FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Zatrzyj ślady”: W lesie dziś zaśnie ktoś

Tak właśnie chciałby żyć bohater grany przez znakomitego Bena Fostera – jako weteran wojenny, mający ewidentny problem z powrotem do normalności, szuka swojej alternatywnej drogi, która pozwoli mu na adaptację do nowych/starych warunków. Problem w tym, że ma on nieletnią córkę, która niejako zmuszona jest do pozostawania z nim, a przy okazji do przyspieszonego dorastania, bo ojcu w sposób oczywisty trzeba pomóc. Dziewczynę gra Thomasin McKenzie, która jest najważniejszym walorem nowego filmu Debry Granik, twórczyni Do szpiku kości, dzięki któremu Jennifer Lawrence jest wciąż (choć z krótką przerwą) jedną z…

Read More
FILM Magazyn Recenzja Seriale 

“Mrs. America”: Ekscytująca historia Ameryki

Ktoż mógłby się spodziewać, że o niemal karykaturalnie konserwatywnej postaci, jaką była nieżyjąca już Phyllis Schlafly, można nakręcić jeden z najbardziej ekscytujących, wiarygodnych, zbilansowanych emocjonalnie i merytorycznie seriali ostatnich lat? Phyllis Schlafly była konserwatywną działaczką szeroko pojętego ruchu kobiecego, aktywną od przełomu lat 60. i 70. praktycznie do śmierci w 2016r. W swojej działalności starała się przeciwstawiać liberalnym postulatom feministek i innych grup dążących do szeroko pojętej równości prawnej oraz braku dyskryminacji ze względu na płeć. Gdyby do sportretowania jej zabrała się nieodpowiednia osoba, to stworzenie postaci karykaturalnej, ośmieszenie jej…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Córka Boga”: Szumowska wyjeżdża zagranicę…

…i niewiele dobrego z tego wynika. The Other Lamb lub Córka Boga to jej najnowsza produkcja, pierwsza nakręcona w języku angielskim. Czy otworzy jej drogę do większych projektów poza Polską? Być może paradoksalnie tak, bo wydaje się, że ten bezpieczny, a przez to nudny film, który podoba się krytykom za Oceanem, na pewno pokaże to z czego Szumowską znamy dobrze: ona jest niezwykle utalentowaną reżyserką, która ma problem z doborem historii. Po fatalnej Twarzy Szumowska wygląda na spaloną w polskich realiach – nie ma już za bardzo tematyki, której nie…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Bollywood nie takie kolorowe – recenzja filmu Pink

Bollywood niemal każdemu kojarzy się estetyką nadmiaru; tańcem, śpiewem, intensywnymi kolorami i romantycznymi scenami w deszczu. „Czasem słońce, czasem deszcz” przeszło do historii jako reprezentatywny film bollywoodzki charakteryzujący indyjską kinematografię. Od niego w Polsce rozpoczął się trend i jakakolwiek popularność tego typu produkcji. Wpłynęło to na pierwsze doświadczenia kinowe młodych osób. Mając 7 lat słuchałam piosenek i oglądałam choreografie z kultowego dzieła Karana Johara nie rozumiejąc ani słowa, jednak doceniając intensywne kolory i wesołą muzykę. Kreacja młodego gniewnego mężczyzny – Amitabha Bachchana – odcisnęła się w mojej pamięci i pozostawiła…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Luce”: Niełatwo jest spełnić oczekiwania

Luce jest adoptowanym dzieckiem najpewniej dość majętnych, białych rodziców z wyższej klasy średniej. Ich wspólne życie nie było łatwe, bo chłopak w swoim rodzinnym kraju – Erytrei – był dzieckiem-żołnierzem. Lata terapii jednak pomogły i wyszedł na ludzi. A nawet więcej – swoim zaangażowaniem i ciężką pracą osiągnął status najlepszego ucznia w szkole. Co takiego więc stało się, że pewnego dnia Amy, jego matka, zostaje wezwana do szkoły? Otóż w szafce Luce’a nauczycielka Harriet znajduje fajerwerki. Posiadanie ich w szkole jest nielegalne. To jednak nie wszystko – Luce w ramach…

Read More
FILM Magazyn Recenzja Seriale 

“Wielka” czyli jak Katarzyna stała się…Wielka

Tony McNamara, scenarzysta nominowany do Oscara za mój ulubiony film 2018r. Faworytę, powraca w swojej ulubione rejony – jego Wielka to kostiumowa czarna komedia, o tym jak Katarzyna powoli, krok po kroku przejmuje władzę na dworze chaotycznego, zupełnie nieumiejącego rządzić Piotra III. Wielka opowiada historię od pojawienia się Katarzyny na dworze carskim, aż do dnia, kiedy z jej inspiracji dokonano zamachu stanu, dzięki któremu stała się ona carycą Rosji, do dziś uważaną za jedną z najważniejszych rosyjskich i europejskich przywódczyń w historii. Był już w tym roku jeden, nieudany serial…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Clemency”: Ludzki wymiar kary śmierci

Jakby źle ten podtytuł nie brzmiał – właśnie o to chodzi w Clemency, filmie który był wymieniany wśród kandydatów do Oscara za rok 2019. Chinonye Chukwu opowiada historię dyrektorki zakładu karnego, w którym przebywają skazani oczekujący na wykonanie wyroku śmierci. Największe zainteresowanie reżyserka skupia na historii Anthony’ego Woodsa, którego życie wciąż uzależnione jest od decyzji gubernatora stanu – o prawo łaski walczy dla niego odchodzący na emeryturę, wyraźnie zmęczony życiem prawnik. Gdyby to była typowa hollywoodzka historia, oczywistym byłoby, że gubernator skorzysta z prawa łaski, a Woods wyjdzie na wolności.…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Lucy in the sky”: Zejdźmy na Ziemię

To nie mogło się nie udać – interesująca historia kosmonautki, która po długotrwały pobycie w kosmosie ma problemy z powrotem do rzeczywistości na Ziemi, wybitna aktorka w roli głównej i debiutujący wizjoner telewizji za kamerą. Wszystko się zgadza. Problem z Lucy in the Sky jest taki, że…nie zgadza się z tym filmem absolutnie nic. Absolutnie. Nic. N-I-C. Historię w skrócie opisałem, a przynajmniej wydaje mi się, że właśnie o tym miał być film Noaha Hawleya (twórca wybitnego Fargo i Legionu). Moje wątpliwości wynikają z tego, że tak dużo się w…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

“Kalifat”: Fanatyzm skleja powieki

Mimika jest rodzajem odrębnego środka komunikacji. Napięcie poszczególnych mięśni na twarzy zazwyczaj u każdego znaczy to samo. Kiedy oglądam filmy najczęściej łączę człowieka z jego ciałem, traktuję jako całość. Co zrobić kiedy kino opiera się na portretowych ujęciach, a bohaterowie w połowie scen noszą hidżab? Wtedy odkryłam, że oczy mają swój własny język.  Ostatnio algorytm Netflixa podsunął mi serial Kalifat. Jego krótki opis sugerował zupełnie inną rzeczywistość, z jaką spotkałam się po bliższym zapoznaniu. Mogę powiedzieć, że to zdawkowe niedopracowanie w pewnym sensie zrozumiałam.  Serial składa się z ośmiu odcinków,…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Asystentka”: Dotyka niepostrzeżenie

Zaczynasz najwcześniej, wychodzisz najpóźniej – coś takiego słyszy grana przez Julię Garner asystentka od koordynatora HRu. Tak rzeczywiście wygląda jej praca w firmie zajmującej się produkcją filmową – jest najniżej w hierarchii, dostaje cięgi za nie swoje przewiny, jej współpracownicy zrzucają na nią wszystkie najgorsze zadania. A ona musi zacisnąć zęby, jeśli chce pracować w tym miejscu. To, że chce, wydaje się oczywiste – inaczej zapewne po koszmarnej, upokarzającej wizycie w HRach dawno by odpuściła. Ja na jej miejscu zapewne #rzuciłbym wypowiedzeniem w pierwszym możliwym momencie. Nie ona – jest…

Read More