FILM Magazyn Recenzja 

Kasety nie umierają – recenzja filmu “VHYes”

W dzisiejszych czasach sam motyw wykorzystania kaset VHS wystarcza, aby wzbudzić w widzach zainteresowanie. Jaka jest tego przyczyna? Z czym kojarzą się nam kasety video? Na to pytanie nie można udzielić jednej odpowiedzi. Dla młodszych pokoleń stanowią coś nieznanego wpisujące się w popularną vintage-estetykę. Są przedmiotem pożądania kinofilów, fascynującym awangardowym narzędziem. Korzystając z kaset VHS należy jednak pamiętać, że jest to problematyczna metoda filmowania, która wprowadza swojego rodzaju chaos w trakcie nagrywania. Kaseta może się zaciąć lub przez przypadek można skorzystać z wcześniej już zapełnionego filmu. Wielu nie określa tego…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Dialektyczna ucieczka przed komentarzem – recenzja ‘Polowanie’

Czy siedzimy w tym dychotomicznym bagnie, zwanym inaczej światem polityki, tak głęboko, że nie potrafimy docenić już eskapistycznego doświadczenia, które nie skrywa swoich zamiarów pod płaszczem ideologicznej agitacji? Craig Zobel, autor fantastycznej i równie kontrowersyjnej z równie niezrozumiałych powodów Siły perswazji (Compliance), miał nadzieję, że do tego stanu naszemu społeczeństwu nadal daleko i niczym olśniony Joel McCrea w Podróżach Sullivana (Sullivan’s Travels) wyruszył na misję pokrzepienia serc, ale reakcje ludzi z kinem niezwiązanych, szerokiej publiczności oraz części krytyków mogą wskazywać na marny rezultat podjętego trudu. Zarówno reżyser, jak i para…

Read More
FILM Recenzja 

Mamma mia! – recenzja filmu “Zdrajca”

Jednym z pierwszych filmów Marco Bellocchio’ego był manifest włoskich „gniewnych”, który wpisywał się we Włoską Nową Falę. Pięść w kieszeni była obrazem tym bardziej nietypowym, że kwestionował podstawową jednostkę społeczeństwa, jaką jest rodzina. Każdy z bohaterów wyróżniał się jakąś wadą, a pesymistyczny wydźwięk produkcji odbierał jakiekolwiek nadzieje na przysłowiowe lepsze jutro. Bellocchio pomimo swojego sędziwego wieku nieustannie reżyseruje kolejne filmy, które cenione są nie tylko wśród rodzimej publiczności. Najnowszy obraz twórcy – Zdrajca, niezmiennie podejmuje tematykę włoskiego społeczeństwa, a precyzując, tym razem Bellocchio skupił się na historii Tommaso Buscetty, jednego…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“7500”: Czy Joseph Gordon-Levitt wyląduje bezpiecznie?

Tytuł tego skromnego thrillera odnosi się do sytuacji, w której samolot zostaje porwany. Tak właśnie się dzieje z samolotem lecącym do Berlina, w którym pojawiają się islamscy terroryści. Grający Tobiasa Joseph Gordon-Levitt musi uratować pasażerów i wylądować. Tymczasem zamachowcy bezskutecznie próbują się dostać do kokpitu. Jest to jeden z najciekawszych elementów tego do pewnego momentu naprawdę znakomitego filmu w reżyserii Patricka Vollratha – dostanie się do kokpitu bez zgody pilota jest praktycznie niemożliwe, co stanowi z jednej strony zapewne podstawowy sposób na zabezpieczenie samolotu przed porwaniem. Z drugiej zaś, możliwość…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

Z “Pride” przegrywam tak samo jak z “Call me by your name” – wyznanie ryczącego na filmach naczelnego

W ramach świetnego cyklu Kinooptymizm, w Kinie Nowe Horyzonty można było obejrzeć Pride lub po polsku Dumnych i wściekłych – jeden z najlepszych, a dla mnie na pewno najważniejszych filmów LGBT+ w historii. W dobie tzw. kampanii wyborczej w Polsce, politycy partii rządzącej prześcigali się w nazywaniu członków społeczności LGBT+ wyzwiskami najróżniejszej mocy. Pride świetnie pokazuje jak wyglądała sytuacja gejów i lesbijek w Wielkiej Brytanii w latach 80. a więc już prawie 40 lat temu. Jak to świadczy o naszym kraju, że jesteśmy w sprawach równouprawnienia i tolerancji w tym…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Harriet” czyli kiedy Akademia Filmowa nie chwyci przynęty

Harriet Tubman to jedna z najciekawszych, najbardziej inspirujących, a przy okazji najmniej w Europie znanych postaci amerykańskiej historii – kobieta urodzona w niewoli, która uciekła, znalazła wolność i postanowiła pomóc swojej rodzinie oraz innym czarnoskórym mieszkańcom Maryland w przejściu podobnej drogi. Dzięki jej akcjom, realizowanych pod auspicjami Underground Railroad, udało się uwolnić ok. 300 osób. Kolejnych 750 uratowano, podczas zbrojnego rajdu, który poprowadziła Tubman jako pierwsza kobieta-dowódca wojny secesyjnej. Żyła…91 lat. Fascynująca, niesamowita historia. Za to jak została opowiedziana w fatalnym Harriet, wszyscy zaangażowani powinni jakoś odpowiedzieć. Wszyscy poza Cynthią…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Wypolerowane blaty, zielone trawniki i naładowane karabiny – recenzja filmu Eastern

Na przedmieściach Warszawy przedstawiciele klasy średniej wiodą idealne, spokojne życie. Podlewają równe, zielone trawniki, myją swoje błyszczące samochody, w których musi zmieścić się cała rodzina z wózkiem, siedzą przed ogromnymi telewizorami i używają najnowszych produktów marki Apple pijąc swoją ulubioną kawę z mlekiem z wysokiej szklanki. Nastoletnia dziewczynka jeździ na hulajnodze po osiedlu i słucha muzyki co jakiś czas robiąc balona z gumy do żucia. Ten sielski obrazek zaburza jedynie widok karabinu na jej ramieniu. Eastern to pełnometrażowy debiut Piotra Adamskiego. Punkt wyjścia stanowi alternatywna wersja współczesnej Polski, gdzie najważniejszą…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

“Eurovision Song Contest: Historia zespołu Fire Saga”: Festiwal Pozytywnego Kiczu

Żona Willa Ferrella jest jednym z powodów powstania tego filmu, który stanowiłby idealny list miłosny aktora do Eurowizji. Stanowiłby, gdyby Ferrell nie chciał koniecznie zrobić z niego komedii i nie musiał obsadzać siebie w roli głównej. Nie można odmówić Ferrellowi tej miłości – on chyba naprawdę wkręcił się w temat najbardziej kiczowatego i eklektycznego konkursu muzycznego na świecie. Co więcej widać, że całkiem nieźle go poczuł, bo zarówno zainscenizowane sekwencje z konkursu, jak i piosenki specjalnie napisane do filmu, w tym nawet te które nie pojawiają się podczas samej Eurowizji,…

Read More
FILM Klasyka Kina Ludzie kina Magazyn Recenzja 

Wspominając Carla Reinera – ‘Umarli nie potrzebują pledu’

Wczoraj świat obiegła wiadomość o śmierci Carla Reinera, jednego z wielkich talentów artystycznych, który maczał swoje palce w każdej możliwej branży Hollywood, od scenariopisarstwa i produkcji, przez reżyserię, aż po aktorstwo. Odchodząc w wieku 98 lat, zostanie zapamiętany, jako postać związana z szeroko pojmowaną komedią. Młodsi widzowie będą go kojarzyć z występów w filmach Soderbergha z serii Ocean’s Eleven, lecz ci troszkę starsi odruchowo powiążą jego osobowość z obrazami, gdzie główną rolę odgrywał zawsze Steve Martin, który rozstał się z nim takimi słowami: „Żegnam swojego największego mentora, w kinie i…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Ta rzadko spotykana, niepochlebna recenzja “Naszego Czasu” Carlosa Reygadasa

Uwielbiam autorskie kino niezależne za tę niezwykłą zdolność polaryzacji widowni. W każdym aspekcie sztuki, dzieła bardziej kontrowersyjne i wymykające się ogólnie przyjętym konwencjom budzą (często silnie emocjonalne) dyskusje. Do podobnego poruszenia doszło w 2012 roku, na festiwalu w Cannes, z którego Carlos Reygadas wyjechał ze Złotą Palmą za najlepszą reżyserię. “Post Tenebras Lux’ – intrygująca, na wpół oniryczna, lawirująca gdzieś między horrorem a dramatem rodzinnym, wiwisekcja rozpadającego się małżeństwa także podzieliła w odbiorze polską krytykę i widownię. Meksykański reżyser po ośmiu latach powraca z nowym filmem i ponownie separuje publikę…

Read More