Festiwal Magazyn 

21. MDAG: Konkurs Główny

Agent szczęścia (Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó): Król Bhutanu postanawia wysłać w kraj agentów szczęścia, czyli osoby odpowiedzialne za mierzenie szczęścia obywateli. Zgodnie z arkuszem zadają oni pytania, a następnie wystawiają finalną ocenę w skali od 0 do 10. Film z gorzkim humorem opowiada o niekonwencjonalnej próbie oceny zadowolenia z życia.

Hollywoodgate (Ibrahim Nash’at): Kiedy Amerykanie opuścili bazę wojskową w Kabulu, pozostawili za sobą ogromy arsenał broni, do którego dostali się talibowie, którzy przejęli opuszczoną Hollywood Gate. Reżyser, balansując na krawędzi, kreśli nam obraz społeczności talibów oraz ich poglądów na świat.

Ibelin (Benjamin Ree): Zmarły w wieku 25 lat Matt Steen pozostawił rodzicom hasło do swojego komputer. Przekonali się oni po smierci syna, jakie ten prowadził bogate życie w sieci. Film opowiada o tym, jak można żyć dobrze i wartościowo w świecie wirtualnym. Benjami Ree otrzymał w Sundance nagrodę za najlepszą reżyserię.

Ibelin

Jeszcze nie jestem tym, kim bym chciała (Klára Tasovská): Trudna hisotria Libuše Jarcovjákove pokaza poprzez archiwalia. Od nielegalnych klubów nocnych, poprzez decyzję o emigracji, po ucieczkę do Tokio i powrót do Europy. Niełatwa droga do uznania doprowadziła ją do okrzyknięcia jej Nan Goldin Czechosłowacji.

Las (Lidia Duda): Mały rodzinny raj w Puszczy Białowieskiej zostaje zachwiany. Pojawiają się w nim Obcy, Inni, Uchodźcy. Rodzina, wbrew obowiązującemu prawu, postanawia pomóc im w przeprawie na drugą stronę.

Matka Vera (Cécile Embleton, Alys Tomlinson): Przed uzależniemiem uratowało Verę wstąpienie do klasztoru. Jej życie wypełniły żelazna dyscyplina i opieka nad pacjentami – tak spędziła 20 lat zycia). W twarzach swoich pacjentów bohaterka dostrzega to, przed czym udało jej się obronić.

Matka Vera

Nie chcemy innej ziemi (Basel Adra, Hamdan Ballal, Yuval Abraham, Rachel Szor): Jak wywalczyć prawo dla wioski do jej przetrwania. Masafer Yatta prowadzi tę batalię od lat, która naznaczona jest niesprawiedliwością i upokorzeniami.

Nokturny (Anupama Srinivasan, Anirban Dutta): Obraz przyrody porównywany do medytacji. Piękne zdjęcia dotykają naszych zmysłów, które wypełniają się również przepięknymi, przeszywającymi duszę dźwiękami. Naukowczyni Mansee Mungi badając charakter wschodnich Himalajów, próbuje przewidzieć wpływa zmian klimatycznych na ziemska bioróżdnorodność.

Ostatnia wyprawa (Eliza Kubarska): Historia Wandy Rutkiewicz opowiedziana za pomocą archiwalnych zdjęć i nagrań. Film w zaskakujący sposób ożywia postać zmarłej polskiej himalaistki i zdobywczyni wielu ziemskich szczytów.

Nokturny

SR (Lea Hartlaub): Syrrr to egispki hieroglif opisujący żyrafę. Najwyższe zwierzę zamieszkujące ziemię w filmie jest element mitu, baśni, historii naturalnej i politycznej, alegorią i metaforą. Reżyserka stworzyła film medytacyjny, głęboko immersyjny, czasem ironicznie dowcipny. Jak mówi Artur Liebhart (dyrektor festiwalu) jest to najbardziej wymagające ze wszystkich prezentowanych w tym roku filmów.

Sugarcane (Julian Brave NoiseCat, Emily Kassie): Rdzenni mieszkańcy rezerwatu Sugarcane biorą sprawy w swoje ręcę i postanawiają rozprawić się z przeszłością. To kameralna historia o małej społeczności, w której odbija się ludzka natura. Film nagrodzono za reżyserię na festiwalu w Sundance.

Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu (Johan Grimonprez): W latach ’60 – ’61 w Afryce powstało 16 nowych krajów. CIA decyduje się wysłać tam ówczesne gwiazdy jazzu, aby wzmocnić odczucia Afrykańczyków wobec USA. Muzycy powoli zdają sobie zdawać sprawę, że są wykorzystywani przez kraj, a przy okazji, że wciąż żywa jest mocna segregacja rasowa.

Sugarcane

Related posts

Leave a Comment