FILM Magazyn Recenzja 

„Harriet” czyli kiedy Akademia Filmowa nie chwyci przynęty

Harriet Tubman to jedna z najciekawszych, najbardziej inspirujących, a przy okazji najmniej w Europie znanych postaci amerykańskiej historii – kobieta urodzona w niewoli, która uciekła, znalazła wolność i postanowiła pomóc swojej rodzinie oraz innym czarnoskórym mieszkańcom Maryland w przejściu podobnej drogi. Dzięki jej akcjom, realizowanych pod auspicjami Underground Railroad, udało się uwolnić ok. 300 osób. Kolejnych 750 uratowano, podczas zbrojnego rajdu, który poprowadziła Tubman jako pierwsza kobieta-dowódca wojny secesyjnej. Żyła…91 lat. Fascynująca, niesamowita historia. Za to jak została opowiedziana w fatalnym Harriet, wszyscy zaangażowani powinni jakoś odpowiedzieć. Wszyscy poza Cynthią…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Wypolerowane blaty, zielone trawniki i naładowane karabiny – recenzja filmu Eastern

Na przedmieściach Warszawy przedstawiciele klasy średniej wiodą idealne, spokojne życie. Podlewają równe, zielone trawniki, myją swoje błyszczące samochody, w których musi zmieścić się cała rodzina z wózkiem, siedzą przed ogromnymi telewizorami i używają najnowszych produktów marki Apple pijąc swoją ulubioną kawę z mlekiem z wysokiej szklanki. Nastoletnia dziewczynka jeździ na hulajnodze po osiedlu i słucha muzyki co jakiś czas robiąc balona z gumy do żucia. Ten sielski obrazek zaburza jedynie widok karabinu na jej ramieniu. Eastern to pełnometrażowy debiut Piotra Adamskiego. Punkt wyjścia stanowi alternatywna wersja współczesnej Polski, gdzie najważniejszą…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

„Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”: Festiwal Pozytywnego Kiczu

Żona Willa Ferrella jest jednym z powodów powstania tego filmu, który stanowiłby idealny list miłosny aktora do Eurowizji. Stanowiłby, gdyby Ferrell nie chciał koniecznie zrobić z niego komedii i nie musiał obsadzać siebie w roli głównej. Nie można odmówić Ferrellowi tej miłości – on chyba naprawdę wkręcił się w temat najbardziej kiczowatego i eklektycznego konkursu muzycznego na świecie. Co więcej widać, że całkiem nieźle go poczuł, bo zarówno zainscenizowane sekwencje z konkursu, jak i piosenki specjalnie napisane do filmu, w tym nawet te które nie pojawiają się podczas samej Eurowizji,…

Read More
FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn Recenzja 

Wspominając Carla Reinera – ‚Umarli nie potrzebują pledu’

Wczoraj świat obiegła wiadomość o śmierci Carla Reinera, jednego z wielkich talentów artystycznych, który maczał swoje palce w każdej możliwej branży Hollywood, od scenariopisarstwa i produkcji, przez reżyserię, aż po aktorstwo. Odchodząc w wieku 98 lat, zostanie zapamiętany, jako postać związana z szeroko pojmowaną komedią. Młodsi widzowie będą go kojarzyć z występów w filmach Soderbergha z serii Ocean’s Eleven, lecz ci troszkę starsi odruchowo powiążą jego osobowość z obrazami, gdzie główną rolę odgrywał zawsze Steve Martin, który rozstał się z nim takimi słowami: „Żegnam swojego największego mentora, w kinie i…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Ta rzadko spotykana, niepochlebna recenzja „Naszego Czasu” Carlosa Reygadasa

Uwielbiam autorskie kino niezależne za tę niezwykłą zdolność polaryzacji widowni. W każdym aspekcie sztuki, dzieła bardziej kontrowersyjne i wymykające się ogólnie przyjętym konwencjom budzą (często silnie emocjonalne) dyskusje. Do podobnego poruszenia doszło w 2012 roku, na festiwalu w Cannes, z którego Carlos Reygadas wyjechał ze Złotą Palmą za najlepszą reżyserię. “Post Tenebras Lux’ – intrygująca, na wpół oniryczna, lawirująca gdzieś między horrorem a dramatem rodzinnym, wiwisekcja rozpadającego się małżeństwa także podzieliła w odbiorze polską krytykę i widownię. Meksykański reżyser po ośmiu latach powraca z nowym filmem i ponownie separuje publikę…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Kolejny film o zakochanych walczących z nowotworem? – recenzja Babyteeth

Filmów o młodych ludziach zmagających się z nowotworem było wiele. Ukazywanie nastoletnich bohaterów starających się jak najlepiej spędzić ostatnie dni ulotnego życia, desperacko łaknących wrażeń, ale równocześnie świadomych beznadziejności swojej pozycji i nieuchronnie zbliżającej się śmierci stanowi duże ryzyko powstania ckliwego melodramatu. Dodatkowo motyw miłości ludzi z dwóch odmiennych światów – chorej dziewczyny z dobrego domu i dilera mieszkającego na ulicy – stanowi pułapkę powielenia znanych już wszystkim rozwiązań fabularnych. A raczej nikt nie chce oglądać kolejnego łzawego filmu, w którym bohaterowie ubolewają nad trudami nastoletniej miłości i brakiem zrozumienia…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Braci się nie traci – „Da 5 Bloods” Spike’a Lee

W ciekawy sposób dwie kulturowe premiery mieszają się ostatnio z rzeczywistością, korespondując ze sobą w nietypowych zbiegach okoliczności. Run the Jewels powróciło ze swoją muzyką protestu w nowym albumie RTJ4 akurat, gdy niepokoje w Stanach Zjednoczonych przybierały na skali. Podobnie Spike Lee, który 31 lat temu w Rób właściwą rzecz niejako przewidział tegoroczne wydarzenia, przybił z najnowszą produkcją do Netflixa. W Da 5 Bloods (Pięciu braci) jeden z najważniejszych twórców kina czarnych Amerykanów próbuje rzeczy trudnej dramaturgicznie, starając się dokonać połączeń pomiędzy wojną w Wietnamie i całym jej kontrkulturowym bagażem…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

„Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”. Tak mogłyby wyglądać filmy Patryka Vegi

Gdyby Patryk Vega miał obok siebie dobrego operatora, montażystę z łbem na karku i kogoś, kto podpowiedziałby mu, które części jego kuriozalnych scenariuszy powinny trafić do śmieci, to kręciłby takie filmy jak Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa. Żeby jednak nie było tak różowo – film Macieja Kawulskiego ma swoje problemy, liczne. Ma też jednak sporo bardzo dobrych elementów, które nie pozwalają go zupełnie skreślić, jak ostatnie produkty filmopodobne Vegi. Nie znamy imienia i nazwiska naszego Bohatera (znany z Jesteś Bogiem Marcin Kowalczyk), ale wiemy, że jest niebezpiecznym i teoretycznie bardzo…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja Seriale 

„W głębi lasu” dziś nie zaśnie nikt

Nowa produkcja Netflixa, na podstawie prozy Harlana Cobena, to na pewno najlepszy polski serial z tej stajni, jeśli nie w ogóle najlepsza propozycja tzw. seriali premium. Oglądamy tutaj właściwie dwie historie jednego bohatera, Pawła – w jednej jest on licealistą, którego poznajemy na obozie, gdzie jest opiekunem. Obóz kończy się tragicznie – ginie dwójka uczestników, a kolejnych dwoje nigdy nie zostaje odnalezionych. W drugiej odsłonie spotykamy Pawła już jako doświadczonego prokuratora, który zmaga się kilkoma demonami: z przeszłości, które go nawiedzają w związku z odnalezionym ciałem, oraz z teraźniejszości, które…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Poznać siebie w nowym otoczeniu – recenzja „Chłopczycy” Celine Sciammy

Gorzki smak lata coraz częściej cechuje filmy o szeroko pojętym dorastaniu. Wakacyjna beztroska dobrze kontrastuje z dramatem, który wręcz nie pasuje do słonecznej sielanki. Taki koncept stosował u siebie Sean Baker w fenomenalnym “The Florida Project”, gdzie w cukierkowych hotelowych slumsach, obserwował zabawy i domowe dramaty dzieci. Z tematem straty rodziców i odnalezieniem się w nowej rodzinie mierzyła się Carla Simon w “Lato 1993”. Największa siła tych i innych filmów tkwi w tym zderzeniu letniej beztroski z wewnętrznymi rozterkami. “Chłopczyca” Celine Sciammy także krąży wokół tematu dorastania, ale robi to…

Read More