części berlińskiej publiczności. Czy faktycznie „Gloria!” jest tak nieudaną produkcją? Fabuła jest…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/IMG_9993.jpeg)
Sacrum i profanum – recenzja filmu „Des Teufels Bad” (Berlinale)
Jeszcze żaden pokaz podczas tegorocznego Berlinale nie wzbudził we mnie tyle pytań i wątpliwości, ile „Des Teufels Bad”. Choć z seansu nie wyszłam szczególnie usatysfakcjonowana, tak ziarenka zasadzone w moim umyśle podczas projekcji zaczęły kiełkować. Tym samym produkcja duetu Veronika Franz & Severin Fiala stał się dla mnie ciekawym, aczkolwiek…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202408944_1.jpg)
Odwieczna walka – recenzja filmu „L’Empire” (Berlinale)
„L’ Empire” to chyba wciąż moje największe zaskoczenie podczas tegorocznego Berlinale. Bynajmniej nie jest one szczególnie pozytywną niespodzianką i już na wstępie mogę stwierdzić, że nie zaliczyłam tego seansu do szczególnie udanych. Niemniej jednak wciąż z zaciekawieniem rozważam elementy filmu, które skłoniły selekcjonerów do wybrania właśnie tej produkcji dla berlińskiej…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202408571_1-scaled.jpg)
Piekielna kuchnia – recenzja filmu „La Cocina” (Berlinale)
Kiedy wy, sącząc drinki, czekacie na zamówione dania, tam rozgrywa się piekło. Kulisy kuchni wiedzieliśmy już miliony razy w różnych wydaniach: dramaty rodzinne, pogoń za marzeniami, wygrywane konkursy. Dorzućmy do tego reality show i okaże się, że gastronomia króluje na naszych ekranach. Czy zatem da się opowiedzieć tę historię na…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202406481_4-scaled.jpg)
Powolne opadanie – recenzja filmu „Sterben” (Berlinale)
Musimy porozmawiać o umieraniu – mówi Matthias Glasner swoim najnowszym filmem zatytułowanym „Sterben”, czyli dosłownie umieranie. Temat wielowymiarowy: umrzeć można ze starości, na skutek choroby, wypadku czy samobójstwa. Każda śmierć jest inna, jej okoliczności odmienna, ale skutek pozostaje ten sam. Żadnej z nich jednak nie sposób ocenić. Jak wypada „Sterben” na…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202414892_1-scaled.jpg)
Ten obcy – recenzja filmu „Another end” (Berlinale)
Cenię sobie filmy, które podejmują tematykę końca świata. Nie chodzi mi jednak o apokalipsę, skutkującą szeregiem zniszczonych budynków, powodziami czy innymi katastrofami. Chodzi mi o indywidualne końce świata, małe dramaty, które rozgrywają się każdego dnia i umykają niezauważone. Taki dla mnie był właśnie „Another end” pokazywany w sekcji Konkurs Główny….
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/02/202414781_1-scaled.jpg)
Zaginione królestwo – recenzja filmu „Dahomey” (Berlinale)
Cieszy, że podczas Berlinale coraz częstszym wyborem selekcjonerów sekcji Konkurs Główny są filmy dokumentalne. W zeszłym roku dość sporym zaskoczeniem był wybór produkcji „Adamant” w reżyserii Nicholasa Philiberta. Tym razem możemy poznać nieco historii Republiki Beninu podczas projekcji filmu „Dahomey”. Końcówka roku 2021. 26 królewskich skarbów – zabytków muzealnych? – Królestwa…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/08-74-berlinale-key-visual-scaled.jpg)
74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (ENCOUNTERS)
Wśród filmów tegorocznej sekcji Encounters liczne są historie bohaterów mierzących się ze swoją przeszłością, zmianami oraz nowo powstającymi emocjami. Jakich z nich nie można pominąć? ~ Cidade; Campo reż. Juliana Rojas | Brazylia, Niemcy, Francja Dwie opowieści o migracji, wspomnieniach i duchach przeszłości. Zapowiada się powolny obraz codzienności nasycony wpływem przeszłości…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/08-74-berlinale-key-visual-scaled.jpg)
74. Berlinale: graj panie ten film, czyli umrę, jak nie zobaczę
Traktujący o starożytnej architekturze oraz jej relacji ze współczesnym światem dokument Architecton znajduje się na szczycie mojej listy. Zaraz po nim lokuje się Pepe, który obiecuje zaprezentować ciekawą zwierzęcą perspektywę postrzegania świata. W kontrze do obu filmów stoi psychologiczny thriller A Different Man, gdzie reżyser śledząc wizualną przemianę postaci będzie…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/08-74-berlinale-key-visual-scaled.jpg)
74. BERLINALE: MOJE TYPY I FESTIWALOWE „MUST SEE” (KONKURS GŁÓWNY)
Rozpoczyna się 74. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie. To wielkie wydarzenie filmowe, podczas którego filmy z całego świata powalczą o nagrodę Złotego Niedźwiedzia.
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/08-74-berlinale-key-visual-scaled.jpg)
74. Berlinale: omówienie filmów w konkursie głównym
ANOTHER END (reż. Piero Messina) Sal, po śmierci miłości swojego życia, nie może już dłużej odnaleźć w nim sensu. Jego siostra Ebe, obserwując brata pogrążającego się w żałobie, radzi mu by ten skorzystał z programu Another End, którego celem jest pomoc osobom po stracie bliskich. Program polega na przywróceniu świadomości…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/08-74-berlinale-key-visual-scaled.jpg)
74. Berlinale: festiwal promuje lokalne kina studyjne, czyli Berlinale Goes Kiez
Festiwal w Berlinie to obok Cannes i Wenecji jedna z najważniejszych imprez filmowych w Europie. Jego rozmach potrafi przytłoczyć, kiedy człowiek w gąszczu ponad 200 tytułów próbuje odszukać dla siebie te najlepsze. Wspomnieć należy, że przez cięcia dotacji w poprzednim roku programerzy i tak musieli zredukować liczbę tytułów tegorocznej selekcji….
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/1-1-scaled.jpg)
Przejdź się w moich butach – recenzja filmu „Obsesja”
May December to angielskie powiedzenie oznaczające związek młodej osoby z osobą znacznie od niej starszą. To także tytuł najnowszego filmu Todda Haynesa dystrybuowanego w Polsce pt. Obsesja. Scenariusz, nominowany do Oscara, napisała Samy Burch. Przed kamerą wystąpili Natalie Portman, Julianne Moore i Charles Melton. Film opowiada o relacji Gracie z…
![](https://kalejdoskop.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2024/01/1.jpg)
Co szepczą nauczyciele między sobą – recenzja „Pokoju nauczycielskiego”
Co szepczą między sobą nauczyciele, kiedy uczniowie nie słyszą.