Film Magazyn Netflix Recenzja 

Windą w dół – recenzja filmu „Platforma”

Debiuty nigdy nie są łatwe – nie dość, że nazwisko reżysera nie jest jeszcze popularne, obsada aktorska często nierozpoznawalna, a możliwość wybicia się na rynku stosunkowo niewielka. Zdecydowanie łatwiejsza staje się sytuacja, gdy produkcja zdobędzie nominacje, a nawet nagrody na jakimś filmowym festiwalu. Niech was zatem nie zmyli nieznajomo brzmiące nazwisko hiszpańskiego reżysera Galdera Gaztelu-Urrutia: twórca wraz ze swoim debiutem zawędrował na ceremonię Hiszpańskiej Akademii Sztuk Filmowych, na której zdobył nominację w kategorii najlepszy debiut reżyserski oraz nagrodę za najlepsze efekty specjalne. Zatem czy najnowszy film Gaztelu-Urrutia godny jest uwagi?…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Czy to już slasher? – recenzja filmu „W lesie dziś nie zaśnie nikt”

Gatunek filmowy, jakim jest slasher, najłatwiej zdefiniować w ten sposób, że jeśli już w pierwszej scenie widzisz potencjalne ofiary, które szybko zostaną wyeliminowane jako najsłabsze ogniwo, to spodziewaj się właśnie tego typu produkcji. Chyba każdy z nas kiedyś widział horror, w którym liczba bohaterów podejrzanie się zmniejsza, zwłaszcza gdy protagoniści się rozdzielą. Choć gatunek ten wciąż cieszy się dużą popularnością  – przykładowo Piątek, trzynastego i jego remake’i czy serial Ash kontra Martwe Zło, współcześnie nie produkuje się zbyt wielu tego typu filmów. W polskim kinie nie doczekaliśmy się zbyt wielu…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

„W lesie dziś nie zaśnie nikt” i nikt zasypiać nie chce

Bartosz M. Kowalski zadziwił rodzimych krytyków Placem Zabaw, za który dostał nagrodę za debiut w Gdyni. Tamten film przypominał trochę swoim klimatem stare filmy wielkiego Krzysztofa Kieślowskiego. Tym bardziej interesujące było co Kowalski pokaże w swoim drugim obrazie. Wielu myślało, że wraz z podjęciem decyzji o nakręceniu slashera w Polsce, wybrał się z motyką na słońce. A jednak, mimo pewnym niedociągnięć, okazało się, że jest naszym filmowym świecie miejsce i dla takiego, czysto gatunkowego kina. W lesie dziś nie zaśnie nikt to właściwie zbiór filmowych cytatów, schematów, które zostały wykorzystane…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

w przestworzach – recenzja filmu „Szkarłatny pilot”

Założone w 1985 roku japońskie studio animacyjne Studio Ghibli od początków istnienia święciło triumfy, a dzisiejsza popularność studio tylko potwierdza niezwykłość produkowanych dzieł. Różnorodność filmów w ramach Studio Ghibli sprawia, że każdy z widzów znajdzie coś dla siebie – komedie, dramaty, kino wojenne, familijne, romanse – a każdy z tych gatunków ubrany w niepowtarzalną kreskę oraz otoczony w punkt skomponowaną muzyką. Jedną z takich perełek jest obraz w reżyserii Hayao Miyazakiego – Szkarłatny pilot, który odbiega od pozostałych produkcji przede wszystkim z uwagi na ulokowanie historii oraz postać głównego bohatera.…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Co zrobił Jack? – Recenzja filmu Davida Lyncha

Pociągi stanęły, cały ruch został sparaliżowany, a stacja kolejowa zalana przez pasażerów. W małej, dworcowej kawiarni przy stole odbywa się rozmowa. Między detektywem a małpą – Jackiem. W dzień urodzin geniusza kina surrealistycznego i postmodernistycznego – Davida Lyncha, reżyser podarował widowni prezent. Jego nowy film krótkometrażowy niespodziewanie zawitał na Netflix. „Co zrobił Jack” to esencja lynchowskiego absurdu. Koncept rozmowy człowieka z gadającą małpą na początku szokuje, ale już po paru zdaniach widz wsiąka i chłonie każde słowo dialogu. Detektyw, w którego rolę wciela się sam, fantastyczny Lynch, zadaje małpie (tu…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Małe wzruszenia – recenzja „Zgubiłam swoje ciało”

Czasami wystarczy jeden zaskakujący pomysł, by film zwrócił na siebie uwagę – Jérémy Clapin, reżyser “Zgubiłam swoje ciało” wie o tym bardzo dobrze. Koncept dłoni uciekającej z lodówki na organy w poszukiwaniu swojego właściciela jest rzeczywiście osobliwy i nie pozwala przejść obok filmu obojętnie. Sam pomysł jednak nie wystarczy – na szczęście autor filmu wiedzą również o tym. Wspomniana wcześniej dłoń należy do Naoufela – młodego paryżanina pracującego jako dostawca pizzy, który to traci ją w wyniku tajemniczego wypadku. Film zaczyna się w momencie, gdy oddzielony już od właściciela organ…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Gangsterski epos o Ameryce – recenzja „Irlandczyka” Martina Scorsese

Martin Scorsese jest wielki! Nie byłem olbrzymim zwolennikiem jego ostatniego Milczenia, gdyż było dla mnie momentami, przy wszelkich walorach, zbyt dosadne, stawiające kropkę nad „i”. Jednak Irlandczyk to zupełnie coś innego – filmowy epos gangsterski, niezwykle ambitny projekt, który udał się praktycznie w 100 procentach. Głównie dzięki temu, że Scorsese, wraz ze swoim scenarzystą Stevenem Zaillianem, zdecydowali się przedstawić tę monumentalną wręcz historię poprzez bardzo osobistą, pełną nostalgii opowieść o ludziach, których teoretycznie za ich czyny i życiową postawę powinno się skreślić. Podeszli do nich jednak z pełną empatią, z…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Pacyfistyczny Szekspir bez pazura – recenzja „Króla”

Król Davida Michôda jest inspirowany pierwszą i drugą częścią „Henryka IV” oraz „Henrykiem V” Williama Szekspira. Co to dokładnie znaczy (bohaterowie tylko fragmentami posługują się szekspirowską frazą, a po pentametrze jambicznym śladu brak), i jak do scenariusza rozciągniętego na 140 minut wciśnięto aż trzy dramaty wiedzą tylko sam David Michôd i współautor skryptu, Joel Edgerton. Warto by się też zastanowić, jak udało im się, pomimo tak dziwnej kompilacji tekstów źródłowych, stworzyć film praktycznie pozbawiony napięcia. „Henryk V” to zapewne najpopularniejsza sztuka historyczna angielskiego dramaturga i nie dziwota, bo opowiada ona…

Read More
Film Magazyn Netflix Recenzja 

Brothers watching brothers – recenzja filmu „Shaft”

Na wstępie muszę się przyznać, że do tej pory nie miałam styczności z postacią Johna Shafta, więc mój stosunek do produkcji daleki jest od sentymentu względem serii. Miałam za to już (nie)szczęście spotkać się z twórczością reżysera – Tima Story, czego nie wspominam najlepiej, porzucając Myśl jak facet (2012) głęboko w niepamięć. Niemniej jednak Shaft, będący produkcją Netflixa, był na tyle hucznie reklamowany, że trudno było po ten obraz nie sięgnąć.

Read More
Film Netflix Recenzja 

Jesteś zwycięzcą – recenzja filmu „O chłopcu, który ujarzmił wiatr”

Amerykańskich aktorów bez znacznego reżyserskiego szlifu coraz częściej ciągnie na pełen powabu stołek dyrygenta filmu. Czy to tylko chwilowy zryw, a może długofalowy trend? Jestem ciekaw, co z tego wyniknie. Nie tak dawno przecież w Polsce ukazał się debiut Paula Dano W krainie wielkiego nieba, który został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków (100% pozytywnych recenzji robi wrażenie). Także ze swojsko brzmiącym nazwiskiem John Krasinski stworzył „nowofalowy” horror Ciche miejsce. Tym razem z wyzwaniami reżysera zmierzył się Chiwetel Ejiofor, osadzając O chłopcu, który ujarzmił wiatr w afrykańskich realiach.

Read More