FILM Magazyn Recenzja 

Luca i Pierpaolo rozmawiają o sztuce, a Ty słuchaj! – recenzja ‘The Staggering Girl’

Najnowszy film krótkometrażowy autorstwa niewątpliwie utalentowanego reżysera Luki Guadagnino jest na pewno czymś więcej niż kolaboracyjną reklamówką (wcale przecież nie nowej) kolekcji haute couture Pierpaolo Piccioliego, który kilka lat temu przejął samodzielne stery w Valentino po odejściu Marii Grazii Chiuri (całe szczęście). Idąc krok dalej, szeroka gama strojów przeniesionych z wybiegu Hôtel Salomon de Rothschild w Paryżu wpisuje się w estetykę włoskiego reżysera oraz cel i temat tej produkcji niż jakiejkolwiek wcześniej. The Staggering Girl opowiada historię Franceski (Julianne Moore), dorosłej kobiety o korzeniach prosto z półwyspu Apenińskiego, pisarki mieszkającej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Mistrzowie Świata czy Nędznicy – recenzja ‘Les Miserables’

Jakie są koszty społeczne zdobycia Coupe du monde i posiadania w ekipie narodowej talentów pokroju Mbappe, Dembele, Fakira? Koszty, o których w sportowej prasie się nie czyta. Pośrednio na to pytanie odpowiada Ladj Ly w XXI-wiecznej interpretacji Les Miserables. Film zaczyna się nieprzypadkowo właśnie w momencie wielkiego triumfu, po moskiewskiej batalii z Chorwatami, aby później zejść na ziemię i zagłębić się w realia policyjnej pracy w zderzeniu z tą samą różnorodnością, która wyniosła ich na szczyty i pierwsze strony gazet. To zestawienie codziennej rzeczywistości z euforią po tak wielkim sukcesie…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

niedopowiedzenia – recenzja filmu “Kłamstewko”

Pomimo że Lulu Wang ma w swoim dorobku już parę produkcji filmowych, to dla polskiej publiczności jest ona twórcą wciąż jeszcze anonimowym. Sytuacja ta może się zmienić na skutek jej najnowszego filmu Kłamstewko, który zdobywa liczne nominacje na międzynarodowych festiwalach. Amerykańsko-chińska produkcja stanowi komediodramat łączący dwie kultury, co samo w sobie jawi się jako ciekawy punkt wyjścia do dalszych rozważań kulturowo-społecznych. Kłamstewko przed widzem ujawniane jest niemal od razu – rodzina decyduje się ukryć przed babcią – Nai Nai, wiadomość o śmiertelnej chorobie. Jak jednak uzasadnić zlot całej rodziny rozproszonej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Małgosia i Jaś” – bez pomysłu na baśń

Horror to obecnie najciekawszy gatunek, twórcy świetnie radzą sobie z rozciąganiem jego ram i opowiadaniem historii nie tylko strasząco-niepokojących, ale także spełnionych artystycznie. Oz Perkins gdzieś w tej nowej fali grozy się odnajduje i tworzy od kilku lat. Jego najnowszy projekt, Małgosia i Jaś, to niezbyt udana próba reinterpretacji klasycznej baśni Braci Grimm. To trochę taka wycieczka etnograficzna, w której przewodnik, Perkins, dawno zgubił się w lesie i zostawił widza na pastwę losu. Oczywiście, horrory czerpały z motywów ludowych – ostatnie Midsommar. W biały dzień Astera czy Czarownica: bajka ludowa…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Czy ‘1917’ to faktycznie film antywojenny? – recenzja

Najnowszy film Sama Mendesa (Skyfall, Revolutionary Road) i najprawdopodobniej zdobywca Oscara w głównej kategorii za najlepszy film roku jest przez wielu określane mianem antywojennego epickiego dzieła. Czy tak jest w rzeczywistości, tego pewien nie jestem, ale spróbuję przelać na papier moje wątpliwości odnośnie takiej interpretacji, przy okazji krytykując inne, bardziej filmowe aspekty 1917, od których może wypadałoby zacząć przed przejściem do tego rodzaju rozważań. Fabuła jest osadzona we Francji podczas I Wojny Światowej i luźno oparta o zapiski oraz opowieści ojca reżysera, który brał w niej udział. Jego heroiczne wyczyny…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

„Ptaki Nocy…” – o niewykorzystanej emancypacji

Ptaki Nocy (i fantastyczna emancypacja pewnej Harley Quinn) są o niebo lepszym filmem od Legionu Samobójców, bo można je w ogóle nazwać mianem filmu, który ma fabułę składającą się z ekspozycji, rozwinięcia i zakończenia. Nie oznacza to jednak, że są filmem dobrym. Nie są nawet filmem przyzwoitym. Choć poprzeczka była zawieszona bardzo nisko przez obraz Davida Ayera, to dzieło Cathy Yan niespecjalnie podnosi ją wyżej. To chaotyczna opowieść, nie tylko na poziomie samego scenariusza, ale przede wszystkim w kontekście jego „emancypacyjnych” ambicji. Bardzo szybko można zorientować się z jak frustrująco wielu stereotypów posklejany…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

“Pana Anglika pocisk nie tyka” – recenzja filmu “1917”

Sam nie wiem, co było przyczyną moich wysokich oczekiwań wobec “1917”. Nie jestem koneserem klasycznego kina wojennego, znacznie bliżej mi do obrazów niosących pacyfistyczną myśl za sobą. A jednak, śmiałe porównania do “Szeregowca Ryana”, a w szczególności “Dunkierki”  podrażniły moją ciekawość. Jeszcze bardziej atrakcyjna wydała mi się wiadomość dotycząca niezwykłych zdjęć autorstwa Rogera Deakinsa, które miały imitować dwa ciągłe ujęcia. Staram się dociec źródła moich oczekiwań, bo jeżeli spotyka mnie tak duży zawód, którym okazał się być nowy film Sama Mendesa, to musi być on wynikiem niespełnienia pewnych nadziei, jakie…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Junger Nazi – recenzja filmu “Jojo Rabbit”

Trudno powiedzieć, dlaczego filmy o nazistach przedstawiające zwolenników tej ideologii w krzywym zwierciadle cieszą się aż taką popularnością. Większość produkcji ma niezwykle chwytliwe tytuły – Nazistowscy surferzy muszą umrzeć czy Iron Sky (który z całego serca polecam, jeśli ktoś lubuje się w nazistach jeżdżących na dinozaurach: patrz Iron Sky. Inwazja), jednak sama treść bywa rozczarowująca. Czarna komedia osadzona w czasie II wojny światowej szybko może obrócić się w niesmaczny żart, tym bardziej ważna staje się umiejętność zachowania balansu pomiędzy śmiechem a ciężarem historycznych wydarzeń. Taika Waititi udowodnił, że potrafi zachwycić…

Read More
Felieton FILM Magazyn Recenzja 

Nadrabianie zaległości: “Kod Dedala”, “Osierocony Brooklyn”, “Sokół z masłem orzechowym”, “Koty”, “Psy 3”, “Mayday”, “Dwóch papieży”

Trochę się nazbierało tych zaległości z przełomu roku – czas je zebrać w jednym miejscu. Kod Dedala Jedna z bardziej pozytywnych niespodzianek filmowych końcówki 2019 – porządnie skonstruowany thriller, z być może jednym twistem za dużo, ale za to wynagradzający wiele znakomitą, międzynarodową obsadą, na czele z Olgą Kurylenko, Alexem Lawtherem i Lambertem Wilsonem. Ciekawe czy tak wyglądało tłumaczenie jednej z książek serii Dana Browna o profesorze Langdonie? 🙂 7/10 Osierocony Brooklyn Ego-projekt Edwarda Nortona, który zagrał w nim główną rolę, napisał scenariusz i wyreżyserował. Wyszło zaskakująco dobrze, ale raczej…

Read More
FILM Magazyn Recenzja 

Recenzja filmu “Gorący temat”, czyli zmarnowana szansa na ważne kino

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych zbliżają się wielkimi krokami. Opozycja Donalda Trumpa zdaje się nie szczędzić środków, aby uwydatnić jego liczne wady i odwrócić od niego potencjalnych wyborców. Hollywood nie pozostaje w tej sytuacji obojętne – do antykampanii przyczyniło się tworząc film „Gorący temat” w reżyserii Jaya Roacha, według scenariusza Charlesa Randolpha, twórcy genialnego „Big Short”. Produkcja ekranizuje historię upadku twórcy bezwzględnego telewizyjnego imperium Fox News – Rogera Ailesa – który przez lata pociągał za sznurki w partii republikańskiej, kreował jej wizerunek i wpływał na kształtowanie się decyzji głosujących. „Gorący…

Read More