FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Co zrobił Jack? – Recenzja filmu Davida Lyncha

Pociągi stanęły, cały ruch został sparaliżowany, a stacja kolejowa zalana przez pasażerów. W małej, dworcowej kawiarni przy stole odbywa się rozmowa. Między detektywem a małpą – Jackiem. W dzień urodzin geniusza kina surrealistycznego i postmodernistycznego – Davida Lyncha, reżyser podarował widowni prezent. Jego nowy film krótkometrażowy niespodziewanie zawitał na Netflix. „Co zrobił Jack” to esencja lynchowskiego absurdu. Koncept rozmowy człowieka z gadającą małpą na początku szokuje, ale już po paru zdaniach widz wsiąka i chłonie każde słowo dialogu. Detektyw, w którego rolę wciela się sam, fantastyczny Lynch, zadaje małpie (tu…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Małe wzruszenia – recenzja “Zgubiłam swoje ciało”

Czasami wystarczy jeden zaskakujący pomysł, by film zwrócił na siebie uwagę – Jérémy Clapin, reżyser “Zgubiłam swoje ciało” wie o tym bardzo dobrze. Koncept dłoni uciekającej z lodówki na organy w poszukiwaniu swojego właściciela jest rzeczywiście osobliwy i nie pozwala przejść obok filmu obojętnie. Sam pomysł jednak nie wystarczy – na szczęście autor filmu wiedzą również o tym. Wspomniana wcześniej dłoń należy do Naoufela – młodego paryżanina pracującego jako dostawca pizzy, który to traci ją w wyniku tajemniczego wypadku. Film zaczyna się w momencie, gdy oddzielony już od właściciela organ…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Gangsterski epos o Ameryce – recenzja “Irlandczyka” Martina Scorsese

Martin Scorsese jest wielki! Nie byłem olbrzymim zwolennikiem jego ostatniego Milczenia, gdyż było dla mnie momentami, przy wszelkich walorach, zbyt dosadne, stawiające kropkę nad „i”. Jednak Irlandczyk to zupełnie coś innego – filmowy epos gangsterski, niezwykle ambitny projekt, który udał się praktycznie w 100 procentach. Głównie dzięki temu, że Scorsese, wraz ze swoim scenarzystą Stevenem Zaillianem, zdecydowali się przedstawić tę monumentalną wręcz historię poprzez bardzo osobistą, pełną nostalgii opowieść o ludziach, których teoretycznie za ich czyny i życiową postawę powinno się skreślić. Podeszli do nich jednak z pełną empatią, z…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Pacyfistyczny Szekspir bez pazura – recenzja “Króla”

Król Davida Michôda jest inspirowany pierwszą i drugą częścią „Henryka IV” oraz „Henrykiem V” Williama Szekspira. Co to dokładnie znaczy (bohaterowie tylko fragmentami posługują się szekspirowską frazą, a po pentametrze jambicznym śladu brak), i jak do scenariusza rozciągniętego na 140 minut wciśnięto aż trzy dramaty wiedzą tylko sam David Michôd i współautor skryptu, Joel Edgerton. Warto by się też zastanowić, jak udało im się, pomimo tak dziwnej kompilacji tekstów źródłowych, stworzyć film praktycznie pozbawiony napięcia. „Henryk V” to zapewne najpopularniejsza sztuka historyczna angielskiego dramaturga i nie dziwota, bo opowiada ona…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

Brothers watching brothers – recenzja filmu “Shaft”

Na wstępie muszę się przyznać, że do tej pory nie miałam styczności z postacią Johna Shafta, więc mój stosunek do produkcji daleki jest od sentymentu względem serii. Miałam za to już (nie)szczęście spotkać się z twórczością reżysera – Tima Story, czego nie wspominam najlepiej, porzucając Myśl jak facet (2012) głęboko w niepamięć. Niemniej jednak Shaft, będący produkcją Netflixa, był na tyle hucznie reklamowany, że trudno było po ten obraz nie sięgnąć.

Read More
FILM Netflix Recenzja 

Jesteś zwycięzcą – recenzja filmu “O chłopcu, który ujarzmił wiatr”

Amerykańskich aktorów bez znacznego reżyserskiego szlifu coraz częściej ciągnie na pełen powabu stołek dyrygenta filmu. Czy to tylko chwilowy zryw, a może długofalowy trend? Jestem ciekaw, co z tego wyniknie. Nie tak dawno przecież w Polsce ukazał się debiut Paula Dano W krainie wielkiego nieba, który został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków (100% pozytywnych recenzji robi wrażenie). Także ze swojsko brzmiącym nazwiskiem John Krasinski stworzył „nowofalowy” horror Ciche miejsce. Tym razem z wyzwaniami reżysera zmierzył się Chiwetel Ejiofor, osadzając O chłopcu, który ujarzmił wiatr w afrykańskich realiach.

Read More
Magazyn Netflix Recenzja 

„Velvet Buzzsaw” – pastisz, który wymknął się spod kontroli

W Wolnym Strzelcu, czyli swoim reżyserskim debiucie Dan Gilroy kazał nam zmierzyć się z makiawelicznym Louisem Bloomem (Jake Gylenhaal). Protagonista nagrywał i sprzedawał do lokalnej telewizji nocne tragedie i zbrodnie, które znajdywał dzięki podsłuchiwaniu policyjnego radia. Nie miał przy tym w sobie świętości czy przyzwoitości, gdy w oku jego kamery znajdowały się ciała ofiar. W swoim niepokojącym obrazie Gilroy opowiadał o człowieku, który dorabiał się na ludzkiej fascynacji cierpieniem i brutalnością. W końcu w Wolnym Strzelcu im cieplejsze było udokumentowane ciało, tym gorętszy był news. Velvet Buzzsaw to mniej udany…

Read More
Magazyn Netflix Recenzja 

Księga dżungli w wersji gore – recenzja filmu „Mowgli: Legenda dżungli”

Nie od dziś wiadomo, że Andy Serkis to artysta o bardzo wielu twarzach. Człowiek odpowiedzialny za najbardziej ikoniczne role przy wykorzystaniu techniki performance capture zachwycił w zeszłym roku swoim ostatnim występem jako Caesar w Wojnie o Planetę Małp. Tym razem Serkis porwał się jednak z reżyserską motyką na disneyowskie słońce. Realizacja jego wymarzonego projektu, czyli adaptacji Księgi Dżungli Rudyarda Kiplinga, miała naprawdę słaby timing.  Zbiegła się ona w czasie z obrazem ze stajni Disneya. Film Jona Favreau rozbił bank w kinach, zarobił niemal miliard dolarów na całym świecie, i zawiesił…

Read More
FILM Magazyn Netflix Recenzja 

6 sposobów jak zginąć na Zachodzie – recenzja filmu “Ballada o Busterze Scruggsie”

Bracia Coen rozpakowali swoje zabawki i postanowili poeksperymentować z najbardziej amerykańskim gatunkiem filmowym. Ballada o Busterze Scruggsie jest zbiorem sześciu krótkich nowel umiejscowionych na Dzikim Zachodzie. Oprócz westernowych rysów, każda historia posiada cechy innych gatunków, chociażby groteski, czarnej komedii, musicalu, czy romansu. Skutecznie urozmaici to nam czas spędzony przy Netfliksie.

Read More