FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Co zrobił Jack? – Recenzja filmu Davida Lyncha

Pociągi stanęły, cały ruch został sparaliżowany, a stacja kolejowa zalana przez pasażerów. W małej, dworcowej kawiarni przy stole odbywa się rozmowa. Między detektywem a małpą – Jackiem. W dzień urodzin geniusza kina surrealistycznego i postmodernistycznego – Davida Lyncha, reżyser podarował widowni prezent. Jego nowy film krótkometrażowy niespodziewanie zawitał na Netflix. „Co zrobił Jack” to esencja lynchowskiego absurdu. Koncept rozmowy człowieka z gadającą małpą na początku szokuje, ale już po paru zdaniach widz wsiąka i chłonie każde słowo dialogu. Detektyw, w którego rolę wciela się sam, fantastyczny Lynch, zadaje małpie (tu…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

WSZYSTKIE DRZWI SĄ ZAMKNIĘTE – RECENZJA WSZYSTKIEGO DLA MOJEJ MATKI

Trasa stołówka-łóżko to długi proces pełen brzęczących dźwięków wysyłanych przez dozorcę otwierającego drzwi.  Droga korytarz-schody to co najmniej jedna głośna wibracja nadawana w powietrze. O otwarcie wrót trzeba pytać, prosić, a nawet na nie zasłużyć. Każda z nich wie, że zakład poprawczy to tymczasowy wycinek z życia. Bramka się w końcu otworzy, a dziewczyny będą mogły wyjść do świata, którego tak bardzo nienawidzą. Ola, czyli główna bohaterka Wszystkiego dla mojej matki, grana przez Zofię Domalik praktycznie cały czas milczy. Epicentrum emocjonalnego potoku mieści się w jej oczach. Młoda dziewczyna bezustannie…

Read More
Felieton FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Igranie z czasem – analiza filmu “Mr. Nobody”

W każdym momencie czasu kryje się przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. W każdym momencie czasu kryje się wieczność. Pani Jeziora, A. Sapkowski Gołębim przesądem nazywa się przekonanie, że wykonywana przez podmiot czynność ma wpływ na inne wydarzenia. Przeświadczenie to daje przede wszystkim złudną nadzieję, że jednostka mogąca pochwalić się możliwością wyboru jest kowalem swojego losu. Belgijski reżyser Jaco Van Dormael w swojej produkcji z 2009 roku Mr. Nobody stawia tytułowego bohatera – jedynego śmiertelnego człowieka – przed rozważaniami na temat losów minionego życia. Jednakże tematem niniejszej analizy nie będzie próba psychologicznego ujęcia koncepcji sensoryczno-motorycznej, a…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Tam gdzieś musi być niebo” – bliskowschodnia farsa

W jednej ze scen Tam gdzieś musi być niebo główny bohater patrzy w górę. Na bezkresnym błękitnym płótnie odgrywa się coś, co wygląda jak obraz Matisse’a – oto przelatują cztery samoloty. Każdy pojazd skierowany w inną stronę, leci i zostawia za sobą smugę. Te białe pasy układają się w absurdalny kształt, trochę będący dziełem przypadku, a trochę imaginacji Elii Suleimana i jego chęci, do zanurzania widza w takich sytuacjach – niby zwyczajnych, a jednak tak skrajnie abstrakcyjnych. Film Suleimana nie powinien być z pewnością redukowany do rangi zwykłej slapstickowej satyry…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Na noże”: Agatha Christie byłaby zachwycona…

…gdyby miała okazję przeczytać rewelacyjny scenariusz Riana Johnsona do „Na noże” – to jest taka historia kryminalna, jaką ona lubiła. Zabawna, pokręcona, z twistem, którego nikt się nie spodziewa. Umiera znany pisarz kryminałów. W jego wielkim, wspaniałym domu zbiera się rodzina. Początkowo wydaje się, że po to, żeby podzielić „łupy” po zmarłym. Jednak na miejscu zdarzenia zjawia się niespodziewanie detektyw, który zaczyna węszyć. Nie podoba mu się wersja o samobójstwie pisarza. W samym środku całego zamieszania znajduje się niczego nie spodziewająca się pokojówka – Marta Cabrera (znakomita Ana De Armas).…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nie ma nas w domu” czyli Ken Loach w formie

Były czasy kiedy Ken Loach pozostawał reżyserem z jednoznacznie określoną linią polityczną, ale jednak udawało mu się robić kino zupełnie niereakcyjne, bardziej unikalne tematycznie, z większym oddechem komediowym czy gatunkowym, a z mniejszym zacięciem aktywisty. Ostatnie dwa jego obrazy pokazują, że chyba jednak ta druga droga została obrana na dobre (jeśli wierzyć to także zakończyła się, bo Loach ma ponoć nic już więcej nie kręcić). Najpierw nagrodzony Złotą Palmą znakomity Ja, Daniel Blake, a teraz Nie ma nas w domu. Czy ta droga mi się podoba? Powiem rzecz być może…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Nazywam się Dolemite”: Eddie, czekaliśmy na Twój powrót!

Nie znałem postaci Dolemite’a. Eddie Murphy to zmienił – nie dość, że poznałem Dolemite’a, to pokochałem go ze szczerego serca. Sam Eddie zaś tą jedną rolą odkupił wszystkie swoje winy za lata upokarzających dla niego i jego fanów komedii. Rudy Ray Moore jest aspirującym stand-upperem, który jednak…zwyczajnie nie jest śmieszny. Zrządzeniem losu i dzięki swojemu sprytowi, udaje mu się stworzyć materiał tak dobry, że z miejsca staje się gwiazdą czarnej dzielnicy. Jednak Rudy nie chce pozostać przy tym. Chce zdyskontować ten sukces bardziej – dać swoim rozrywkę na jaką zasługują…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Gdzieś bardzo wysoko nad tęczą – Recenzja “Judy”

Mimo tego wciąż mnożą się kontrowersje związane z jej postacią, a zwłaszcza produkcją „Czarnoksiężnika z krainy Oz” – filmu, w którym grała główną rolę Judy Garland była hodowana na przyszłą legendę; zadebiutowała mając dwa lata i od tego momentu była regularnie angażowana w różnorodne formy działalności artystycznej. Nie chodziła do normalnej szkoły, była pozbawiona możliwości budowania relacji ze swoimi rówieśnikami, kluczowych do poprawnego rozwoju. Mając szesnaście lat zagrała główną rolę w „Czarnoksiężniku z krainy Oz”. Podczas produkcji została spoliczkowana przez jednego z reżyserów, bo nie umiała opanować śmiechu, była molestowana…

Read More
FILM Klasyka Kina Magazyn Recenzja 

Romans kolejowy – recenzja filmu “Dzieje grzechu”

Na początku XX wieku Stefan Żeromski, który na skutek lektur szkolnych znany jest przede wszystkich z Ludzi bezdomnych czy Przedwiośnia, wydał powieść, która szybko stała się skandalem literackim epoki. Dzieje grzechu niezwykle szybko zainteresowały również filmowców, a niema ekranizacja stanowiła pierwszą polską adaptację literackiego utworu. Realizacja Waleriana Borowczyka stanowi zatem trzecią próbę przeniesienia powieści Żeromskiego na wielki ekran, a próba ta stanowi całkiem wierne odzwierciedlenie pierwowzoru. Sam reżyser kojarzony jest przede wszystkim jako twórca wysmakowanych plastycznie obrazów z silnym zabarwieniem erotycznym – studio HBO Europe stworzyło nawet dokument poświęcony właśnie…

Read More
Bez kategorii FILM Magazyn Recenzja 

„Ta kurtka z daniela jest symbolem indywidualności oraz wiary w wolność” – recenzja Deerskin

Celowo pominąłem nowe dzieło Quentina Dupieux na festiwalu Nowe Horyzonty. Po części przyczyną był zbyt napięty grafik, ale również przeczytanie stwierdzenia „reżyser Morderczej Opony powraca” (której wtedy nawet nie widziałem) mnie skutecznie odstraszyło. Po licznych zachętach znajomych uznałem, że dam Le Daim szansę i to właśnie tak otworze mój kinowy rok. Historia o mężczyźnie, który marzy o byciu posiadaczem jedynej kurtki na świecie jest wręcz niepoprawnie śmieszna. Lecz tylko na moment, bo po 15 minutach, w których śmiech łączy się z domieszką winy, odrzucamy „poczucie przyzwoitości” i rozpoczyna się czysta…

Read More