FILM Magazyn Recenzja 

Go Girl – recenzja ‘Niewidzialnego człowieka’

W dzisiejszym Hollywood, którym włada nostalgia, a oryginalnych scenariuszów i artystów jest jak na lekarstwo, ciężko podchodzić z optymizmem do kolejnego projektu bazującego na zrealizowanej już wielokrotnie historii, a jednak zdradzę już na początku, że tym razem się udało. Autorski koncept Niewidzialnego człowieka H.G. Wellsa został zaadaptowany z myślą o srebrnym ekranie po raz pierwszy w 1933 roku przez Jamesa Whale’a, dołączając w ten sposób do zacnego grona potworów Universal, prowadzonego nadal przez założyciela Carla Laemmle. To właśnie w tym okresie wyjechały z jego studia wielkie hity pokroju King Konga,…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Czy da się pogodzić feminizm z fascynacją BDSM? – recenzja filmu “Sztuka i Perwersja”

Feministyczne poglądy na BDSM różnią się od siebie w zależności od tego o jakiej gałęzi ruchu mówimy. Niektóre feministki i feminiści, tacy jak Andrea Dworkin czy Susan Griffin, twierdzą, że perwersyjny seks oparty na relacji dominacji i uległości jest formą opresji kobiet i legitymizacją przemocy wobec nich. W ich mniemaniu feminizm wyklucza jakąkolwiek tego typu relację. Inni, między innymi Gayle Rubin i Patrick Califia, postrzegają BDSM jako formę ekspresji kobiecej seksualności i walki z przekonaniem jakoby kobiety nie miały takich potrzeb seksualnych jak mężczyźni. Dokument „Sztuka i perwersja” w reżyserii…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

spirala zła – recenzja filmu “Sala samobójców. Hejter”

Jan Komasa coraz odważniej poczyna sobie na polskim kinematograficznym podwórku. Wprawdzie reżyser nie ma w swoim dorobku wielu pełnometrażowych filmów, to każda nowa produkcja wzbudza zainteresowanie krytyków i publiczności. Po rewelacyjnym Bożym ciele, które doczekało się nominacji do nagrody Oscara, Komasa tworzy kolejny obraz silnie umiejscowiony w polskim społeczeństwie. O ile nawiązanie w tytule najnowszego dzieła do jego produkcji z 2011 roku – Sali samobójców – wydaje się nieuzasadnionym chwytem marketingowym, tak sam zwiastun zapowiadał całkiem porządne widowisko audiowizualne. Sala samobójców. Hejter stanowi opowieść o losach chłopaka zagubionego w miejskiej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“W labiryncie”: włoska odpowiedź na skandynawskie kryminały

Już w przypadku Dziewczyny we mgle, dało się zauważyć, że Donato Carrisi jest naprawdę dobry w wymyślaniu historii. W tamtym filmie dołożył do tego stylówę i wyszedł niemal wzorcowy kryminał w starym stylu. W przypadku W labiryncie mamy do czynienia z czymś innym. Szaleństwo stylistyczne jest tutaj chwilami aż męczące i pokazuje dwie istotne rzeczy dotyczące Carrisiego – jest on mistrzem intrygi, ale pozbawionym stabilnego filmowego języka. Toni Servillo gra tutaj umierającego (rozkładającego się?) starego detektywna Bruno Genko, nad którym ciąży jedna nierozwiązana sprawa – dziewczyna została porwana kilkanaście lat…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Matthias i Maxime” czyli jak pretensja wygrała z wrażliwością

Filmografia Xaviera Dolana stanowi mieszankę imponujących wzlotów i potężnych upadków. Matthias i Maxime to ten drugi przypadek. Wyobraźcie sobie sytuację, w której nieprzystający do świata zewnętrznego, oderwani od rzeczywistości 30latkowie (tak sądzę) kręcą scenę do nie w pełni określonego projektu filmowego siostry jednego z nich. Scena ma zawierać pocałunek między nimi, który doprowadzi do bardzo znaczącej zmiany postaw obydwu chłopaków – jeden będzie chciał się do drugiego zbliżyć, drugi z kolei zacznie wątpić. W siebie albo w przyjaźń, która ich łączy – niepotrzebne skreślić. Tak mniej więcej kształtuje się fabuła nowego…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

w przestworzach – recenzja filmu “Szkarłatny pilot”

Założone w 1985 roku japońskie studio animacyjne Studio Ghibli od początków istnienia święciło triumfy, a dzisiejsza popularność studio tylko potwierdza niezwykłość produkowanych dzieł. Różnorodność filmów w ramach Studio Ghibli sprawia, że każdy z widzów znajdzie coś dla siebie – komedie, dramaty, kino wojenne, familijne, romanse – a każdy z tych gatunków ubrany w niepowtarzalną kreskę oraz otoczony w punkt skomponowaną muzyką. Jedną z takich perełek jest obraz w reżyserii Hayao Miyazakiego – Szkarłatny pilot, który odbiega od pozostałych produkcji przede wszystkim z uwagi na ulokowanie historii oraz postać głównego bohatera.…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Ludzie będą zawsze dla ciebie źli, jeżeli konieczność nie zmusi ich do tego, by byli dobrzy – recenzja filmu “Bad Boy”

Patryk Vega nie próżnuje oraz nie zwalnia tempa przy produkcji kolejnych kinematograficznych potworków. W 2019 roku na wielkim ekranie mogliśmy podziwiać niezwykle rozczarowującą, przypominającą bardziej nieudany zlepek skeczy Politykę oraz jeszcze gorsze niż pierwsza część Kobiety mafii 2. W tym roku Vega postanowił zekranizować środowisko kibiców w filmie Bad Boy, a przed właściwym seansem twórca uraczył nas zwiastunem swojej następnej produkcji – Small World. Czyżby Patryk Vega zaczął kinematograficznie dojrzewać? Malutkimi kroczkami, ale chyba tak. Fabuła jest dość prosta – burzliwa pierwsza scena ma na celu zarysować charaktery dwóch głównych…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Wszystkie kręgi piekła – recenzja „Siberii” z Berlinale

Jeśli poprzedni film Abla Ferrary, Tomaso, dzielił widzów, to pokazywana w konkursie głównym Siberia zjednoczy wszystkich w nienawiści. Pośród innych obrazów tegorocznego Berlinale, ten wyróżnia się najbardziej niepokorną i zastanawiającą wizją. Zastanawiającą, bo chyba osobnego Złotego Niedźwiedzia powinno się przyznać osobie, która potrafi zrozumieć, o co w Siberii tak naprawdę chodzi. Ta przedziwna mieszanka epigoństwa, udawanego geniuszu i groteskowej psychoterapii bardziej nadaje się do gabinetu osobliwości niż kina, niemniej przekorny (i mocno przychylny samemu Ferrarze) widz mógłby się tu doszukać bardziej zawoalowanego starcia z tymi problemami, które w Tomaso ukazano…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Pierwszy imigrant – recenzja „First Cow” z Berlinale

Podstawowy pomysł na fabułę First Cow musiał zrodzić się w głowie pięciolatka albo geniusza. Film opowiada bowiem o dwójce przyjaciół, którzy w surowych lasach Oregonu próbują utrzymać się z kradzieży mleka od tytułowej krowy. Służy im ono do wytwarzania ciastek, które na współczesne standardy wszechobecnych Starbucksów i autorskich kawiarni wydają się cukierniczą abominacją. Akcja nie dzieje się jednak w centrum żadnej europejskiej stolicy, a na Dzikim Zachodzie XVIII wieku. Może więc ciastka nie wyglądają zbyt dobrze, ale muszą wystarczyć żyjącym tam osadnikom. W końcu, jak wszyscy wiemy, byt kształtuje świadomość. Film…

Read More