FILM Magazyn Recenzja 

O nauce bycia razem – recenzja ‚Eden’

Filmowe teksty ubrane w perfekcyjnie skrojone, ascetyczne szaty i wskazujące na pewien odwrót od naturalnej, ontycznej jedności gatunku ludzkiego lub podważające dzisiejszy sposób funkcjonowania społeczeństw, bywają pigułką ciężką do przełknięcia, czego świadectwem alienacyjna tetralogia Antonioniego, chociaż to enigmatyczne określenie w najmniejszym stopniu nie wyczerpuje charakteru jego ponadczasowych dzieł. Nie inaczej jest w przypadku Edenu, którego chłodna estetyka, precyzyjnie skomponowane kadry i minimalizm akcji oraz dialogów wyłaniają się na pierwszy plan, a wokalna introspekcja ustępuje pola wizualnej narracji. Nieprzypadkowo zestawiam dzieła włoskiego reżysera z nowym filmem Ágnes Kocsis, która wraca na…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Nostalgicznie, ostatniego lata – recenzja ‚Lato ’85’

François Ozon wraca na ekrany, porzucając aspiracje kina społecznie zaangażowanego i kierując się w stronę lekko kiczowatego stylu, gdzie skąpany w słońcu rodzimy krajobraz stanowi wyborną oprawę dla gatunkowych figli Francuza. Lato ’85 czerpie inspiracje z amerykańskiego kina dla nastolatków z jednej strony, francuskiej popkultury z drugiej i aż szkoda, że nie udało się zaprezentować go planowo w Cannes, jako zapowiedź zbliżających się wakacji, bo chociaż historia jest tragiczna to z pozytywnym zakończeniem i mnóstwem ciepła, pocałunków i uśmiechu. W Basenie (2003, F. Ozon), który równie płynnie łączy humor z…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Communist punk is dead – recenzja ‚Panny Marx’ [Transatlantyk 2020]

Karol Marks nie żyje, punk rock również, a kolejna mdła biografia, wpisująca się w aktualny trend przywracania pamięci kobiecym postaciom historycznym, raczej nie przykłada ręki do ożywienia gatunku. Współautor Manifestu komunistycznego i buntownicza subkultura nie zostały przywołane przypadkowo, bowiem Susanna Nicchiarelli zdecydowała się w najnowszym obrazie sportretować Eleonorę Marks, najmłodszej córki niemieckiego filozofa, korzystając przy tym z autonomicznych montaży muzycznych, burzących czwartą ścianę i oddających charakter jej postaci. Panna Marx, z którą włoska reżyserka przyjechała do Wenecji, by uczestniczyć w konkursie głównym festiwalu, ma w sobie coś z obu poprzednich…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Odrodzenie w płomieniach – recenzja ‚Ema’

Pablo Larrain wraca po sukcesie Jackie z kolejnym obrazem, w którym portretuje silną kobietę na tle rodzinnego dramatu. Ema, jako bohaterka i jako film, to jednak zupełnie inna para butów i zamiana szpilek na adidasy, a dylematy eleganckich wnętrz Białego Domu zastępuje atrakcyjny, lecz brudny, pejzaż miejskiej dżungli wyrosłej na chilijskich wzgórzach, gdzie natura, w parze z tradycją i cywilizacją, zdaje się namacalnie wyrażać klasowe nierówności. Bunt wobec tych struktur, ale nie tylko ich, bo zmieniające się kolory sygnalizacji świetlnej każą upatrywać gniewu symultanicznie skierowanego w różne strony, wyrażany jest…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Płonące kina Iranu – recenzja ‚Careless Crime’ [Wenecja 2020]

Czterech mężczyzn postanawia podpalić wypełnione po brzegi kino, nieświadoma zbliżającej się katastrofy publiczność dyskutuje na temat historii irańskiego filmu, a obsługa budynku, kierowana chęcią zysku i lenistwem, łamie wszelkie możliwe zasady bezpieczeństwa. Wydarzenia przedstawione za pomocą niechronologicznej narracji i płynnych zmian punktu widzenia, które powoli stają się znakiem rozpoznawczym Shahrama Mokriego, łączą się z metatekstualnym charakterem filmu w filmie, w wyniku czego powstaje intrygujący manifest nie tylko o wymiarze społecznym, ale traktujący również o roli samego medium w historyczno-socjologicznej dyskusji. W 1978 roku mieszkańcy Abadanu w Iranie byli świadkami śmierci…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Nie zabijaj”… historii o takim potencjale złym filmem – recenzja “Ziei” Roberta Glińskiego.

Ile jeszcze razy Polacy będą musieli mówić, wychodząc z kin po obejrzeniu polskich filmów biograficznych, “ale przyznasz, że historia bardzo ciekawa”, “Amerykanie by z tego zrobili perełkę”, albo “przynajmniej realia dobrze oddane”? Czuję frustrację patrząc, jak na przestrzeni ostatnich lat przez powtarzanie swoich błędów sytuacja praktycznie nie uległa zmianie. Prawdą jest, że trudno kręcić rok w rok arcydzieła pokroju “Ostatniej rodziny”, ale przez ciągłe rozczarowania myśl, jaka towarzyszy mi przed wejściem na salę kinową to “A może tym razem nie będzie aż tak źle”. Można zarzucić, że przez uprzedzenie nie…

Read More
Felieton FILM Magazyn 

Konkurs Główny Octopus Film Festival okiem Łukasza Mikołajczyka

W tym roku cykl nowego kina gatunkowego na Octopus Film Festival rozrósł się do oficjalnego konkursu, którego zwycięzca miał otrzymać nagrodę w wysokości 2000 euro. W jego ramach wyświetlano 9 filmów, każdy pokazywany dwukrotnie w Hali C Amber expo. Wszystkie stały na całkiem wysokim poziomie technicznym, jednakże, jak za chwilę omówię, niekoniecznie było tak kwestiach merytorycznych i artystycznych. Ostatecznym czempionem okazał się omawiany już na Kalejdoskopie szalony „VHYes”, ale, jako że udało mi się obejrzeć wszystkich pretendentów, mogę podzielić się konkretnym rankingiem. 9. Ogień w czasach chłodu- Ten kanadyjski film…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Magazyn 

Octopus Film Festival 2020 – relacja Łukasza Mikołajczyka

Chyba wszyscy zgodzimy się ze stwierdzeniem, że rok 2020 z każdym mijającym miesiącem staje się coraz bardziej tragiczny, a miejscami po prostu dziwny. Bo jak inaczej określić czas, gdy równocześnie mamy do czynienia z epidemią, masowymi protestami na całym świecie i kandydaturą Kanyego Westa na prezydenta stanów zjednoczonych? W tym całym szaleństwie utraciliśmy również ulubioną formę eskapizmu wielu czytelników tego tekstu- kino. Po przełożeniu wielu największych festiwali filmowych, w tym nowych horyzontów, byłem osobiście przekonany, że w te wakacje nie doznam zbyt wielu filmowych uniesień. Jednakże w momencie, gdy moja…

Read More
Bez kategorii Felieton FILM Magazyn 

Uchwycić istotę dobra. Wszystkie lekcje Alice Rohrwacher – analiza twórczości reżyserki.

Kino, podobnie jak każda inna gałąź sztuki, ma tę niezwykłą moc kształtowania wrażliwości człowieka, czasem nawet bez jego wiedzy. Biorąc pustą kliszę i wpuszczając na nią  przez obiektyw duszy wielobarwne promienie świetlne kina europejskiego ostatnich lat, uzyska się wyjątkowo ciekawą i zróżnicowaną mozaikę stylów oraz emocji. Brak jednej wiodącej ścieżki pozwala znaleźć, na każdej z odbijających dróżek, dzieła formujące wrażliwość odbiorcy, rozwijające znane przestrzenie gatunku, jak i wychodzące poza ramy wszelkich konwencji. Człowiek obcując ze współczesną sztuką filmową staje się świadkiem obrazów budzących mnogie odczucia. Gdy Albert Serra, każdym kolejnym dziełem…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Nie sprzedam Toskanii złodziejom kultury – recenzja ‚Włoskich wakacji’

Filmy pokroju Włoskich wakacji (Made in Italy) mogą i powinny zapewniać orzeźwiający powiew letniej przygody, której tak bardzo nam wszystkim brakuje w ciężkich czasach, kiedy każda podróż wiąże się z ryzykiem, a długoterminowe plany mogą okazać się nierealne. Najpotężniejsze argumenty stojące więc za reklamą tego powierzchownego dzieła, czyli zapierające dech w piersiach widoki toskańskich wzgórz i romantyczna atmosfera miejskich alejek, mogłyby przechylić szalę zwycięstwa na korzyść reżyserskiego debiutu James D’Arcy’ego. Wypadają niestety blado, nie tylko w porównaniu z faktycznym pejzażem wiejskich okolic Pienzy, ale z innymi produktami przemysłu filmowego osadzonymi…

Read More