ANOTHER END (reż. Piero Messina)
Sal, po śmierci miłości swojego życia, nie może już dłużej odnaleźć w nim sensu. Jego siostra Ebe, obserwując brata pogrążającego się w żałobie, radzi mu by ten skorzystał z programu Another End, którego celem jest pomoc osobom po stracie bliskich. Program polega na przywróceniu świadomości zmarłego lub zmarłej i przeniesieniu jej w inne ciało. Dzięki temu Sal znów dostanie okazję przeżywania wspólnego czasu z żoną, kochania i bycia kochanym. Jak poradzi sobie główny bohater, kiedy program dobiegnie końca, a on ponownie stanie przed zbliżającą się stratą? Czy będzie gotowy, by lepiej przeżyć ten moment?
ARCHITECTON (reż. Victor Kossakovsky)
W tej majestatycznej i poetyckiej medytacji nad starożytną architekturą, designem i myślą konstrukcyjną, reżyser poszukuje źródła destrukcji naszych czasów, ale tym samym próbuje odkrywać pełne nadziei szanse na ocalenie. To właśnie kamienie, skały, piasek zdają sie łączyć ze sobą różne społeczeństwa. Od upiornych monolitów przytwierdzonych do ziemii, po sterty betonowych gruzowisk czekających na ich uprzotnięcie i nadanie im nowego celu, któremu mogłyby służyć. Jak budować lepiej, mądrzej, nim będzie za późno?
BLACK TEA (reż. Abderrahmane Sissako)
Aya, kobieta w średnim wieku, zdumiewa wszystkich, kiedy na ślubnym kobiercu wypowiada znamienne słowo „Nie”. Następnie opuszcza Wybrzeże Kości Słoniowej, by zamieszkać w Chinach i rozpocząć nowe życie. Tam pozna czterdziestoletniego Caia, który na zapleczu herbaciarni będzie wprowadzał ją w tajniki chińskiej ceremonii przygotowywania herbaty. Między nimi powoli będzie budować się subtelne, intymne uczucie. Jednak aby dać mu się rozwinąć, będą musieli nauczyć się oni pozostawiać niesione przez nich brzemiona i stawić czoła własnej przeszłości.
LA COCINA (reż. Alonso Ruizpalacios)
Jest piątek, szczytowe godziny w nowojorskiej restauracji The Grill oznaczają tysiące klientów czekających na bycie obsłużonymi. W międzyczasie z kasy zniknęła część gotówki. Rozpoczyna się przepytywanie kolejnych pracowników. Większość z nich to imigranci. W tym Pedro – młody Meksykanin zakochany w kelnerce o imieniu Julia. On jest marzycielem z tendecją do sprawiania problemów. Ona Amerykanką, która nie chce przyznać się do związku z obcym bez papierów. Kiedy oskarżenia padną na Pedro i dowie się on o aborcji, którą przeszła Julia, wpadnie w szał i doprowadzi do wydarzania, które wstrzyma pracę całej kuchni. La Cocina oparta jest na uznanej sztuce scenicznej Arnolda Weskera.
DAHOMEY (reż. Mati Diop)
W listopadzie 2021 roku do Beninu miało powrócić 26 królewskich skarbów skradzionych przez Francuzów przeszło sto lat temu. Jaki stosunek dzis ma do nich społeczeństwo kraju, który musiał w ostatnich latach iść naprzód i rozwijać się w szybkim tempie. Debatę tę podejmują studenci Uniwersytetu Abomey-Calavi.
A DIFFERENT MAN (reż. Aaron Schimberg)
Ambitny, nowojorski aktor Edward przechodzi operację plastyczną, aby drastycznie zmienić swój wizerunek. W wyniku tego wiele zmienia się w jego życiu, ale niektóre rzeczy pozostają zatrważająco takie same. Bowiem człowiek może zmienić swój wygląd, ale nie zmieni tego, kim jest. Edward jednak bardzo chciałby stać sie zupełnie kimś innym. Kiedy omija rola życia, okaże się, że to, co miało być spełnieniem marzeń, potrafi bardzo łatwo przerodzić się w koszmar.
L’EMPIRE (reż. Bruno Dumont)
Na północnym wybrzeżu Francji w małej, malowniczej wsi rodzi się wyjątkowe dziecko. Dziecko tak wyjątkowe, że jego narodziny rozpętają sekretną wojnę między pozaziemskimi siłami dobra i zła.
GLORIA! (reż. Margherita Vicario)
Niedaleko Wenecji, w chylącym się ku upadkowi muzycznym instytucie mieszka Teresa – cicha, samotnicza służąca, której istnieniem nikt zdaje się nie przejmować. Posiada ona ukryty, wyjątkowy talent. Potrafi wyczuwać harmonię wszechświata i poprzez muzykę kształtować otaczającą ją rzeczywistość. Podczas kiedy w instytucie trwają gibkie przygotowania do wizyty nowego Papieża, Teresa w magazynie dokonuje zdumiewającego odkrycia. Natrafia ona na nowy, przepiękny fortepian. Wokół niej i jej instrumentu zbierze się grupka młodych kobiet. To małe zrzeszenie wielkich talentów odkryje zupełnie nowy rodzaj muzyki, który zachwyci nie tylko samego Papieża, ale cały świat. Gloria! poświęcona jest wszystkim tym kompozytorkom, o których patriarchalna historia zapomniała.
HORS DU TEMPS (reż. Olivier Assayas)
Etienne i Paul wraz z partnerkami spędzają lockdown w domu swojego dzieciństwa. Każda jego przestrzeń przynosi ze sobą odległe wspomnienia i przypomina o tych, którzy odeszli. Jak bardzo bracia są oddalnie od siebie i swoich korzeni? Wraz z narastającym światowym niepokojem, poczucie nierzeczywistości zacznie nawiedzać życie bohaterów.
IN LIEBE, EURE HILDE (reż. Andreas Dresen)
Niepozorna Hilde odnajdzie swoje miejsce w berlińskiej grupie oporu, która znana będzie pod nazwą „Czerwona Orkiestra”. W gorące lato bohaterka zakocha się w Hansie. To sprawi, że zacznie rozkwitać na przekór ciągłemu niebezpieczeństwu wypełniającego jej codzienność i cieszyć się życiem na całego. Kiedy Gestapo aresztuje na jesień członków ugrupowania, wraz z ciężarną Hilde, ta rozwinie w sobie w więzieniu wyjątkową siłę, dając przyjść na świat dziecku i utrzymując w pamięci obraz ukochanego męża.
KEYKE MAHBOOBE MAN (reż. Maryam Moghaddam & Behtash Sanaeeha)
70-letnia Mahin od wielu lat już żyje sama w Teheranie. Pewnego dnia, herbatka ze znajomymi przełamie jej samotność i odżywi życie miłosne. Wraz z otwarciem się Mahin na nowy romans, wszystko to, co zdaje się niespodziewanym spotkaniem, zaczyna przeradzać się w nieprawdopodobny i niezapomniany wieczór.
LANGUE ÉTRANGÈRE (reż. Claire Burger)
17-letnia Fanny wyjeżdża na wymianę językową do Niemiec. W Lipsku poznaje, będącą w tym samym wieku, przyjaciółkę po piórze Lenę chcącą zaangażować się w polityczny aktywizm. Raczej nieśmiała Fanny spróbuje zaimponować znajomej i wymyśli zupełnie inną wersje siebie, lecz szybko stanie się ona ofiarą własnego pomysłu.
MÉ EL AÏN (reż. Meryam Joobeur)
Aïcha obdarzona jest zdolnością proroczego śnienia. Mieszka na farmie ze swoim mężem Brahimem i trzema synami. Kiedy dwójka najstarszych dzieci zostanie powołana do wojska i ruszy na wojnę, życie małżeństwa wywróci się do góry nogami. Żyjący dotychczas wyłącznie dla swoich dzieci Aïcha i Brahim znajdą się w nowej, niesprzyjającej i bolesnej rzeczywistości. Po kilku miesiącach jeden z synów, Mehdi, powróci do domu z brzemienną żoną Reem. Noszony przez nią nikab i przybrana zasłona milczenia niepokoić będzie Brahima, podczas gdy Aïcha powita synową z otwartymi ramionami. Powrót Mehdiego wywoła we wsi szereg dziwnych wydarzeń. Aïcha zapatrzona tak bardzo w swojego syna, nie dostrzeże strachu narastającego w lokalnej społeczności. Będzie musiała poznać granice matczynej miłości i stawić czoła nadchodzącym ciemnościom.
PEPE (reż. Nelson Carlos De Los Santos Arias)
Jedyną rzeczą z jakiej na pewno zdają sobie sprawę zwierzęta, to bycie martwym. Reszta to zagadka. Pepe, jak nazwała go prasa, to hipopotam – jedyny żyjący i jedyny zabity w Ameryce. W filmie w sposób poważny, ale też nieco zabawnny wkraczamy do świata, który rządzi się ciągłymi zderzeniami i nieporozumieniami, epifaniami i smutkiem. Wreszcie wkraczamy do świata pełnego stworzeń niebędących nawet świadom swojego istnienia.
SHAMBHALA (reż. Min Bahadur Bham)
W sercu nepalskich Himalajów, natchniona Pema zawiera związek poliandryczny z Tashimem i jego dwoma braćmi. Początkowo prowadzą spokojne życie, ale kiedy Tashi nie powróci z wyprawy handlowej, lokalna społeczność zacznie kwestionować prawowitość nienarodzonego dziecka Pemy. Ta, zdeterminowana by dowieść swojej miłości, ruszy na poszukiwanie małżonka. Droga bohaterki, przemierzającej surowe górskie tereny, stanie się ważniejsza niż jej cel. Każdy krok będzie przybliżał ją ku głębokiej, duchowej transformacji, wyzwoleniu i samopoznaniu.
SMALL THINGS LIKE THESE (reż. Tim Mielants)
Handlujący węglem Bill Furlong haruje ciężko w czasie poprzedzającym Boże Narodzenie, aby zapewnić byt sobie, żonie i ich pięciu córkom. Pewnego ranka, dowożąc towar do klienta, dokona odkrycia, które zmusi go do stawienia czoła przeszłości i milczeniu miasta kontrolowanego przez kościół katolicki. Small Things Like These oparty jest na powieści o tym samym tytule, nominowanej do nagrody Bookera i napisanej przez Claire Keegan.
STERBEN (reż. Matthias Glasner)
Rodzina Lunies nie jest rodziną już od dawna. 70-letnia Lissy jest po cichu szczęśliwa, gdy jej mąż Gerd, cierpiący na demencję, zostaje zabrany do ośrodka opieki. Jej szczęście nie trwa długo, kiedy dowiaduje się nagle o własnych chorobach: cukrzycy, raku, niewydolności nerek i zbliżającej się ślepocie. Zdaje sobie sprawę, że nie zostało jej wiele czasu. W międzyczasie jej syn Tom, dyrygent, pracuje nad kompozycją o tytule „Umieranie” razem ze swoim cierpiącym na depresję przyjacielem Bernardem. Poprzednia dziewczyna Toma chce aby ten był ojcem-surogatem jej dziecka. Siostra Toma, Ellen, własnie rozpoczyna romans z żonatym dentystą, z którym dzieli pasję do odurzania się alkoholem i innymi środkami. Jak to w życiu bywa, wszystko okaże się mieć swoją cenę. W konfrontacji ze śmiercią, odseparowana od siebie rodzina będzie musiała ponownie zebrać się razem.
DAS TEUFELS BAD (reż. Veronika Franz & Severin Fiala)
Austria, rok 1750. Głęboko religijna i wysoce wrażliwa Agnes przeżywa w żalu śmierć dziewczyny z wioski. Świat, w którym żyje bohaterka jest pozbawiony emocji, zimny. Codzienność tworzą ciężka praca w polu, wypełnianie obowiązków i spełnianie oczekiwań społeczności. Agnes stopniowo zamyka sie w sobie. Jej wewnętrzne więzienie będzie jeszcze bardziej opresyjne, a melancholia jeszcze bardziej dojmująca. Wkrótce tym, co jej pozostanie będzie szokujący akt przemocy. Film tworzony był w oparciu o akta sądowe tamtego okresu.
VOGTER (reż. Gustav Möller)
Pracowniczka zakładu karnego, pełna ideałów Eva będzie musiała zmierzyć się z moralnym dylematem, kiedy do jej placówki trafi młody mężczyczna, którego zna z przeszłości. W tajemnicy poprosi o przeniesienie jej do najbardziej brutalnego bloku więziennego, gdzie przebywa skazany. W tym momencie rozpocznie się niepokojący thriller psychologiczny, w którym wyjątkowe poczucie sprawiedliwości Evy postawi na szali jej moralność i przyszłość.
YEOHAENGJAUI PILYO (reż. Hong Sangsoo)
Nikt nie wie, skąd pochodzi kobieta. Siedzi ona na ławce w parku i gra na dziecięcym flecie. Mówi, że pochodzi z Francji. Nie ma żadnych srodków na przeżycie, więc doradzono jej by uczyła francuskiego. Kobieta lubi chodzić boso, leżeć na skałach. Kiedy czuje, że ma na to siłę stara się żyć tak racjonalnie, jak tylko potrafi. Sytuacja, w której się znajduje pozostaje niełatwa. Aby zapewnić sobie nieco relaksu, sięga po koreański napój alkoholowy makgeolli.
74. festiwal filmowy Berlinale odbędzie się w dniach 15.-25.02.2024. W programie znalazło się ponad 200 filmów z całego świata. 20 filmów konkursowych zaprezentowaliśmy Państwu powyżej. Mamy nadzieję, że w nadchodzących miesiącach polscy dytrybutorzy zaczną wprowadzać je do kin lub przynajmniej nabywać prawa. Część z nich z całą pewnością zobaczymy podczas tegorocznych Nowych Horyzontów, ale do tego jeszcze trochę czasu. W kolejnym wpisie zaprezentuję Wam wybór moich TOP 5 tytułów festiwalu, których nie chciałbym przegapić. Zostańcie z nami i śledźcie tegoroczne Berlinale również na naszym facebookowym profilu Kalejdoskop Wrocław.