FILM Magazyn Recenzja 

Zamilkłam, czyli recenzja Żelaznego mostu

Kiedy wyszłam z tego filmu, byłam w strzępkach. Czułam się poszatkowana do tego stopnia, że śmiało mogę powiedzieć, że był ze mnie nie najgorszy materiał na patchwork.   Żelazny most jest pierwszym pełnometrażowym filmem Moniki Jordan-Młodzianowskiej. Reżyserka debiutowała już wcześniej krótkometrażową produkcją fabularną Wielkanoc powstałą w ramach programu 30 minut. Na swoim koncie ma kilka etiud fabularnych i dokumentalnych. Jej największe dzieło przedstawia trudną relację trojga ludzi podzielonych między wnętrze ziemi i jej skorupę. Opowiada o tragedii, ciężkich decyzjach, skomplikowanych związkach, kompromisie i bezkompromisowości.   Śląsk – właśnie tutaj przenosi nas reżyserka. Przedstawia trójkę bohaterów, których łączy przyjaźń…

Read More
FILM Netflix Recenzja 

Małe wzruszenia – recenzja “Zgubiłam swoje ciało”

Czasami wystarczy jeden zaskakujący pomysł, by film zwrócił na siebie uwagę – Jérémy Clapin, reżyser “Zgubiłam swoje ciało” wie o tym bardzo dobrze. Koncept dłoni uciekającej z lodówki na organy w poszukiwaniu swojego właściciela jest rzeczywiście osobliwy i nie pozwala przejść obok filmu obojętnie. Sam pomysł jednak nie wystarczy – na szczęście autor filmu wiedzą również o tym. Wspomniana wcześniej dłoń należy do Naoufela – młodego paryżanina pracującego jako dostawca pizzy, który to traci ją w wyniku tajemniczego wypadku. Film zaczyna się w momencie, gdy oddzielony już od właściciela organ…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Solid Gold” czyli jak nie kręcić thrillerów w XXI wieku

Z plakatu filmu Solid Gold wybrzmiewa „frapujące” pytanie: jak ukraść 850 milionów złotych? Zapewne nikt z nas tego nie wie. Zapewne przynajmniej duża część z nas chciałaby się jednak tego dowiedzieć, bo nie jest to proste jak budowa cepa. Problem polega na tym, że najnowszy film na to konkretne pytanie nie odpowiada. Odpowiada za to na nieco inne pytanie: jak nakręcić jeden z najgorszych thrillerów polskiego kina? Na to pytanie Bromski odpowiada śpiewająco. Afera Amber Gold jest jednym z największych skandali finansowych w Polsce po upadku komuny. Tym bardziej dziwne,…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Moje Złote Lwy – recenzja filmu “Supernova”

Bartosz Kruhlik już przy okazji swojego pierwszego filmu pokazał, że jest filmowcem nie od parady. 78-minutowy thriller (jeśli w ogóle tak Supernovą można zakwalifikować) to popis dużego kunsztu młodego reżysera, który niesłusznie został pominięty przy najważniejszych nagrodach w Gdyni. Fabularnie niewiele się tutaj dzieje – kobieta odchodzi od męża, jest wypadek, w którym wraz z synami zostaje ciężko poszkodowana, sprawcą jest dobrze ubrany mężczyzna (zapewne wpływowy), a policjant, który pierwszy przybywa na miejsce zdarzenia to rodzina. Wszystko się tu dzieje w czasie rzeczywistym i jest to prawdopodobnie jeden z główny,…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Raport” – postscriptum do “Vice”

The Report przybił do Amazon Prime parę tygodni po tym, jak Pralnia Stevena Soderbergha zawitała na Netflixie. Scenariusze do obu tytułów napisał Scott Z. Burns (stały współpracownik Soderbergha, przy The Report stanął również za kamerą). I te dwie historie, choć stworzone, czy też raczej zrekonstruowane, przez tego samego człowieka, są na zupełnie innych biegunach reżyserskiego opowiadania. Nie sposób uciec od porównywania tych dwóch filmów, ponieważ oba mierzą się ze współczesną polityką – taką która jeszcze nie wystygła, i której jeszcze nie można nazwać przez to historią. O ile w Pralni…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Konsensus obrzydzenia i przyjemności – recenzja filmu “Pieles”

Pieles jest filmem dziwnym. Eduardo Casanova korzysta z mocno wyeksploatowanej tematyki; prostytucji, wykluczenia czy braku akceptacji własnego ciała. Nie można jednak nazwać Pieles filmem oczywistym, opierającym się na prostych, komercyjnych schematach. Debiut Casanovy łączy w sobie obrazy powodujące wyraźny dyskomfort z pastelową estetyką grającą ogromną rolę w odbiorze produkcji. Wszechobecna groteska z jednej strony bawi, a z drugiej obrzydza i niepokoi. Pomimo tego od filmu trudno jest oderwać wzrok. Oglądanie nie sprawia przyjemności, ale równocześnie nie ma się odwagi go przerwać. Fabuła składa się ze zbioru kilkunastu krótkich scenek śledzących losu kilku bohaterów takich jak; ciężarnej cierpiącej na achondroplazję (karłowatość), kobiety, której usta i odbyt…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Bajka o Kopciuszku – recenzja filmu “Jak poślubić milionera?”

Grudzień sprzyja wprowadzaniu na wielki ekran polskich komedii romantycznych tak, jakby dystrybutor liczył, że skoro Listy do M. miały skok frekwencyjny, to na pewno wszystkie inne również będą cieszyły się sporą popularnością. Po 1800 gramów, który reklamowany był jako typowy film świąteczny, nadszedł czas na kolejną produkcję Filipa Zylbera (po Serce nie sługa), w której śnieg także się pojawi. Jak poślubić milionera? jest kalką holenderskiego obrazu z 2004 roku Prestiż, splendor i blask, co już powinno sugerować widzowi, że nie ma co liczyć na wyszukaną fabułę. Najnowsza produkcja Zylbera wciąż…

Read More
FILM Focus Magazyn Recenzja 

FOCUS: granie na emocjach – “Pianistka”

Twórczość Michaela Hanekego nieodłącznie kojarzy mi się z dużą dawką emocji, często przeciwstawnych i niezwykle mocnych. Austriak, jak mało który twórca, potrafi budować napięcie oraz doprowadzać nasze myśli do takiego punktu, o którym uprzednio byśmy nie pomyśleli. Przestrzeń pozakadrowa u Hanekego wielokrotnie uświadamia widza, że nie jest w stanie zapanować nad swoim strumieniem świadomości, co tym bardziej czyni filmy artysty niesamowitymi. Dodatkowo, gdy myślę o Michaelu, to przed oczyma mam od razu postać Isabelle Huppert i duet ten wydaje mi się idealnie siebie wypełniać. W 2001 roku na ekrany kin…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Grand Budapest Hotel, czyli o ekranowej matrioszce, którą rozbieram

Zaprosił mnie do wnętrz nietypowych, pastelowych, domowo niedomowych. Zaprosił mnie i weszłam przez wielkie drzwi w kolorze bananowym. Niespodziewanie zostałam oblana małością wobec wielkich przestrzeni, migocących żyrandoli, wysokich sufitów i pozłacanych schodów. Każdy materiał spadł na moje barki niczym woda z potężnego wodospadu, zgniatając mnie jak puszkę w reklamach. Oddech zamilkł na chwilę. Nie wiem, ile trwał mój zachwyt, to dziwne uczucie przytłoczenia pięknem. Nie wiedziałam, czy znajduję się we właściwym miejscu. Zastanawiałam się nad tym co najmniej tak, jakbym miała spędzić tam całe życie. Nie rozumiałam siebie w tym momencie, mimo to postanowiłam zostać w Grand Budapeszcie.  Komedia, kryminał, komedia kryminalna, kino akcji splecione z wątkami satyry…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Projekt Misfit, najbardziej ambitny międzynarodowy projekt filmowy… – recenzja “Jestem M. Misfit”

Postawmy sprawę jasno. Nie było chyba takiej osoby, która patrzyłaby na PROJEKT Misfit z wysokimi oczekiwaniami. Celowo nie użyłem słowa “film”, bo “Jestem M…” to bardziej zorganizowane i wykalkulowane przedsięwzięcie biznesowe, niż pełnoprawne dzieło kinowe. Kopię tego obrazu, z prawie identyczną fabułą zostały zrealizowane w Niemczech, czy w Holandii. Różnica polegała na tym, by w rolach głównych obsadzić lokalnych celebrytów internetowych. Skoro już wiemy, czym jest PROJEKT M., zadałbym jeszcze jedno pytanie… Dlaczego w ogóle ktoś zdecydował się umieścić “najbardziej cool film dla nastolatków” na ekranach kin? Nie mówię tego…

Read More