FILM Magazyn Recenzja 

Odrodzenie w płomieniach – recenzja ‚Ema’

Chwilę po zakończeniu 77. festiwalu filmowego w Wenecji możemy cieszyć się z polskiej premiery jednego z najgorętszych tytułów poprzedniej edycji. Pablo Larrain wraca po kilkuletniej przerwie i wielkim sukcesie Jackie (3 nominacje do Oscarów – w tym dla Natalie Portman za główną rolę) z kolejnym obrazem, w którym portretuje silną kobietę na tle rodzinnego dramatu. Ema, jako bohaterka i jako film, to jednak zupełnie inna para butów i zamiana szpilek na adidasy, a dylematy eleganckich wnętrz Białego Domu zastępuje atrakcyjny, chociaż brudny, pejzaż miejskiej dżungli wyrosłej na chilijskich wzgórzach, gdzie…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Płonące kina Iranu – recenzja ‚Careless Crime’ [Wenecja 2020]

Czterech mężczyzn postanawia podpalić wypełnione po brzegi kino, nieświadoma zbliżającej się katastrofy publiczność dyskutuje na temat historii irańskiego filmu, a obsługa budynku, kierowana chęcią zysku i lenistwem, łamie wszelkie możliwe zasady bezpieczeństwa. Wydarzenia przedstawione za pomocą niechronologicznej narracji i płynnych zmian punktu widzenia, które powoli stają się znakiem rozpoznawczym Shahrama Mokriego, łączą się z metatekstualnym charakterem filmu w filmie, w wyniku czego powstaje intrygujący manifest nie tylko o wymiarze społecznym, ale traktujący również o roli samego medium w historyczno-socjologicznej dyskusji. W 1978 roku mieszkańcy Abadanu w Iranie byli świadkami śmierci…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Nie zabijaj”… historii o takim potencjale złym filmem – recenzja “Ziei” Roberta Glińskiego.

Ile jeszcze razy Polacy będą musieli mówić, wychodząc z kin po obejrzeniu polskich filmów biograficznych, “ale przyznasz, że historia bardzo ciekawa”, “Amerykanie by z tego zrobili perełkę”, albo “przynajmniej realia dobrze oddane”? Czuję frustrację patrząc, jak na przestrzeni ostatnich lat przez powtarzanie swoich błędów sytuacja praktycznie nie uległa zmianie. Prawdą jest, że trudno kręcić rok w rok arcydzieła pokroju “Ostatniej rodziny”, ale przez ciągłe rozczarowania myśl, jaka towarzyszy mi przed wejściem na salę kinową to “A może tym razem nie będzie aż tak źle”. Można zarzucić, że przez uprzedzenie nie…

Read More
Felieton FILM Magazyn 

Konkurs Główny Octopus Film Festival okiem Łukasza Mikołajczyka

W tym roku cykl nowego kina gatunkowego na Octopus Film Festival rozrósł się do oficjalnego konkursu, którego zwycięzca miał otrzymać nagrodę w wysokości 2000 euro. W jego ramach wyświetlano 9 filmów, każdy pokazywany dwukrotnie w Hali C Amber expo. Wszystkie stały na całkiem wysokim poziomie technicznym, jednakże, jak za chwilę omówię, niekoniecznie było tak kwestiach merytorycznych i artystycznych. Ostatecznym czempionem okazał się omawiany już na Kalejdoskopie szalony „VHYes”, ale, jako że udało mi się obejrzeć wszystkich pretendentów, mogę podzielić się konkretnym rankingiem. 9. Ogień w czasach chłodu- Ten kanadyjski film…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Magazyn 

Octopus Film Festival 2020 – relacja Łukasza Mikołajczyka

Chyba wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, że rok 2020 z każdym mijającym miesiącem staje się coraz bardziej tragiczny, a miejscami po prostu dziwny. Bo jak inaczej określić czas, gdy równocześnie mamy do czynienia z epidemią, masowymi protestami na całym świecie i kandydaturą Kanyego Westa na prezydenta stanów zjednoczonych? W tym całym szaleństwie utraciliśmy również ulubioną formę eskapizmu wielu czytelników tego tekstu- kino. Po przełożeniu wielu największych festiwali filmowych, w tym nowych horyzontów, byłem osobiście przekonany, że w te wakacje nie doznam zbyt wielu filmowych uniesień. Jednakże w momencie, gdy moja…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Magazyn 

Uchwycić istotę dobra. Wszystkie lekcje Alice Rohrwacher – analiza twórczości reżyserki.

Kino, podobnie jak każda inna gałąź sztuki, ma tę niezwykłą moc kształtowania wrażliwości człowieka, czasem nawet bez jego wiedzy. Biorąc pustą kliszę i wpuszczając na nią  przez obiektyw duszy wielobarwne promienie świetlne kina europejskiego ostatnich lat, uzyska się wyjątkowo ciekawą i zróżnicowaną mozaikę stylów oraz emocji. Brak jednej wiodącej ścieżki pozwala znaleźć, na każdej z odbijających dróżek, dzieła formujące wrażliwość odbiorcy, rozwijające znane przestrzenie gatunku, jak i wychodzące poza ramy wszelkich konwencji. Człowiek obcując ze współczesną sztuką filmową staje się świadkiem obrazów budzących mnogie odczucia. Gdy Albert Serra, każdym kolejnym dziełem…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Nie sprzedam Toskanii złodziejom kultury – recenzja ‚Włoskich wakacji’

Filmy pokroju Włoskich wakacji (Made in Italy) mogą i powinny zapewniać orzeźwiający powiew letniej przygody, której tak bardzo nam wszystkim brakuje w ciężkich czasach, kiedy każda podróż wiąże się z ryzykiem, a długoterminowe plany mogą okazać się nierealne. Najpotężniejsze argumenty stojące więc za reklamą tego powierzchownego dzieła, czyli zapierające dech w piersiach widoki toskańskich wzgórz i romantyczna atmosfera miejskich alejek, mogłyby przechylić szalę zwycięstwa na korzyść reżyserskiego debiutu James D’Arcy’ego. Wypadają niestety blado, nie tylko w porównaniu z faktycznym pejzażem wiejskich okolic Pienzy, ale z innymi produktami przemysłu filmowego osadzonymi…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

“Moje noce są piękniejsze niż wasze dni” – recenzja „Liberte” Alberta Serry

Wielu twórców pytało, czy istnieje granica w sztuce, porywając się na coraz odważniejsze sceny, a znaczna ich część zahaczała o tematy seksualności. Gdy w Japonii lat 60.  rodzi się oddzielny nurt różowego kina, naczelny prowokator XX w. Pier Paolo Pasolini zamyka swoją filmografię burzliwą ekranizacją ,,Salo”, Lars von Trier zaskakuje spastyczną orgią w “Idiotach”, a Gaspar Noe tworzy pierwszy pornograficzny film w 3D, trudno podejść do tematu rewolucyjnie. To jednak udaje się Albertowi Serrze w ,,Liberte”.  W przeciwieństwie do swoich poprzedników swój manifest traktuje na tyle bezpośrednio, że nie opatruje…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Kasety nie umierają – recenzja filmu „VHYes”

W dzisiejszych czasach sam motyw wykorzystania kaset VHS wystarcza, aby wzbudzić w widzach zainteresowanie. Jaka jest tego przyczyna? Z czym kojarzą się nam kasety video? Na to pytanie nie można udzielić jednej odpowiedzi. Dla młodszych pokoleń stanowią coś nieznanego wpisujące się w popularną vintage-estetykę. Są przedmiotem pożądania kinofilów, fascynującym awangardowym narzędziem. Korzystając z kaset VHS należy jednak pamiętać, że jest to problematyczna metoda filmowania, która wprowadza swojego rodzaju chaos w trakcie nagrywania. Kaseta może się zaciąć lub przez przypadek można skorzystać z wcześniej już zapełnionego filmu. Wielu nie określa tego…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Dialektyczna ucieczka przed komentarzem – recenzja ‚Polowanie’

Czy siedzimy w tym dychotomicznym bagnie, zwanym inaczej światem polityki, tak głęboko, że nie potrafimy docenić już eskapistycznego doświadczenia, które nie skrywa swoich zamiarów pod płaszczem ideologicznej agitacji? Craig Zobel, autor fantastycznej i równie kontrowersyjnej z równie niezrozumiałych powodów Siły perswazji (Compliance), miał nadzieję, że do tego stanu naszemu społeczeństwu nadal daleko i niczym olśniony Joel McCrea w Podróżach Sullivana (Sullivan’s Travels) wyruszył na misję pokrzepienia serc, ale reakcje ludzi z kinem niezwiązanych, szerokiej publiczności oraz części krytyków mogą wskazywać na marny rezultat podjętego trudu. Zarówno reżyser, jak i para…

Read More